Bratislava sa rozlúčila s autobusmi Karosa

Vysokopodlažné „hranaté" Karosy už budú cestujúcich voziť len na príležitostných nostalgických jazdách.

V sobotu 2. apríla 2022 sa Bratislavčania rozlúčili s autobusmi Karosa radu 700, ktoré v novembri minulého roka dojazdili v pravidelnej premávke na linkách MHD. Dopravný podnik Bratislava zorganizoval rozlúčkovú jazdu kĺbovými Karosami B 741 z Hlavnej stanice na Letisko M. R. Štefánika so zastávkami v rôznych častiach mesta. Práve kĺbové Karosy B 741 sa stali rekordérmi dopravného podniku, keďže niektoré vozidlá boli v prevádzke 28 až 30 rokov (1991 - 2021), čo sa žiadnemu inému typu autobusu v Bratislave nepodarilo a už ani nepodarí. Podujatie sa stretlo s veľkým záujmom verejnosti, všetkých päť vypravených autobusov (2636, 2637, 2646, 2650, 2653) bolo naplnených do posledného miesta.

V cieli rozlúčkovej jazdy bola pripravená výstava rôznych modelov autobusov Karosa - okrem spomínaných kĺbových vozidiel Karosa B 741 CNG dopravný podnik prezentoval autoškolský autobus Karosa B 732 #8002, novonatretú plynovú Karosu B 732 CNG #1710, ktorá posledné desaťročie slúžila ako technologické vozidlo a tiež obľúbený kabrio autobus Karosa B 732 #2999. Neoficiálnym ukončením rozlúčky s bratislavskými Karosami bolo nasadenie dvoch kĺbových vozidiel (2650 a 2653) na večerné služby linky 44 z Búdkovej na Kolibu.

„Krátke" Karosy B 731/732 v pravidelnej bratislavskej premávke dojazdili o 10 rokov skôr ako ich kĺbové verzie, už v novembri 2011. A hoci aj ich éra pravidelnej premávky trvala takmer 30 rokov (1982 - 2011), žiadne z týchto vozidiel v Bratislave tak dlho nejazdilo - autobusy boli spočiatku pravidelne obmieňané po uplynutí ich 6-ročnej životnosti, neskôr sa síce ich životnosť predlžovala generálnymi opravami a plynofikáciou, no ich skoršie vyradenie bolo možné vďaka dostatku novších „krátkych" autobusov, ktorých nákup nezaostával tak, ako v prípade kĺbových autobusov. Najdlhšie jazdiace vozidlá i tak vozili cestujúcich až 22 rokov, čo bol viac ako trojnásobok ich plánovanej životnosti. No napríklad vozidlo Karosa B 732 #1087 z roku 1987 bolo po vyradení odpredané do Bulharska, kde premávalo do roku 2017, teda sa dožilo až 30 rokov.

Sobotná rozlúčková jazda bola nielen rozlúčkou s Karosami B 741 v Bratislave, ale aj najväčšou rozlúčkou s autobusmi Karosa radu 700 v pravidelnej premávke na Slovensku. Prímestské autobusy Karosa C 734 naposledy jazdili v roku 2018 v MHD Nové Zámky (NZ-217BU) a na prímestských linkách v okolí Svidníka (VT-125AM). Diaľkové Karosy LC 735/736 dojazdili v priebehu roka 2019 na linkách náhradnej dopravy za vlaky (ZV-863CE, DS-275BR). Kĺbová prímestská Karosa C 744 dojazdila na prelome rokov 2018/2019 v MHD Spišská Nová Ves (KE-477HF). Mestské autobusy Karosa B 731/732 v MHD vo Zvolene (ZV-898BA, ZV-072BB a ZV-247AM) s čelami radu 900 už len veľmi sporadicky zasahujú do premávky a v Nitre cyklobus Karosa B 732 (NR-519BM) dojazdil v októbri roku 2021. A napokon kĺbové mestské Karosy B 741 dňa 26.11.2021 na linkách MHD Bratislava uzatvorili 40 rokov trvajúcu éru autobusov Karosa s „hranatými“ čelami radu 700.

Bratislavský dopravný podnik plánuje niektoré z posledných autobusov Karosa zachovať pre svoju zbierku historických vozidiel, takže Bratislavčania a návštevníci mesta budú mať aj v budúcnosti možnosť príležitostne sa odviezť týmito československými autobusmi.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Odkiaľ bolo možné zistiť že išli aj večer na linke 44 ja som to nevedel😕
Reakcia na: TeBeCe #1:
Presne toto isté som povedal aj ja. Nuž, aj počasie dáva zbohom Karosám. Ďakujem im!
Reakcia na: milanko79 #2:
"veľa ľudí odnaučili chodiť autobusom"
tak ja neviem, je pravda ze vo vnutri autobusu som uz davnejsie nebol, ale zrovna karosy boli z mojho pohladu vcelku pohodlne (a ak si ti prisla "vietnamska" verzia s velkymi oknami, tak aj v lete v tom zvyklo byt vcelku vydrzatelne aj bez klimy); teda jasne ze ak si nebol natlaceny prave na dverach ktore sa vedeli vdaka tomu natlaceniu aj za jazdy pootvorit 😃
Ani sa mi nechce veriť, že to je naozaj koniec 700viek, nemyslím že zvolenské ešte vyjdú von. Tie vozy sme asi všetci brali ako takú samozrejmosť a aj keď sme vedeli, že raz skončia, asi nikto si to úplne nepripúšťal. Boli aké boli, veľa ľudí odnaučili chodiť autobusom. Sú to stroje ešte z čias, kedy vodič bol sluhom toho stroja. Veľa z nás sa na nich učilo šoférovať autobus, iní zas spomínajú na každodenné cestovanie do školy či práce.
U mňa zostanú navždy ako dokonalé stroje aj s chybami, ktoré mali 👍
Ked budeme chciet privolat snezenie, vypravime karosy 😃 v novembri koncili s prvym snezenim, teraz koncia s poslednym snezenim zimy.