Dopravný podnik našiel kupcov na polovicu z ponúkaných ojazdených vozidiel

Záujem bol o 48 autobusov a jeden trolejbus.

Dopravný podnik Bratislava zverejnil výsledky obchodnej verejnej súťaže na najvýhodnejší návrh na uzatvorenie kúpnej zmluvy na predaj ojazdených dopravných prostriedkov MHD. Dopravný podnik v súťaži spolu ponúkal 94 ojazdených autobusov a trolejbusov v rôznom stave. Úspešnými navrhovateľmi sa stali šiesti záujemcovia, ktorí prejavili záujem o kúpu 48 autobusov a jedného trolejbusu. S úspešnými navrhovateľmi by následne mali byť uzatvorené kúpne zmluvy. V súťaži uspeli:

  • Ares Bus, s.r.o.: SOR B 9.5 #3533, SOR BN 9.5 #3551, Tedom C12 G #2104, 2107, 2108, 2121, 2123 a 2124, Karosa B 741 CNG #1620, 2607 a 2652.
  • DZS - M.K. Trans, s.r.o.: SOR B 9.5 #3530, 3531 a 3532, SOR BN 9.5 #3539, SOR BN 10.5 #3403, 3405, 3407, 3410, 3415 a 3421, Mercedes-Benz Sprinter #1900, Iveco Daily #1902, 1903, 1904 a 1906.
  • kmko logis, s.r.o.: Tedom C12 G #1107, SOR BN 10.5 #3404 a 3412.
  • Mgr. Peter Krajči: Mercedes-Benz Citaro CNG #2020.
  • RETROBUS, s.r.o.: Tedom C12 G #1102 a 2114.
  • Štefan Kudrík: Tedom C12 G #1101, 1103, 1104, 1105, 1106, 1108, 1109, 2125, 2126 a 2127, SOR B 9.5 #3501, 3508, 3509, 3518, 3521 a 3526, Škoda 14 Tr #6272.

Niektoré z týchto autobusov pravdepodobne ešte poslúžia v iných mestách (napr. spoločnosť DZS - M.K.Trans prevádzkuje MHD v Michalovciach, Humennom a Starej Ľubovni), niektoré z nich budú zrejme už len zošrotované a niektoré sú už ponúkané na ďalší predaj na jednom z inzertných portálov.

Aktualizácia: Viaceré vozidlá napokon odpredané neboli. Niektoré sa opäť vrátili do premávky, iné boli predávané v ďalších kolách.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: TeBeCe #34:
Zrovna ten najporuchovejší.
Reakcia na: Zvero #32:
S tým by som celkom nesúhlasil. V minulosti sa odpredávali aj Karosy aj Ikarusy (SAD Malacky, P. Bystrica...) Druhá vec je, že občas tam boli papierové čachre, ale rozhodne sa nedá povedať, že by sa všetko predané muselo najprv generálkovať.
Reakcia na: bobitwo #31:
Odhliadnuc od toho, ze s Tebou suhlasim, je toto prvy krat, co vozidla vobec opustili natrvalo brany DPB v prevadzkyschopnom stave 🙂
Najväčším problémom MHD v BA je nedostatočný servis a údržba ako strojov, tak v prípade električky tratí. Neexistuje tu žiadna údržba, vždy sa opravuje až havarijný stav a oprava je vždy potom veľmi drahá. V prípade električiek už ani neviem, kedy sa naposledy čistili trate, v zahraničí, napríklad aj v takej Prahe sa čistia koľaje každý deň. Výsledkom je lepší stav koľají aj podvozkov električiek a vydržia 2x toľko, čo u nás. Pritom tam používajú tie isté električky ako u nás. Čo sa týka výmeny strojov, nie všetko staré je zlé. Áno, chápem, že každý sa chce voziť v moderných vozidlách, ale v súčastnosti množstvo ľudí chce zázraky, lebo inak MHD cestovať nebude. Asi ma tu ukameňujú niektorý ľudia, ale pokiaľ ide o MHD, tak v prvom rade vozidlá by mali byť funkčné a odolné bez zbytočných serepetičiek ako USB na nabíjanie a podobne. Napríklad životnosť električky je okolo 40-50 rokov. Chápem, že mnoho ľudí frfle na staré električky, ale načo ich zbytočne vyraďovať, keď si správnej údržbe ešte môžu dlho slúžiť. Kľudne sa môže striedať stará a nová na linke.

Čo sa týka nových budúcich vozidiel, tak čo som koľkokrát počul, či už medzi ľuďmi že nebudú cestovať kým nebudú moderné vozidlá, kým si nebudú mať kde sadnúť a podobne. Ľudia čo toto tvrdia, ale nikdy do MHD reálne prestúpia, len sa vyhovárajú. Vozidlá majú byť odolné, ľahko udržiavateľné a plne funkčné. Ide len o dopravu v rámci mesta na krátke vzdialenosti a musia prepraviť množstvo ľudí. Plakanie niektorých ľudí, že sedačka nie je polstrovaná mi príde trápne. Plastová sedačka sa ľahšie udržiava. Vhodný tvar aj zabezpečí dostatočné pohodlie. Navyše treba vedieť aj vybrať vhodné stoje a nebrať len to najlacnejšie. Viď prípad súčasných autobusov Mercedes vs SOR. Mercedesy síce boli o niečo drahšie ako SOR, ale SOR mali toľko problémov, že následný servis sa neskutočne predražil.
Reakcia na: trolejbus6207 #29:
Prepáč, zle som si pozrel, na ktorý príspevok reaguješ.
Reakcia na: Peter6607 #25:
Neviem, prečo sem pletieš nákup nových troloSORov, ja som Ti len odpovedal na otázku, akú mal mať Zlíner motiváciu urobiť GO poriadne 😋
Reakcia na: Mhr1 #16:
"Veď ja nehovorím, aby sa neboli kúpili vozy z eurofondov, len sa nemuseli všetky staršie hneď odstaviť a nechať zdevastovať."

Ale áno, museli. Také sú podmienky tých eurofondových programov. Sú to dotácie na obnovu vozového parku, z VP na NP. Koľko nových vozidiel cez dotácie nakúpiš, toľko musíš aj vyradiť. Pri električkách to bolo to isté.
Reakcia na: Peter6607 #25:
Lebo v čase, kedy sa program modernizácie K2 začal (rok 1998) mala väčšina T3 9 až 13 rokov, zatiaľ čo K2 boli o 10 rokov staršie. A pri vtedajšom linkovom vedení mali K2S opodstatnenie.

Skôr je otázka, prečo modernizačný program 35 vozov trval až 11 rokov. Ak by skončil rýchlejšie, mohli by sme mať viac T3P... čo by zas na druhej strane zakonzervovalo VP vozy na dlhší čas.
Reakcia na: Mike #20:
Na UA sa zmenila legislatíva a na ojazdené vozy už nedostanú "dotácie". Takže akékoľvek myšlienky na odpredaj tých našich vozov sú už zbytočné.
Reakcia na: trolejbus6207 #23:
Nová SORka stála 561 825 €. Čiže sa bavíme pri 10 vozidlách o sume 5 618 250 € VS 1 950 000 €. Čiže o čom je debata? Že by ste radšej pripravili mesto o 4 milióny a vozili sa na šunkách?

Ad #22, mne sa tak nejako zdá, že financií v tom balíku bolo viac, než na 60 električiek. Tvoje dotazy by mali skôr mieriť na to, prečo sa modernizovali K2 a nie radšej T3.
Reakcia na: 810zssk #14:
Keby len pre interiér 😁
Reakcia na: Peter6607 #19:
Motivácia sa volá 195.000€ za generálku jednej 15TrM a sám vieš, aká to bola prestrelená suma 💀
Reakcia na: Peter6607 #15:
No ved , ak by sa kupilo 70 elektriciek tak uz vyradujeme aj K2S pravdepodobne. A nemuseli by otravovat K2S na L9 potom. Urcite lepsie by bolo keby zostali jazdit nejake 6627+ ( a zopar najlepsich 14tr(M)) ako nejake 7101-7110.
Reakcia na: Mike #20:
Ivano-Frankivsk má už tiež budúci rok kupovať nové vozidlá. Iba Černovice mali záujem o kúpu jazdených, ale ani tam už vraj samospráva neuvoľnila ďalšie peniaze...
Reakcia na: Peter6607 #19:
A je otázne, či a čo sa ešte podarí predať na Ukrajinu, keďže už aj tam sa začínajú vo väčšom nakupovať domáce nízkopodlažné trolejbusy (resp. bieloruskej produkcie), alebo napr. v prípade Ivano Frankivsku ojazdené nízkopodlažné Grafy zo Salzburgu.
Reakcia na: mirec240 #18:
Aká bola motivácia súkromnej firmy vykonávať kvalitne opravy pre DPB, keď meškalo vyplácanie faktúr? Toto sa teda týka vozov od GO 6630.

6294 nejazdí ešte, iba 6290 sa zmestila do prebiehajúcej dodávky. Čiže stále nie sú rozpredané ani len vozidlá z predchádzajucej várky.
Reakcia na: Valec #10:
Ja viem kvôli čomu to bolo, len vravím čo si o tom proste myslím.

#7 Ak je pravda, že jazdia len 6290 a 6294 tak by ma zaujímalo, kde skončili tie ostatné. Či ich zošrotovali alebo sú niekde odstavené? Nikde som žiadne informácie o nich nezachytil. Ak už naozaj nie je kam tak to potom chápem. Je pravda, že veľa vozov z Čiech na Ukrajine skončilo v 2015 a 2016.

To s tým Zlinerom, no minimálne pri 14Tr som žiadne väčšie problémy s týmito vozmi nezaregistroval. Pri 15TrM boli vozy, ktoré boli zničené, ale určite nie všetky. A v Zlineri sa robili aj GO Karos, pričom všetky s GO v 2008 vydržali v plnom počte až do jesene 2017, aj keď aj za cenu podľa mňa zbytočných opráv (2648). Zatiaľ čo trolejbusy odjazdili po GO tak 3-4 roky, to je proste málo.
Reakcia na: Mhr1 #16:
Rozdiel teória/prax. Vychádzaš z predpokladov, ktoré sú často v praxi nereálne, veď ostatne to robíme takmer všetci tu diskutujúci. Mne sa iba nepáči, že si automaticky odsúdil DPB, že postupoval neodborne a proti tomu zase protestujem ja a zrejme preto si podostával mínusky.

V dnešnej dobe už musí byť priorita lákať ľudí do modernej MHD. Do hrdzavých, vytrasených, hlučných, vysokopodlažných trolejbusov chceš naháňať cestujúcich a nechať prepadnúť €-fondy, aby si nemal výčitky, že sa vyraďovalo 3-4 roky po GO? Všetky prevádzky vo východnej časti EÚ, ktoré dostali možnosť obnoviť vozový park, tak učinili hneď a masovo. Taká možnosť sa v týchto podmienkach neodmieta.
Reakcia na: Peter6607 #12:
Zásadne protestujem. Ak vydržali vozy 6601-6611 (väčšinou) 25 rokov a niektoré 14 Tr z roku 1987 až 27 rokov, tak vyradenie 7 ročných (niektoré 14TrM) až 13 ročných 15TrM JE plytvanie. Veď ja nehovorím, aby sa neboli kúpili vozy z eurofondov, len sa nemuseli všetky staršie hneď odstaviť a nechať zdevastovať. Tých 15-17 rokov mohli pokojne vydržať. A že by sa boli rozpadli? Nuž to je potom o nedostatočnej údržbe, 13-ročný voz, ak nemal haváriu s pohnutím rámu, NIE JE na vyradenie. Vy, čo ma mínuskujete, napíšte konkrétne, čo zlé som napísal? Ono je to alibistické, schovať sa za anonymnú mínusku, s ktorou sa nedá diskutovať.
Pre úplnosť uvádzam, kedy je ekonomické vozy vyraďovať (splnené musia byť obe podmienky):
1. Vozidlo je po životnosti, čo pokiaľ viem, je u trolejbusov 15 rokov. To splnené u mnohých nebolo.
2. Vozidlo má "vyjazdenú" poslednú opravu. Každou opravou vozidlo zhodnotím tak, že je po tej oprave schopné najazdiť určitý počet kilometrov. Rôzny počet po rôznom stupni. No a to u mnohých taktiež nebolo ani zďaleka splnené. Takým plytvaním bola napr. aj VP vozov T3 7757+58. Po VP má najazdiť električka cca 250 000 km! Táto súprava po VP jazdila cca 9 mesiacov a už len občas. Tak ak toto nie je plytvanie, tak čo potom?
Sledujem aj dopravu v Česku, tam také čosi neexistuje, aby sa vyradil voz, ktorý nevyužil všetky kilometre, ktoré mu umožnila posledná oprava.
Najhoršie je, ak sa rozíde "papierový" a reálny "život" vozidla - tak ako u spomínaných 6222/II 6226/II. Potom sa nové vozidlo pokladá za staré, "lebo podľa papierov to tak je".
Výsledok: TOTÁLNE PLYTVANIE!
V Bratislave sa pri električkách takéto zverstvá nerobili (na 7701-7716 sa hľadelo ako na T3 z roku 1975 a nie ako na T2). Zato v Košiciach sa tie isté električky dožili 13,13,18 a 18 rokov (piatu 229/II nepočítam, lebo to bola tá strašná havária na Terase) - v BA 21-43+ rokov, havarovanú 7714 nepočítam).
A zlé sú aj hurá akcie, ako nákup veľkého množstva vozidiel naraz, ako to tu už bolo spomenuté. Potom sú zrazu prebytočné aj vozidlá nedávno po VP či GO. Správne by bolo nakupovať pravidelne menšie množstvá s tým, že plán nákupu je známy dlho dopredu. Ak viem, že v roku 2020 dostanem dajme tomu 15 nových električiek, vytipujem z prvých 20 K2S a z prvej série T6 15-20 vozov (podľa toho, či pôjde len o obmenu alebo aj o nárast vozového parku) s najhorším stavom vozovej skrine a ktoré by mali v najbližšej dobe dostať opravu a už ich nebudem naháňať na VP, len najnutnejšími opravami ich udržím do dodávky nových vozov. A potom nebude vôbec škoda ich vyradiť.
Ak sa nemá plytvať, tak aj vyraďovanie je treba plánovať (okrem havárií a iných MU, samozrejme).