Na regionálnych linkách IDS BK dojazdili Karosy radu 950

S dopravcom Slovak Lines odišli z regionálnych liniek Bratislavského kraja aj autobusy značky Karosa.

So zmenou dopravcu na regionálnych autobusových linkách v Integrovanom dopravnom systéme v Bratislavskom kraji (IDS BK) prišlo aj k výmene vozidlového parku. Hoci nastupujúci dopravca Arriva Mobility Solutions bude okrem nových autobusov dočasne prevádzkovať na týchto linkách aj staršie vozidlá, autobusy nesúce značku Karosa už medzi nimi nebudú.

Poslednými autobusmi Karosa, ktoré dopravca Slovak Lines prevádzkoval na linkách IDS BK, boli autobusy Karosa radu 950, konkrétne typy Karosa C 954(E) a Karosa Axer 12,8M. Modelový rad Karosa 950 konštrukčne vychádzal z predchádzajúcich radov 700, 800 a 900 a bol zároveň posledným radom autobusov nesúcich značku Karosa. Tieto autobusy boli vyrábané v rokoch 2001 až 2006 v podniku Karosa vo Vysokom Mýte. Autobus Karosa C 954 (resp. vylepšený typ C 954E) bol štandardný prímestský autobus s dĺžkou 12 metrov. Autobusy Karosa Axer (C 956) boli vyrábané ako kompromisné riešenie medzi linkovým a zájazdovým autobusom, pričom k dispozícii boli v dvoch dĺžkach, 12 a 12,8 metra, a v rôznych výbavách. Axery si našli obľubu aj u dopravcov v západnej Európe.

Prvé linkové autobusy Karosa C 954 sa v Bratislavskom kraji objavili v roku 2001, kedy spoločnosť SAD Bratislava (od roku 2007 Slovak Lines) dostala prvé vozidlá tohto typu. Do roku 2004 boli zakúpené necelé štyri desiatky týchto autobusov. Autobusy boli ešte vtedy v typickom prímestskom modro-bielom vyfarbení. V rokoch 2005 a 2006 ešte SAD Bratislava zakúpila dve desiatky predĺžených autobusov Karosa Axer 12,8M v bežnej linkovej výbave poskytujúcich vyššiu prepravnú kapacitu, ale už v červenej farbe. Krátko nato boli aj autobusy C 954(E) odeté do nového červeného šatu Slovak Lines Regio.

Pôvodné Slovak Lines Karosy C 954(E) boli v rokoch 2014 - 2015 po nákupe nových autobusov Irisbus/Iveco Crossway buď odpredané iným dopravcom, alebo preradené na zmluvnú dopravu vykonávanú spoločnosťou Slovak Lines Express na Záhorí. Odpredané boli aj štyri Axery 12,8M, zvyšné boli vybavené klimatizáciou priestoru pre cestujúcich a naďalej premávali na prímestských linkách. V roku 2018 bola väčšina z nich preradená do Slovak Lines Express na zmluvnú dopravu a zvyšných 5 premávalo na linkách IDS BK až do novembra 2021.

Veľký návrat autobusov Karosa C 954(E) na regionálne linky IDS BK sa udial v rokoch 2017 - 2018, kedy Slovak Lines odkúpil 24 jazdených autobusov z rokov 2003 až 2006 od dopravcov SAD Trenčín a SAD Zvolen. Pôvodne biele (ZV) a modré (TN) autobusy boli odeté do slušivého inovovaného červeného šatu Slovak Lines Regio používaného na autobusoch Crossway. Postupne bola na tieto autobusy domontovaná aj klimatizácia pre cestujúcich. V rokoch 2018 a 2019 Slovak Lines zaradil na linky IDS BK aj dva jazdené autobusy Karosa Axer 12,8M odkúpené od SAD Prievidza. Aj tieto autobusy boli upravené podobne ako jazdené Karosy C 954(E).

Koniec autobusov Karosa radu 950 na regionálnych linkách IDS BK prišiel takmer presne po 20 rokoch od začiatku premávky prvých vozidiel tohto typu u vtedajšej SAD Bratislava. Ďalší osud autobusov Karosa, ktoré jazdili na prímestských linkách zatiaľ nie je známy. Je možné, že budú predané, alebo ešte využívané na zmluvnej doprave. Nateraz by mali byť odstavené v jednotlivých prevádzkach Slovak Lines.

V rámci IDS BK je ešte možné odviezť sa autobusom značky Karosa na mestských linkách Dopravného podniku Bratislava (linky 31 a 75 počas špičiek pracovných dní), ktorý prevádzkuje posledné vozidlá kĺbového typu Karosa B 741 CNG. Aj s týmito autobusmi nás však už v najbližších týždňoch čaká definitívna rozlúčka, keďže na prelome rokov budú nahradené novými nízkopodlažnými autobusmi značky Otokar.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: N/A #16:
Plus v roku 2018 viaceré pôvodné Axery (okrem tých, ktoré odpredali a zvyšných 5, ktoré zostali v regionálnej doprave) preradili na zmluvnú dopravu, takže aj tie bolo treba nahradiť na regionálnych linkách.
Reakcia na: johnnyjanko #15:
Došlo k posilneniu liniek, najmä zo Záhoria a troška sa prepočítali s unáhleným predajom vozidiel pri nákupe Crosswayov. Slovak Lines mal svoje Axery aj C 954E, rýchlo predali a práve pri tom posilnení im chýbali vozidlá, a preto urýchlene kúpili tie jazdenky.
Reakcia na: Minko #14:
Určite áno, ale nie na mnohých miestach bola kapacita PAD tak drasticky skokovo znížená prechodom od kĺbákov k sólam.

A prečo vlastne SL nakupovali množstvo týchto Karos z druhej ruky? Došlo k takému navýšeniu výkonov?
Reakcia na: johnnyjanko #12:
ja netvrdím že to niekedy okolo roku 2000 zlepšením nebolo, hlavne keď tu stále jazdili ešte 700-vkové Karosy. Iba tvrdím, že v roku 2021 to na cestách už nemalo čo hľadať v turnusoch autobusovej dopravy (max. tak nejaké zálohy). Hlavne nie keď sa hráme na nejaký BID a nejaké štandardy. A už vôbec nie prekupované z druhej ruky po tom, čo sa svojich zbavili. A ten zvyšok- vývoj cestujúcich, to platí pre celú SR to nie je len špecifikum BA 🙂
Reakcia na: Viko #8:
Za zenitom je rovnako aj Crossway z roku 2007 alebo 2008, ktorý poskytne úplne rovnaké "pohodlie" pri cestovaní ako C954(E). Mne sa zase horšie cestovalo v LE Crosswayoch (ak boli obsadené niektoré miesta), keďže tie Crosswaye majú niektoré sedadlá dosť natesno, že sa tam človek musí doslova "natlačiť" a človek sediaci pred ním cíti každý pohyb cestujúceho sediaceho za ním, keďže tie sadačky mali mäkké operadlové časti.
Reakcia na: Minko #11:
Pre cestujúceho to bol rozhodne krok vpred. Jediné, čo som vnímal negatívne, bolo to, že SAD Bratislava týmito autobusmi nahradil kĺbové Ikarusy 280, čím sa značne znížila kapacita liniek (lebo samozrejme počet spojov sa nezvýšil). V tom čase ešte celé dediny využívali PAD, takže sa bežne stávalo, že autobus bol na prasknutie narvatý, cestujúci si často po zakúpení lístka museli vystúpiť a druhými dverami sa tlačiť dovnútra, lebo pri šoférovi bolo všetko beznádejne upchaté. Viackrát som bol svedkom toho, ako v horúcom počasí počas dlhšieho nastupovania ľudí na zastávke (s vypnutým motorom, samozrejme!) niekto odpadol a zvalil sa na okolostojacich cestujúcich... 🤕

Vôbec sa nečudujem tým, ktorí toto vyriešili kúpou auta. Stavím sa, že ani včera po výpadku vyše tretiny všetkých spojov nebolo nikde také narvaté vozidlo, aké okolo roku 2000 bežne jazdili na mnohých prímestských linkách v Bratislavskom kraji...
Reakcia na: johnnyjanko #10:
ale veď na tom autobuse bolo tak strašne vidieť, že je to reinkarnácia 70-tok v 90-tkách 🙂
Reakcia na: Viko #8:
Nedávno som sa tým viezol. A za mlada som v tom najazdil stovky kilometrov. Tvoje aj Soliderove výhrady beriem, ja som predsa nikdy netvrdil, že je to moderný autobus na spôsob roku 2021.
Tie 954 som mal rád, dobre sa tým cestovalo, veľmi vydarené vozidlá.
Reakcia na: johnnyjanko #5:
Tak si to bolo treba odskúšať na vlastné telo a nie len obzerať v galérii. Pätnásťročná deväťstovka je jednoducho za zenitom, hocičo na ňu namontuješ a akokoľvek ju nalakuješ.
Reakcia na: johnnyjanko #5:
Nielen voči kultúre, ale najmä voči bezpečnosti. Ak by cestujúci mali možnosť vedieť, čo sa nachádza, respektíve vôbec nenachádza pod podlahou 741, tak by takí nadšení rozhodne neboli.
Reakcia na: johnnyjanko #3:
tým autobusom tiahne na 20 rokov, myslím si, že si svoje už dávno zastali odpracovali a "zarobili na seba" takže je na čase ich poslať na smetisko dejín. Začiatky jeho výroby siahajú do roku 2001, pričom len samotná výroba skončila pred 15 rokmi.
Reakcia na: 810zssk #4:
S tým môžem len súhlasiť. Ale oproti 741 je 954 v pohode. Podľa fotiek interiéru to je celkom zachovalé, rozhodne by som sa v tom ako cestujúci necítil nedôstojne. Chápem, že raz by museli skončiť, vozový park treba obmieňať, ale 954 nevnímam ako nejaký prečin voči kultúre cestovania, narozdiel od 741...
Reakcia na: johnnyjanko #3:
Tak 741 už tiež nemali jazdiť aspoň 15 rokov.
Reakcia na: Minko #2:
Prečo? Tieto Karosy 954 nie sú zďaleka tak morálne zastaralé ako 741, ktoré prevádzkuje DPB. Na fotkách vidím, že mnohé 945 majú dokonca dorobenú klímu! Nie sú síce nízkopodlažné, ale to ani mnohé novšie regionálne autobusy...
na to len: chvalabohu, už bolo načase. 😁
Na regionálnych linkách IDS BK toho momentálne dojazdilo viac, nie len staré Karosy 😁