Revízori si posvietili na posilové spoje

S prichádzajúcim letom sa v meste čoraz častejšie organizujú masovejšie podujatia, na ktoré prichádzajú tisíce ľudí. V ostatných rokoch často nepremávala žiadna posilová doprava, výsledkom čoho boli preplnené vozidlá a ich časté poškodzovanie, ale aj presun časti cestujúcich do áut, ktoré potom blokovali príjazdové cesty k podujatiam a parkovali na okolitých chodníkoch a trávnikoch. Dalo by sa teda očakávať, že preprava účastníkov bude predstavovať verejný záujem a snahou mesta bude maximalizovať využívanie MHD, aby sa eliminovali negatívne dopady akcií.

Dopravný podnik začal s posilňovaním spojov na rôzne podujatia. Samotný podnik však prispel aj k tomu, že sa posilnenia do istej miery minuli účinku. Ako problematické sa ukázali tri faktory – extrémna poruchovosť vozidiel, vysoké nočné cestovné a činnosť revízorov. V noci z 30. na 31. mája DPB piatimi autobusmi posilňoval dopravu do Mlynskej doliny, kde sa konal Bažant na Mlynoch. Podľa jedného z našich čitateľov sa už večer pokazilo prvé veľkokapacitné vozidlo na riadnej linke, za ktoré vozovňa poslala ako náhradu krátky autobus. Po ôsmej hodine vypadol pre poruchu prvý z posilových spojov a nahradený bol o dve hodiny neskôr. Nejazdil však dlho, pretože o cca 22:45 ho odstavili revízori a takisto aj autobus, ktorý mal vykonať posledný spoj na linke 39. Revízori odstavením vozidiel zablokovali obratisko, a tak v čase konca dennej premávky najmenej 25 minút nešiel žiaden spoj. Posledný spoj linky 39 podľa nášho čitateľa nebol vôbec vykonaný. Inkasovanie pokút dostalo prednosť pred prepravou ostatných cestujúcich vrátane tých, ktorí si cestovné zaplatili. Počas noci jazdili ďalej tri posilové autobusy, z nich sa však jeden pokazil a druhý bol poškodený cestujúcimi. Celkovo teda 5 posilových vozidiel nestačilo, keďže štyri autobusy boli počas noci z rôznych príčin odstavené.

Posilová doprava z Galaprogramu Dní Petržalky v noci z 14. na 15. júna poukázala na neatraktivitu drahej nočnej dopravy. Väčšina návštevníkov podujatia využila radšej peší presun, zatiaľ čo vlani pri polovičnej cene cestovného lístka „posilovky” praskali vo švíkoch. Polovica z tých, ktorí pri Dostihovej dráhe nastúpili do autobusu linky N80, vystúpila hneď na nasledujúcej zastávke po tom, čo spozorovala nápadnú skupinu revízorov. S nimi na ďalšej zastávke nedobrovoľne odišlo množstvo čiernych pasažierov a autobus odišiel na Hlavnú stanicu poloprázdny. Zvyšní cestujúci nechápavo krútili hlavami a pýtali sa, na čo vlastne posilová doprava propagovaná moderátorom programu slúžila. „Naozaj nás chceli odviezť bezpečne domov, alebo im šlo len o to zarobiť na pokutách?” čudovala sa jedna z cestujúcich, ktorá zaplatila 44 korún za 10-minútovú jazdu. Šťastie mala 22-ročná študentka, ktorá si označila dva 22-korunové lístky až po tom, ako spozorovala revízorov. „Odmietam platiť takúto sumu, zdá sa mi to byť neadekvátne. Polovicu času trávim v inom meste a u nás máme nočné spoje v cene električenky každú polhodinu. Tu ani nemám dôvod si ju kúpiť, pretože keď som tu, tak často cestujem práve v noci, kedy by mi neplatila. Od zvýšenia cien 'nočákov' som si označila lístky prvýkrát až teraz,” dodáva v krátkom rozhovore.

Na spôsob organizácie posilovej dopravy v podobne veľkom Brne sme sa spýtali jedného z tamojších dopravných znalcov: „Posilová a nočná doprava je za rovnakú cenu ako cez deň a spoje jazdia vyťažené. Revízori v čase najväčších náporov pomáhajú dispečerom zvládať situáciu a dohliadajú na to, aby do vozidiel nastupoval iba taký počet ľudí, pre aký sú určené. Pridávané sú aj ďalšie nočné spoje.” Informácie potvrdil aj šéfredaktor imhd.sk, ktorý začiatkom júna v Brne navštívil festival ohňostrojov: „Šiel som z ohňostroja na priehrade, ktorého sa podľa organizátorov zúčastnili desaťtisíce ľudí. Od priehrady išla jedna električka za druhou, odhadom to boli desiatky spojov a všetky primerane naplnené. Zaplatil som si len 24-hodinový lístok, s ktorým som mohol cestovať cez deň aj v noci. Bratislavskú dopravu nechcem komentovať, pozitívne však vnímam fakt, že sa posilová doprava opäť začala vykonávať vo väčšom rozsahu.”

Úspešnosť rozsiahlejšej posilovej dopravy sa dá posudzovať rôzne – od počtu ľudí, ktorí MHD využili, cez zníženie počtu opitých vodičov áut, až po tržby z 22- resp. 44-korunových lístkov a 1400-korunových pokút. Je na politike mesta a DPB, ktorý z týchto faktorov je dôvodom na organizovanie posilovej dopravy. Porovnanie s Brnom (nielen) v tejto oblasti ukazuje, že komunálna politika sa dá robiť aj inak.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.