Platba za lístok bankovou kartou sa čoskoro rozšíri aj do regionálnych autobusov IDS BK.
Na začiatku júla minulého roka zaviedol Dopravný podnik Bratislava predaj jednorazového cestovného lístka vo vozidlách MHD aj prostredníctvom bankovej platobnej karty. Služba s marketingovým názvom Kartuj umožňuje cestujúcim zakúpiť si cestovný lístok na jednu cestu za 1 € jednoduchým priložením (angl. TAP) bankovej karty k príslušnému označovaču cestovných lístkov (označenom logom Kartuj) vo vozidle. Oproti bežným jednorazovým cestovným lístkom má lístok zakúpený platobnou kartou viacero obmedzení - k dispozícii nie je zľavnený lístok, možný je len jeden bezplatný prestup do 45 minút (potrebné je znova priložiť kartu k označovaču v druhom vozidle) a s lístkom nie je možné prestúpiť do regionálneho autobusu alebo vlaku v rámci IDS BK. Ak si cestujúci v jednom dni kartou zakúpi lístky v hodnote 4 €, ďalšie lístky sa mu v danom dni už účtovať nebudú.
Služba je teda skôr určená pre návštevníkov mesta, prípade ako núdzové riešenie zakúpenia lístka pre nepravidelných cestujúcich, ak nemajú možnosť zakúpiť si papierový alebo SMS lístok. Dopravný podnik sme požiadali o vyhodnotenie prvého roka tejto služby.
„V období od júla 2021 do júla 2022 využilo službu Kartuj približne 206-tisíc cestujúcich (počet platených TAPov). Z počtu „TAPov“ môžeme usúdiť, že si služba Kartuj našla svoje miesto medzi spôsobmi úhrady cestovného a očakávame, že tento trend bude pokračovať. Cestujúci sa s novým spôsobom platby oboznamovali postupne. Dopravný podnik Bratislava (DPB) okrem spustenia informačnej kampane, či samostatnej webstránky s najčastejšími otázkami a odpoveďami (www.kartuj.sk), dodatočne vybavil všetky multifunkčné označovače cestovných lístkov logom služby Kartuj, aby boli vo vozidle jasne rozpoznateľné," uviedol hovorca DPB Martin Chlebovec.
Nová služba výraznejšie neovplyvnila predaj výhodnejších jednorazových elektronických cestovných lístkov. „Podiel na celkovom počte predaných elektronických lístkov (vrátane SMS CL, eCL cez OCL) prostredníctvom služby Kartuj sa od júla minulého roka pohybuje v rozmedzí od 2 do 5 %, pričom najväčší počet TAPov bol zaznamenaný v mesiaci máj, jún a júl 2022. Zo štatistických údajov sa preto možno domnievať, že systém využívajú najmä jednorazoví cestujúci (turisti)," spresnil Martin Chlebovec. Podiel lístkov cez službu Kartuj na celkovom počte predaných elektronických lístkov bude ešte nižší, keďže v uvedených počtoch nie sú zahrnuté elektronické lístky zakúpené v aplikácii IDS BK, štatistikami ktorých DPB nedisponuje. Treba ešte poznamenať, že na predaj cestovných lístkov a využívanie MHD mala v uplynulom roku ešte významný negatívny vplyv pandémia koronavírusu.
Pri spustení služby v roku 2021 niektorí cestujúci zaznamenali problémy pri kúpe lístka bankovou kartou. Podľa DPB sa tieto problémy podarilo odstrániť a služba by mala fungovať bez väčších problémov. „Na začiatku DPB zaznamenal problémy s jednou konkrétnou sériou bezkontaktných kariet VÚB banky, s ktorými nebolo možné vykonať TAPovanie. V prípade, ak cestujúci požiadal banku o jej výmenu, tá tak urobila bez poplatku. V súčasnosti sú problémy s funkčnosťou systému ojedinelé, ak sa náhodou nejaký objaví, zo strany DPB je bezodkladne riešený," uzavrel Martin Chlebovec.
Už čoskoro by cestujúci mohli za cestovný lístok zaplatiť bankovou kartou aj v prímestských autobusoch v rámci Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK). „Možnosť platby kartou v regionálnych autobusoch je v prípravnej fáze, aktuálne dopravca pracuje na implementácii. Po doladení a ukončení testov bude táto možnosť spustená v priebehu mesiaca september. O spustení bude verejnosť informovaná," priblížila hovorkyňa Bratislavskej integrovanej dopravy Eva Vozárová.