VozidláElektričky › Škoda 30T ForCity Plus

Škoda 30T ForCity Plus
Škoda 30T ForCity Plus (stav 2023)
Škoda 30T3 ForCity Plus z roku 2024

Úvod

Spoločnosť Škoda Transportation sa v roku 2013 stala víťazom tendra na dodávku veľkokapacitných obojsmerných nízkopodlažných električiek pre Bratislavu. V tendri ponúkli električku Škoda 30T, koncepčne vychádzajúcu z električky Škoda 26T pre maďarský Miškovec, ktorej prvé dva prototypy boli dokončené v roku 2013.

Päťčlánkové obojsmerné električky Škoda 30T ForCity Plus v počte 30 kusov boli dodané v rokoch 2014 - 2015. Cena jednej električky bola 2 620 000 € bez DPH a dopravný podnik na ich nákup použil nenávratný finančný prípevok z eurofondov v rámci Operačného programu Doprava.

V roku 2021 bratislavský dopravný podnik obstaral ďalších 10 obojsmerných vozidiel, ktorých dodávateľom sa na základe výsledku verejnej súťaže stalo konzorcium firiem Škoda Transportation a Škoda Transtech Oy. Desať električiek Škoda 30T3 ForCity Plus bolo dodaných do jari 2024. V tomto prípade bola vysúťažená cena 2 648 800 € bez DPH za jednu električku. Nákup električiek bol spolufinancovaný (95 %) z eurofondov a štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 30T0 ForCity Plus 7501 – 7502 2014 2015 2
2. Škoda 30T1 ForCity Plus 7503 – 7515 2015 2015 13
3. Škoda 30T2 ForCity Plus 7516 – 7530 2015 2015 – 2016 15
4. Škoda 30T3 ForCity Plus 7531 – 7540 2024 10
Spolu 2014 – 2024   40

Technické parametre

Dĺžka 32495 mm
Šírka 2480 mm
Výška s klimatizáciou 3560 mm
Výška podlahy 350 mm
Počet dverí 10
Počet miest na sedenie 52 + 2
Počet miest na státie 190 (5 os/m2)
304 (8 os/m2)
Celkový počet miest 242 + 2 (5 os/m2)
356 + 2 (8 os/m2)
Pohotovostná hmotnosť 47516 kg
Elektrická výzbroj Škoda Electric, trakčné jednotky TJ6.3 - trakčný menič s IGBT prvkami, mikroprocesorové riadenie, možnosť rekuperácie (30T0 - 30T2)

Škoda Electric, trakčné jednotky TJ6.3.1 - trakčný menič s IGBT prvkami, mikroprocesorové riadenie, možnosť rekuperácie (30T3)
Motor Škoda 1MLU 2945 K/4-VA, trojfázový asynchrónny, kvapalinou chladený (30T0 - 30T2)

Škoda 4MLU 2945 K/4-VA, trojfázový asynchrónny, kvapalinou chladený (30T3)
Výkon motora 100 kW
Počet motorov 6
Celkový výkon 600 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h (premávková)
75 km/h (konštrukčná)
Klimatizácia Poll KLMT30S
Chladiaci výkon klimatizácie 3 x 22,6 kW (1. - 3. séria)
3 x 25 kW (4. séria)
Vykurovací výkon klimatizácie 3 x 13 kW (1. - 3. séria)
3 x 15 kW (4. séria)

Fotografie

Opis

Skriňu vozidla zhotovili z piatich článkov, ktorých skelet vytvorili pozváraním oceľových profilov. Jednotlivé články pospájali kĺbovými spojmi, ktoré vybavili prechodovými mechmi s točňami. Skriňu vozidla zvonka oblepili laminátovým obložením a v spodnej časti vybavili odnímateľnými laminátovými krytmi. Zasklenie vozidla vyriešili tónovanými bočnými oknami osadenými technológiou lepenia. Pri vozidlách 30T3 použili na ochranu okien pred vandalizmom ochrannú fóliu nalepenú na vnútornej strane skiel.

Jednotlivé články električky s výnimkou stredného uložili na dvojnápravové podvozky, z ktorých dva krajné a jeden vnútorný vybavili trakčným pohonom. Krajné podvozky vyriešili ako plne otočné. Pre zníženie hlučnosti pri prechode vozidla oblúkmi vybavili podvozky mazaním okolesníkov. Na núdzové spriahanie vozidla s inými električkami osadili na oboch čelách zakryté skladacie spriahadlá pražského typu.

Napájanie vozidla z trakčného vedenia vyriešili prostredníctvom polopantografu Stemmann-Technik Fb 800 umiestneného na streche jedného z vnútorných článkov. Kompontenty trakčnej výzbroje založenej na IGBT prvkoch umiestnili v kontajneroch na streche vozidla.

Pre cestujúcich osadili po oboch stranách vozidla 5 dvojkrídlových predsuvných dverí s elektrickým pohonom a dopytovým systémom. Pri prvých dverách v smere jazdy na oboch stranách vyhradili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nástup cestujúcich na invalidnom vozíku uľahčili ručne výklopnou plošinou pri prvých dverách. V interiéri po oboch stranách osadili plastové sedadlá s textilnými poťahmi STER 6MS v rôznych usporiadaniach. Pri vozidlách z roku 2024 použili sedadlá STER 8MA, pričom sedadlá vyhradené pre cestujúcich s obmedzenou mobilitou dostali modrý poťah. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou.

Na oboch čelách vozidla umiestnili uzatvorené pracovisko vodiča oddelené presklenou zástenou od priestoru pre cestujúcich. Výhľad vodiča do vozidla uľahčili systémom priemyselnej televízie s vonkajšími i vnútornými kamerami. Pracoviská vodiča vybavili ručným kontrolérom pre ovládanie jazdy a brzdy, riadiacim panelom s ovládacími prvkami, veľkým centrálnym diagnostickým displejom a integrovanou dotykovou obrazovkou palubného počítača BUSE BS 300. Pohodlie vodiča zabezpečilo vzduchovo odpružené anatomické sedadlo s hlavovou a lakťovými opierkami, kabínu vybavili aj malou chladničkou. Komunikáciu medzi vodičom a cestujúcimi zabezpečili komunikačným systémom Regonik HJC30 (vozidlá z 2014 - 2015), resp. HJC31 (2024) umiestneným v blízkosti dverí.

Vetranie vozidla zabezpečili výklopnými časťami bočných okien a troma klimatizačnými jednotkami českej firmy Poll umiestnenými na streche vozidla, ktoré umožňujú aj vykurovanie vozidla. Vykurovanie doplnili vyhrievacími telesami pod sedadlami. Pre obe kabíny vodiča využili samostatné klimatizačné jednotky Poll KLMT30K umiestnené na streche kabín. Osvetlenie interiéru zabezpečili prostredníctvom veľkých stropných žiarivkových svietidiel.

Informovanie cestujúcich zabezpečili optickým a akustickým informačným systémom firmy BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi BS 210 (električky z rokov 2014 a 2015), resp. RGB LED displejmi BS 310 (vozidlá z roku 2024) na čelách a bokoch vozidla a vo vnútri trojicou širokých obojstranných LCD displejov BS 370. Električky z roku 2023 boli v interiéri vybavené aj nabíjacími USB zásuvkami pre cestujúcich a Wi-Fi pripojením k internetu.

Úpravy

Na prototypových vozidlách 30T0 #7501 a 7502 boli upravené niektoré konštrukčné detaily (držiaky, pánty, mriežky a pod.) a riadiaci softvér podľa požiadaviek DPB. Sériové vozidlá 30T1 boli uvedenými vylepšeniami vybavené už od výroby.

Prevádzka

Prvá električka #7501 bola do Bratislavy dodaná v noci z 2. na 3. novembra 2014. Pred zaradením do premávky s cestujúcimi boli na vozidle vykonané homologizačné skúšky pre tento typ električky. Ďalšie vozidlá z prvej 15-kusovej dodávky boli do Bratislavy dodávané postupne od polovice marca do konca júna 2015. Časť skúšok bola vykonávaná aj na vozidle #7502, ktoré boli vybavené tenzometrami.

Do skúšobnej premávky s cestujúcimi sa vozidlo #7501 zaradilo od 25. apríla 2015 na linke 4 zo Zlatých pieskov do Dúbravky a následne vozidlo #7502 od 9. mája. Prvých 9 električiek Škoda 30T sa do riadnej premávky s cestujúcimi zaradilo od 1. júna 2015 na linkách 3, 4 a 8, pričom ich vypravovanie na linky 3 a 8 trvalo len týždeň pre problémy so softvérom palubného počítača. Počas víkendov električky jazdili aj na linke 5.

Od 6. júla do 28. augusta 2015 boli električky 30T využité na výlukovej linke 6 medzi Dúbravkou a Mostom SNP s úvraťovou konečnou v meste, čím sa po prvý raz prakticky využila obojsmernosť týchto vozidiel. Po ukončení tejto výluky začali byť električky 30T vypravované v pracovných dňoch na linky 3, 4, 6, 8 a 9, počas víkendov to boli naďalej linky 4 a 5.

Druhá 15-kusová séria obojsmerných električiek s označením Škoda 30T2 bola do Bratislavy dodaná postupne od konca septembra do konca novembra 2015. Vozidlá z tejto série sa do premávky zaradili postupne od 7. decembra 2015.

Počas leta 2016 boli obojsmerné električky opäť využité na výlukovej linke 6 medzi Karlovou Vsou a Mostom SNP. Od 8. júla 2016 začali električky Škoda 30T premávať na novootvorenej trati do Petržalky na linke 1 z Hlavnej stanice a linke 3 z Rače.

V apríli a máji 2019 sa električky Škoda 30T krátku dobu nasadzovali v pracovných dňoch aj na linku 7 namiesto linky 6. Po reforme nasadzovania nízkopodlažných električiek k 27. máju 2019 boli vozidlá 30T nasadzované na linky 1, 3, v menšej miere na linky 4, 9 a počas špičiek pracovných dní aj na linku 8. Počas výluky električiek do Karlovej Vsi a Dúbravky a súvisiacej reorganizácie električkových liniek v lete 2019 boli obojsmerné električky nasadené na linky 1 (Hlavná stanica - Petržalka) a X6 (Molecova - Nám. SNP).

Po ukončení modernizácie prvej časti Karlovesko-dúbravskej radiály a ďalšej reorganizácii električkových liniek boli obojsmerné električky Škoda 30T nasadené na linku 3 z Rače do Petržalky. V špičke pracovného dňa bolo na linku 3 vypravovaných 22 električiek, niekoľko vozidiel sa nasadzovalo aj na záložné vozidlá. Vo voľných dňoch jazdilo na linke 3 spolu 13 električiek. Podľa potreby boli obojsmernými električkami obsadzované aj niektoré poradia liniek 1, 4 a 9.

Električky Škoda 30T3 začal výrobca do Bratislavy dodávať 7. marca 2024. Do premávky budú zaradené po ukončení schvaľovacieho procesu.

Katalóg vozidiel

7501 7502

7503 7504 7505 7506 7507 7508 7509 7510 7511 7512 7513 7514 7515

7516 7517 7518 7519 7520 7521 7522 7523 7524 7525 7526 7527 7528 7529 7530

7531 7532 7533 7534 7535 7536 7537 7538 7539 7540

Legenda a štatistika

7501nevyradené vozidlo: 40 (100 %)
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 79,3 %, v pondelok až piatok 88,6 %

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: jozin #149:
Vždy sa robí verejná prezentácia, nové vozy sú platené z eurofondov, verejnosť by mala byť informovaná. Že to nejaký trubiroh v redakcii popletie, no bože.
Reakcia na: 6503 #147:
Ja sa na to pozeram tak, ze magistrat/dpb zavolali do TA3, ze potrebuju spravit promo na novu dodavku elektriciek. No a TA3 spravila ...

Cize nehadzal by som to na novinarov, skor na toho, co mal potrebu pretrcat sa pred kamerami s 10rocnymi elektrickami.
Reakcia na: 6503 #147:
Suhlasim.
Vysvetlite mi jedno:
- je to TOTALNA novinarska amatercina?
- je to PROMO SMERU na Smerackej TA3?
- je to promo pre MAGISTRAT a vedenie DPB?
- je to robenie blbcov z ludi zo strany novinarov, SMERU, magistratu a vedenia DPB?
- je to kombinacia VSETKYCH predoslych moznosti?

Pretoze tato reportaz je CISTE (ale ze CISTE!) klamstvo! Prezentuju 10 rokov stare elektricky, ktore v BA premavaju 10 rokov,. ako nieco NOVE! Ale ze UPLNE NOVE!

V jednej jedinej veci mal Fico vzdy pravdu - v nazore na NOVINAROV!

https://www.ta3.com/clanok/928963/do-hlavneho-mesta-prichadza-novinka-po-bratislave-budu-premavat-obojsmerne-elektricky
Reakcia na: Škoda Forcity #145:
Podľa mňa chýba v popise a má to byť iba 30T3
Prečo 7531 je 30T23 a nie rovno súčasťou 30T3?
Absurdné sú nielen tie mínusky za otázku, ale i tá mínuska za vysvetľujúcu odpoveď...
Reakcia na: Škoda Forcity #142:
To si zvykni a nevsimaj si to. Tiez nevidim na tvojej otazke nic zle. Nemusi kazdy hned vediet co je na fotke. Ale ano je to nova 30T z roku 2024, pravdepodobne voz 7531. 🙃
Reakcia na: Škoda Forcity #140:
Čo dis-likujete veď sa len pýtam!?
Nová električka to je
Reakcia na: 07017412 17327 C #139:
Je to 30T3 alebo 7501?
Reakcia na: Viliam22 #138:
foto
Na Instagrame Škody je už fotka prvej 30T pred dokončením
Reakcia na: Petto #135:
V úvode je hneď že do mája 24 by mali dôjsť... Takže prvy kus niekedy marec asi, skúšobné jazdy a následne postupne zvyšok
Reakcia na: Petto #135:
Pokiaľ viem posledne sa hovorilo, že 30T budú dodané všetky do mája 2024.
Ako je to s dodanim 7531+ ? Plynule sa prejde z 29T na 30T ? Ci az v 2.kvartali 2024 zacnu prichadzat do BA ?
Reakcia na: pharel #130:
Kde je naprojektované neestetické vedenie?
Prvé kolo stredných opráv prebehlo od novembra 2018 do februára 2021, ako prvá prišla na rad 7512 a ako posledné 7518 a 7502 v dôsledku vyše ročného odstavenia po nehodách v rokoch 2015/2016
Reakcia na: kohut2012 #131:
mne sa z bratislavskych vedeni najviac pacila retazovka v KV (kym bola)...

a na dvere si skus spomenut na karosy, pripadne si niektoreho z poslednych splynovanych mohykanov skus aj odchytit 🙂
Mne sa trakcne vedenie paci. Aj elektrickove aj trolejbusove. Bez trakcneho vedenia mi pride ulica taka prazdna.

Na elektricky Škoda 30T ForCity Plus by sa malo dat na dvere velke upozornenie aby sa ludia neopierali o dvere. Neviem, ci to cestujucim nedochadza, ale vacsina sa opiera o dvere na opacnej strane a tym ich poskodzuje. Napriklad stredne dvere v 7530 maju dost velku volu.