DPB predstavil nové vozidlá elektrickej trakcie

Pred zaradením do premávky absolvuje nová električka a nový trolejbus homologizačné skúšky.

Bratislavský dopravný podnik (DPB) v uplynulých dňoch obdržal prvé z objednaných nových električiek a trolejbusov. Do Bratislavy už boli dodané dve jednosmerné veľkokapacitné električky Škoda 29T3 ForCity Plus a jeden hybridný 18-metrový trolejbus Škoda 27 Tr Solaris. V najbližších mesiacoch by mal DPB od výrobcov obdržať spolu 20 jednosmerných električiek, 10 obojsmerných električiek, 23 kĺbových hybridných trolejbusov, 16 dvojkĺbových hybridných trolejbusov a 11 hybridných dvanásťmetrových trolejbusov. Vozidlá boli zakúpene s podporou eurofondov.

Na prvých dodaných vozidlách budú v najbližších týždňoch prebiehať v uliciach mesta homologizačné skúšky. Nasadenie vozidiel do "ostrej" prevádzky sa očakáva v priebehu jesene. „Počas schvaľovacieho procestu sú overované technické a jazdné vlastnosti najprv bez cestujúcich. Školení pracovníci absolvujú s vozidlami predpísaný počet jázd a kilometrov. Prvá nová električka by mohla byť nasadená do premávky s cestujúcimi už v polovici septembra, nové trolejbusy odvezú prvých cestujúcich na prelome októbra a novembra tohto roka," priblížil tento proces Martin Chlebovec, hovorca DPB.

Predstavený hybridný kĺbový trolejbus Škoda 27 Tr Solaris je určený pre linku 61 medzi Hlavnou stanicou a Letiskom. Trolejbus je preto v špeciálnej úprave s policami na cestovnú batožinu v prednom aj zadnom článku vozidla. Druhé dvere trolejbusu sú tzv. predsuvné, podobne ako pri nových električkách, ostatné dvere sú klasické otvárajúce sa dovnútra. Ďalšia výbava vozidla je v obvyklom štandarde, ktorý poznáme z najnovších autobusov. Trolejbus je vybavený trakčnými batériami, ktoré umožňujú jazdu mimo trolejového vedenia. Batérie sa dobíjajú počas jazdy pod trolejovým vedením, takže trolejbus nepotrebuje samostatnú nabíjaciu stanicu, ako je to v prípade elektrobusu.

Nová električka Škoda 29T3 ForCity Plus je na prvý pohľad rovnaká ako vozidlá dodané v rokoch 2015 a 2016. Pri bližšom pohľade môžeme zvonku vidieť niekoľko odlišností - plnofarebné vonkajšie displeje či čierne lemovanie okolo svetiel na čelách vozidla. O niečo viac noviniek sa dá nájsť vo vnútri električky. Sedadlá pre cestujúcich so zníženou pohyblivosťou v prednej časti vozidla sú čalúnené modrou textílou, ostatné sedadlá majú klasické čalúnenie červenou látkou, známe zo starších električiek. Zmenené bolo aj usporiadanie sedadiel, v niektorých častiach sedadlá ubudli v prospech stojacich cestujúcich. Oproti tretím a piatym dverám pribudli pod oknami operadlá namiesto sedadiel. V električke sa nachádza aj niekoľko nabíjacích USB zásuviek pri sedadlách (v prednej vyvýšenej časti a pri kĺboch). Všetky označovače cestovných lístkov už umožňujú aj kúpu lístka bankovou kartou (prostredníctvom služby Kartuj). Medzi novinky, ktoré bežní cestujúci nevidia, patrí inovovaný brzdový a riadiaci systém, pevnejší rám električky, alebo nový typ klimatizácie. Nové električky po zaradení do premávky zvýšia počet nízkopodlažných spojov na linkách 1 4 a 9, kde ešte v súčasnosti premávajú staršie vysokopodlažné električky.

Pri označovaní nových vozidiel sa po prvý raz v Bratislave použilo označovanie dráhových vozidiel podľa vyhlášky Ministerstva dopravy a výstavby SR č. 254/2020 Z. z. Evidenčné číslo dráhového vozidla, ktoré je jeho jedinečným identifikátorom, pozostáva zo skratky dráhového podniku (DPB) a medzerou oddeleného štvorčíslia (napr. 6719). Skratka podniku sa nemusí uvádzať na vozidlách (na karosérii a na stanovišti vodiča) v prípade, ak vozidlo nemôže vlastnou silou opustiť dráhu (električka, trolejbus bez prídavného pohonu). Ak má dráhový podnik viac vozovní, v interiéri vozidla na kabíne vodiča sa uvádza aj názov vozovne, do ktorej vozidlo patrí.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Zaujala ma informácia, že je tu trolejbus s číslom 6719. Trolejbusy však budú mať čísla od 6711. Prečo tento dostal také číslo? Prvých 8 zostalo na skúškach v Plzni? Viem, že to nie je podstatné, ale aj tak je to zaujímavé.
Reakcia na: Petto #20:
Veľa závisí od toho, či budú police pri novom rozložení využívané viac ako v súčasnosti na 61
v sobotu som ju uz videl v meste
Reakcia na: TomJ #16:
A to sa mala este 39 skracovat na usek CSU - Zimak 😂 .
Pocet spojov sice znizili ale papierovo to je aspon rozlozene na preklad.
39+61+63+64+74 to bol v spicke "prekladovy" bordel. Mix intervalu 20, 7,8 a 15
Reakcia na: lostrail #19:
Ano v letiskovej verzii pripadne stanicnej verzii. Kapacitne su vsak zial mensie ako 31tr ci dokonca 25tr.
Cez vikend z 23 kusov bude asi realne jazdit len 6ks na L61 a 5ks na L40. Zvysok by mohol ist kludne na L32 ked zacne semester a batozinari.
Tieto jednoklbaky budu len v letiskovej verzii? T. j. nehrozi nasadenie na ine linky, napr. 42?
Reakcia na: juraj76 #17:
Určite treba, dnes som cestoval o 14 a bohužiaľ debilný interiér DeGeŠa preplnuje linku 40 viac, ako by mohla odviezť..
Pričom by stačilo odmontovať aspoň rad sedadiel
Ďakujem za odpovede. Myslím si, že kĺbové trolejbusy sú na linke 40 potrebné aj preto, že už dnes hlavne v čase špičiek bývajú trolejbusy veľmi napchaté. Navyše ak trolejbusy kvôli pomocnému pohonu majú menšiu kapacitu ako klasické trolejbusy.
Reakcia na: mp1983 #15:
Reálne po reorganizácii klesol počet spojov v poobednej špičke v úseku HLST - Bajkalská z 12 za hodinu (61+74) na 6 za hodinu. V úseku RaMy - Bajkalská z 23 za hodinu (39+61+63+64+74) na 15 za hodinu (39+61+63) čo teda komfortu cestovania danými spojmi veľmi nepomáha. Tá 61 teraz reálne plní funkciu troch pôvodných liniek.
Ach tie police na batozinu - prave som isiel 61tkou z Hlavnej stanice, po prichode vlaku, plna ludi s batozinami... a nikto to nevyuziva ako inzinieri planovali, autobus plny, aj plny batozinou, police prazdne... Neda sa to aj na aktualnych vozidlach aspon demontovat? Viac volneho priestoru by bolo super - a flexibilnejsie, aj kocik, bicykel, invalid, aj ludia... aj batozina... Tie police su jeden nonsens - plny autobus, prazdne police - ani clovek, ani batozina, mrtvy priestor... ked tam nahodou niekto batozinu ma, tak tolko, co by sa zmestilo na 1 uroven, teda ako by tam ziadne police neboli.
A hlavne ked 61tka sa stava akoze nosna obsluzna linka, nie nejaja uzkoucelova len na letisko, ta kapacita vozidla je dost vyznamne znizena... Je to aj na inu temu - mat nosnu linku, do ktorej sa nedostanete ak je prave zhodou nahod ten vynimocny cas ked tu pristalo nejake lietadlo:)) alebo teda a to castejsie, prisiel nejaky rychlik... ono mat ucelovu linku aby sa take nestavalo by bolo rozumne, ale to 61tka aktualne nie je, a v useku Pod Stanicou - Bajkalska byva aj teraz dost plna (mozno smola na vlaky?)
Co je ten inovativny system brzdenia a rozjazdu?
Reakcia na: 6207 #11:
Mne to esteticky nijako nevadí. Práve ten výrez z pôvodného loga solarisu umocňuje pohlaď na to logo škodovky lebo si to hneď každý všimne. Nebudeme si klamať ale asi aj o to ide. Preto sa tie logá dopredu dávajú. 😉
Reakcia na: 3pa3ck3 #9:
Tak ako som to napísal nižšie pri 24m tak to bolo aj pri 30/31Tr. Pokiaľ idú spoločne do projektu a dodávky tak v poriadku. Vtedy sa montuje logo oboch. V tomto prípade Celú zákazku zastrešuje Škodovka a tá si u Solarisu objednala karosériu jednoducho povedané. Už len na názve vozidla môžeme jasne vyčítať kto je hráč pri danej zákazke. Pri 30/31Tr je názov voza ŠKODA 30/31TR SOR. Teda je to voz oboch. Preto je logo oboch na karosérií. Tunak sa bavíme o vozidle ŠKODA 27Tr. V názve zmienka solarisu nie je. Preto aj to logo. Prečo by sa nemalo mestiť logo oboch? Veď 24m ich má obé. https://imhd.sk/ba/galeria-media/6593/%C5%A0koda-Solaris-24M/300451/Prv%C3%BD-dokon%C4%8Den%C3%BD-24-metrov%C3%BD-trolejbus-%C5%A0koda-Solaris-pre-Bratislavu?ref=ba%2Fgaleria%2F6593%2F%25C5%25A0koda-Solaris-24M
Reakcia na: Dadino #7:
Rusive nie je to ze je tam logo Skody. Ved Skoda ma nemaly (polovicny?) podiel na tom trolejbuse. Ale je tam na plechu vylisok pre logo Solarisu a proste to blbo vyzera, ked sa "vysklbne" (obrazne povedane) logo Solarisu a praskne sa tam na hulvata logo Skody. 😉 Hned na tej istej fotke je vidno za prvymi dverami vnutri obrovske logo Solarisu. 😉 Ide ciste o esteticke vnimanie.
Fakt tu riešime niečo s významnosťou 0,0000000001?
Reakcia na: Dadino #7:
Poopravím Ťa, Škoda 30Tr a 31Tr majú aj logo SOR https://imhd.sk/ba/galeria-media/2211/%C5%A0koda-31-Tr-SOR/294438/6806-linka-33-Molecova-ul-Karlovesk%C3%A1-ul?ref=ba%2Fgaleria%2F2211%2F%25C5%25A0koda-31-Tr-SOR
Tu si skôr myslím, že na čelo Solarisu sa proste dve logá nevojdu - keďže logo Škoda je na mieste, kde býva Solaris
Reakcia na: juraj76 #5:
Ťažko by na 61ku nasadili 23ks. Samozrejme pôjdu aj na 40 aj kvôli uvažovanému predĺženiu pod Most SNP časom. 🙂
Reakcia na: Salomon #4:
To logo moc všetci riešia podľa mňa. Vždy to záležalo od toho kto je koncový dodávateľ. Preto v tomto prípade je tam logo škody a pri 24m Solaris a pod ním škoda keďže je to ich spoločný projekt ale koncový dodávateľ je Solaris. Keď to raz dodáva škodovka hold nespravíme s tým nikto nič. Ani sor nemá logo v prednej časti keď ho dodáva škoda. Je to proste ťah, ktorý si výrobcovia medzi sebou dohodli. Pre mňa úplne pochopiteľné, pre iných možno rušivé no. 🙂
Reakcia na: juraj76 #5:
Budu aj tam aj tam.
Tvrdilo sa, že tieto trolejbusy budú nasadené aj na linku 40. Od tohoto sa už upustilo a zostanú na nej len krátke trolejbusy?