MHD Banská Bystrica bola podporená v rámci 3 z celkovo 6 projektov v OP ŽP
V programovom období 2007 - 2013 je niekoľko možností, ako nakúpiť nové vozidlá s podporou Európskej únie. Z Operačného programu Doprava sa realizuje projekt obnovy železničných koľajových vozidiel ZSSK (netýka sa Banskej Bystrice), pripravujú sa nové projekty v rámci infraštruktúry integrovanej dopravy pre Bratislavu a Košice. Bratislava využila aj program cezhraničnej spolupráce Maďarsko - Slovensko na nákup 2 autobusov na linku do Rajky.
Trochu nešťastne bol do Operačného programu Životné prostredie (OP ŽP) zahrnutý nákup plynových autobusov, trolejbusov, alebo električiek ako náhrada za naftové autobusy. Nešťastne preto, že prioritná os bola zameraná hlavne na ochranu ovzdušia. Miesto nového vozidla sa musel vyradiť starý naftový autobus. Podporené projekty neboli zamerané na rozvoj, ale len na jednoduchú náhradu. S výnimkou Banskej Bystrice (nákup trolejbusov pre dopravný podnik) sa teda nakúpili výhradne autobusy.
Doteraz boli vyhlásené 3 výzvy na predkladanie projektov. Uvádzame ich prehľad vrátane podaných žiadostí o nenávratný finančný príspevok (NFP).
1. Výzva OPZP-PO3-08-3, vyhlásená 22.05.2008, vyhodnotená 24.11.2008.
žiadateľ |
projekt |
žiadaný NFP |
schválený NFP |
Dopravný podnik mesta Žiliny s.r.o. |
Obnova vozového parku autobusmi na plynový pohon v Dopravnom podniku mesta Žiliny s.r.o. |
3 238 564,69 € |
0,00 € |
Slovenská autobusová doprava Zvolen, a.s. |
Ekologizácia MHD v Banskej Bystrici |
3 909 788,12 € |
3 909 788,12 € |
Mesto Košice |
Zníženie emisií modernizáciou MHD |
3 145 008,33 € |
0,00 € |
SAD Prievidza, akciová spoločnosť |
Vybudovanie CNG stanice a obnova vozového parku autobusmi na plynový pohon v SAD Prievidza a.s. |
5 643 389,33 € |
5 554 226,88 € |
Dopravný podnik mesta Prešov a.s. |
Náhrada autobusovej verejnej dopravy duobusmi |
10 315 787,03 € |
0,00 € |
SAD Banská Bystrica, a.s. |
Zníženie emisií znečisťujúcich látok z verejnej dopravy v meste Banská Bystrica |
8 843 606,52 € |
0,00 € |
2. Výzva OPZP-PO3-09-1, vyhlásená 07.05.2009, vyhodnotená 12.10.2009
žiadateľ |
projekt |
žiadaný NFP |
schválený NFP |
VeoliaTransport Nitra a.s. |
Zníženie emisií znečisťujúcich látok plynofikáciou autobusov v MHD Nitra |
5 710 070,00 € |
0,00 € |
Slovenská autobusová doprava Zvolen, a.s. |
Zvýšenie pozitívneho vplyvu MHD na životné prostredie v Banskej Bystrici |
6 506 550,00 € |
0,00 € |
SAD LIORBUS, a.s. |
Zníženie emisií ekologizáciou MHD |
6 132 635,71 € |
0,00 € |
Dopravný podnik mesta Žiliny s.r.o |
Obnova vozového parku autobusmi na plynový pohon v Dopravnom podniku mesta Žiliny s.r.o. |
6 221 865,77 € |
0,00 € |
Mesto Košice |
Zníženie emisií modernizáciou MHD |
9 109 754,25 € |
9 109 754,25 € |
Dopravný podnik mesta Prešov a.s. |
Plynofikácia autobusov verejnej mestskej dopravy v meste Prešov |
6 174 545,90 € |
0,00 € |
Slovenská autobusová doprava Trnava, a.s. |
Ekologická MHD v Trnave |
5 982 224,07 € |
5 982 224,07 € |
3. Výzva OPZP-PO3-09-4, vyhlásená 27.10.2009, vyhodnotená 30.04.2010
žiadateľ |
projekt |
žiadaný NFP |
schválený NFP |
Slovenská autobusová doprava Zvolen, a.s. |
Zníženie emisii znečisťujúcich látok v ovzduší prostredníctvom plynofikácie autobusovej verejnej dopravy v meste Banská Bystrica |
5 635 908,30 € |
5 635 908,30 € |
SAD LIORBUS, a.s. |
Zníženie emisií ekologizáciou MHD |
6 132 635,72 € |
0,00 € |
Dopravný podnik mesta Žiliny s.r.o. |
Obnova vozového parku autobusmi na plynový pohon v Dopravnom podniku mesta Žiliny s.r.o. |
6 221 865,77 € |
0,00 € |
Dopravný podnik mesta Banská Bystrica, a.s. |
Náhrada autobusovej verejnej dopravy trolejbusovou dopravou v meste Banská Bystrica |
7 802 017,50 € |
7 802 017,50 € |
Dopravný podnik mesta Prešov a.s. |
Náhrada autobusovej verejnej dopravy trolejbusovou dopravou duobusmi, pri zabezpečovaní dopravnej obsluhy mesta Prešov |
6 364 050,00 € |
0,00 € |
VeoliaTransport Nitra a.s. |
Zníženie emisií znečisťujúcich látok plynofikáciou autobusov v MHD Nitra |
7 040 640,00 € |
0,00 € |
Od roku 2009 už nebola vyhlásená žiadna nová výzva. V každej z výziev bol podaný aspoň jeden projekt na ekologizáciu MHD v Banskej Bystrici. Snaha nebola márna a 3 projekty boli úspešné, čo dosvedčuje aj nasledovná tabuľka.
prijímateľ |
NFP |
% NFP |
dátum schválenia |
vozidlo |
počet |
cena za 1 ks |
dátum dodania |
SAD Zvolen |
3 909 788,12 € |
95 % |
11/2008 |
Irisbus Citelis 10.5M a 12M CNG |
1+14 |
273 800 €* |
10/2009 |
SAD Prievidza |
5 554 226,88 € |
95 % |
11/2008 |
Irisbus Citelis 10.5M a 12M CNG |
16+4 |
233 685 €* |
11/2009 |
Mesto Košice |
9 109 754,25 € |
95 % |
10/2009 |
Irisbus Citelis 18M CNG |
19 |
489 767 €** |
9/2010 |
SAD Trnava |
5 982 224,07 € |
95 % |
10/2009 |
Irisbus Citelis 10.5M a 12M CNG |
5+14 |
267 342 €* |
4/2011 |
SAD Zvolen |
5 635 908,30 € |
95 % |
5/2010 |
Irisbus Citelis 18M CNG |
14 |
487 135 € |
11/2012 |
DPM Banská Bystrica |
7 802 017,50 € |
95 % |
5/2010 |
Škoda 30 Tr SOR |
19 |
420 000 € |
6/2011 |
* priemerná cena za oba typy (Citelis 10.5M a 12M) vypočítaná z celkovej hodnoty zákazky
** vrátane DPH (mesto nie je platca DPH)
K 1. decembru 2012 evidujeme v MHD 29 trolejbusov s priemerným vekom 8 rokov a 52 autobusov s priemerným vekom 6 rokov. Po zaradení nových autobusov bude viac ako 50 % autobusov MHD nízkopodlažných. Na porovnanie Bratislava má k dispozícii cca 60 % nízkopodlažných autobusov, Košice 45 % NP autobusov, Nitra má skoro 80 %, Prešov 45 % a Žilina len 20 %. V prípade trolejbusov to bude podobné po dokončení prebiehajúcich projektov obnovy (s výnimkou Nitry, ktorá nemá trolejbusy a Košíc, kde trolejbusy len dožívajú).
Pri tvorbe článku boli použité údaje na www.opzp.sk, www.imhd.sk a www.uvo.gov.sk.