Stromy na zastávke Úrad vlády SR dopravný podnik nečakane vyrúbal, ohrozovali chodcov aj električky

Primátor hlavného mesta sľubuje čo najskôr vysadiť náhradné stromy.

Bratislavský dopravný podnik v závere júna nečakane pristúpil k výrubu štyroch stromov na zastávke Úrad vlády SR (pôvodne Žilinská). Išlo o stromy, ktoré na svojom mieste rástli už pred výstavbou zastávky pri výstavbe trate na Hlavnú stanicu v roku 1979. V roku 2015 prebehla modernizácia električkovej trate v úseku medzi Radlinského a Kýčerského, v rámci ktorej bola zrekonštruovaná aj spomínaná zastávka. Zodpovedné inštitúcie odmietali zmodernizovanú trať skolaudovať, pretože stromy na zastávke nevyhovovali technickej norme. Bratislavský magistrát preto v roku 2016 vydal povolenie na výrub všetkých piatich stromov, čo sa stretlo so značným odporom verejnosti. Občianski aktivisti s pomocou petície napokon dosiahli, že ministerstvo dopravy upustilo od požiadavky na výrub stromov a trať so zastávkou bola skolaudovaná s tým, že na nej bude zastavovať vždy iba jedna električka.

Podľa vyjadrenia primátora hlavného mesta boli v súčasnosti už aj zvyšné stromy choré, ale aj napriek tomu k ich výrubu mesto nevydalo súhlas.

V prípade výrubu stromov na Štefanovičovej ulici podnik DPB, a.s. (konkrétne jeho Infraštruktúrny úsek) názorne ukázal, ako sa žiadny výrub v našom meste nemá a nesmie robiť. Tie stromy boli choré a dlhodobo neperspektívne (je k tomu aj dendrologický posudok) ale chorý bol tiež samotný výrub. Čo nás úprimne mrzí, lebo okrem škody na stromoch a mikroklíme v okolí to vrhá zlé svetlo aj na náš tím, ktorý už od svojho nástupu pristupuje k stromom úplne inak – šetrne, informovane, v súlade s legislativou aj dobrými mravmi.

V procese smerujúcemu k výrubu stromov na Štefanovičovej ulici došlo k celému radu pochybení. Áno, ako som už uviedol, tie stromy boli choré, ich koruny vstupovali do trakčného vedenia električiek a uvažovalo sa o ich výrube aj o náhradnej výsadbe s posunutými koreňovými ložiskami oproti súčasnosti. K výrubu, ktorý včera zrealizoval DPB a.s., však nebol vydaný súhlas mesta, nebol realizovaný v období, kedy sa výruby môžu robiť, atď. K zodpovedným na strane DPB a.s. alebo prípadne mesta bude vyvodená zodpovednosť a v prvom možnom momente bude zrealizovaná náhradná výsadba stromov tak, ako bola pre tento úsek Štefanovičovej ulice zo strany Mesta Bratislava pripravovaná,“ uviedol k vzniknutej situácii primátor Matúš Vallo.

Doplnené: Podľa dopravného podniku stromy predstavovali bezprostredné ohrozenie chodcov aj električkovej dopravy. Stanovisko Dopravného podniku Bratislava k výrubu stromov nám poskytla jeho hovorkyňa Adriana Volfová:

V predchádzajúcom roku výrub stromov a orezy konárov, ktoré zasahovali predovšetkým do trakčného vedenia električiek a trolejbusov riešil pre DPB a.s. Magistrát hlavného mesta SR Bratislava. Koncom minulého roka skončila zmluva, ktorou Magistrát zabezpečoval aj potreby DPB a.s.

DPB a.s. komunikoval s hlavným mestom o potrebe odstránenia stromov na Štefanovičovej ulici od februára 2019. Prišlo k viacerým spoločným stretnutiam oboch organizácií. Magistrát si dal tieto stromy posúdiť a bolo vypracované Posúdenie zdravotného a statického stavu dreviny. Posudok potvrdil viditeľný stav zlého stavu a choroby stromov. Zasahovanie konárov do trakčného vedenia je z hľadiska bezpečnosti električkovej dopravy takisto neprípustné. DPB, a.s. v marci 2019 oznámil mestu, že poslal Oznámenie na Okresný úrad životného prostredia o výrube stromov na Štefanovičovej ulici. Z dôvodu, že stromy ohrozovali bezpečnosť nielen cestujúcich, ktorí čakali na svoj spoj na zastávke, ale aj okoloidúcich, taktiež ohrozovali aj električkovú dopravu a v prípade nepriaznivého počasia stromy mohli spôsobiť nešťastie, DPB, a.s. pristúpil v júni 2019 k realizácii výrubu. Zároveň však došlo aj k vzájomnej dohode o výsadbe, ktorá sa zrealizuje na jeseň tohto roka.

Vzniknutým nedorozumeniam by sa teda dalo predísť, ak by dopravný podnik informoval o pripravovanom výrube vopred aj verejnosť. „DPB, a.s. vzniknutá situácia mrzí a v budúcnosti bude v predstihu informovať o svojich krokoch,“ uzavrela hovorkyňa DPB.


Stav chorého stromu. Foto: DPB, a.s.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Michal111 #5:
Mesto nie je les.
Reakcia na: jr1961 #2:
“lebo v ochrannom pásme dráhy je limitované, čo tam môže a nemôže byť”
Tie betonove zatarasy na Nam. Fr. Zupku, tzv. “Nesrovnalov berlinsky mur” teda moze byt v ochrannom pasme drahy beztrestne dalej?
Stále menšie zlo, ako by mali niekoho zabiť. Pozrite sa čo sa deje na Devinskej ceste. Bez varovania padajú tie stromy na cesty a zatiaľ nikoho nezranili, ale dokedy?
Ze tie stromy sli dolu je OK. Chyba bola, ze DPB na to nemal povolenie. Proste byrokracia. Pravnu chybu spravil DPB, moralnu urady, ze nevydali povolenie. Bodka.
Reakcia na: Michal111 #5:
Čo s tým má spoločné klimatizácia vo vozidlách?
Reakcia na: Michal111 #5:
Blablabla.
Reakcia na: gejza #3:
To sú iba Vallové žvásty na obhajobu, že mesto s tým nič nemá. Hlavne že transparentne dosádza ľudí, ach jaj, fakt sa mi rozum pozastavuje ako sa toto ešte stále môže v tomto meste robiť. Máme vegetačné obdobie, ďalšie horúce leto, počas ktorého v rozpálenom meste pomôže každý strom a jeho tieň, no my si to radšej všetko vyrúbeme. Veď a prečo nie, ideme kupovať predsa klimatizáciu do ďalších vozidiel mhd 😠
Reakcia na: jr1961 #2:
Samozrejme, že nebol problém stromy orezať tak, aby do TV nezasahovali. Len ma prekvapuje, že x ľudí, ktorí pred troma rokmi bojovali proti 1/2/3, sa náhle preklopilo k tomu, že treba vyrúbať.
"K výrubu, ktorý včera zrealizoval DPB a.s., však nebol vydaný súhlas mesta, nebol realizovaný v období, kedy sa výruby môžu robiť, atď. "

.... ako je to s úhradou nákladov za výrub ? Vari sa z verejných prostriedkov bude financovať protiprávna činnosť ?
Ako tomu mám rozumieť?

"Bratislavský magistrát preto v roku 2016 vydal povolenie na výrub všetkých piatich stromov..." Ja viem, že odvtedy prešli 3 roky, zmenil sa primátor, ale súhlas existoval.

Čo ja vidím ako choré je to, že sa tu handrkuje o 5 stromov, ktoré sú nahraditeľné, pričom tie stromy evidentne ohrozovali bezpečnosť. "Ich koruny vstupovali do trakčného vedenia električiek" - a to už nie je len materiálny problém, ale aj riziko, že 600V niekoho zasiahne. Takže vlastne v prvom rade by bolo treba vyvodiť zodpovednosť oči tomu, kto pred troma rokmi skolaudoval trať aj so stromami - skrátka dovolil, aby politika vyhrala nad profesionalitou a integritou.

Dovolím si pochybovať o vyjadrení magistrátu: "To vrhá zlé svetlo aj na náš tím, ktorý už od svojho nástupu pristupuje k stromom úplne inak – šetrne, informovane, v súlade s legislatívou aj dobrými mravmi". Z toho cítiť zase politiku a prezradenie holej pravdy - že nejde o stromy a vzduch v meste ale len o imidž lokálnych papalášov. Normálne vyjadrene malo byť, že magistrát vec vyšetrí a bude média informovať - a to by mal urobiť. Neoháňal by som sa legislatívou, lebo v ochrannom pásme dráhy je limitované, čo tam môže a nemôže byť - a k tomu by sa mali vyjadriť najprv odborníci. Takisto by sa mal vyjadriť odborník k platnosti povolenia na výrub z roka 2016.
Ing. 239,167 mm zacal pracovat v DPB?