Dúbravkou prešiel autobus bez vodiča

Nešlo o testovanie autonómneho vozidla, ale o nekontrolovanú jazdu.

4. mája 2018 sa v ranných hodinách v Dúbravke odohrala kuriózna nehoda. Autobus SOR NB 18 #4234 jazdiaci na linke 83 o 5:25 zostal stáť s poruchou na zastávke Pekníkova smerom dolu svahom. Cestujúci aj vodič vozidlo opustili, pričom podľa našich informácií sa pri odpájaní vozidlových batérií o 6:00 dal autobus samovoľne do pohybu.

Podľa očitého svedka autobus nekontrolovane prešiel dole Drobného ulicou v protismere, po viacerých chodníkoch a tiež cez frekventovanú križovatku so Saratovskou ulicou, po ktorej jazdia električky. Vozidlo zastavilo po 350 metroch jazdy v zeleni za križovatkou Drobného – Trhová. Veľkým šťastím je to, že si jazda nevyžiadala žiadne zranenia osôb. Menšie materiálne škody sú na autobuse, dopravnom značení a mestskom mobiliáre.

Podobná nehoda sa v Dúbravke stala pred 15 rokmi. Vtedy bez vodiča odišla električková súprava T6A5 #7927+7928 z obratiska Pri kríži. Aj v tomto prípade sa akoby zázrakom nikomu nič nestalo napriek tomu, že súprava dorazila až k zastávke OD Saratov. Materiálne škody však boli podstatne vyššie. Okrem opravy zdemolovaného zastávkového prístrešku si vtedy nehoda vyžiadala aj náročnú opravu oboch vozňov.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Slovné spojenie "Ušiel mi bus" takto dostalo úplne nový význam. ?
Reakcia na: the-second #59:
No však odpojiť elektricky = premostiť vzduchom. Už si rozumieme.
Tie tlačidlá si pamätám...
Reakcia na: S499.1023 #58:
Skor to vidim tak, ze ventil rucnej brzdy sa dal odpojit elektricky.
V ramci homologizacie by tiez bolo zaujimave zistit, ako mohlo prest prevedenie nudzoveho otvarania dveri zvonka. Tlacidla neboli nijako zabezpecene, stacilo ktorekolvek stlacit a vzapati sa otvorili vsetky dvere.
Reakcia na: the-second #54:
Čiže premostil ventil ričnej brzdy? By som chcel vidieť vzduchovú schému a spýtať sa na homologačnom orgáne, ako to mohol schváliť? Najmä ak sa vtedy hralo na schvaľovanie po štátoch.
Reakcia na: Mike #56:
Original pri dodani odpojil aj rucnu brzdu. Viem to uplne presne, nakolko som niekolko originalov mal moznost vyskusat v praxi.
Reakcia na: the-second #54:
No to je to, že niektorí tvrdili, že ten vypínač v IK 435 mal iba zrušiť účinok elektrickej brzdy pri otvorených dverách a keď to ruší aj účinok ručnej brzdy, že to je už dielenská úprava. Ale iní vodiči tvrdili, že to bolo tak od dodania originál, a že až následne v dielni to na niektorých vozoch upravili tak, že tým prepínačom sa účinok ručnej brzdy nedal nijako vypnúť.
Reakcia na: ratataj #52:
Ale ku koncu životnosti ik 4xx to už bolo rôzne pozapájané, a to červené vratné tlačidlo na niektorých vozoch "zrušilo" aj účinok ručnej brzdy.
A zasa to prepínacie žlté tlačidlo spôsobovalo na jednom nemenovanom voze takú poruchu, že aj keď to mala byť "parkovacia" elektrická brzda, tak na danom voze keď bola kombinácia ručná brzda + stlačené tlačidlo elektrickej brzdy + Neutrál na klávesnici, tak voz nebol zabrzdený a vo svahu sa hýbal. "Majiteľom" toho vozu to odmietli v dielni riešiť, lebo že takú kombináciu v bežnej premávke nikto nedá.
Reakcia na: S499.1023 #49:
On ten zazracny vypinac naozaj existoval. Sice neodblokoval akumulacnu pruzinovu brzdu, to znamena, ze ked nebol vo voze natlaceny vzduch, nepohol sa. Ak vsak bol v sustave dostatocny tlak, vedel odpojit aj rucnu brzdu. Neskor zapojenie prerabali tak, ze odpojil iba elektricku, zastavkovu brzdu. A nakoniec to cele vylepsili tym, ze sa predne dvere nedali zavriet zvonka, pokial nebola rucna brzda zatiahnuta.
Zahadu stlaceneho vypinaca vysvetluje napriklad bezna prax niektorych vodicov. Po prve, zlozeny cestovny listok vlozeny co onoho carovneho vypinaca tak, ze bol v zapnutej polohe, umoznovalo im to odchod zo zastavky bez uplne zavretych dveri. Po druhe, pruzinka vo vypinaci sa lubila castym pouzivanim opotrebovat a vypinac sa tym padom nevracal do povodnej polohy.
Reakcia na: shaggy #50:
na IK 4XX to bolo tlacidlo cervenej farby na lavom panel. a nesluzilo na odbrzdenie rucnej brzdy, ale na to, aby v pripade poruchy dveri vedel vodic nudzovo odbrzdit zastavkovu brzdu a prist do vozovne. na IK4XX bola zastavkova brzda zavisla na dverach) . co bola mimochodom celkom otravna zalezitos. pretoze to tlacitko bolo vratne, , teda ked ho vodic nedrzal, vratilo sa hned spat a zastavkova brzda sa aktivovala, a to pri akejkolvej rychlosti. cize ten voz sa jenducho nemohol pohnut pre poruchu vypinaca ak bola zatiahnuta ruccna brza, nakolko su to dva na sebe nezavisle systemy. IK4XX mali aj extra tacidlo zltej farby, nevratne, ktore aktivovalo elelktricku brzdu napriklad na krizovatke bez otvorenia dveri. v tomto pripade ze voz usiel to skor vidim tak ze rucna nebola zatiahnuta a vodic sa spolahol ze sak som stacil tacitko ( oranzove ) a nechal otvorene dvere.
a len doplnim ze podobne tlacitdlo na vyradenie elektrickej brzdy maju aj urbany / citelisy, akurat tam staci aby sa voz pohol, potom to uz netreba drzat.
Bolo to davno,myslim ze vypinac bol vlavo pod oknom,pri odblokovani sa stale musel drzat prstom.V pripade samovolneho pohybu v noci samozrejme islo o tech. poruchu tohto vypinaca.
Reakcia na: sisinka1 #48:
V prvom príspevku sa píše o vypínači na prístrojovke, ale v druhom ho už nespomínaš.
Ak tam bol, je nejaká fotka/popis, že niečo také existuje?
Ak sa ten autobus pohol sám v noci, tak očividne ten vypínač nemohol nikto stlačiť a išlo o technickú poruchu, nie?
Reakcia na: sisinka1 #48:
Pod vplyvom zázračného vypínača?
Ikarus 415,otvorene dvere,zatiahnuta rucna brzda,na klavesnici D,a na nase prekvapenie sa voz asi po 10 sekundach pohol.
Reakcia na: sisinka1 #44:
Ako môže vypínač odblokovať akumulačnú pružinovú brzdu? Opäť urban legends.
Reakcia na: Mike #35:
A neskúsení, ktorí nie sú úplne blbí, tiež.
Reakcia na: Viliam22 #32:
1) Zaparkovaním vozidla.
2) Ručnou brzdou.
3) Ručnou brzdou.
Podla vsetkeho nezatiahol rucnu brzdu.Stalo sa mi,ze pri poruche zast.brzdy sa mi voz pohol aj pri otvorenych dverach,ale pri zatiahnuti rucnej voz stal.Jedine tzv.nove ikarusi mali vypinac,na pristrojovke,ten odblokoval vsetko,aj rucnu brzdu.Na 1.kolone vodic vecer odstavil voz,ten sa v priebehu noci pre poruchu toho vypinaca pohol a nabural do pred nim stojaceho vozidla.Velke stastie,nic sa nestalo,drzim palce.
Reakcia na: VLK #42:
Však ja som písal o ručnej brzde a že nechápem, prečo ju nevyužívajú. Či je to iba obyčajná lenivosť, alebo totálna ľahostajnosť.
Reakcia na: shaggy #36:
zastávková brzda nie je všeliek, je to pomôcka... a hlavne skúsení (z otvoreného vodičovho okienka vetrom ošlahaní) vodiči to vedia, nakoľko pri TEDOMe sa občas stáva, že zastávková brzda nefunguje (okrem iných vecí), alebo pri hrbatej SORke zopne cca. 4 sekundy po otvorení dverí (čo znamená nepustiť pedál brzdy hneď po otvorení dverí, lebo bude zle). Kto jazdí na starších vozoch (KAROSA...) kde sa o zastávkovej brzde ani nechyruje, ten má IBA ručnú brzdu. A v starších vozidlách boli také ružové nálepky, aby vodič pred opustením pracoviska zatiahol ručnú brzdu...