VozidláRegionálne autobusy › Iveco Crossway LE 12M

Iveco Crossway LE Line 12M (r. v. 2021)
Iveco Crossway LE Line 12M (r. v. 2022)

Úvod

Čiastočne nízkopodlažný autobus Crossway Low Entry pochádza z produkcie vysokomýtskej továrne Iveco ČR. Autobus vychádza z vysokopodlažného linkového vozidla Irisbus Crossway vyrábaného od roku 2006 ako nástupcu Karosy radu 900. Low-entry verzia pre mestskú a prímestskú dopravu bola predstavená v roku 2007 ako lacnejšia alternatíva voči plne nízkopodlažnému autobusu Irisbus Citelis. Vozidlá majú nízku podlahu bez schodov v priestore medzi prvými a druhými dverami, v zadnej časti je podlaha zvýšená. Autobusy Crossway LE výrobca ponúkal v dĺžkach 10,8 m, 12 m, 13 m a neskôr aj 14,5 m v mestskej aj linkovej verzii. V roku 2013 prišla na trh inovovaná verzia typu Crossway Low Entry s motormi spĺňajúcimi emisnú normu Euro 6. Do roku 2023 sa vyrobilo viac ako 60 000 autobusov Crossway.

Prímestské autobusy Iveco Crossway LE Line 12M zakúpila aj spoločnosť Arriva Mobility Solutions pre regionálne linky Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Iveco Crossway LE Line 12M 8701 – 8725 2021 2021 25
2. Iveco Crossway LE Line 12M 8726 – 8780 2022 2022 55
Spolu 2021 – 2022   80

Technické parametre

Dĺžka 12050 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3140 mm
Výška s klimatizáciou 3205 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
Rázvor 6030 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 45 + 1
Počet miest na státie 43 (r. v. 2021)
42 (r. v. 2022)
Celkový počet miest 88 + 1 (r. v. 2021)
87 + 1 (r. v. 2022)
Motor FPT Industrial Tector 7, Euro 6d, HI-eSCR systém, naftový 6-valec s priamym vstrekovaním (r. v. 2021)

FPT Industrial Tector 7, Euro 6e, HI-eSCR systém, naftový 6-valec s priamym vstrekovaním (r. v. 2022)
Výkon motora 235 kW / 2500 rpm
Objem motora 6728 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1250 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h s obmedzovačom rýchlosti
Prevodovka ZF EcoLite 6S 1010BO, manuálna, 6-stupňová, retardér Telma
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Iveco RI 75, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor MC17X, hypoidná s jednoduchou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Thermo King Athenia MkII S-805 (r. v. 2021)
Thermo King Athenia MkIII S-805 (r. v. 2022)
Chladiaci výkon klimatizácie 40 kW / 24,3 kW (MkII)
35,6 kW / 24,1 kW (MkIII)
Vykurovací výkon klimatizácie 47 kW

Fotografie

Opis

Na pozváranom ráme podvozku postavili bočné steny karosérie z trubkovej konštrukcie, strechu a predné čelo vyrobili z lisovanej ocele, na zadné čelo použili kombinované materiály. Antikoróznu ochranu zabezpečili ponorením do kataforézneho kúpeľa a vrchným náterom z polyuretánovej živice. Naftový motor poháňajúci jednoduchú hypoidnú druhú nápravu umiestnili naležato v zadnej časti pod podlahou. V pravej bočnici umiestnili dvojicu výklopných dverí (prvé jednokrídlové, druhé dvojkrídlové) s dopytovým otváraním. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia, pričom použili tónované sklá.

V interiéri osadili pre cestujúcich linkové nesklopné sedadlá Lineo s textilným čalúnením v červenej farbe, resp. v modrej farbe pri vyhradených sedadlách v usporiadaní 2 + 2. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice a strop v interiéri obložili laminátovými panelmi. Na deliace priečky taktiež použili laminát. Nad niektorými sedadlami umiestnili police na odkladanie príručnej batožiny a nad priestorom pre kočík panely pre informačné materiály. Priestor pre kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám, pri ktorých zároveň osadili manuálnu výklopnú plošinu. Prídržné tyče v interiéri nalakovali červenou farbou. Pri vozidlách z roku 2021 umiestnili v zadnej časti tlačidlá STOP aj na obložení nad bočnými oknami, pri ďalších vozidlách už tieto tlačidlá osadili len na prídržných tyčiach pozdĺž úložných políc, ktoré zároveň predĺžili až po zadné sedadlá. Pracovisko vodiča vybavili uzavretou kabínkou s nastaviteľným a pneumaticky odpruženým sedadlom a malou chladničkou. Vozidlá z roku 2022 vybavili inovovaným pracoviskom vodiča. Interiérovým kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle, na snímanie priestoru pred vozidlom použili kameru upevnenú za čelným sklom.

Na osvetlenie interiéru použili stropné svietidlá s LED trubicami. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými výklopnými časťami bočných okien, dvojicou strešných klapiek a odsávaním vzduchu v zadnej časti. Vykurovanie vyriešili nezávislým kúrením a vykurovacími telesami v interiéri. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili aj pomocou determálnych okien, okenných zácloniek a strešnej klimatizačnej jednotky Thermo King s možnosťou chladenia aj vykurovania.

Informovanosť cestujúcich zabezpečili informačným systémom firmy Bustec s LED transparentami s možnosťou farebného označenia linky a vnútorným LCD displejom. Autobusy vybavili palubným počítačom Transdata Vesna a pri oboch dverách osadili označovače lístkov Mikroelektronika Vega. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov v bočniciach. Vozidlá dodali v červenom laku s čiernou okennou časťou a bielym reflexným pásikom v spodnej časti bočníc. Na základe požiadavky Bratislavského samosprávneho kraja boli na zadnom čele vozidiel inštalované držiaky na cyklonosič a vozidlá #8779 a 8780 boli vybavené aj ťažným zariadením pre cyklopríves.

Prevádzka

Prvých 25 vozidiel sa do premávky zaradilo od 15. novembra 2021. Vypravované boli najmä na linkách na Záhorí. Ďalšie vozidlá ich nasledovali koncom marca a začiatkom apríla 2022 (#8726 - 8745). Tieto vozidlá už boli vypravované aj do ďalších regiónov kraja. Od konca apríla do začiatku júla 2022 sa postupne v niekoľkých várkach zaraďovali do premávky aj zvyšné vozidlá.

Katalóg vozidiel

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.