Skromná zbierka historických autobusov DPB sa ešte zmenšila

V uplynulých dňoch sa vo vozovni Jurajov dvor uskutočnila likvidácia vyradených autobusov, ktoré sa tam za posledné obdobie nahromadili. Vyradené vozidlá sú odvážané na šrotovisko mimo dopravného podniku. Medzi zlikvidovanými vozidlami sa však nachádzalo aj niekoľko kĺbových autobusov, ktoré mali byť po oprave pôvodne zaradené do zbierky historických vozidiel dopravného podniku.

Prvým takýmto vozidlom bola kĺbová Karosa C 744 #1201 - prvý sériovo vyrábaný československý kĺbový autobus. DPB prevádzkoval dve takéto vozidlá, historicky cennejšie vozidlo z overovacej série bolo zošrotované v roku 2004, druhé vozidlo patrilo medzi prvé vyrobené sériové vozidlá tohto typu. Z prevádzky bolo odstavené v roku 2005. Z typu Karosa C 744 boli neskôr odvodené mestské kĺbové vozidlá Karosa B 741.

Druhým zošrotovaným vozidlom je slovinský kĺbový autobus TAM 260 A 180 M - AM #2412 (ex 4400) z roku 1992. Išlo prvé a jediné vozidlo tohto typu dodané na územie bývalého Československa. Modernizáciou tohto typu následne vznikli kĺbové autobusy TAM 272 A 180 M, z ktorých najviac vozidiel jazdilo práve v Bratislave. Autobus TAM 260 sa líšil najmä vzduchom chladeným motorom TAM (licencia KHD), kým vozidlá TAM 272 mali vodou chladené motory MAN. Autobus jazdil v Bratislave do roku 2007, kedy bol odstavený z prevádzky.

Ďalším autobusom, ktorý mal byť zošrotovaný, je Ikarus 280.08/A #4940 z roku 1989. Do zbierky historických autobusov DPB sa mal pôvodne zaradiť spolu s Ikarusom 280 #2881/II. Hoci v roku 2010 bolo v DPB rozhodnuté, že z každého druhu autobusov sa zachová len jedno vozidlo, autobus #4940 mal byť zachovaný aspoň ako zdroj náhradných dielov pre druhý Ikarus. Napriek tomu sa dostal medzi autobusy určené na zošrotovanie a po rozpílení na dve časti bola zadná časť aj naložená na kamión a pripravená na odvoz. Ikarus 280 bol v histórii bratislavskej MHD vôbec najpočetnejším typom autobusu s počtom dodaných vozidiel 760, ich históriu bude reprezentovať len jedno zachované vozidlo. Pre porovnanie, košický DP, ktorý prevádzkoval 145 Ikarusov 280, zachová pre budúce generácie dva Ikarusy 280.

V zbierke historických autobusov Dopravného podniku Bratislava sú napriek množstvu prevádzkovaných typov od roku 1927 v súčasnosti len dva zrekonšruované historické autobusy - Škoda 706 RTO #236/II (nepôvodné vozidlo) a Karosa ŠM 11 #3350/II. Na prípadnú rekonštrukciu čakajú ešte vozidlá Karosa B 732.00 #8005, Ikarus 280.08 #2881/II, Ikarus 283.01 #1512, Karosa B 741 #1306 a TAM 272 A 180 M #1409/II. Diametrálne odlišná situácia je našťastie u električiek a trolejbusov, kde sa za uplynulé roky podarilo zrekonštruovať množstvo vozidiel a taktiež sa počas ostatných 15 rokov nestalo, aby adepti na historické vozidlá skončili v šrote.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.