TROLEJBUSOVÁ DOPRAVA - Stanovisko Mesta Banská Bystrica

Napriek opakovanému zverejňovaniu informácií formou výstupov pre novinárov, vlastných novín a letáku do schránok o zmene dopravcu pre MHD v Banskej Bystrici a súčasnej situácii v MHD ako celku, či konkrétne v trolejbusovej doprave, pretrváva vo verejnosti množstvo fám a dezinterpretácií, na ktorých sa či zámerne alebo z nedostatočnej informovanosti podieľajú aj rôzne občianske aktivity. Keďže aj k dnešnému dňu zostáva stále otvorená otázka fungovania trolejbusovej dopravy, považujeme za potrebné zverejniť toto stanovisko:

Majiteľom trolejbusovej dopravy je SAD BBDS, a.s., banskobystrická dopravná spoločnosť. Akcionármi SAD BBDS Banská Bystrica a.s. sú ČSAD Ostrava a Fond národného majetku. Výlučne v ich kompetencii je akékoľvek rozhodovanie o prevádzkovaní trolejbusovej dopravy v našom meste. Mestská obchodná spoločnosť MHD a.s. vlastní len dva trolejbusy a spolu s Mestom Banská Bystrica dokopy iba cca 5% trolejbusových dráh. Takže mesto nemôže nijako podstatne ovplyvniť prevádzku trolejbusovej dopravy ako takej. Napriek tomu mesto vždy deklarovalo záujem o fungovanie trolejbusovej dopravy, aj v čase výmeny prevádzkovateľa MHD v našom meste.

Na prevádzkovanie trolejbusovej dopravy a na prevádzkovanie trolejbusovej dráhy sú potrebné dve licencie, ktoré vydáva vyšší územný celok, teda Banskobystrický samosprávny kraj. Banskobystrický dopravca, ktorý tieto dve licencie od 1.1.2006 do dnešného dňa nemá a preto ani reálne v tomto roku zatiaľ nemohol prevádzkovať trolejbusovú dopravu, požiadal VÚC o ich vydanie. VÚC zastavil konanie vo veci vydania licencií, pretože až doteraz problém bol, resp. je, práve v trolejbusových dráhach. Banskobystrický dopravca sa potrebuje dohodnúť s mestom a MHD a.s. o prenájme tých úsekov trolejbusových tratí, ktoré sám nevlastní. Takáto dohoda medzi SAD BBDS a.s. a MHD a.s. je už vyrokovaná a čaká na svoj podpis (týka sa 2 trolejbusov a vedenia Sládkovičova–TESCO) a s najväčšou pravdepodobnosťou bude v krátkom čase aj podpísaná, rovnako ako aj dohoda medzi SAD BBDS a.s. a Mestom Banská Bystrica, ktorá je rovnako už mesiac vyrokovaná (vedenie Moskovská, Tulská..). Všetky potrebné zmluvy, súvisiace s vydaním licencií, budú podpísané a odovzdané SAD BBDS a.s. po podpísaní dohody o ukončení všetkých začatých sporov, ktorú už banskobystrický dopravca od mesta dostal.

Podpísaním zmlúv o prenájme trolejbusových dráh budú odstránené legislatívne prekážky na vydanie licencie na prevádzkovanie trolejbusovej dopravy a licencie na prevádzkovanie trolejbusovej dráhy zo strany VÚC.

Potom ale ešte musí banskobystrický dopravca uzavrieť s Mestom Banská Bystrica zmluvu o výkone vo verejnom záujme, ktorá je podmienená úpravou platnej zmluvy o výkone vo verejnom záujme medzi Mestom Banská Bystrica a zvolenským dopravcom, prevádzkujúcim MHD v našom meste od 1.1 2006. Zvolenský dopravca je s takouto zmenou situácie uzrozumený.

Keď budú vydané potrebné licencie pre SAD BBDS a.s. od VÚC a bude vyrokovaný návrh dodatku k zmluve o výkone vo verejnom záujme medzi mestom a zvolenským dopravcom, teda keď budeme vedieť, že nič nebráni jeho podpísaniu, ešte pred podpísaním takéhoto dodatku so zvolenským dopravcom musí byť schválený spoločný Cestovný poriadok pre integrovaný systém dopravy a zároveň musia byť vyriešené všetky technické otázky súvisiace s nábehom druhého dopravcu (napr.: čipové karty, tarifa a i.). Mesto nebude zaťažovať občana nijakými technickými problémami, pre občana musí byť jedno, či nastúpi do autobusovej alebo trolejbusovej dopravy. Obaja dopravcovia chcú robiť dopravu v našom meste, tak sa musia dohodnúť aj o takýchto technických veciach.

Takže, ako je zrejmé z vyššie uvedeného, napriek mesiacom rokovaní ešte stále nie je dnes celkom jasné, kedy budú všetky vymenované kroky urobené. Opakovane zdôrazňujeme, že v tomto prípade to už nezávisí od mesta, ale úplne to závisí od ochoty súkromných dopravných spoločností dohodnúť sa s mestom.

Preto odmietame obvinenia v tom, že mesto nemá záujem rokovať, že sme zrušili či dokonca predali trolejbusovú dopravu, ako sa to často interpretuje.
Rovnako neefektívne sú v tomto zmysle akcie občianskych iniciatív, či vo forme petícií, alebo zhromaždení, smerované voči mestu, primátorovi alebo poslancom. Ich správne a naozaj adresné nasmerovanie by bolo do SAD BBDS a.s., pokiaľ by im naozaj šlo o záujem zachovania trolejbusovej dopravy.

V Banskej Bystrici 29. marca 2006

Ing. Jaroslava Hýblová,
prednostka Mestského úradu v Banskej Bystrici

Viac k téme

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.