Autobusy MHD sú opäť vybavené mýtnymi jednotkami

Ani po zmenách na bratislavskom diaľničnom obchvate sa presmerovanie liniek MHD nechystá.

Od 1. marca 2022 vstúpila do platnosti aktualizovaná vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby SR č. 228/2020 Z.z., ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, ciest I. triedy a ciest II. triedy s výberom mýta. Po novom sa medzi vymedzené úseky s výberom mýta dostali aj vybrané časti diaľnic D1 a D2 v hlavnom meste, na ktorých sa doteraz mýto neplatilo. Na diaľnici D1 ide o úsek medzi križovatkami Bratislava-Petržalka a Bratislava-Ružinov (t. j. od D2 po Prístavný most) a na diaľnici D2 úsek od Lamača po križovatku Petržalka. Týmito úsekmi prechádzajú aj niektoré linky bratislavskej MHD. Zaujímali sme sa preto, aký ekonomický dopad na Dopravný podnik Bratislava (DPB) bude mať spoplatnenie uvedených úsekov.

Žiadna linka neprechádza celým spoplatneným úsekom

Novospoplatnenými úsekmi prechádzajú autobusové linky 21 92 96 98 a 196. Linka 21 jazdí po diaľnici D2 na spoplatnenom úseku od Lamača, ale opúšťa ju ešte pred tunelom Sitina. Linka 92 premáva po diaľniciach D2 a D1 od Mlynskej doliny cez most Lafranconi po Einsteinovu ulicu a linky 96 98 196 využívajú časť spoplatneného úseku na D1 na Prístavnom moste. Ako nás informoval hovorca DPB Martin Chlebovec, pri bežnej premávke vozidlá na spomínaných linkách mýto platiť nebudú: „Vozidlo, ktoré vstúpi na vymedzený úsek cesty a neskôr ho opustí bez využitia všetkých jeho podúsekov v rovnakom smere jazdy, nepodlieha spoplatneniu za tento vymedzený úsek."

I napriek tomu však môžu pri premávke MHD nastať situácie, kedy sa na niektoré autobusy MHD bude vzťahovať povinnosť zaplatiť mýto. „Vozidlo, ktoré vstúpi na vymedzený úsek cesty a neskôr ho opustí bez využitia všetkých jeho podúsekov, a následne znova vstúpi na ten istý vymedzený úsek cesty v rovnakom smere jazdy do 46 hodín nasledujúcich od vstupu tohto vozidla na vymedzený úsek cesty, a využije všetky zvyšné podúseky vymedzeného úseku cesty, podlieha spoplatneniu za celý vymedzený úsek cesty. Vymedzené úseky sú síce navrhnuté tak, aby ich žiadna linka MHD neprešla celé, ale v niektorých prípadoch môžu nastať situácie, keď vozidlo v priebehu 46 hodín vykoná viacero liniek, prejde tak všetky úseky a bude platiť mýto. Ide napríklad o záložné vozidlá. Ďalšou situáciu, ktorá v Bratislave bežne nastáva, je operatívne presmerovanie liniek na diaľnicu v prípade uzávierok komunikácií z dôvodu manifestácií, návštev predstaviteľov štátov či cirkví, dopravných nehôd, nezjazdnosti mostov a podobne. Vtedy sa môže stať, že za tieto vozidlá bude Dopravný podnik Bratislava musieť platiť mýto podľa príslušného cenníka," vysvetlil Martin Chlebovec.

Mýtne jednotky pre všetky autobusy

Mýtnymi jednotkami boli niektoré autobusy MHD vybavené už raz v roku 2010 v dôsledku spoplatnenia niektorých ciest v meste. Pôvodne mali mýto platiť autobusy na ceste do Záhorskej Bystrice a do Jaroviec. Po prehodnotení pôvodného návrhu autobusy MHD nakoniec platili mýto len na ceste medzi Petržalkou a Jarovcami. Mýtnou jednotkou preto bola preto vybavená len časť autobusov a neskôr bola povinnosť platiť mýto zrušená.

Dopravný podnik aktuálne prevádzkuje približne 540 autobusov. Pre zavedenie nových vymedzených úsekov sa DPB rozhodol vybaviť všetky mýtnou jednotkou. „Vzhľadom na definíciu vymedzených úsekov je prakticky nemožné sa im vyhnúť, preto budú mýtnou jednotkou vybavené všetky prevádzkyschopné vozidlá. Náklady s tým spojené, ktoré DPB vie aktuálne aj vyčísliť, v tejto chvíli predstavujú sumu 300-tisíc eur, čo je výška bankovej záruky," uviedol hovorca DPB.

Okrem nákladov na vybavenie vozidiel palubnými jednotkami treba očakávať aj ďalšiu finančnú a administratívnu záťaž, ktorá bude spojená so správou palubných jednotiek. Ako uviedol DPB v pripomienkovom konaní k spomínanej vyhláške, „ďalším zaťažením vozidiel kategórie M2 a M3, sa služba, ktorá je v záujme nielen samospráv, ale aj štátu, ešte viac predraží, čo môže mať priamy dopad na zníženie jej atraktivity. Takto navrhnutá zmena vyhlášky bude mať priamy dopad na náklady verejnoprospešnej služby, ktorou je verejná doprava a bude vytvárať dlhodobý tlak na zmenu výšky cestovného."

S novým znením vyhlášky nesúhlasili okrem DPB ani magistrát hlavného mesta a Bratislavská integrovaná doprava. Magistrát Bratislavy sa okrem zvýšených nákladov na MHD obáva tiež zvýšenia tranzitu nákladnej dopravy cez vnútromestské komunikácie.

Výnimka pre jazdu autobusov MHD po diaľnici

V minulom roku nastala na diaľničnom obchvate Bratislavy aj ďalšia zmena, ktorá sa dotýka premávky autobusov MHD po diaľniciach. Nová právna úprava zrušila pôvodné obmedzenie rýchlosti na diaľnici v obci na 90 km/h. Na bratislavskom obchvate sa zaviedlo dynamické riadenie dopravy, ktoré umožňuje jazdiť v niektorých úsekoch za určitých podmienok aj maximálnou rýchlosťou 130 km/h. S tým však súvisí aj zmena minimálnej rýchlosti na diaľnici v obci z pôvodných 65 km/h na bežných 80 km/h. Niektoré autobusy MHD majú ale konštrukčne obmedzenú rýchlosť na menej ako 80 km/h, teda by za normálnych okolností po diaľnici jazdiť nesmeli.

Dopravný podnik v lete minulého roka získal ročnú výnimku, ktorá umožňuje využívať úseky diaľničného obchvatu aj autobusom MHD. Ako bude DPB v tejto otázke ďalej postupovať, nám opäť priblížil Martin Chlebovec: DPB bude opäť žiadať o výnimku, aby nemusel presmerovať niektoré linky mimo mestského obchvatu."

Napriek zvýšeným nákladom na jazdu po diaľničných úsekoch i potrebe predlžovania výnimky pre autobusy MHD sa nateraz trasy autobusových liniek meniť nebudú. Nie je však vylúčené, že spolu s rastom cien pohonných hmôt a energií môže byť vyššie finančné zaťaženie prevádzky MHD dôvodom aj k prípadnému zvýšeniu cien cestovného.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
V prvom rade nemáme na Slovensku "Drážní úrad", ale Dopravný úrad v rámci ktorého rieši dopravu na dráhach Divízia dráh a dopravy na dráhach. Ak ste mysleli Ministerstvo dopravy a výstavby SR, v rámci ktorého reguláciu vykonáva Odbor štátnej železničnej správy, pod ktorý spadajú aj trolejbusové dráhy, tak má úplne iné kompetencie ako Dopravný úrad. Predtým ako začnete viesť diskusie si aspoň urobte poriadky v kompetenciách, v základných pojmoch a danej problematike. Tým pádom sa nemá zmysel vyjadrovať k tomu čo bolo napísané v príspevkoch.
Reakcia na: gejza #15:
Ešte by bolo vhodné vyčísliť koľko by boli priame náklady - NDSke ako koľko nepriame - vystavenie faktúry. NDS by šlo povedzme 115,33€ a vnútorné náklady by boli 600€ 😃
"Ďalšou situáciu, ktorá v Bratislave bežne nastáva, je operatívne presmerovanie liniek na diaľnicu v prípade uzávierok komunikácií z dôvodu manifestácií, návštev predstaviteľov štátov či cirkví, dopravných nehôd, nezjazdnosti mostov a podobne. Vtedy sa môže stať, že za tieto vozidlá bude Dopravný podnik Bratislava musieť platiť mýto podľa príslušného cenníka," vysvetlil Martin Chlebovec."

V prípade manifestácií je v rámci povoľovacieho procesu možné vopred vybrať od organizátora poplatok vo výške výdavkov na mýto; pri návštevách papalášov to zafinancuje ten, kto pozýva; v prípade nehôd je možné vyžadovať krytie takýchto nákladov v rámci existujúcich poistení ... stačí len zapojiť zdravý rozum a bojovať za svoje záujmy, však súdruhovia z DPB ?

... áno, stále ostanú situácie, keď sa nič z vyššie uvedeného nedá aplikovať, ale aj riešiť zníženie negatívnych následkov je lepšie, než nič 🤔
Reakcia na: BA2301 #13:
Už v súčasnosti neplatia značky o zákaze vjazdu a smere jazdy pre všetky dráhové vozidlá
Reakcia na: Miro #10:
To môžem podpísať na 100%. Všetko je to aj tak v kompetencii Ministerstva dopravy, tak treba zlúčiť úrady a zjednotiť legislatívu. Inak sa môže stať, že po rokoch sa dopracujeme k stavu, keď pre trolejbusy budú platiť iné dopravné značky ako pre cestné vozidlá...
Reakcia na: TomJ #6:
Najjednoduchšie by bolo prejsť na systém, ktorý majú tie štáty, kde trolejbus musí mať EČV (napr. Rakúsko) - a teda podriadiť ich aj cestnej aj drážnej legislatíve. V CH som videl batériové trolejbusy a skôr predtým aj trolejbusy s benzínovým (pred desaťročiami) alebo dieselovým agregátom, ale aj vtedy, keď neboli nemali zberače na troleji, tak išli stále "pod drôtmi" - teda po skutočnej trolejbusovej dráhe, nie po hypotetickej dráhe, ako to býva v ČR a SR. U niektorých parciálnych trolejbusov je otázne, či sú to ešte stále trolejbusy, alebo elektrobusu, ktoré sa dobíjajú za jazdy.
Aj keď tu väčšina diskutérov nezdieľa môj odpor voči štátu/samospráve, ja sa chcem poďakovať týmto zbytočným inštitúciám, že za ostatné 2 roky mi nedali ani jeden deň na to, aby som ľutoval svoj kompletný presun do auta a nepoužívanie MHD. Teším sa, až MHD (kvôli neudeleniu výnimiek) príde o dva mosty a 21 bude chodiť cez Lamač a nie po diaľnici. Až potom to bude tá pravá, konkurencieschopná služba.
Reakcia na: Viko #9:
Ja to stále tvrdím, že trolejbus je vlastne autobus s palicami, tak prečo je to niečo extra? Čo by sa stalo, keby pre trolejbus platili rovnaké zákony, ako pre autobus?

Teraz dochádza k takým absurdnostiam, ako že jeden úrad schváli tlačidlá na dverách a druhý nie. Ešte nám tu chýba, aby drážny úrad vyžadoval na trolejbusoch vpredu aj tretí reflektor, ako má každé poriadne drážne vozidlo.
Reakcia na: TomJ #6:
V niektorom českom meste si nechali ako dráhu schváliť všetky komunikácie na území mesta - a je pokoj.
Reakcia na: upravovač fotiek #1:
Neber to už.
Reakcia na: Valec #3:
Nádej 1% stále ostáva.
Reakcia na: Miro #5:
Toto aj mňa napadlo. Napríklad nedávna výluka linky 60 cez Lazaretsku musela byť schválená drážnym úradom? Alebo keď sa nejaký degeš presúva ako ZV skratkou cez ulice bez TV, porušuje tým zákon?
Reakcia na: Valec #3:
Jednou z výhod trolejbusov s baterkami je možnosť obísť miesto nehody inou ulicou. Je to vlastne legálne, keď je to mimo vymedzenej dráhy? A ešte k tomu s cestujúcimi? Nakoľko sa to vôbec využíva?
Až mi zabehlo, keď som prečítal: "Autobusy MHD sú opäť vybavené mínometnými jednotkami." 😃
Reakcia na: upravovač fotiek #1:
Akurát, že dráhové vozidlo môže jazdiť len po vymedzenej dráhe a Drážny úrad jej vedenie po diaľnici na 99% neschváli.
Reakcia na: upravovač fotiek #1:
😂
Čas nasadiť na linku 21 hybridné trolejbusy s trakčným akumulátorom pre jazdu mimo trolejového vedenia. Samozrejme bez EČV. Samozrejme aj po diaľnici. Bez mýtnej jednotky. Ak by zamestnanci správcu výberu mýta, alebo osoby ktoré správca výberu mýta poveril zastavili trolejbus kvôli chýbajúcej mýtnej jednotke, tak majú smolu, lebo trolejbus je dráhové vozidlo a drážny úrad mýtne jednotky pre trolejbusy nemá ako schváliť ako súčasť ich výbavy.