VozidláAutobusy › Tatra 24/58

Tatra 24/58 #49
Predpokladaný vzhľad autobusu Tatra 24/58 #50
Približný vzhľad autobusu Tatra 24/58 #50 s novou karosériou

Úvod

Nákupu autobusov Tatra 24/58 predchádzalo testovanie vozidla Tatra v lete roku 1932. Tento skúšobný autobus jazdil v Bratislave od 21. augusta do 10. septembra 1932 a dostal číslo 16. V nasledujúcom roku boli zakúpené 2 vozidlá Tatra 24/58 #49 a #50, ktorých výrobcom bol závod Tatra a. s., Kopřivnice. Vozidlo #50 bolo v mestskom prevedení a voz #49 bol výletný autobus (autokar). Autobus #49 vyšiel dopravný podnik na 100 000 Kč a autobus #50 bol zakúpený za 111 650 Kč.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Tatra 24/58 50 1933 1933 1952 1
2. Tatra 24/58 49 1933 1933 1950 1
Spolu 1933   2

Technické parametre

Dĺžka 9400 mm
Šírka 2200 mm
Výška 2800 mm
Rázvor 4340 mm a 1250 mm
Počet dverí 1 + 1 manipulačné (#49)
2 + 1 manipulačné (#50)
Celkový počet miest 65 + 1 (udávaná v roku 1933)
70 + 1 (udávaná v roku 1949)
Pohotovostná hmotnosť 7200 kg
Celková hmotnosť 12400 kg
Motor Tatra 24/58, benzínový, vodou chladený 6-valec
Výkon motora 73,5 kW / 1200 rpm
Objem motora 11220 cm3
Maximálna rýchlosť 45 km/h
Prevodovka manuálna, 4-stupňová
Zapaľovanie Bosch
Pneumatiky 36 x 8"

Fotografie

Opis

Tatry 24/58 boli veľké a výkonné trojnápravové autobusy. Podvozok sa skladal z centrálnej nosnej rúry s výkyvnými polonápravami, pričom poháňané boli zadné polonápravy. Táto originálna tatrovácka koncepcia umožňovala vďaka výkyvným polonápravám zabezpečiť výborné jazdné vlastnosti a odpruženie aj na zlých cestách. Motor bol umiestnený vpredu pod kapotou mimo interiéru. Karosériu výrobca vyrobil z dreva a zvonka oplechoval. Strecha bola proti premokaniu chránená impregnovanou textíliou.

Autobus #50 mal pôvodne dvoje zatvárateľné dvojdielne dvere na ľavej strane. Zadné dvere sa podobne ako pri vozidlách Praga NO pravdepodobne nepoužívali. Stanovište vodiča bolo oddelené od priestoru pre cestujúcich posuvnými dverami a vodič mal k dispozícii samostatné nástupné dvere na pravej strane. Podlaha bola pri zadných dverách znížená a sedadlá v interiéri umiestnené pozdĺžne. Znamenie vodičovi sa dávalo potiahnutím remeňa, ktorý bol natiahnutý pod stropom pozdĺž vozidla a napojený na zvonček u vodiča. Karoséria niesla červené vyfarbenie so žltým podokenným pásom a bielym priestorom okolo okien.

Výletný autobus #49 mal v interiéri čalúnené sedadlá v priečnom usporiadaní 2 + 2, ako to bývalo bežné pri takýchto autobusoch. Interiér osvetľovali dva rady malých žiarovkových svietidiel nad sedadlami. Pod stropom po pravej strane sa taktiež nachádzal signalizačný remeň napojený na zvonček u vodiča. Nad uličkou sa po oboch stranách nachádzali pozdĺžne tyče so závesnými držadlami. Na ľavej strane boli v prednej časti jedny ručne otvárané jednokrídlové dvere, ktoré sa otvárali smerom von. Náter autobusu bol podobný ako pri vozidle #50, ale nemal pod oknami žltý pás. Na streche mal "záhradku" na batožinu.

Úpravy

V roku 1939 boli oba autobusy prestavané na pravostrannú premávku (premiestnenie dverí na pravú stranu). Autobus #50 bol v roku 1944 prestavaný na pohon drevoplynom a dostal novú karosériu od firmy Sodomka. Drevoplynový generátor bol umiestnený vľavo vnútri v priestore, kde boli pôvodne predné dvere. Autobus dostal novú karosériu s oblými tvarmi, podobnú autobusom MAN MP či Praga NDO. Z pôvodného autobusu sa použil podvozok a motor, ktoré boli v dobrom stave. Rekonštruované vozidlo bolo určené pre linku F.

V období vojny sa prestaval na pohon drevoplynom aj autobus #49, karoséria zostala pôvodná.

Prevádzka

Autobusy sa dožili príchodu frontu 2. svetovej vojny v roku 1945. Oba vozy sa napriek tomu dožili premávky aj po vojne, kedy boli sprevádzkované medzi prvými autobusmi v januári 1946, avšak je pravdepodobné, že autobus #50 jazdil už aj koncom roka 1945.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobusy boli vyradené až po roku 1950.

Katalóg vozidiel

50

49

Legenda a štatistika

50vyradené vozidlo: 2 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.