DPB chce získať eurofondový príspevok z končiaceho programového obdobia na modernizáciu ďalšej električkovej radiály.
Bratislavský dopravný podnik (DPB) v tomto roku plánoval zrealizovať lokálne opravy najopotrebovanejších úsekov Vajnorskej električkovej radiály. Nakoniec však obstarávanie zhotoviteľa týchto opráv v priebehu leta zrušil a rozhodol sa prejsť na kompletnú rekonštrukciu radiály v úseku Kuchajda - Zlaté piesky, na ktorú by chcel získať nenávratný finančný príspevok z eurofondov ešte z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). V uplynulých dňoch bol v rámci OPII dopravnému podniku schválený zámer národného projektu Modernizácia Vajnorskej radiály a kľúčových úsekov infraštruktúry VOD v Bratislave.
V rámci tohto projektu DPB zamýšľa zmodernizovať električkové trate Vajnorskej radiály v úsekoch Kuchajda – Zlaté piesky a Kuchajda – Stanica Nové Mesto. Úsek Trnavské mýto – Kuchajda nie je súčasťou tohto zámeru. Ako nás informoval hovorca DPB Martin Chlebovec, dopravný podnik predpokladá realizáciu modernizácie úseku Kuchajda – Zlaté piesky v roku 2023 a Kuchajda – Stanica Nové Mesto do polovice roka 2024. „DPB zamýšľa začať práce na spomínanom úseku už v 2. kvartáli budúceho roka, pričom úsek po Zlaté piesky plánuje dokončiť do konca roku 2023 a úsek po Stn. Nové Mesto by mohol byť hotový do júna 2024," spresnil Martin Chlebovec. Pred začiatkom prác bude ešte potrebné vysúťažiť zhotoviteľa modernizácie, verejné obstarávanie zatiaľ nebolo vyhlásené.
Celkovo pôjde o modernizáciu, resp. opravu električkových tratí v dĺžke 5 kilometrov. V úseku Kuchajda – Stanica Nové Mesto dĺžky 0,866 km sa počíta s komplexnou modernizáciou koľajového spodku a zvršku s vybudovaním trate v podobe pevnej jazdnej dráhy s možnosťou pojazďovania trate autobusovou dopravou. Úsek Kuchajda – Zlaté piesky dlhý 4,175 km má byť tvorený otvoreným koľajovým zvrškom so štrkovým lôžkom v kombinácii s pevnou jazdnou dráhou na priecestiach a v obratisku. Medzi Jurajovým dvorom a Zlatými pieskami by mala byť podľa zámeru realizovaná "súvislá oprava trate". Zmodernizované budú aj zastávky a ich mobiliár. Celkové náklady na modernizáciu týchto úsekov Vajnorskej radiály DPB odhaduje na cca 17 mil. €.
Počas modernizácie úseku medzi Kuchajdou a Jurajovým dvorom bude otázkou zabezpečenie prístupu do vozovne Jurajov dvor, kde sa nachádzajú aj ústredné električkové dielne. Do úvahy prichádza napríklad vybudovanie dočasnej preložky električkovej trate, definitívne rozhodnutie zatiaľ ale nepadlo. „Ide o jednu z alternatív, ktorú momentálne podnik rieši s projektantom. Ďalšou môžu byť napríklad plné víkendové výluky. Aspekty oboch variantov v súčasnosti DPB vyhodnocuje, aby boli dopady na komfort cestovania minimalizované," uvádza sa v stanovisku DPB.
V rámci schváleného zámeru projektu sa DPB uchádza aj o príspevok vo výške takmer 8 mil. € na preplatenie stavebných prác už zrealizovaných rekonštrukcií električkových a trolejbusových tratí. Konkrétne ide o rekonštrukciu električkovej trate na Špitálskej ulici (rok 2017), rekonštrukciu električkovej trate na Záhumeniciach v Rači (rok 2020), rekonštrukciu električkovej trate na Americkom nám. (rok 2020) a rekonštrukciu trolejbusovej trate Cintorínska - Dunajská (rok 2019). Pre všetky rekonštrukcie a modernizácie majú byť vypracované aj analýzy nákladov a prínosov (CBA).
DPB chce z hľadiska financovania projektu maximálne využiť možnosti súčasného programového obdobia. „Robíme všetko preto, aby bol financovaný z aktuálneho programového obdobia, zároveň ide o oprávnenú aktivitu aj z pohľadu ďalšieho programového obdobia 2021 – 2027. Zoznam konkrétnych projektov na nové programové obdobie sa finalizuje," uviedol Martin Chlebovec.
Súčasne so zámerom projektu modernizácie Vajnorskej radiály bol dopravnému podniku pre financovanie z OPII schválený aj zámer národného projektu Modernizácia údržbovej základne – 3. etapa, vozovňa Krasňany - stavebné práce, kde sú odhadované celkové náklady na realizáciu projektu vo výške 58 mil. €.
Aktualizácia: Výzva na podanie žiadostí o NFP v rámci OPII pre oba projekty bola otvorená 14. decembra 2022. V prípade modernizácie tratí je indikatívna výška vyčlenených prostriedkov z fondov EÚ vo výške 23 480 521 €, v prípade modernizácie vozovne Krasňany je vo výške 54 425 278 €.