Magistrát: Útlm áut v širšom centre je nevhodný

Poslanec Mestskej časti Staré Mesto, Ivan Bútora, nás informoval o výsledku svojej aktivity, ktorej cieľom malo byť zriadenie vyhradeného jazdného pruhu pre autobusy a trolejbusy na Štefánikovej ulici v smere na Pražskú. Zaslal nám stanovisko magistrátu spolu s komentárom tvrdení mesta:

Stanovisko MestaKomentár
Časové obmedzenie vyhradenia jazdného pruhu vyhláška o doprave na pozemných komunikáciách a ani dopravné značenie nepozná. Ak by sa to aj vyznačilo úpravou zvislých dopravných značiek, tak vodiči by to buď nerešpektovali, alebo rešpektovali ako trvalý stav. To, že Vyhláška 225/2004 Z. z. neuvádza vyhradené jazdné pruhy podľa doby počas dňa, neznamená, že ich vyznačenie je v jej rozpore. Vyhláška totiž takéto vyznačenie nikde nezakazuje. Argument o nerešpektovaní neobstojí, pretože rovnaké vyhradené pruhy existujú úspešne v iných mestách.
Samostatný signál pre MHD vyžaduje aj samostatný vyhradený pruh pre MHD, t.j. musel by byť vyhradený trvale. Ideálne by bolo trvalé vyhradenie pravého pruhu pre MHD. Vyhradený pruh s osobitnou signalizáciou totiž prispeje k urýchleniu cesty MHD aj v mimo dopravnej špičky. Pokiaľ by však vyhradenie pruhu bolo časovo obmezdené, signálny plán križovatky je možné upraviť podľa konkrétneho času, kedy je pruh vyhradený pre MHD. Toto tvrdenie je teda zavádzajúce.
Ak by bol krajný pruh vyhradený pre MHD, tak priepustnosť vjazdu zo Štefánikovej do križovatky by oproti súčasnosti klesla takmer na polovicu. Podľa dopravných prieskumov z roku 2006 tu bolo zaznamenaných v špičkovom období 874 vozidiel/hod pri dobe zelenej 25s v 100s cykle riadenia, čo predstavuje naplnenie kapacity tohto vjazdu do križovatky. Pri zriadení vyhradeného pruhu pre MHD by na zostávajúcom pruhu priepustnosť bola znížená na cca 460 voz/h, t.j. cca 400 voz/hodinu by ostalo stáť pred križovatkou, pričom dĺžka radu čakajúcich vozidiel by dosiahla cca 3km. To predstavuje vzdialenosť až po križovatku Panónska - Einsteinova. Z uvedeného je zrejmé, že vyhradený pruh by zapríčinil zahltenie nielen Štefánikovej ulice, ale následne aj Staromestskej, Nového mosta, Kollárovho námestia. Uvedené tvrdenie je len dôkazom neschopnosti uvažovania bratislavských dopravných inžinierov na magistráte v intenciách 21. storočia. Nezohľadnenie prerozdelenia áut v prospech iných komunikácií (najmä Nábr. arm. gen. L. Svobodu a tunela Sitina), a taktiež neuvažovanie s motiváciou cestujúcich prejsť z IAD do MHD znamená len hrubé ignorovanie skúseností s podobnými riešeniami z miest západnej Európy a neznalosť moderných spôsobov usmerňovania dopravy v meste.
Zákaz parkovania na chodníku pred križovatkou by si vyžiadalo osadenie stĺpikov, značky by neboli rešpektované. Navyše nemožnosť parkovania na chodníku by zvyšovalo možnosť zastavovania vozidiel vo vyhradenom pruhu, čím by sa jeho výhodnosť anulovala. Neosadenie stĺpikov nie je dostatočným dôvodom na nevyznačenie vyhradeného jazdného pruhu. V súčasnosti je už Štefánikova v opačnom smere "vystĺpikovaná" a parkovanie na chodníku znemožnené, nie je dôvod neurobiť to aj v smere od Hodžovho nám. Odstavovanie vo vyhradenom pruhu je záležitosť kontroly pravidiel prostredníctvom polície.
S úbytkom IAD na Štefánikovej po znížení jej priepustnosti nemožno počítať, keďže tu nie k dispozícii takmer žiadna adekvátna a priepustná obchádzková trasa. Úbytok by tu nastal až po trvalom totálnom kolapse po znížení jej priepustnosti v celej oblasti Hodžovho námestia. Silné slová o dopravnom kolapse nie sú podložené žiadnymi dopravno-sociologickými prieskumami. Z vyššie uvedeného vyplýva, že nie je pravdou, že by neexistovali alternatívne trasy. ODP očividne nemá naštudované opatrenia dopravnej redukcie z iných európskych miest. Podobné debaty a obavy o kolapsoch sa vyskytli aj inde, nakoniec sa vždy sa rozlišovalo medzi dopadom krátkodobým a dlhodobým. Aj v prípade pochybností a nejasného vývoja je vždy lepšie opatrenie skúsiť ako nič neurobiť. Práve silne zastúpená MHD na Štefánikovej je jedným z predpokladov úspechu opatrenia.
Zavedenie preferencie MHD by bolo síce vhodné, ale miestne podmienky to bohužiaľ nedovoľujú. Jednoznačné zvýhodnenie MHD by tu po následnom kolapse IAD malo presne opačný efekt, linkám MHD by trvalo aspoň 10 minút, kým by sa vôbec dostali cez Hodžovo námestie do svojho vyhradeného pruhu na Štefánikovej ulici. Pozri predchádzajúci komentár.
Útlm IAD v širšom centre do zavedenia bezkolízneho nosného systému MHD pri súčasnom tempe výstavby nových objektov v tejto oblasti je nevhodné a takmer nemožné. Akékoľvek znižovanie jestvujúcej priepustnosti dôležitej komunikácie sa okamžite prejaví podstatným zvýšením dopravného zaťaženia na možných obchádzkových trasách, ktoré sú často svojimi parametrami nedostatočné. Ak je jediným liekom pre širšie centrum podľa dopravných inžinierov na magistráte vybudovanie metra, ktoré napríklad na Štefánikovej ulici určite najmenej 20 rokov nebude, a počas tejto doby nehodlajú nič v prospech MHD robiť, potom by mali zvážiť svoje zotrvanie vo funkciách. Svojím (ne)konaním dokazujú, že im chýba zmýšľanie moderného dopravného inžiniera. Vyspelé európske mestá túto problematiku riešia diametrálne odlišným spôsobom.
So zaistením aktívnej spolupráce štátnej polície sa pri trvalých kolapsových stavoch nedá uvažovať, pokiaľ je komunikácia zablokovaná polícia je takmer bezmocná. Po dosiahnutí cieľového stavu nebude aktívna spolupráca štátnej polície potrebná.
Problém nie je v doplnení návestidla svetelnej signalizácie, ale vo vyznačení vyhradeného pruhu. Ak by sa predsa len vyznačil, prinieslo by to presne opačný efekt - mimoriadne zdržania liniek MHD. To by si vyžiadalo po protestoch DPB a.s., polície ako aj verejnosti urýchlený návrat do pôvodného stavu. Práve DPB podporuje myšlienku zriadenia vyhradeného pruhu pre autobusy a trolejbusy na Štefánikovej ulici.


Pre úplnosť prikladáme Bútorov list, v ktorom požadoval zriadenie vyhradeného jazdného pruhu:

Cieľom tohto materiálu je navrhnúť opatrenie na preferenciu MHD na Štefánikovej ulici, v úseku od Hodžovho námestia smerom k zastávke SAV, v kontexte systémových opatrení na preferenciu verejnej osobnej dopravy v Bratislave.

Súčasný stav:

Štefánikova ulica tvorí súčasť vnútorného dopravného okruhu v Bratislave. Zároveň slúži ako trasa nosných liniek MHD (spojenie Petržalka – centrum – Patrónka – Dúbravka, ako aj centrum – Kramáre). Vzhľadom na narastajúci objem automobilovej dopravy a na relatívne krátku dobu trvania zeleného signálu na križovatke Štefánikova/Leškova pred zastávkou SAV, vytvárajú sa tu najmä v poobedňajšej špičke dlhšie kolóny vozidiel, v ktorých stoja tak automobily ako aj vozidlá MHD. Aj mimo poobedňajšej špičky sa opakovane stáva, že cez semafor prechádza vozidlo MHD až na druhý cyklus, čo predstavuje zdržanie pre cestujúcich cca 2 minúty. V poobedňajšej špičke môže trvať prejazd cez tento uzol aj 4-5 cyklov. Takéto zdržanie pre MHD už nie je prijateľné. Keďže sa nedá očakávať samovoľný úbytok IAD na Štefánikovej ulici, naopak, dopravná záťaž sa tu pravdepodobne bude zvyšovať, vzhľadom na rastúci podiel IAD na prepravných vzťahoch a vzhľadom na investičnú a stavebnú činnosť v Bratislave, je potrebné práve v súčasnosti pristúpiť k novému riešeniu organizácie dopravy, ktoré zabezpečí preferenciu MHD, v kontexte systémových opatrení vedúcich k útlmu IAD v meste a v zmysle dopravnej politiky vyjadrenej o.i. v územnom pláne Bratislavy.

Návrh:

Zmena organizácie dopravy spočíva v nasledovných opatreniach:
  • Vyhradenie pravého jazdného pruhu na Štefánikovej ulici pre vozidlá MHD v úseku od Tolstého ul. po Leškovu ul., v smere od Hodžovho námestia k SAV. Pravý pruh by zároveň slúžil pre pravé odbočenie do Leškovej ul. za svetelnou signalizáciou.
  • Vyhradený pruh by bol časovo obmedzený, avšak nielen na raňajšiu a poobedňajšiu špičku, nakoľko záťaž na Štefánikovej ulici narastá, a niekedy býva väčšia aj v priebehu pracovného dňa. Časové obmedzenie by preto platilo napr. pre pracovné dni, 6:00 – 19:30. V alternatívnom variante by vyhradený pruh nebol časovo obmedzený.
  • Semafor pred križovatkou s Leškovou ul. by bol doplnený o samostatný signál pre vozidlá MHD a o signál pre pravé odbočenie do Leškovej ul. Signál „voľno“ pre vozidlá MHD, ako aj pre pravé odbočenie do Leškovej ul., by bol oproti plnej zelenej predĺžený, nakoľko jediný kolízny smer je tu voľno pre chodcov a pre autá odbáčajúce z Križkovej ul. doľava na Štefánikovu. Takéto riešenie znamená, že vozidlá MHD budú môcť vojsť do zastávky aj keď budú ostatné vozidlá v ľavom pruhu stáť na červenú. Tým pádom podľa situácie môže vozidlo MHD stihnúť vyjsť zo zastávky a odísť na zelenú smerom na Pražskú ul. v tom istom cykle, ako by za súčasnej situácie ešte čakalo na zelenú pred zastávkou. Navrhnuté riešenie preto predstavuje aj mimo dopravnej zápchy potenciálnu úsporu jazdnej doby 2 min. pre MHD.
  • Zákaz parkovania na chodníku v úseku 50-100 m pred svetelnou križovatkou, prípadne už od Spojnej ul., kvôli potenciálnej kolízii s vozidlami MHD.


Zhodnotenie rizikových faktorov:

  • Dopravná zápcha v ľavom pruhu, v časoch poobedňajšej špičky potenciálne začínajúca už od Hodžovho nám. Skutočný dopad vyhradenia pravého pruhu na dopravnú situáciu na Štefánikovej ul. bude možno vyhodnotiť až po realizácii zmeny, treba pritom rozlišovať dopad krátkodobý a dlhodobý. Navrhnuté riešenie je kombináciou preferencie MHD a uplatnenia tzv. dopravnej redukcie, t. j. fyzického obmedzenia dopravného priestoru pre IAD. Skúsenosti zo zahraničia hovoria, že pri dopravnej redukcii, pokiaľ je opatrenie realizované účinným spôsobom, dochádza na danom úseku k reálnemu čiastočnému úbytku IAD. Dá sa preto predpokladať, že napr. v čase poobedňajšej špičky by sa súčasný objem IAD v dvoch pruhoch nepresunul celý do ľavého pruhu, ale celkový objem IAD by poklesol. Nakoľko státie v zápche v jednom pruhu bude pre niektorých vodičov neprijateľné, nevyberú si v exponovanom čase túto trasu, prípadne si vyberú spôsob prepravy v MHD namiesto IAD, vzhľadom na rýchlosť MHD vs. IAD po zavedení preferencie. Obavy, že by zápcha v ľavom pruhu spôsobila kolaps dopravy, sa preto javia byť neopodstatnené, a nie sú adekvátnym argumentom proti navrhovanému opatreniu.
  • Čím dlhšie sa bude odďaľovať zavedenie preferencie MHD a čím viac bude narastať počet motoristov na Štefánikovej ul., tým ťažie bude aj v budúcnosti takéto opatrenie zaviesť. Historicky Štefánikova ulica slúžila pre nezávislú električkovú trať. Tá bola neskôr zrušená, v súčasnosti však v tomto ťahu premávajú nosné linky autobusovej a trolejbusovej MHD, konkrétne linky 34 83 84 93 206 a 212. Pri zvážení počtu cestujúcich vo vozidlách MHD a počtu prepravených ľudí vo vozidlách IAD možno jednoznačne povedať, že súčasné využitie dopravného priestoru nie je efektívne ani spravodlivé, a de facto znamená znevýhodnenie užívateľov verejnej dopravy oproti užívateľom IAD, čo je v rozpore s deklarovanou dopravnou politikou Bratislavy.
  • Vnútorný dopravný okruh je na väčšine svojho úseku štvorprúdový (2+2), navrhované opatrenie znižuje kapacitu pre IAD na vnútornom dopravnom okruhu na vymedzenom úseku na jeden pruh. Vnútorný dopravný okruh však plní dôležitú funkciu tak pre IAD ako aj pre MHD. Treba brať do úvahy plánované rozširovanie regulovanej parkovacej zóny, ktorá v budúcnosti bude fungovať v celom území ohraničenom okruhom Štefánikova – Šancová – Legionárska – Karadžičova – Dostojevského rad – Vajanského nábrežie – Staromestská. V tomto kontexte sa bude uvažovať aj o zriadení okružnej linky MHD. Preferenciu MHD na Štefánikovej preto treba vnímať ako súčasť postupných, systémových krokov smerujúcich k útlmu IAD v širšom centre, s cieľom ukľudňovania dopravy a humanizácie priestoru.
  • Účinnosť a funkčnosť vyhradeného pruhu bude možno zabezpečiť jedine za aktívnej účasti a spolupráce štátnej polície. Možno predpokladať, že realizácia navrhovaného opatrenia sa stretne s nevôľou časti motoristickej verejnosti, taktiež však aj s nevedomosťou, a následným častým porušovaním predpisov. Najmä v prvých týždňoch preto musí mesto v spolupráci s políciou zabezpečiť aktívnu a prísnu kontrolu, ktorá zabráni: (a) akémukoľvek odstavovaniu zásobovacích alebo iných vozidiel vo vyhradenom pruhu, najmä na zraniteľnom úseku pred križovatkou, kedy už ľavý pruh nebude voľný tak, aby ho vozidlo MHD mohlo využiť na obídenie prekážky, (b) jazde vozidiel IAD v pravom pruhu pri pokračovaní rovno cez svetelnú križovatku, (c) počas špičky manévrovanie vozidiel IAD vo vyhradenom pruhu na obiehanie kolóny v ľavom pruhu a následné „myšičkovanie“. Kvôli potenciálnym kolíziám s vozidlami MHD by bolo taktiež žiaduce zrušiť parkovacie miesta na chodníku v hornej časti Štefánikovej ulice, čo bude prínosné aj z hľadiska zlepšenia podmienok pre pešiu dopravu. (V budúcnosti treba rátať s celkovým zrušením parkovania na chodníkoch, pokiaľ nebude explicitne vyznačené ako súčasť spoplatnenej parkovacej zóny). Nakoľko už v súčasnosti je represívna činnosť polície v oblasti podpory MHD značne nedostatočná (každodenné státie vozidiel IAD a zásobovacích vozidiel na zastávkach MHD, napr. na Kollárovom námestí, jazda vozidiel IAD vo vyhradených pruhoch pre MHD, atď.), realizácia preferencie MHD na Štefánikovej bude zároveň príležitosť pre zlepšenie spolupráce mesta a polície, a pre aktívnu účasť polície na realizácii dopravnej politiky mesta, založenej na preferencii MHD.
  • Pokiaľ by mal byť zavedený vyhradený pruh bez doplnenia svetelnej signalizácie podľa vyššie uvedeného návrhu, bol by prínos opatrenia len čiastočný a nedostatočný.


Súčasná situácia na Štefánikovej ulici, kde je možné vidieť, ako zbytočne dlho čakajú všetci na križovatke. Zrejmý je čas, počas ktorého by ešte mohli prísť autobusy a trolejbusy do zastávky, ak by bol na Štefánikovej ul. vytvorený BUS pruh.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.