VozidláAutobusy › Karosa ŠL 11

Karosa ŠL 11 1305
Karosa ŠL 11 1310
Karosa ŠL 11 1310 #8214 ako pojazdný bufet

Úvod

Karosa Vysoké Mýto v rokoch 1970 - 1981 vyrábala autobusy ŠL 11 v dvojdverovom linkovom vyhotovení. Pre nedostatočnú výrobu mestských autobusov musel bratislavský dopravný podnik na potrebné rozšírenie vozidlového parku zakúpiť aj tieto linkové autobusy, vozidlá dodané v roku 1975 boli dodané namiesto pôvodne plánovaných Ikarusov 280. Jedno vozidlo bolo zakúpené aj pre potreby podnikovej autoškoly.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa ŠL 11 1305 302 – 304 1971 1971 1976 – 1978 3
2. Karosa ŠL 11 1310 425 – 451 1973 1973 1978 – 1982 27
3. Karosa ŠL 11 1310 452 – 456 1975 1975 1980 – 1981 5
4. Karosa ŠL 11 1310 458 – 465 1975 1976 1977 – 1980. roky 8
5. Karosa ŠL 11 1310 1651 – 1652 1976 1976 1986 2
6. Karosa ŠL 11 1310 1653 1976 1977 1986 1
7. Karosa ŠL 11 1310 1658 1977 1977 1986 1
8. Karosa ŠL 11 1310 BL 96-11 1978 1978 1980. roky 1
Spolu 1971 – 1978   48

Technické parametre

Dĺžka 11095 mm (ŠL 11 1305)
11170 mm (ŠL 11 1310)
Šírka 2500 mm
Výška 3120 mm
Výška podlahy 885 mm
Rázvor 5500 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 45 + 1
Počet miest na státie 30
Celkový počet miest 75 + 1
Pohotovostná hmotnosť 8370 kg (ŠL 11 1305)
9200 kg (ŠL 11 1310)
Celková hmotnosť 15280 kg (ŠL 11 1310)
Motor Škoda ML 634, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 148,5 - 154,4 kW / 2000 rpm
Objem motora 11940 cm3
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka Praga 5P 80, manuálna, 5-stupňová
Zapaľovanie PAL
Riadenie Technometra 712 HRS 350-6, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ, nezávislé zavesenie kolies, rovnobežníková konštrukcia s nerovnako dlhými ramenami
zadná: RÁBA A 018, hnacia, tuhá s planétovou prevodovkou v nábojoch kolies, stály redukčný prevod
Pneumatiky 10,00-20

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavilili z panelov samonosnú karosériu zvonka oplechovanú hladkým plechom s ozdobnými lištami. Strop a bočnice interiéru pokryli sololitom, podlahu drážkovou gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s PVC poťahom v linkovom usporiadaní 2 + 2. V bočnici boli dvoje skladacie dvere umiestnané vpredu a v strede s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča chránila polouzavretá kabínka bez bočných manipulačných dverí. Vykurovanie interiéru zabezpečoval naftový agregát, vetranie prebiehalo cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. V interiéri použili žiarivkové osvetľovacie telesá.

Všetky vozidlá boli dodané v červeno-bielom vyfarbení, verzia 1305 mala oproti neskorším autobusom typu 1310 rozdielne usporiadané červené pásy, iné nárazníky a transparent nad prednými dvermi.

Úpravy

V súvislosti so zavedením bezhotovostného mechanického odbavovania cestujúcich a umožnením nástupu všetkými dverami boli v roku 1976 ku dverám z vonkajšej strany doplnené výstražné svetlá so signálom "Nenastupovať".

Koncom 1970-tych rokov boli tri vozidlá po doslúžení v osobnej prevádzke prestavané na pojazdné bufety, neskôr v roku 1982 ich nahradili ďalšie upravené autobusy tohto typu. Tieto bufety zabezpečovali občerstvenie pre dopravných pracovníkov na konečných zastávkach. Ich nedostatkom bolo slabé zásobovanie, takže ponúkali iba veľmi malý sortiment jedál. Autobusy upravené na bufety dostali nové čísla z radu pracovných vozidiel (#8202, 8204, 8214, 8217, 8217II, 8220 a 8253).

Prevádzka

Autobusy ŠL 11 pomáhali zvládať prepravné nároky na linkách obsluhujúcich nové sídliská a nové mestské časti, ktoré vznikli v roku 1972 pripojením okolitých obcí k Bratislave.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobusy boli vyraďované spravidla po uplynutí plánovanej 6-ročnej životnosti. Nahrádzané boli autobusmi Karosa ŠM 11 a neskôr Karosa C 734 a B 731. Autobusy prestavané na pojazdné bufety boli vyradené v rokoch 1982 a 1986, pričom boli nahradené na bufety upravenými Karosami B 731.

Katalóg vozidiel

3601 1650 304

3603 3608II 3607II 3606 3607 3611II 1621 1622 1623 1624 1625 8214 1627 1628 1629 1630 1631 3609 1632 1633 1634 1635 3610 1636 8220 1638 8217

1639 1640 1641 1642 1643

2602 1645 1646 1647 2603 1648 2604 3604II

8202 8217II

8253

8204

BL 96-11

Legenda a štatistika

3601vyradené vozidlo: 48 (100 %)
3608IIevidenčné číslo 3608 obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
302do 19763601od 1976 
303do 19761650od 1976 
425do 19763603od 1976 
426do 19763604od 19763608II 
427do 19763605od 19763607II 
428do 19763606od 1976 
429do 19763607od 1976 
430do 19763608od 19763611II 
431do 19761621od 1976 
432do 19761622od 1976 
433do 19761623od 1976 
434do 19761624od 1976 
435do 19761625od 1976 
436do 19761626od 19768214 
437do 19761627od 1976 
438do 19761628od 1976 
439do 19761629od 1976 
440do 19761630od 1976 
441do 19761631od 1976 
442do 19763609od 1976 
443do 19761632od 1976 
444do 19761633od 1976 
445do 19761634od 1976 
1.2.3.
446do 19761635od 1976 
447do 19763610od 1976 
448do 19761636od 1976 
449do 19761637od 19768220 
450do 19761638od 1976 
451do 19762601od 19768217 
452do 19761639od 1976 
453do 19761640od 1976 
454do 19761641od 1976 
455do 19761642od 1976 
456do 19761643od 1976 
458od 19762602od 1976 
459od 19761645od 1976 
460od 19761646od 1976 
461od 19761647od 1976 
462od 19762603od 1976 
463od 19761648od 1976 
464od 19762604od 1976 
465od 19763611od 19763604II 
1651 8202od 1982 
1652 8252 8217IIod 1982
1653 8253od 1982 
1658 8204  

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.