V Bratislave začínajú premávať vodíkové autobusy

Dopravný podnik bude po elektrobusoch prevádzkovať ďalší typ bezemisných autobusov.

Po nedávnom testovaní zapožičaného vodíkového autobusu začína bratislavský dopravný podnik (DPB) od 1. augusta 2023 s prevázkou svojich prvých autobusov s vodíkovým pohonom. Bratislava sa tak stáva prvou MHD na Slovensku s vodíkovými autobusmi v bežnej premávke. Dňa 24. júla 2023 boli do Bratislavy privezené štyri autobusy Solaris Urbino 12 hydrogen od tradičného výrobcu vodíkových autobusov Solaris Bus & Coach z Poľska. Autobusy boli zakúpené v rámci eurofondového projektu DPB, na ktorý podnik získal v minulom roku nenávratný finančný príspevok vo výške 2 mil. €. DPB sa uchádzal aj o príspevok na ďalšie 4 vodíkové autobusy, ten však Ministerstvo regionálneho rozvoja a investícií pre nedostatok eurofondov neschválilo.

Vodíkové Solarisy poháňajú elektromotory s celkovým výkonom 250 kW umiestnené v zadnej náprave ZF AxTrax AVE 130, pre ktoré dodáva elektrickú energiu palivový článok Ballard FCmove s výkonom 70 kW. Princípom výroby elektrickej energie v palivovom článku je chemická reakcia, pri ktorej sa vodík na jednej strane článku (anóde) rozloží na protóny a elektróny, pričom protóny prejdú na druhú stranu (katódu) cez elektrolytovú membránu a elektróny sú smerované do elekrického obvodu vozidla. Elektróny vracajúce sa z elektrického obvodu a protóny prechádzajúce cez membránu spolu s dodávaným kyslíkom vytvárajú vodu (H2O), ktorá vplyvom vznikajúceho tepla vychádza von ako vodná para. Vodíkové nádrže, palivový článok s chladičom a trakčná výzbroj firmy Medcom sú umiestnené na streche vozidla. Autobus je vybavený aj menšou trakčnou batériou Solaris High Power s kapacitou 30,4 kWh, ktorú dobíja palivový článok.

Autobusy sú plne nízkopodlažné, klimatizované a moderne vybavené. Nasadzované budú na linku 75 premávajúcu medzi Krasňanmi a Čiližskou na Dolných honoch počas špičiek pracovných dní, ktorej grafikon bude od 5. augusta špeciálne upravený pre tieto vozidlá. Vozidlá dostali podnikové čísla 2601 až 2604 a boli zaradené do vozovne Jurajov dvor.

Cena jedného vodíkového vozidla je 610-tisíc € bez DPH. Autobusy budú tankovať vodíkový plyn na plničke Messer Tatragas vo Vlčom hrdle za vysúťaženú cenu 17,50 €/kg bez DPH. Výrobcom udávaná spotreba vodíka je 5,73 kg/100 km. Do nádrží jedného autobusu s celkovou kapacitou 1560 litrov sa zmestí približne 37 kg vodíka. Plnenie vozidla trvá v závislosti od zostatku v nádržiach do 30 minút. Predpokladaný dojazd autobusu na jedno naplnenie nádrží pri dostatočnom plniacom tlaku je okolo 350 km, čo by malo stačiť na celodenný výkon vozidla. Spočiatku však nebude možné plniť vozidlá na maximálnu kapacitu, keďže plnička vo Vlčom hrdle má plniaci tlak iba 200 barov (20 MPa) a vozidlá potrebujú tlak aspoň 350 barov (35 MPa). Predpokladá sa, že takýto tlak bude na plničke dostupný až v budúcom roku. Vodík dostupný na tejto plniacej stanici sa vyrába v rafinérii Slovnaft. Ide o tzv. sivý vodík vyrábaný zo zemného plynu. V budúcnosti by mohla byť plnička vodíka vybudovaná aj v areáli vozovne dopravného podniku.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Dispecer #61:
Neviem kto vobec prisiel z celosvetovym napadom ze Vodik. Pri vyrobe vodiku stratis 70-75% energie a potom pri vyrabani elektriny z vodikoveho clanku stratis cca 15%. To je oproti cca 80% efektivite siet - koleso v elektrickom aute uplna bieda. Pokial niekto nepride na to ako vyrobit vodik modlenim sa pred morskou vodou tak to nikdy nebude davat zmysel.

Este odporucam clanok od cs dopravak o priamo mhd. https://www.cs-dopravak.cz/vodikova-kocovina-naklady-na-provoz-jsou-a-budou-vysoke/
Toto bol predsa megakauf…. Séria až 4 krátkych vozidiel… jazdiacich až v špičkách na 75 … paráda
Reakcia na: Dispecer #61:
prepošlite Sulíkovi 😂 😂 😂
Reakcia na: timinigi #59:
Na 42 su docasne len autobusy. 64 nebola ziadna vyradena ale bude len zmenena (skratena) trasa.
Sice strasne pekne ze mame drahe bezemisne autobusy ale preco bol trolejovy spoj 42 nahradeny starymi dieslovymi autobusmi a vyradili aj druhy trolejovy spoj 64? 🤨
Reakcia na: si #57:
Ty máš diametrálne odlišné nároky na auto než ja, z toho vyplýva aj rozidel v ponuke ktoré máme na trhu, či už "čistom" alebo "zdeformovanom" dotáciami.
Reakcia na: upravovač fotiek #55:
my sme obdobnym sposobom za statne + vlastnych ~5k eur kupili pred par rokmi ako druhe novy spalovak, pokukoval som vtedy aj po hybride, ale podmienky boli take ze na to by som doplacal o dost viacej, tak obe priblizovadla co doma mame su cisto len benzinove (atmosfericke, nechcel som oturbenu kosacku) motorizacie....
a taktiez pre vlastnu potrebu, nie na kseft....
Reakcia na: S499.1023 #54:
V mojom prvom zamestnaní sme mali plazmu v zasadačke. Je to presne ako píšeš. Obraz plazmy bol neporovnateľne lepší, ale tá spotreba energie + cena zariadenia boli astronomické. S nástupom LCD a hlavne OLED to nemalo šancu. Navyše palzmy sa vypalovali ešte viac než LCD. Čo sa farieb týka, považujem CRT za najlepšiu techológiu a práve kvôli tomu som dlho s prechodom na LCD doma otáľal. Lebo upravovať fotky bola katastrofa. Našťastie kvalita LCD stúpla + som si ho nakaliborval profesionálnou sondou. A to má tiež už nejaký ten rok. Pomaly je to celé zrelé na výmenu. Ale ani foťák z roku 2012 nie je na tom vôbec zle. Vývoj síce pokračuje, bez debaty, ale kvalita sa nezlepšuje až tak ako začiatkom 21. storočia. Kým rozdiel v kvalite fotiek digitálnej zrkadlovky z roku 2003 a 2013 je značný, rozdiel medzi kamerami z rokov 2013 a 2023 je už oveľa menší. Lepšiu fotku spravíš s foťákom z roku 2013 s kvalitným objektívom ako s modernou kamerou s lacným setovým "plastovým" objektívom. Ale to určite vieš. Dodnes platí, že kým telo digitálnej zrkadlovky stráca hodnotu rýchlo, kvalitný objektív si ju drží výrazne dlhšie. A dnes už to často ani nie je zrkadlovka, ale bezzrkadlovka s výmennými objektívmi.
Reakcia na: si #51:
Ani ja by som nekupoval nové, keby nebola dotácia. 4000 € od výrobcu a 8000 € od štátu. No bol by som idiot, aby som to nevyužil. Za fungl nové auto som dal necelých 11 tisíc. Viac ako polovicu ceny pokryla dotácia. Nebyť jej, tak dodnes jazdím s tým starým 2nd hand e-upom z roku 2016. Ja som s ním bol spokojný, ale keď som mal príležitosť kúpiť za 11 tisíc fungl nové mestské približovadlo s dvojnásobným dojazdom? No bol by som blbec keby som to nevyužil.

Za dva roky starý e-up s nájazdom asi 15 tisíc km som zaplatil v roku 2018 viacej ako za fungl nový s dvojnásobným dojazdom v roku 2020. Dotácie deformujú trh. Pred istým časom, po uplynutí dvojročnej lehoty, som videl pár e-upov v podnuke ako 2nd hand za vyššiu cenu, než koľko za ne kupci platili. Ja som asi jedna z mála výnimiek, kto si to auto kúpil aby si ho nechal a nie na kšeft. Podľa mňa všetci tí menežeri a politici sami uverili svojim rozprávkam o tom, ako nikto tie autá kupovať nechce tak na ne dali také dotácie, že za tú cenu išli ako teplé rožky, doslova sa vypredali za pár minút. Na auto som musel čakať takmer rok. Jasné, nikto o to nemal záujem, stálo to v skladoch, preto som tak dlho čakal. Čo dodať. Využil som idiotský systém a pravidlá. Ale aspoň čestne, nie s tým, že na tom budem ryžovať ako iní. Jedného konkrétneho človeka poznám a vyryžoval na tom. Prakticky sa 2 roky vozil zadarmo (resp. jeho manželka), čo sa auta týka.
Reakcia na: Ike #53:
V tých časoch som bol ešte aktívny v spotrebnej elektronike. Bolo to presne naopak. LCD nepoznala pravú čiernu kvôli presvitajúcemu podsvieteniu. Ja som, napriek tomu, že TV sledujem minimálne, práve kvôli tomu prechádzal z CRT rovno na OLED.
Reakcia na: ceres #52:
Veľmi dobre si pamätám výber tej tv. Rok 2006 nebol až taký stredovek a na nete už boli recenzie. Plazmu mi v tej dobe nikto neodporúčal pretože bola drahšia, vedelo sa že je to slepá ulička, mala obmedzený uhol pozorovania a nevedela vykresliť peknú čiernu (čierna bola sivá). LED televízor bol na tú dobu perfektný, vyhodili sme ho minulý rok, lebo sme ho nepotrebovali a nevyšiel mi projekt jeho reinkarnácie vďaka chromecastu (rozbiehal som ho ale bez zvuku). Sorry za ot
Reakcia na: Ike #34:
Off-topic 🙂 -- označiť plazmu v roku 2006 za "výbehovú technológiu" je možné ledatak v prípade, že hodnotíš len plochosť obrazovky, ale nie kvalitu obrazu. LCD obrazom dobré plazmy nikdy nedostihlo. Po odchode plaziem z trhu (cca 2014?) bola podobná kvalita obrazu dostupná až s prvými dobrými OLED telkami - čo boli spravidla opäť flagship modely za nehorázne peniaze.
Reakcia na: upravovač fotiek #48:
elektroauto by sa mi doma vcelku lahko uzivilo ako druhe vozidlo kedze byvam vo vlastnom dome (a cez den ked pecie by sa to aj vedelo nabit z fve na streche), avsak nadobudacia cena vozidla je jednoznacne v prospech spalovaku....
a SUV ako primarne vozidlo je v nasich podmienkach (kopce karpat nad BA) znacnou vyhodou obvzvlast v zime, nie je problem sa s nim rozbehnut zelanym smerom do kopca aj ak musis niekde zastat kvoli vykrizovaniu s protiiducim vozidlom a nemusim vozit lopatu a vreco s pieskom aby som nemusel cuvat na najblizsie rovne (nesklonene) miesto kde by sa dalo rozbehnut ako ked som to jazdil s beznou predokolkou....
Reakcia na: Arrivaderci #49:
Dávno som čítal o tom, že nabíjacie body na pomalé nočné nabíjanie (ktoré by úplne stačilo) by sa dali spraviť jednoducho na stožiaroch verejného osvetlenia. Kľudne iba jednofázové s prúdom obmedzeným na 10A. Nejaká jendoduchá možnosť platby kartou za vopred jasnú a primeranú cenu. Oveľa zmysluplnejšie ako dotovanie vozidiel.
Reakcia na: upravovač fotiek #48:
Tak ja mam pre to realne vyuzitie, tak preto aj mam jedno, ktore nie je tazsie ako Golf 😃

A pre mna by to bolo tazsie - denne, ak nemam nic ine, najazdim 60 km do a z prace. A malokedy je to len tychc 60 km, cize by som musel nabijat aj parkrat za tyzden.
Reakcia na: Arrivaderci #47:
Zaujímavé, ja bývam v paneláku a elektroautom sa vozím denne na stanicu a zo stanice. Občasne nejaké jazdy po meste. Nabíjam v Kauflande asi tak raz za týždeň až dva, podľa toho koľko jazdím. Okrem toho mám možnosť ísť nabíjať na wallbox do rodinného domu k rodičom. Čo ale využívam iba občasne. Spravidla mi stačí nabíjať v Kauflande počas nákupov. Kľudne by som za to aj platil nejakú primeranú cenu. Že je to zatiaľ zadarmo je síce pekné, ale večne to tak nebude.

EDIT: SUV by som v živote nechcel. Fuj, obludné a ťažké haraburdy.
Reakcia na: upravovač fotiek #46:
Vsak toto - a ja to akceptujem ze tam je nejake obmedzenie. Jasne chcel by som 4x4 SUV offroad s dojazdom 1000+km a spotrebou nula cela nula nula nic. Ale take auto neexistuje.

Ako ani by mi mozno nevadil maly najazd na EV ak by nabitie fakt zabralo 5-10 minut max. Ale ked pracujem vo firme co nema elektricke nabijacky, a byvam v panelaku a tak nemam kde nabijat auto, tak stravit kazdu chvilu "obednu prestavku" cakanim na nabitie sa mi nechce.
Reakcia na: si #45:
Je ti to málo? Na štvorkolku sa mi to zdá dosť. Keď potrebuješ auto do terénu, tak sa nečuduj. Vláčiť so sebou všetky tie prevody a diferenciály znižuje dojazd, bez ohľadu na to, či sa všetky používajú.
Reakcia na: Arrivaderci #43:
mna inac irituje (a pride mi maly) aj ten ~600km dojazd na nadrz na mojej atmosferickej benzinovej stvorkolke...