Úvod

Čiastočne nízkopodlažné (tzv. low-entry) prímestské autobusy SOR CN 10.5 vyrábal český výrobca SOR Libchavy ako jeden z viacerých typov v rámci low-entry modelových radov BN a CN. Ako prvý bol už v roku 2003 predstavený mestský typ BN 12 a v ďalších rokoch boli postupne na trh uvedené rôzne dĺžkové verzie v mestskom aj prímestskom prevedení, charakteristické svojou lomenou strechou. Prímestský midibus CN 10.5 bol vyrábaný v rokoch 2007 až 2022. Autobusy si svojou priaznivou cenou a ekonomickou prevádzkou získali obľubu u dopravcov poskytujúcich služby vo verejnom záujme.

Spoločnosť Arriva Mobility Solutions, ktorá v roku 2021 získala 10-ročný kontrakt na prevázkovanie regionálnej autobusovej dopravy v Bratislavskom kraji, zakúpila midibusy SOR CN 10.5 pre niektoré menej vyťažené linky.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR CN 10.5 8521 – 8530 2021 2021 10
Spolu 2021   10

Technické parametre

Dĺžka 10750 mm
Šírka 2525 mm
Výška 2950 mm
Výška podlahy 325 mm (1. - 2. dvere)
800 mm (v zadnej časti)
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 35 + 1
Počet miest na státie 38
Celkový počet miest 73 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9340 kg
Celková hmotnosť 15000 kg
Motor FPT Industrial Tector 7, Euro 6d, naftový šesťvalec
Výkon motora 184 kW / 2500 rpm
Objem motora 6728 cm3
Krútiaci moment motora 950 Nm / 1400 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF EcoLite 6S 1010BO, manuálna, 6-stupňová, retardér Voith 123+
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 55 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Dana Pei 4100, hnacia, tuhá, jednostupňová
Pneumatiky 285/70 R 19,5
Klimatizácia Eberspächer AC 520 III
Chladiaci výkon klimatizácie 24 kW + 6 kW frontbox

Fotografie

Opis

Polosamonosnú panelovú karosériu autobusu zostavili z oceľových profilov a zvarili s rámom podvozku. Karosériu zvonku obložili polyesterovými laminátmi a špeciálnymi plechmi. Vozidlo zasklili zatmavenými determálnymi sklami. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice dvojicu výklopných elektropneumaticky ovládaných dverí s dopytovým ovládaním. Pre uľahčenie nástupu/výstupu cestujúcich vozidlo vybavili funkciou naklonenia pravej časti vozidla k vozovke, tzv. kneelingom a manuálnou výklopnou plošinou MAVE MA PS 03 pri druhých dverách, oproti ktorým vyčlenili priestor pre invalidný vozík a detský kočík. Naftový motor umiestnili pod podlahou v zadnej časti.

V interiéri osadili pre cestujúcich nepolohovateľné "prímestské" čalúnené sedadlá SOR SLV 850 s textilným čalúnením sedacej časti v červenej a modrej farbe a kobercovým poťahom na zadnej strane a so sklopnou lakťovou opierkou na strane stredovej uličky. Nad sedadlami umiestnili police na odkladanie príručnej batožiny a nad priestorom pre kočík panely pre informačné materiály. Bočné okná a zadné okno vybavili záclonkami. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Prídržné tyče v interiéri vyhotovili z nehrdzavejúcej ocele. Pracovisko vodiča vybavili uzavretou kabínkou s nastaviteľným a pneumaticky odpruženým sedadlom ISRI. Interiérovým kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle, na snímanie priestoru pred vozidlom použili kameru upevnenú na prednom transparente.

Na osvetlenie interiéru použili stropné osvetľovacie pásy s LED trubicami. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými posuvnými časťami bočných okien a manuálnymi stropnými klapkami. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Eberspächer AC 520 III s možnosťou chladenia aj vykurovania so samostatne ovládateľným frontboxom pre pracovisko vodiča. Informovanosť cestujúcich zabezpečili informačným systémom firmy BUSE s LED transparentami s možnosťou farebného označenia linky a vnútorným LCD displejom. Autobusy vybavili palubným počítačom Transdata Vesna. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov v bočniciach a na prídržných tyčiach. Vozidlá dodali v červenom laku s čiernou okennou časťou a bielym reflexným pásikom v spodnej časti bočníc.

Prevádzka

Autobusy začali na linkách IDS BK premávať od 15. novembra 2021.

Katalóg vozidiel

8521 8522 8523 8524 8525 8526 8527 8528 8529 8530

Legenda a štatistika

8521nevyradené vozidlo: 10 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.