Verejné prerokovanie petržalskej električky bolo nielen o petržalskej električke

Včera sa v kinosále Domu kultúry Zrkadlový háj uskutočnilo verejné prerokovanie správy o hodnotení navrhovaného nosného dopravného systému (NDS) MHD v úseku Janíkov dvor - Šafárikovo námestie. V poloprázdnej sále predstavitelia mesta prezentovali projekt petržalskej električky, pričom sa v úvode zaoberali dôvodmi, prečo by sa mala budovať električka miesto iných druhov nosného systému. Za posledné roky sa podľa ich údajov zdvojnásobil počet áut v meste a vzrástla aj hybnosť obyvateľstva; je však nereálne čakať pri budovaní NDS na štát, a preto treba prijať také riešenie, ktoré je reálne. V prognózach Ing. Mikuš z Oddelenia dopravného plánovania uviedol, že električka by mala po Starom moste medzi 6. a 9. hodinou ráno prepraviť 22000 cestujúcich, pričom by sa mali prerozdeliť súčasné pomery prepravených osôb na jednotlivých mostoch. Aj naďalej sa v Petržalke počíta s autobusovou dopravou, ktorá by mala prepravovať na druhú stranu Dunaja naďalej 50% všetkých cestujúcich. Tvrdenie Ing. Mikuša, že električka nemôže byť v Petržalke vetvená, vyvolalo pobúrenú reakciu zo strany niektorých dopravných fanúšikov. Podobne s nevôľou niektorí zúčastnení prijali informáciu primátora, že ešte nie je uzavreté, či na Starom moste budú spolu s električkou premávať aj autá alebo nie.

Pri posudzovaní troch variantov riešenia (estakádny, povrchový, polozapustený) vo väčšine z úsekov petržalskej trate na základe stanovených kritérií vyhral povrchový variant a v dvoch prípadoch polozapustený variant. Mesto však občanov ubezpečilo, že aj v prípade povrchového variantu bude zabezpečená bezkolíznosť vďaka fyzickým zábranám znemožňujúcim obyvateľom prechádzať cez trať na ľubovoľnom mieste.

Na otázku, prečo sa z peňazí vyčlenených na stavbu električky radšej nezrekonštruujú jestvujúce trate a nenakúpia nové vozidlá, primátor odpovedal, že by to bolo nefér voči Petržalčanom, ak by z mestských prostriedkov profitovali len časti, kde už električka postavená je. Zástupkyni niektorých obyvateľov vadili zmeny v MHD od 5. septembra 2005, no vzápätí dodala, že aj súčasný stav je lepší ako električka. Obávala sa najmä hlučnosti v okolí trate, ktorú však primátor odmietol s tým, že na novej trati budú premávať iba novozakúpené električky. Toto tvrdenie však bolo v rozpore s vyjadreniami iných predstaviteľov mesta, ktorí uvádzali, že električkové linky z Petržalky pôjdu do takmer všetkých súčasných radiál, vďaka čomu je zrejmé, že v Petržalke nebudú jazdiť len nové električky, pretože ich nebude dostatok. Riaditeľ novovzniknutej spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava, s. r. o. Ing. Klučka vo svojom vystúpení podporil projekt petržalskej električky a uviedol, že BID bude v regióne Bratislavského VÚC podporovať predovšetkým koľajovú dopravu. Ďalším z diskutujúcich, ktorí podporili električku, bol MUDr. Hrubiško, ktorý vo svojej prezentácii na príklade pražskej trate na Barrandov predviedol, že v súčasnosti je možné budovať rýchlodrážnu električku vkusne a tak, aby nebola rušivým prvkom prostredia.

Zaujímavou témou boli aj úvahy o plánovanom prepojení železničných staníc Predmestie, Filiálka a Petržalka podpovrchovou traťou. Podľa slov námestníka primátora Koladu ešte nie je isté, či sa tento projekt zrealizuje, pretože stavba naráža na značný odpor Mestskej časti Nové Mesto. Napriek tomu je však na trať vyčlenený priestor a vypracovaná štúdia. Stavba by si mala vyžiadať náklady cca 30 mld. Sk a financovať by ju mala Európska únia. Hoci mesto s touto traťou pri budovaní nosného dopravného systému neráta, v prípade jej postavenia by bolo možné prestúpiť na vlaky aj z električky na stanici Petržalka - Centrum pri Einsteinovej ulici. To všetko však len v prípade, že sa stanica Petržalka - Centrum vybuduje.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.