4. septembra 2005 dojazdili linky 80 81 82 86 88 89 a 90

V súvislosti so zmenami v MHD od 5. septembra 2005 bola ukončená premávka na linkách 81 82 86 89 a 90. Trasy liniek 80 a 88 boli zmenené a tieto čísla dostali nové linky (pod č. 80 premáva upravená linka 180). Ostatné linky (97 a 198) boli prečíslované na iné čísla a ich trasy boli upravené.

Linka 80 vznikla 30. marca 1998 v rámci druhej fázy reorganizácie petržalskej dopravy a prechodu na oblastný systém označovania liniek. Nahradila časť bývalej linky 56 a pri troche fantázie šlo o pôvodnú linku 26 (predtým Pk) premávajúcu medzi centrom a Kopčanmi ešte cez starú Petržalku. Trasa viedla z obratiska pod Novým mostom cez most, Panónsku a Rusovskú cestu, Námestie hraničiarov, Osuského a Jiráskovu ulicu na novozriadenú konečnú Prokofievova. Celú dobu premávky linky 80 sa jej trasa nemenila a jazdili na nej 3 sólo autobusy vozovne Krasňany s 12-minútovým intervalom v špičke. Počas víkendov sa na nej k záveru existencie začali vypravovať midibusy. Linku je možné od 5. sepmtebra 2005 nahradiť spojmi č. 88, 91 alebo 191 alebo kombináciou liniek 68+88 a 95+88.

Linku 81 si mnoho Petržalčanov pamätá ešte ako autobus č. 47, ktorý vznikol 1. júla 1979 s trasou Kapucínska - Kalininova (Technopol) a premával iba v špičke pracovných dní. Podobne ako aj iné pôvodne špičkové linky premávajúce systémom "odvšadiaľ-všade" bola 1. júla 1981 rozšírená aj o sedlovú a víkendovú premávku a zároveň bola predĺžená cez Ul. Obrancov mieru (Štefánikova) na Hlavnú stanicu. V čase najväčšej slávy na nej v pracovných dňoch jazdilo 13 vozidiel v intervale 4 minúty v špičke. Od 1. februára 1982 vybrané spoje zachádzali po Kutlíkovej ulici k Dostihovej dráhe. Postupne sa trasa menila v starej Petržalke medzi Novým mostom a Námestím hraničiarov - tak ako zanikali staré a vznikali nové ulice - až do konečnej podoby z Hlavnej stanice cez Štefánikovu, Staromestskú, Nový most, Einsteinovu ulicu, Viedenskú a Rusovskú cestu, Osuského a Romanovu ulicu k Technopolu (a Dostihovej dráhe). K 14. novembru 1988 došlo k redukcii počtu vypravených vozidiel a posilneniu špičky linkou 47-S v úseku Mierové nám. (Hodžovo nám.) - Kalininova (Technopol). Linka 47-S bola neskôr zrušená a linka 47 od 10. januára 2000 prečíslovaná na č. 81. Predposlednou úpravou trasy bolo zrušenie zachádzok k Dostihovej dráhe od 2. apríla 2002 a ich nahradenie linkou 198. 13. januára 2005 bola v smere do Petržalky presmerovaná cez nový nadjazd nad Einsteinovou ulicou. Linka dojazdila v intervale 8 minút v špičke a siedmimi vypravovanými kĺbovými autobusmi. Spoje spočiatku vypravovala vozovňa Trnávka, neskôr spolu s vozovňou Petržalka a nakoniec výlučne vozovňa Petržalka. Náhradou tejto linky môže byť kombinácia liniek 95+83, 95+99, 95+1, 68+201, 88+210, 80+93, 98+61/74 a podobne.

Podstatne staršia je linka 82, ktorá vznikla 5. sepmtembra 1960 pod číslom 23 (šlo o už druhé obsadenie tohto čísla). Pôvodná trasa viedla z Hlavnej stanice cez Štefanovičovu, Mýtnu, Račianske mýto, Centrálne trhovisko (Trnavské mýto), Miletičovu, Košickú a Martanovičovu (Pribinova) na Šafárikovo námestie. Trasa sa mierne menila - zo Štefanovičovej a Mýtnej sa po začatí budovania električkovej trate presunula na Malinovského (Šancová), po začatí výstavby novostavby Slovenského národného divadla obojsmerne zachádzala na Martanovičovu ulicu (k Rybe) a premávala cez Mlynské nivy a Dostojevského rad a po vybudovaní Landererovej ulice cez ňu. Krátko premávala aj náhradná linka 23X medzi Mlynskými nivami a Martanovičovou ulicou. Najlepším intervalom bol 4-minútový v rannej špičke pracovných dní a linku obsluhovalo 13 sólo autobusov. Interval sa však postupne výrazne redukoval už počas 1970- a 1980-tych rokov. Od 10. januára 1994 bola predĺžená ku Kúpalisku Matador, čím nahradila v úseku Malá scéna - Starý most - Viedenská cesta - Rusovská cesta - Kopčianska - Údernícka - Kúpalisko Matador linku 38. Počas veľkého prečíslovania 10. januára 2000 dostala číslo 82. Od 29. septembra 2003 bola v súvislosti s výstavbou Mosta Apollo presmerovaná zo Starého mosta cez Dostojevského rad, Landererovu a Prístavnú do Prístavu. Počas častých uzávierok Viedenskej ulice pravidelne premávala cez Krasovského a Einsteinovu ulicu - a rovnako aj počas výstavby mimoúrovňového kríženia Viedenskej cesty a Einsteinovej ulice, kam bola od 13. januára 2005 presmerovaná. Linku vypravovali vozovne Trnávka, Krasňany a Petržalka. Dojazdila so štyrmi autobusmi vozovne Krasňany v intervale 12 minút v špičke.

Linka 86 (Kúpalisko Matador - Domkárska), ktorá vznikla 30. júna 1997 z autobusov č. 34 a 55 v podstate nezaniká. Po väčšine jej trasy budú jazdiť linky 66 a 68. Skôr sa teda dá povedať, že zaniká pôvodná trasa linky 68, vytvorenej zlúčením spojov č. 98 a 186, ktoré vznikli z liniek 119 a 120.

Linka 88 je najstaršou linkou spomedzi tých, ktoré zanikli. Premávať začala s označením "Po" (rozumej Petržalka - Ovsište) 1. júla 1951. Od začiatku roku 1953 až do 9. januára 2000 niesla číslo 28. Jej trasa vždy viedla zo Šafárikovho námestia cez Starý most, počas výstavby nového sídliska a ciest sa však menila medzi Starým mostom a Ovsišťom. Iba medzi rokmi 1978 a 1981 premávala až na Hlavnú stanicu ako náhrada za električky. Konečnou bola v Petržalke spočiatku dnes už neexistujúca Ovsená ulica, neskôr po výstavbe prvých panelových domov Medveďovej ulica a nakoniec obratisko na konci Mamateyovej ulice s názvom Ovsište. V roku 1964 mala v špičke 15-minútový a mimo nej 40-minútový interval, pričom na nej jazdili dva autobusy. Pochopiteľne, najviac vozidiel na tejto linke jazdilo počas premávky až na Hlavnú stanicu - v špičke to bolo 11 vozidiel s intervalom 5-6 minút. V roku 1982 jazdilo na pôvodnej trase 8 autobusov každých 5 minút v špičke. Následne sa ich počet znižoval až na konečné štyri vozidlá v špičkovom intervale 8 minút.

Linka 89 patrí medzi pomerne mladé linky - vznikla 30. marca 1998 z časti linky 56. Svojou trasou AS Mlynské nivy - Mlynské nivy - Košická - Landererova (späť cez Dostojevského rad) - Dostojevského rad - Starý most - Jantárová cesta - Rusovská cesta - Panónska cesta - Bratská - Kopčianska - Kopčany ponúkla dovtedy neexistujúce spojenie Kopčian, Panónskej a Rusovskej cesty a Malej scény. Neskôr sa okruh okolo továrne Kablo zmenil na opačný (proti smeru hodín) a počas stavby Mosta Apollo bola trasa obojsmerná cez Dostojevského rad. Najlepším intervalom bol 12-minútový v špičke zabezpečovaný štyrmi vozidlami vozovne Krasňany.

Linka 90 začala premávať 1. apríla 1981 pod číslom 50 v čase najväčšieho boomu petržalských liniek. V začiatkoch autobusy zastavovali na zastávkach Most SNP (Nový most), Engelsova (cca Einsteinova), Zväzácka (Kremnická), Rusovská (Záporožská), Údernícka (ŽST Petržalka), Závod Matador, Kovpakova (Budatínska) a Jakubovského (Lúky V). Na intervale sa podpísal fakt, že na linke premávali krátke autobusy - ani nie rok po zavedení sa z 18-minútového zmenil na 6-minútový, zároveň však bola presmerovaná cez dnešnú Lietavskú a Jantárovú cestu, kde zastavila na zastávkach Žukovova (Znievska), Buďonného (Lúčanka), Tepláreň (Vyšehradská) a Jakubovského (Lúky V). Od 1. októbra 1983 opäť došlo k zmene trasy - z Lúčanky na Sverdlovovu ulicu (Dolnozemská). Od 26. novembra 1984 sa trasa opäť predĺžila - až na Lunačarského ulicu (Jasovská). Trasa sa prirodzene menila aj v starej Petržalke počas búrania rodinných domov a výstavby panelákov a Einsteinovej ulice a rovnako aj nadjazdu (Bratská ulica). Od 4. sepmtebra 1995 sa zmenil typ vozidiel z večne plných krátkych na kĺbové a ich počet sa znížil z 9 na 7. Dňa 30. júna 1997 došlo k prvej vlne reorganizácie MHD v Petržalke, trasa bola zmenená na v podstate rovnakú, aká bola v rokoch 1982 - 1984 (Vyšehradská - Nový most) a linka bola preznačená na č. 90. 13. januára 2005 bola v smere do Petržalky presmerovaná cez nový nadjazd nad Einsteinovou ulicou. Po vybudovaní vozovne Petržalka začala vypravovať linku 50 táto vozovňa. V závere na linke premávali štyri kĺbové autobusy v intervale 15 minút v špičke a cez víkendy krátke autobusy.

K linkám 82 86 89 a 90 je nutné spomenúť, že ich úpadok súvisí aj s redukciou výroby v Matadore a areáli Domes (Prefa) v Kopčanoch, zmenou sídla Miestneho národného výboru Bratislava 5 a zmenou demografickej štruktúry obyvateľstva Petržalky.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.