V Bystrici skončila polovica EU projektov - prehľad projektov OP ŽP

MHD Banská Bystrica bola podporená v rámci 3 z celkovo 6 projektov v OP ŽP

V programovom období 2007 - 2013 je niekoľko možností, ako nakúpiť nové vozidlá s podporou Európskej únie. Z Operačného programu Doprava sa realizuje projekt obnovy železničných koľajových vozidiel ZSSK (netýka sa Banskej Bystrice), pripravujú sa nové projekty v rámci infraštruktúry integrovanej dopravy pre Bratislavu a Košice. Bratislava využila aj program cezhraničnej spolupráce Maďarsko - Slovensko na nákup 2 autobusov na linku do Rajky.

Trochu nešťastne bol do Operačného programu Životné prostredie (OP ŽP) zahrnutý nákup plynových autobusov, trolejbusov, alebo električiek ako náhrada za naftové autobusy. Nešťastne preto, že prioritná os bola zameraná hlavne na ochranu ovzdušia. Miesto nového vozidla sa musel vyradiť starý naftový autobus. Podporené projekty neboli zamerané na rozvoj, ale len na jednoduchú náhradu. S výnimkou Banskej Bystrice (nákup trolejbusov pre dopravný podnik) sa teda nakúpili výhradne autobusy.

Doteraz boli vyhlásené 3 výzvy na predkladanie projektov. Uvádzame ich prehľad vrátane podaných žiadostí o nenávratný finančný príspevok (NFP).

1. Výzva OPZP-PO3-08-3, vyhlásená 22.05.2008, vyhodnotená 24.11.2008.

žiadateľ

projekt

žiadaný NFP

schválený NFP

Dopravný podnik mesta Žiliny s.r.o.

Obnova vozového parku autobusmi na plynový pohon v Dopravnom podniku mesta Žiliny s.r.o.

3 238 564,69 €

0,00 €

Slovenská autobusová doprava Zvolen, a.s.

Ekologizácia MHD v Banskej Bystrici

3 909 788,12 €

3 909 788,12 €

Mesto Košice

Zníženie emisií modernizáciou MHD

3 145 008,33 €

0,00 €

SAD Prievidza, akciová spoločnosť

Vybudovanie CNG stanice a obnova vozového parku autobusmi na plynový pohon v SAD Prievidza a.s.

5 643 389,33 €

5 554 226,88 €

Dopravný podnik mesta Prešov a.s.

Náhrada autobusovej verejnej dopravy duobusmi

10 315 787,03 €

0,00 €

SAD Banská Bystrica, a.s.

Zníženie emisií znečisťujúcich látok z verejnej dopravy v meste Banská Bystrica

8 843 606,52 €

0,00 €

 2. Výzva OPZP-PO3-09-1, vyhlásená 07.05.2009, vyhodnotená 12.10.2009

žiadateľ

projekt

žiadaný NFP

schválený NFP

VeoliaTransport Nitra a.s.

Zníženie emisií znečisťujúcich látok plynofikáciou autobusov v MHD Nitra

5 710 070,00 €

0,00 €

Slovenská autobusová doprava Zvolen, a.s.

Zvýšenie pozitívneho vplyvu MHD na životné prostredie v Banskej Bystrici

6 506 550,00 €

0,00 €

SAD LIORBUS, a.s.

Zníženie emisií ekologizáciou MHD

6 132 635,71 €

0,00 €

Dopravný podnik mesta Žiliny s.r.o

Obnova vozového parku autobusmi na plynový pohon v Dopravnom podniku mesta Žiliny s.r.o.

6 221 865,77 €

0,00 €

Mesto Košice

Zníženie emisií modernizáciou MHD

9 109 754,25 €

9 109 754,25 €

Dopravný podnik mesta Prešov a.s.

Plynofikácia autobusov verejnej mestskej dopravy v meste Prešov

6 174 545,90 €

0,00 €

Slovenská autobusová doprava Trnava, a.s.

Ekologická MHD v Trnave

5 982 224,07 €

5 982 224,07 €

 3. Výzva OPZP-PO3-09-4, vyhlásená 27.10.2009, vyhodnotená 30.04.2010

žiadateľ

projekt

žiadaný NFP

schválený NFP

Slovenská autobusová doprava Zvolen, a.s.

Zníženie emisii znečisťujúcich látok v ovzduší prostredníctvom plynofikácie autobusovej verejnej dopravy v meste Banská Bystrica

5 635 908,30 €

5 635 908,30 €

SAD LIORBUS, a.s.

Zníženie emisií ekologizáciou MHD

6 132 635,72 €

0,00 €

Dopravný podnik mesta Žiliny s.r.o.

Obnova vozového parku autobusmi na plynový pohon v Dopravnom podniku mesta Žiliny s.r.o.

6 221 865,77 €

0,00 €

Dopravný podnik mesta Banská Bystrica, a.s.

Náhrada autobusovej verejnej dopravy trolejbusovou dopravou v meste Banská Bystrica

7 802 017,50 €

7 802 017,50 €

Dopravný podnik mesta Prešov a.s.

Náhrada autobusovej verejnej dopravy trolejbusovou dopravou duobusmi, pri zabezpečovaní dopravnej obsluhy mesta Prešov

6 364 050,00 €

0,00 €

VeoliaTransport Nitra a.s.

Zníženie emisií znečisťujúcich látok plynofikáciou autobusov v MHD Nitra

7 040 640,00 €

0,00 €

Od roku 2009 už nebola vyhlásená žiadna nová výzva. V každej z výziev bol podaný aspoň jeden projekt na ekologizáciu MHD v Banskej Bystrici. Snaha nebola márna a 3 projekty boli úspešné, čo dosvedčuje aj nasledovná tabuľka.

prijímateľ

NFP

% NFP

dátum schválenia

vozidlo

počet

cena za 1 ks

dátum dodania

SAD Zvolen

3 909 788,12 €

95 %

11/2008

Irisbus Citelis 10.5M a 12M CNG

1+14

273 800 €*

10/2009

SAD Prievidza

5 554 226,88 €

95 %

11/2008

Irisbus Citelis 10.5M a 12M CNG

16+4

233 685 €*

11/2009

Mesto Košice

9 109 754,25 €

95 %

10/2009

Irisbus Citelis 18M CNG

19

489 767 €**

9/2010

SAD Trnava

5 982 224,07 €

95 %

10/2009

Irisbus Citelis 10.5M a 12M CNG

5+14

267 342 €*

4/2011

SAD Zvolen

5 635 908,30 €

95 %

5/2010

Irisbus Citelis 18M CNG

14

487 135 €

11/2012

DPM Banská Bystrica

7 802 017,50 €

95 %

5/2010

Škoda 30 Tr SOR

19

420 000 €

6/2011

* priemerná cena za oba typy (Citelis 10.5M a 12M) vypočítaná z celkovej hodnoty zákazky
** vrátane DPH (mesto nie je platca DPH)

K 1. decembru 2012 evidujeme v MHD 29 trolejbusov s priemerným vekom 8 rokov a 52 autobusov s priemerným vekom 6 rokov. Po zaradení nových autobusov bude viac ako 50 % autobusov MHD nízkopodlažných. Na porovnanie Bratislava má k dispozícii cca 60 % nízkopodlažných autobusov, Košice 45 % NP autobusov, Nitra má skoro 80 %, Prešov 45 % a Žilina len 20 %. V prípade trolejbusov to bude podobné po dokončení prebiehajúcich projektov obnovy (s výnimkou Nitry, ktorá nemá trolejbusy a Košíc, kde trolejbusy len dožívajú).

Pri tvorbe článku boli použité údaje na www.opzp.sk, www.imhd.sk a www.uvo.gov.sk.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #11:
Podla ukazovatelov sa mali urobit cca 4 km trate. Presnejsie sa to da asi nascitat z mapy.

Ano, v Sasovej by bolo treba meniaren. Na trase cez Rudlovsku sa vdaka R1 odstranila zakladna prekazka - tunel. Neviem ci je este nejaky usek, ktory by nevyhovoval pre novu trolejbusovu trat. Na trase cez Strieborne namestie je problem Mestsky park, ale to by sa najjednoduchsie riesilo pohonom na baterky, v horsom pripade na pomocny diesel.
Reakcia na: Kami #10:
To mi vychadza na cca 2,5 km jednostopeho vedenia, ale neviem ci v tom nebola aj reko vozovne?

Kazdopadne, treba si uvedomit ze trat do Sasovej by zrejme vyzadovala aj novu meniaren 😉
Reakcia na: neoBB #8:
Neviem. Ale naposledy sa robila trat Prazska - Hrobonova za cca 2 mil. €.
Reakcia na: Agent007 #7:
Dobre vsetci vieme, ze tie klby neboli urcene na nahradenie B 961, ktorym len teraz niekedy konci doba odpisovania.

Ale aj obycajny projektovy manazer by pri naslednej monitorovacej navsteve zistil, ak by nejake Citelisy len tak postavali v garazach.
Reakcia na: Kami #6:
ok dik a vies mi napisat aj to kolko dnes stoji (cca) 1 km Jednostopej vetvy a dvojstopej
Reakcia na: Kami #6:
tie nemaju ani teraz a prisli...
Reakcia na: neoBB #1:
Cisto teoreticky by sa to dalo z ROP, ale v PO 2007 - 2013 sa ziadna vyzva na podporu MHD nevyhlasila. Uvidime ako v PO 2014 - 2020, tam by sa v ramci ROP mala podpovat aj udrzatelna mestska mobilita. Ak nie ROP, tak v ramci infrastruktury.

Ak by sa postavila trolejbusova trat do Sasovej, tak by sa to bilo s udrzatelnostou aktualneho projektu. Neviem ci by mali uplatnenie vsetky klbove autobusy.
Reakcia na: draxter #3:
Tak je zrejme ze mesta ktore si nepodali ziadost nedostali peniaze z ojrofondov (Zvolen, Povazska).

Kazdopadne, mozno je problemom ze tie EU projekty su urcene na ekologizaciu dopravy, nie samotnu obnovu vozoveho parku.
Reakcia na: OBUS #2:
Kto sa ako snaží ale aj kto má aký lobbing (alebo kamarátšafty?) na riadiacich orgánoch pre patričný operačný program...
TN má 54% nízkopodlažných vozidiel MHD, priem. vek 5 rokov, z toho ani euro nedostal z fondov
TT má 97% nízkopodlažných vozidiel MHD, priem. vek 3 roky, väčšina kúpená z fonodv
ZV má 13% nízkopodlažných vozidiel MHD, priem. vek 16 rokov, žiadne peniaze z fonodv
SN má 64% nízkopodlažných vozidiel MHD, priem. vek 10 rokov, z toho ani euro nedostala z fondov
PB má 4% nízkopodlažných vozidiel MHD, priem. vek 7 rokov, žiadne peniaze z fonodv

Hoci to znie možno divno, ale vozový park TN a PB mi príade najsympatickejší, pretože sú tam základom poctivé vozy B961E a B952E, hoci v PB by to chcelo už viac NP vozov.

Uvadza sa v projekte konkrétne aké duobusy chcel Prešov? Inak super článok na zamyslenie, kto sa ako snaži...
Mohla by bystrica ziadat € na stavbu trolejbusovych trati?