Stanovisko občianskeho združenia mhd.sk k navrhovanému linkovému vedeniu v Petržalke

V uplynulých dňoch sa objavilo niekoľko pokusov spochybniť nové vedenie autobusových liniek v Petržalke, ktoré navrhuje Dopravný podnik Bratislava spolu s bratislavským magistrátom. Podľa názoru nášho občianskeho združenia, ktorého členovia sa problematike rozvoja a preferovania MHD venujú už roky, však dôvod na prehnanú kritiku tohto návrhu neexistuje. V novom systéme síce niektorí cestujúci budú musieť viac prestupovať, avšak väčšina bude mať rýchlejšie a častejšie spojenie do centra mesta v menej preplnených autobusoch.

V kritikách sa uvádza zníženie počtu liniek na Romanovej ulici z 5 na 1. Je to však ako porovnávať hrušky s jablkami, pretože ak pri súčasnom stave má týchto 5 liniek v špičke interval od 8 do 20 minút, v novom systéme by mala jediná linka interval 3 minúty. Navyše cestujúci by v nej boli rovnomernejšie rozložení, a tak by sa nestávalo, že zatiaľ čo v jednej linke na zastávke Bradáčova všetci cestujúci sedia, v inej stoja na schodoch. Obyvateľom východnej časti bloku ohraničeného ulicami Romanova - Osuského - Starohájska - Dudova okrem toho pribudne nová zastávka liniek 82 a 83 na križovatke Starohájskej a Dudovej ulice, takže sa im naopak otvárajú nové spojenia.

Ďalšou výčitkou je dvojnásobný prestup cestujúcich z Lúk, Zrkadlového hája a Starého hája do Slovnaftu a dvojnásobný prestup z Prokofievovej na Hlavnú stanicu. Môžme preto uviesť konkrétne spojenia s jedným prestupom z uvedených lokalít: Lúky - Slovnaft a Zrkadlový háj - Slovnaft 98+87 (prestup v Ovsišti), Starý háj - Slovnaft 68+87 (prestup pri Moste Apollo) alebo 68+70 (prestup na zastávke Košická). V prípade spojenia z Prokofievovej na Hlavnú stanicu väčšina cestujúcich využije pešiu dostupnosť na linku 93 premávajúcu v trojminútovom intervale a zvyšní cestujúci môžu použiť spojenie 68+201 s prestupom na Miletičovej ulici. Ako je teda vidno, v novom systéme si treba zvyknúť na iné spojenia ako pri súčasnom linkovom vedení a v mnohých prípadoch sú nové spojenia aj s prestupom rýchlejšie ako staré.

Návrhu sa vyčíta aj zhoršenie prepravy pre dôchodcov, matky s deťmi a kočíkmi a pre telesne postihnutých obyvateľov. Podľa nášho názoru je však postačujúca linka 99, ktorá spája nielen zdravotnícke zariadenia, ale aj kostoly, školy, nákupné centrá a v neposlednom rade aj železničnú stanicu s väčšinou Petržalky.

K danej téme sme oslovili aj tajomníka iného občianskeho združenia zaoberajúceho sa problematikou MHD - Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy. Z jeho reakcie vyberáme: "Je viac ako jasné, že v bratislavskej MHD dojde v priebehu nasledujúcich mesiacov k úbytku minimálne 30-tich kĺbových vozidiel (ktoré 2-krát prekročili svoju životnosť) bez adekvátnej náhrady. Pri súčasnom linkovom vedení by sa táto situácia premietla do rušenia viacerých potrebných liniek bez náhrady, ktorých absencia sa negatívne prejaví na ešte viac zhoršenej kultúre cestovania.

Všetky zastávky a trasy ostanú (v novom návrhu - pozn. autori) obsluhované aj naďalej, naviac bude ponúknutá premávka aj v sedle a cez víkend na niektorých linkách, ktoré dnes premávajú iba v špičke prac. dní. Cestujúci sa do prevažnej väčšiny svojich cieľov pohodlne dostanú z miesta svojho bydliska maximálne s jedným prestupom, ktorý po novom vykonajú v Petržalke, niektorí však budú musieť zmeniť zaužívané trasy."

Iste, nie všetky navrhované trasy v návrhu považujeme za šťastné, avšak ide len o detaily, o ktorých sa ešte dá diskutovať. Systém ako taký však považujeme za dobrý. Ak odporcovia návrhu linkového vedenia tvrdia, že sa výrazne zhorší cestovanie obyvateľom Petržalky, na základe našich analýz tvrdíme, že práve naopak, väčšine Petržalčanov sa cestovanie zlepší a zhorší sa iba malému počtu obyvateľov. Ako príklad môžme uviesť nové víkendové spojenie Lúk, Zrkadlového hája a Ovsišťa s Bajkalskou ulicou, nákupným centrom Polus City Center, Vajnorskou a Račianskou ulicou pomocou linky 98.

V súvislosti s linkovým vedením existuje ešte jeden problém - nedostatok vozidiel MHD. Za posledných 7 rokov sa nezakúpil ani jeden nový kĺbový autobus (čo nemá v hlavných mestách Európskej únie obdobu) a v najbližšej dobe dojazdí okolo 30 starých autobusov, ktorých technický stav je katastrofálny. Nič však nenasvedčuje tomu, že by DPB, a. s. v blízkej dobe dostal dotáciu na nákup nových kĺbových autobusov. Dopravnému podniku teda nezostane nič iné, len rušenie liniek bez náhrady - a podľa našich informácií by prvou takou linkou mal byť autobus č. 85. Oveľa horšia situácia však nastane po uzavretí Starého mosta kvôli jeho rekonštrukcii, ku ktorej by malo dôjsť v závere roku 2006. Ak by mala byť zachovaná súčasná prepravná kapacita, DPB by potreboval desiatky vozidiel naviac - tie však nemá. Čo bude nasledovať? Opäť len rušenie liniek a opäť bez náhrady. Nové linkové vedenie však ponúka riešenie - ušetrením vozidiel bez toho, aby sa znížila kapacita na mostoch cez Dunaj. Akékoľvek odkladanie spustenia nového systému liniek teda povedie k oveľa väčšiemu zhoršeniu MHD pre Petržalčanov než je zdanlivé zhoršenie MHD kvôli prestupom.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.