Ďalšie zmeny pri prestupe na Molecovej

Nebezpečné hazardovanie so životmi však ukončí až vybudovanie integrovanej zastávky v budúcom roku.

Dopravný podnik Bratislava zaviedol od piatka 18. októbra 2019 ďalšie opatrenia v prestupnom uzle Molecova na zníženie potreby nebezpečného prebiehania cez cestu a preliezania zábradlia pri prestupe medzi autobusmi/trolejbusmi a električkami.

Aby sa nestávalo, že prestupujúcim cestujúcim, ktorí čakajú na priechode pre chodcov na zelenú, ujde nadväzujúci spoj, po novom by mali vodiči električiek linky X6 smerom do centra, resp. vodiči autobusov linky X5 smerom do Dúbravky čakať na prestupujúcich cestujúcich v rannej špičke do 1 minúty po riadnom čase odchodu a do 2 minút v ostatnom čase. Počas špičiek by mala byť premávka riadená dispečermi, v ostatnom čase je to naďalej na posúdení situácie vodičom. Brať ohľad na cestujúcich prechádzajúcich cez priechod totiž majú vodiči už od začiatku výluky.

Na jednej strane môže uvedené zabezpečovanie prestupu pomôcť niektorým cestujúcim, na druhej strane na to môžu doplatiť cestujúci na zvyšku trasy danej linky, ktorí sa budú spoliehať na cestovný poriadok a pre meškajúci spoj nestihnú prestup na inom mieste (napr. na linku, ktorá premáva mimo špičky každých 15 - 20 minút).

Ďalším negatívom umelého vnášania meškania na linke X6 je preplňovanie meškajúcich vozidiel. Napríklad v popoludňajšej špičke pri 4-minútovom intervale sa už predtým často stávalo, že meškajúca električka z mesta do Karlovej Vsi ide preplnená a za ňou ide nemeškajúca takmer prázdna električka.

Ukrivdenými sa môžu cítiť aj cestujúci, ktorí využívajú jednorazové cestovné lístky. Odkedy sa električky na Molecovej pristavujú na nástupište v predstihu, môže do odchodu električky uplynúť aj niekoľko minút. Ak si cestujúci označí lístok hneď po nástupe do vozidla, ktoré príde na zastávku hneď po odchode predchádzajúceho spoja, pri štvorminútovom intervale a dvojminútovom extra čakaní môže zbytočne stratiť až 6 minút z platnosti lístka. V prípade, ak neprestupuje, to síce nevadí, keďže do úvahy sa berie čas cesty podľa cestovného poriadku bez ohľadu na reálne trvanie cesty, pri prestupovaní si musí po uplynutí platosti lístka označiť nový, môže si však v zmysle prepravného poriadku u dopravného podniku uplatniť reklamáciu.

Ako vidno, ideálne riešenie do vybudovania integrovanej prestupnej zastávky Molecova (termín september 2020) v tomto prípade neexistuje. Niekedy však stačí iba trochu predvídať situáciu. Aby sa napríklad nestávalo, že akonáhle vodič zatvorí dvere a pohne sa zo zastávky, o pár metrov ďalej zastaví pri semafore, pretože v tom momente sa na ňom objaví signál Stoj. Cestujúci však už nemajú možnosť nastúpiť a vnímajú to ako zlomyseľnosť vodiča.

V čase moderných technológií je vhodným riešením využitie personálnej virtuálnej zastávkovej tabule, na ktorej si cestujúci môže už v predstihu pozrieť aktuálne odchody z konkrétnej zastávky. V mnohých prípadoch môže zistiť, že spoj zo zastávky odchádza až o niekoľko minút a preto riskovanie života hádzaním sa pod prechádzajúce autá nemá zmysel.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Valec #96:
Samozrejme, toho som si vedomý.
Reakcia na: 810zssk #85:
Len potom musíš v cene 2-hodinového CL zohľadniť tak cestu za dnešných 0,70 €, aj cestu za 3,60 €. Nejaký priemer by sa stanoviť dal a výborne by to zjednodušilo tarifu, ale či by sa mu potešili aj cestujúci, to veru neviem.
Reakcia na: 810zssk #94:
Veď o tom sa celý čas bavíme, či v tomto máš pravdu, alebo nie. Ale bez konkrétnejších pravidiel sa točíme v kruhu, takže ďakujem za názor a debatu.
Reakcia na: Hacker #93:
Čítaj poriadne. Explicitne som tam napísal že k rôznym záverom prísť môžu - ale to znamená že jedna z inštancií sa mýlila. Pravidlá sú totiž rovnaké bez ohľadu na to na ktorej inštancií sa problém rieši.
Reakcia na: 810zssk #90:
To je, ako keby si vravel, ze nie je mozne, aby sudy roznych instancii prisli k roznym zaverom. Nuz, mozne to je, a deje sa to. Suhlasim, ze v idealnom svete by sa vsetko hned rozhodlo spravne, a takisto, ze v PP by to malo byt formulovane konkretnejsie.
Reakcia na: Solider #89:
Tak to sa potom ospravedlnujem, ak to tak vyznelo. Osobne som za, aby sa pred odchodom pristavili vozidla. Ale urcite som zasadne proti, aby sa pri intervale mensom ako 5 minut drzali aj po odchode na zastavke 🙂
Reakcia na: Viko #87:
Neplatí to úplne, lístok na trasu cez Smokovec platí aj cez Studený Potok, avšak tam je možné si zakúpiť aj lacnejší lístok za štandardnú tarifu ZSSK.
Reakcia na: Hacker #88:
Prepac, ale toto co pises nedava ziaden zmysel. Samozrejme ze revizor musi listok posudzovat podla rovnakych pravidiel ako tarifaci pri reklamacii! Mozu prist k inemu zaveru, ale to potom znamena ze niekto z nich to vylozil zle.

Ved predsa neni mozne aby sa platnost listka vykladala inak pri kontrole vo vozidle a inak pri reklamacii! To je, s prepacenim, uplna sprostost.

Pravidla jasne su, listok plati podla CP, nie podla casu na hodinkach. Uz davno to malo byt v PP preformulovane aby sa nevymyslali rozne alternativne intepretacie.
Reakcia na: MatejBA #86:
Tak to potom každý písal o niečom inom, pretože ja som celkom evidentne narážal na problém pristavovania vozov do zastávky ešte pred odchodom a ty si zareagoval tým, že ak tam nejaký nešťastník nastúpi a orazí si lístok, tak mu budú zbytočne utekať minútky z časovej platnosti jeho cestovného lístočka.

Takisto si myslím, že pri 3-minútovom intervale je šaškovanie s pozdržiavaním električiek pri prestupe samoúčelné. Nechcem už verklikovať o tom, že cestovný poriadok je potom len zdrapom papiera, ale cestujúci skutočne vnímajú presnosť dopravy ako jeden z rozhodujúcich faktorov kvality MHD. Linkou X6 necestujú len cestujúci z Karlovej Vsi, ale aj rôzni iní cestujúci po trase a vplyvom toho, že sa jedná o okružnú linku, nie je možnosť garantovať odchody podľa cestovného poriadku ani pri spiatočnej trase. Odlišným pozdržaním spojov vznikajú väčšie diery medzi spojmi v intervale, čo prispieva k nerovnomernému obsadeniu vozidiel a to vedie k vzniku ďalších meškaní.
Reakcia na: 810zssk #80:
Rozhodnúť môže, ale to rozhodnutie nie je záväzné, lebo sa dá zmeniť. Viď príklad so súdmi.
Doklad totožnosti vyžadovať môže, ale ty nie si povinný sa mu nijak preukazovať, to si povinný len polícii.
Môže požiadať vodiča, aby ťa vykázal z vozidla.

Ale teda pri absencii jednoznačných pravidiel myslím, že toto nevyriešime.

P.S.: To, že revízor nerozhodol, že máš neplatný lístok, neznamená, že si sa preukázal platným lístkom.
Reakcia na: 3pa3ck3 #82:
Veď ale tam tiež platí, že do Lomnice platíš rovnako bez ohľadu na to, či ideš cez Smokovec alebo cez Studený Potok, nie?
Reakcia na: S499.1023 #75:
"A o co maju vacsie pravo jedni platiaci cestujuci sediet na ukor inych, ktori taktiez platia ale uteka im cas?"

No daj a povedz, kde som narazal na to, ze vozidlo nesmie stat na zastavke PRED odchodom. Pretoze z clanku a mojej reakcie na Solidera minimalne naznacuje, ze mi vadi NESKORSI odchod ako je v CP s ohladom na prestupujucich pri rannom intervale 3 minuty, kde len zelena pre chodcov ma minimalne 60 sekund medzi cyklami a kym sa ta masa ludi presunie na zastavku, tak ubehne skoro dalsich 60 sekund a elektricka im aj pri najhorsom ide do 60 sekund a pri najlepsom uz stoji na zastavke.

Kludne sa zavzdusni, ako je minuta hore dole zanedbatelna. Lenze ta minuta sa moze pretavit do napriklad extra 12-15 minut pod Mostom SNP, ked ti ujde L70.
Inak najlepší tarifný systém pre jednorazové lístky majú v Luxembursku, kde ponuka jednorazových lístkov pozostáva z dvojhodinového a 24-hodinového (pričom 24-hodinový stojí dvojnásobok dvojhodinového). Ešte je potom možnosť si kúpiť lístok na 2 a 3 dni, ale to sú už len príslušné násobky 24-hodinového CL. V rámci platnosti CL potom už nikto nerieši ako ďaleko a čím cestujete 🙂

Keďže Slovensko je trochu väčšie, na celý štát sa to extrapolovať nedá, ale na BSK by to aj celkom šlo 🙂
Reakcia na: 3pa3ck3 #82:
Aspoň z úcty k cestujúcim upusťme z predstavy, že ZSSK by malo byť v niečom vzorom. 😉
Reakcia na: 3pa3ck3 #82:
Lenže TEŽ má podstatne jednoduhšiu sieť ako MHD BA. Ako by si prosím naceňoval lístok z Potočnej na Topoľové cez Riazanskú?
Reakcia na: 810zssk #81:
Funguje to takto na TEŽ, pričom lístok pri prestupe platí na najbližší prípoj
Reakcia na: Miro #78:
Presne tak to je. Rovnako to plati aj pri prestupe ak spoj v ktorom si mal prist do ciela pred koncom platnosti CL.

Ako si v praxi predstavujes pasmovu tarifu v MHD/IDS, osobitne ak je prestupna?
Reakcia na: Hacker #77:
SL je Slovak Lines. K zvysku asi ani nema zmysel sa velmi vyjadrovat. Ak teda revizor nemoze rozhodnut ze mam neplatny listok, tak odo mna ani nemoze vyzadovat doklad totoznosti, lebo ten som povinny predlozit len ak sa nepreukazem platnym listkom. Ergo, podla tvojej teorie ak revizor nemoze rozhodnut o neplatnosti listka, tak nemoze udelit pokutu, lebo cestujuci moze jednoducho trvat na tom ze jeho listok je platny a nema povinnosti cestujuceho ktory sa nepreukazal platnym listkom.
Reakcia na: Miro #78:
Kilometrová tarifa? Preboha, len to nie... Komplikovať cestovanie v mene nejakej domnelej "spravodlivosti" fakt nie je cesta, ako prilákať viac ľudí do MHD...
Reakcia na: 810zssk #73:
Tak, považoval by som za logické, že ak cestujem zo zastávky A do zastávky B a podľa CP to má trvať X minút, stačí mi lístok na X minút bez ohľadu na to, koľko bude moja cesta v skutočnosti trvať a dokonca bez ohľadu na to, aký čas je na CL vyznačený. Rozhodujúce má byť, kde som nastupoval a kde vystupujem.

Mimochodom, nebola by logickejšia kilometrová tarifa? Pri niektorých prestupoch sa pri časovej tarife stáva, že cena za tú istú cestu je rôzna podľa toho, ktorým spojom idem, v závislosti od času stráveného pri prestupe.