Ivan Bútora: Svetelná križovatka v Podunajských Biskupiciach zhorší MHD

O plánovanej výstavbe novej svetelnej signalizácie v Podunajských Biskupiciach a očakávaných negatívnych dopadoch na premávku mestskej hromadnej dopravy sme sa porozprávali so staromestským poslancom Ivanom Bútorom.

Čo sa vlastne chystá v Podunajských Biskupiciach?
V letných mesiacoch tohto roka plánuje Generálny Investor Bratislavy (GIB) výstavbu cestnej svetelnej signalizácie a stavebné úpravy v križovatke ulíc Vrakunská, Komárovská a Podunajská v Podunajských Biskupiciach. Tento projekt má svoju dlhšiu genézu, ku ktorej by som sa nerád vyjadroval. Keďže situáciu na križovatke ako vodič trolejbusov dôverne poznám, začal som sa o pripravovanú stavbu zaujímať, a to prioritne kvôli možným negatívnym dopadom na prevádzku MHD. V Bratislave máme už opakované zlé skúsenosti z výstavby svetelných križovatiek bez preferencie MHD a následného nárastu jazdnej doby, prípadne aj zvyšovania výpravy. Obávam sa, aby pri tejto križovatke nedošlo k podobnému scenáru.

V čom je daná križovatka problematická?

Kľúčový problém sa tu odohráva počas rannej špičky v pracovných dňoch školského roka, v čase cca 7:00 - 9:00. Cez Komárovskú ul. prechádza množstvo tranzitnej dopravy, ktorá tam nemá čo hľadať, avšak vodiči si hľadajú možnosti ako sa vyhnúť upchatej ceste I/63 a jazdia tak cez sídlisko. Tento tranzit odbočuje v križovatke doľava na Vrakunskú a následne sa potom napája spolu s ostatnou dopravu (vrátane MHD) na Popradskú ul. smerom do mesta. Dopravné zaťaženie býva ráno natoľko intenzívne, že priamy smer po Vrakunskej stojí už od križovatky s Uzbeckou, prípadne ešte pred križovatkou, tzn. je upchaté ľavé odbočenie z Uzbeckej na Vrakunskú, ktoré využívajú aj linky MHD 75, 201 a 202. Prejazd úsekom medzi zastávkami Toryská a Priekopnícka môže v najhoršom prípade trvať aj 20 minút. Treba však povedať, že presný časový a priestorový rozsah kongescií kolíše podľa konkrétneho dňa - napr. v piatok ráno bývajú zápchy menšie, a niektoré dni sú zápchy prekvapivo malé (prejazd úsekom do piatich minút). Od septembra 2008 riadia v kritických časoch križovatku Vrakunská/Komárovská/Podunajská policajti, čo čiastočne zlepšilo dopravnú situáciu.

V križovatke sa prejavujú širšie dopravné problémy juhovýchodnej časti Bratislavy. Ukazuje sa, akým spôsobom výstavba satelitných obytných komplexov následne negatívne ovplyvňuje dopravnú situáciu v intraviláne mesta. Pričom riešenie ani tu nebude spočívať len vo výstavbe komunikácie R7, ale aj v adekvátnom systéme verejnej dopravy, a do budúcna najmä v rozumnejšom spôsobe výstavby, v nadväznosti na verejnú dopravu a občiansku vybavenosť. Marketingovo propagované bývanie v "tichom lone prírody" 20 minút autom do centra si dnes vyberá svoju daň.. Potvrdzujeme si tým len skúsenosti zo zahraničia, ktoré hovoria o problematickom charaktere suburbanizácie.

Poznáte dôvody pre potrebu výstavby CSS v križovatke Vrakunská/Komárovská/Podunajská?
Výstavbou semaforov sa má podľa mojich informácií riešiť práve nepriaznivý stav počas rannej špičky, pričom má byť uprednostnený priamy smer po Vrakunskej na úkor tranzitu od Komárovskej. Semafory majú taktiež uvoľniť pracovníkov polície. Objavili sa aj argumenty o bezpečnosti chodcov, tie však ťažko obstoja, nakoľko bezpečnosť prechodu chodcov cez samotnú Vrakunskú možno zlepšiť aj dopravným značením a pridaním stredového ostrovčeka.

Prečo je podľa Vás výstavba CSS nerozumná?
Myšlienka uprednostniť priamy smer po Vrakunskej je správna. Napriek tomu som presvedčený, že stavba semaforu v tejto križovatke sú vyhodené peniaze, ktoré by sa dali využiť niekde inde v meste oveľa rozumnejšie. Keď prebiehala na jeseň oprava Vinohradníckej ulice, následkom čoho bol značne obmedzený prejazd tranzitu cez Podunajské Biskupice, problémy na križovatke Vrakunská/Komárovská/Podunajská akoby zázračne vymizli - zdržania dopravy boli minimálne, resp. žiadne. To znamená, že mestská časť by sa mala sústrediť hlavne na opatrenia, ktoré obmedzia vstup tranzitu cez Komárovskú ul. Pokiaľ viem, projekt takýchto opatrení je už aj pripravený, následne však vzniká otázka, načo potom investovať peniaze do semaforov?

Hneď ako odpadne ranná špička je totiž križovatka „zrazu“ voľná a priepustná, pričom tento stav pretrváva celý zvyšok dňa, nehovoriac o večeroch a víkendoch. Z bočných smerov (Komárovská, Podunajská) čakajú na prejazd väčšinou maximálne 2-3 autá, niekedy sú bočné smery úplne prázdne. Z hľadiska verejnej dopravy je dôležité, že cez križovatku jazdia v pracovných dňoch nosné trolejbusové linky (201, 202) v preklade každé 4 minúty v oboch smeroch (v rannej špičke do mesta dokonca každé 3 minúty), cez víkend každých 6 minút. V súčasnosti je MHD na hlavnej ceste, čím je zabezpečená najkratšia možná jazdná doba cez križovatku (cca 35-40 sekúnd medzi zastávkami Komárovská a Priekopnícka). Aj pokiaľ by semafor fungoval s optimálnou preferenciou MHD, nevyhnutne dôjde k nárastu priemernej jazdnej doby na tomto úseku. Pri intervale 4 min v smere do mesta to bude znamenať väčší rozptyl a horšiu pravidelnosť dopravy pre cestujúcich. Pokiaľ by bol semafor zapnutý aj cez víkend, podotýkam, že v prípadne nárastu jazdnej doby linky 202 len o niekoľko desiatok sekúnd bude nutné pridať do výpravy ďalšie vozidlo, čím vzniknú v dôsledku CSS vyvolané zvýšené náklady na prevádzku MHD.

Navyše má kvôli riadiacemu priestoru pred svetelnou križovatku v smere na Dolné hony byť posunutá zastávka Priekopnícka až za križovatku, čím dôjde ku zhoršeniu obsluhy územia MHD, čo konštatoval vo svojom stanovisku aj dopravný podnik. Semafor môže zhoršiť situáciu aj počas poobednej špičky na úseku od križovatky Popradskej s Ulicou svornosti, kde sa budú predlžovať kolóny.

Keď si zrátate reálny „prínos“ semaforu, t. j. v priemere 2 hodiny v pracovných dňoch školského roka, vychádza to rádovo na 3% celkového času počas kalendárneho roka, kvôli ktorým sa "oplatí" investovať nemalú čiastku peňazí. Počas tých zvyšných 97% bude semafor brzdiť MHD, ale v podstate nepomôže ani vedľajším smerom a nepomôže ani chodcom, naopak, bude aj im skôr predlžovať prechod cez cestu a viesť k prebehovaniu na červenú.

V Bratislave máme skúsenosti z nezmyselne fungujúcich semaforov, ktoré sú v prevádzke celé víkendy a púšťajú vyslovene vzduch - ako príklad uvediem semafor na Kamennom námestí alebo nový semafor na Tomášikovej ul. pri Koloseu. Z budovania semaforov sa v Bratislave stal akoby všeliek - nevieme niečo vyriešiť, tak tam vybudujeme semafor, pričom stavba CSS naozaj nie je vždy rozumná ani odôvodnená. Samozrejme sú aj miesta, kde semafory opodstatnené sú - takými bola napr. CSS na priechode pre chodcov cez Popradskú ul. pri Cintoríne Ružinov.

Rád by som ešte dodal, že na nedávnej porade pracovníci Oddelenia dopravného plánovania magistrátu upozornili, že vzhľadom na ďalšie „brzdy“ na Vrakunskej ul. v úseku za samotnou križovatkou, bude efekt CSS z hľadiska zvýšenia celkovej priepustnosti veľmi otázny. Napriek tomu je žiaľ o potrebe CSS presvedčená väčšina kompetentných. Najmä zo strany GIBu a mestskej časti Podunajské Biskupice je tu snaha projekt čo najskôr, ešte pred voľbami, realizovať a nič už nemeniť – preto sa semaforu asi nevyhneme. Pripomienky dopravného podniku, ktorý vyjadril obavy nad zhoršením prevádzky MHD, boli v podstate odignorované.

Aké by bolo podľa Vás adekvátne riešenie?
Myslím si, že schodná cesta by boli stavebné úpravy v križovatke a zároveň opatrenia pre zníženie tranzitu cez Komárovskú ul., ktoré som spomínal. Projekt by sa mohol prepracovať na realizáciu bez CSS, čím by sa ušetrili náklady na výstavbu. Tým pádom by aj zastávka Priekopnícka v smere na Dolné hony mohla zostať v súčasnej polohe. Celková stavba má rozpočet cca 1,2 mil. €, pričom tento rok bolo v rozpočte vyčlenených 900 000 €. Je to v čase, keď nie je dosť peňazí napr. na opravu električkových tratí a mnohé iné zámery. Ak sa chce pritom mesto zamerať napríklad na bezpečnosť chodcov, mohlo by sa pozrieť na Račianske mýto, kde sa v špičkách chodci nezmestia na úzke ostrovčeky medzi Šancovou a Račianskou a musia tak chtiac-nechtiac stáť aj na vozovke. To sa nedá porovnať s prechodom cez Vrakunskú v lokálnej križovatke.

Prináša projekt okrem CSS aj nejaké pozitíva z hľadiska MHD?
Určite áno. Od zastávky Komárovská v smere do mesta má až po križovatku vzniknúť BUS pruh, ktorý by výhľadovo mohol pokračovať až po zastávku Priekopnícka - nateraz aspoň prevedie MHD cez križovatku. Vybudovať BUS pruh na Vrakunskej na úseku od Uzbeckej po zastávku Komárovská má ako podmienku v rámci svojho projektu aj investor stavby Dolce Vita. Pokiaľ teda dôjde k úspešnému prepojeniu a ku koordinácii oboch projektov, MHD by mala vo výslednej podobne dostať súvislý BUS pruh na Vrakunskej ul. od križovatky s Uzbeckou až po križovatku s Komárovskou. V rannej špičke to výrazne zrýchli prejazd liniek 75 201 a 202 cez celý „zápchový“ úsek - trúfam si povedať, že niektorí vodiči osobných áut potom zvážia, či by neboli trolejbusom v centre rýchlejšie. Súvislý BUS pruh pomôže aj samotnej automobilovej doprave, keďže trolejbusy sa nebudú musieť na tom úseku zaraďovať medzi autá. MHD tu potrebuje práve tento BUS pruh, nie ďalší semafor. Z celkového času státia v zápche totiž najväčší podiel predstavuje práve úsek po zastávku Komárovská - prejazd samotnou križovatkou je už potom celkom rýchly.

Pokiaľ dôjde k výstavbe CSS, aké sú možnosti preferencie MHD?
Ak sa bude stavať semafor, je nevyhnutné, aby bola zakomponovaná a zároveň so spustením CSS aj sprevádzkovaná maximálna preferencia MHD v dynamickom riadení križovatky. Z tohto hľadiska zatiaľ existujú dôvody pre maximálnu obozretnosť. Dovoľte najprv jeden príklad. V portfóliu stavieb, ktoré realizoval GIB, nájdeme napríklad stavbu „Preferencia MHD Karloveská radiála, Kuklovská – Karloveská“, ktorá mala údajne zabezpečiť „minimálne časové straty električiek“. Výsledok tejto stavby je, ako všetci vieme, že električky stoja na červenú a púšťajú vzduch. Myslím si, že ľudia nie sú natoľko hlúpi, aby si to nevšimli. Napriek tomu sa GIB neštíti stavbu pomenovať „preferencia MHD“. Zo slova preferencia v podaní predstaviteľov mesta sa tak v Bratislave reálne stáva slovo, ktoré znamená skôr „paródiu na preferenciu“ a ktoré vyvoláva u mnohých úškrn na tvári.

V prípade križovatky Komárovská/Vrakunská/Podunajská som mal možnosť zúčastniť sa pracovného stretnutia, kde sa diskutovalo aj o fungovaní CSS. Projektant nám vysvetlil, že sa počíta so záťažovou slučkou, ktorá v prípade státia vozidla MHD v zastávka Komárovská v smere do mesta aktivuje signál v križovatke. Toto bol rozsah „preferencie“, s ktorým sa pôvodne uvažovalo. Neuvažovalo sa so zahlasovaním trolejbusov cez detektor a s možnosťou predĺžiť zelenú, až pokým vozidlo neprejde cez odhlasovací trolejový kontakt. Neuvažovalo so žiadnou preferenciu v smere na Dolné hony. Keď som vzniesol tieto pripomienky, nestretli sa s porozumením, vraj by takáto preferencia vyžadovala ďalšie finančné náklady, ktoré neboli doposiaľ zahrnuté v projekte. Ďalej, vraj nie je možné stále predlžovať zelenú. Možno týmito slovami niektorých ľudí nepoteším, ale pýtam sa, pokiaľ v roku 2010 v Bratislave dostávajú zákazky projektanti, ktorí nerozumejú tomu, čo znamená dynamické riadenie križovatky s preferenciou MHD, ako sa potom chceme posunúť niekam ďalej?

Tá preferencia sa pritom dá celkom pekne urobiť, ide o to, aby boli zabudované potrebné hardvérové zariadenia a aby následne bolo adekvátne nastavané softvérové riadenie, ktoré ošetrí rozsah preferencie podľa smeru jazdy a iných podmienok. Iste, aj predsignál pre MHD, pokiaľ vozidlo stojí na červenej, je súčasťou preferencie, hlavná myšlienka by však mala byť, že MHD prejde cez križovatku tak, akoby tam semafor ani nebol, t. j. s čo najmenšou časovou stratou. Z tohto hľadiska je potrebné riešiť preferenciu aj v ľavom odbočení z Uzbeckej na Vrakunskú; v súčasnosti sa tým zaoberá magistrát.

Dá sa teda v prípade výstavby CSS Vrakunská/Komárovská/Podunajská reálne očakávať funkčná preferencia MHD?
Môžem potvrdiť, že nastal istý posun k lepšiemu. Požiadavka zakomponovať maximálnu preferenciu totiž zaznela aj zo strany prvého námestníka primátora Milana Cíleka, preto očakávam, že projekt bude patrične upravený a bude možnosť aj pripomienkovať a určiť konkrétne parametre v riadení CSS. Avšak malo to byť od začiatku samozrejmosťou.

Naďalej platí, že najrozumnejšie riešenie by boli úpravy v križovatke bez svetelného riadenia a využitie ušetrených finančných prostriedkov na iné zmysluplné účely.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.