Midibusy SOR B 9.5 už dojazdili

Malokapacitné „kindervajcia“ počas svojej prevádzky dokázali nahradiť autobusy všetkých dĺžok, od minibusov až po kĺbové autobusy.

Po zaradení nových nízkopodlažných midibusov Iveco Urbanway 10,5M do premávky sa z nej naopak v marci tohto roka vytratili posledné premávkové midibusy SOR B 9.5.

Midibusy SOR B 9.5, pre svoj vzhľad, veľkosť a vyfarbenie v Bratislave prezývané „kindervajcia“, boli prvými novodobými malokapacitnými mestskými autobusmi v Bratislave. Vyrábala ich česká továreň SOR Libchavy od roku 1998. Zakúpeniu týchto 9,5-metrových midibusov predchádzala v januári 1999 prezentácia prvého vozidla tohto typu od dopravcu ZDAR Žďár nad Sázavou v bratislavskom dopravnom podniku. Prvé tri vozidlá boli zakúpené koncom toho istého roka a do premávky boli zaradené v januári 2000. Dodávané boli až do leta 2005, pričom spolu bolo zakúpených 33 vozidiel SOR B 9.5. S výnimkou dvoch Ikarusov 412 išlo o jediné nové autobusy, ktoré dopravný podnik v uvedenom období nakúpil.

Nástupcom typu B 9.5 bol čiastočne nízkopodlažný midibus SOR BN 9.5, z ktorého bratislavský dopravný podnik zakúpil v roku 2007 osemnásť vozidiel. Aj tieto midibusy po zaradení nových plne nízkopodlažných midibusov budú vypravované v menšej miere ako doteraz.

Konštrukcia vozidiel

Konštrukcia midibusov SOR B 9.5 bola prispôsobená nízkej obstarávacej cene a zároveň ekonomickej prevádzke. Oproti bežným autobusom „kindervajcia“ zaujali menšími, len 19 ½-palcovými kolesami oproti klasickým 22 ½-palcovým. Vozidlá síce neboli nízkopodlažné, ale mali zníženú podlahu medzi prvými a druhými dverami, čo zjednodušilo nástup a výstup cestujúcich. Od druhých dverí bola podlaha zvýšená o jeden schod. Sedadlá pre cestujúcich boli osadené na vyvýšených schodíkoch, okrem prvých štrnástich vozidiel, ktoré mali šesť sedadiel (z toho jedno sklápacie) na zníženej podlahe prístupné bez nutnosti prekonávania schodu. Tieto sedadlá však boli príliš nízko a cestujúci na nich mohli namiesto pozerania cez okno von pozerať len do bočného umakartu. Pri ďalších vozidlách už preto aj pod tieto sedadlá umiestnil výrobca schodík.

Jednotlivé dodávané série vozidiel sa od seba vzhľadovo odlišovali napríklad predným a zadným čelom a ich vyfarbením, typom otvárateľných bočných okien (posuvné/výklopné) a v interiéri typom použitých sedadiel a ďalšími detailami. Prvých 14 vozidiel bolo vybavených ešte manuálnou prevodovkou, ďalšie série už dostali prevodovku automatickú. V priebehu výroby sa menil aj typ motora a nápravy. Vozidlá od roku 2002 dostali aj akustické digitálne hlásiče zastávok, čím sa stali prvými bratislavskými autobusmi v novom tisícročí, ktoré boli touto funkciou vybavené. Zaujímavým konštrukčným „vylepšením“ v posledných rokoch prevádzky bola výmena čírych predných skiel za sklá so zeleným tónovaním v hornej časti, pričom toto tónovanie úplne prekrylo predný displej, čím sa zhoršila jeho čitateľnosť.

Prevádzka

Vozidlá boli pôvodne nakupované s myšlienkou ich nasadenia na menej vyťažené linky MHD miesto väčších autobusov Karosa B 732, resp. Ikarus 415. Autobusy boli zaraďované do vozovne Krasňany a dostali číselný rad od 3501 vyššie. Prvé vozidlá začali od januára 2000 jazdiť na lokálnych linkách 49 na Kramároch a 51 v Novom Meste. Ďalšie vozidlá boli zakrátko nasadené aj na linky 35 (Lamač – Dúbravka), 41 (Drotárska cesta) a 58 (Mierová kolónia). Neskôr k linkám obsluhovaným midibusmi SOR B 9.5 pribudli aj linky 28 2930 do Devína, Devínskej Novej Vsi a Lamača, či dnes už zrušená linka 76 medzi ŽST Nové Mesto a Povodím Dunaja. Postupne sa tieto midibusy udomácnili aj na linkách 52 54 55 a 56 v oblasti Rače, Východného a Vajnôr.

V roku 2005 bola počas opravy Cesty mládeže na Železnej studničke v prevádzke aj zaujímavá linka X43 medzi Kolibou, Kamzíkom a Lesoparkom, ktorá premáva po úzkej lesnej ceste a bol na nej nasadený midibus SOR B 9.5.

SORky B 9.5 stáli aj pri zrode cyklobusových liniek v lete 2006. Vozidlá #3508 a #3514 boli upravené na ťahanie skriňového cykloprívesu a nasadené na cyklolinku 128 z Tyršovho nábrežia do Devínskej Novej Vsi. V ďalších rokoch boli na ťahanie cykloprívesov upravené aj ďalšie 4 vozidlá SOR B 9.5, ktoré sa striedali na cyklolinkách 128, 129 a krátky čas aj na linke 901 do Rakúska. Po niekoľkoročnej prestávke sa ešte skriňové cyklobusy s týmito midibusmi naposledy na krátko obdobie objavili v roku 2016 na linke 65 medzi Vrakuňou a Račou.

Midibusy SOR B 9.5 otvárali premávku aj na prvej cezhraničnej linke 901 do rakúskeho Wolfsthalu v roku 2008. Vozidlá #3508 a #3514 boli využívané aj na rôzne výlety, najmä pre školy a turistov v rámci mesta, keďže v tom čase dopravný podnik nedisponoval autobusmi pre zájazdovú dopravu.

Po zrušení autobusovej vozovne Krasňany v septembri 2011 boli midibusy SOR B 9.5 preradené do vozovní Jurajov dvor a Trnávka a v prípade nedostatku autobusov sa požičiavali aj do vozovne Petržalka. Tento krok v kombinácii s dlhodobým nedostatkom prevádzkyschopných autobusov spôsobil, že sa SORky B 9.5 postupne začali objavovať aj na vyťaženejších linkách, kde nahradzovali nielen 12-metrové autobusy, ale aj veľkokapacitné kĺbové autobusy.

Neskôr, keď začali chýbať do výpravy aj minibusy na tzv. minibusové linky, objavili sa SORky B 9.5 aj na niektorých minibusových linkách. Zaujímavosťou bolo vypravenie až troch vozidiel SOR B 9.5 na minibusovú linku 147 počas výluky trolejbusov pri Hrade dňa 1. septembra 2013 v rámci náhradnej dopravy medzi Búdkovou a Šulekovou.

Vyraďovanie

Vyraďovanie týchto vozidiel začalo v roku 2011, kedy sa vyradili prvé dva midibusy, z toho jeden dlhodobo odstavený a jeden po ťažkej nehode s trakčným stožiarom. Niekoľko vozidiel sa vyradilo v rokoch 2013 a 2015 pre nevyhovujúci technický stav. Súčasne sa v roku 2015 vyčlenilo 10 vozidiel pre zimnú údržbu zastávok. V závere roka 2017 sa na zimnú službu preradilo ďalších 5 vozidiel a v premávke zostalo posledných 6 midibusov SOR B 9.5 #3514, 3529 - 3533), z ktorých posledné dojazdili v marci 2018. Po vyradení z osobnej prevádzky ešte poslúžia na pracovné účely. Pre zbierku historických autobusov DPB sa uvažuje so zachovaním vozidla #3514, ktoré je zároveň najdlhšie jazdiacim midibusom tohto typu (slúžil od júna 2001 do januára 2018).



Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
,,Dokázali nahradiť aj klbové,,.To teda dokázali ,zo 63 narvať všetkých ľudí do tohto mini busa.
Reakcia na: david1 #30:
Inak ráno dosť veľa ľudí čakajúcich na Vinohradoch využíva aj Slovak Lines-y, ktoré chodia jeden za druhým, namiesto dlhého čakania na 75, ktorá často mešká. Nastúpia na Vinohradoch a vystupujú na Bajkalskej, alebo Prievozskej. (prestup na 78, respektíve 201, 202.)
Reakcia na: x8x@post.sk #24:
Sa choď ráno pozrieť na Vinohrady a potom by si už netvrdil , že na L75 stačia kraťase.
Reakcia na: mirec240 #28:
To päť sa vrátia poznáme. Vozidlo, ktoré stojí, sa kazí najviac. Odstaví sa na pol roka..a potom ho spojazdnia, a nevydrží ani pol služby.... Tie vozy by mali byť pre ich technický stav stále pojazďované, aj keby na úkor iných vozov, napríklad mnohé víkendové poradia alebo nočáky môžu dostať toto v mimopiatkové dni, kde fakt na mnohých spojoch postačuje sólo voz.
Reakcia na: x8x@post.sk #24:
V prípade Tedomov za to môže vysoká poruchovosť a hlavne nedostatok náhradných dielov, výroba autobusov Tedom skončila pred šiestimi rokmi a výrobca sa uberá inou cestou. Okrem toho, odstavujú sa aj v iných mestách, napríklad Košiciach alebo viacerých českých mestách. V prípade Karos s náhradnými dielmi problém nie je, vyradilo sa viacero vozov z ktorých sa potrebné diely dali vyťažiť. Kanibalizácia Tedomov preto, aby iné mohli jazdiť, zatiaľ nenastala. Vozidlá sú odstavené s tým, že keď bude potreba ich opätovného nasadenia do premávky (napr. v súvislosti s rekonštrukciou KV radiály), môžu sa vrátiť do ulíc.

@27 ja s tým práveže súhlasím, primárne by sa mal do úvahy zobrať technický stav, nesúhlasil som napr. s vyradením prvej série ik435 v máji 2011 na úkor omnoho väčších vrakov, ktoré zostali v premávke, alebo takých trolejbusov 6604 a 6606, ktoré mohli pojazdiť o rok-dva dlhšie namiesto nejakých 15TrM.
To all: naozaj ideme posudzovať vozidlá podľa veku a nie podľa stavu? Čo sme samosprávny kraj? ?
Reakcia na: S499.1023 #25:
Jazdia tam 13 rocne vozidla kvality SOR? 13 rokov bez GO? A je uroven udrzby na urovni DPB? Ak je odpoved na vsetky otazky ANO tak sa ospravedlnujem.
Reakcia na: x8x@post.sk #24:
Je Švajčiarsko necivilizované?
Reakcia na: Mhr1 #23:
V civilizovanom svete uz nemaju co 13 rocne vraky bez GO robit. K tym Karosam sak je to hanba take sroty vypravovat v roku 2018. Ale zase je ich uz minimum dnes napr. v premavke 6 kusov. Zivotnost B9.5 urcite nebola projektovana na 15 a viac rokov. Mimochodom uz sa tu vo velkom poniektori chystaju vyradovat Tedomy ktore su o dost novsie a uz ich ani nieje vidno v premavke. Vie mi niekto povedat co za tym je? Lebo napr. na L74 alebo L75 by kapacitne postacovali mozno okrem jednoho, dvoch spickovych poradi ale nie daju tam radsej 26 rocne Vrakosy.
Reakcia na: mirec240 #21:
Ja súhlasím, vyraďovať 13-ročné autobusy je predčasné. Najmä keď > 25-ročné Karosy slúžia (i keď s GO, ale aj po tej GO je už > 10 rokov). Celé je to o nevhodnej skladbe nových autobusov. Kúpili sa krátke a menšie vozy, hoci tie staršie ešte jazdiť mohli (nízkopodlažné SOR 9.5 naozaj nie sú na vyradenie, veď majú sotva 11 rokov!!!) a nekúpili sa prepotrebné 18-m autobusy. Ale už sa to tu písalo, len naši mocipáni zjavne nie sú kompetentní...
Reakcia na: rosomak44 #20:
Dnes uz nema nic kvalitu Ikarusu, ktory okrem BA ciest dokazal prezit aj “udrzbu” DPB. ?
Reakcia na: rosomak44 #20:
Ani nie 20 ročné? Tak 20 rokov je veru dosť dlhá doba, na vozidlá bez GO. Avšak vozidlá z poslednej série dojazdili po necelých 13 rokoch, čiže v pravidelnej premávke jazdili kratšie ako rovnaké vozidlá starších sérií, čo však pri dodávke nových vozidiel niekedy treba očakávať. Niečo podobné ako napríklad pri vozidlách Škoda 15Tr(M)... Ovšem je pravda, že v určitej dobe jazdili niektoré zo Sorov B9.5 len sporadicky, čiže to, koľko boli v premávke a to, koľko majú najazdené sa môže líšiť.
Škoda, že už končia, ani nie dvadsaťročné, ale tak chápem, že technický stav bol asi na úrovni o dosť horšej ako ich estetickosť 🙂 Keď som bol dieťa a tieto busy prišli do Bratislavy, museli sme s rodičmi čakať hodinu na odľahlej zastávke, kým prišiel, tak som sa ními túžil odviezť 🙂 🙂
Reakcia na: fanatikmhd #16:
K Mercedesom, obávam sa, že už veľkú službu neurobia... Po tých rokoch státia to bude problém na probléme, veď jeden aj zahorel cestou na STK ? Takže skôr by ma potešilo, keby sme sa mohli tešiť na nejakú inú zápožičku.
Reakcia na: fanatikmhd #16:
#1511 bol odpredaný.
Reakcia na: fanatikmhd #16:
Presne tak, je to skutočne nuda, čo som sa bavil aj s inými fotografmi z imhd, tak je to nezáživné. Všade len SOR s NB karosériou. Vo februári som sa naháňal za B741 na 31, ale inak nič zaujímavé. Ale predtým to malo aj svoje čaro, bez virtuálnych tabúľ, bez všelijakých BUSE transparentov a elektroblbostí. A čo sa týka električiek, tak tam to je ešte ako-tak cez týždeň, ale víkendové fotenie v Bratislave je priam odrádzajúce. ForCity sú určite pekné, ale T3 sú staré dámy, ktoré si žiadajú viac pozornosti. ?
Reakcia na: N/A #15:
Tu naplno súhlasím. Jednoznačná korporátna identita firmy pôsobí že firma o niečom aj je, že tu nie je balkán. Avšak, pre pohľad fotografov a nadšencov sa naozaj stáva tak málo atraktívna.....aj ja osobne už toľko nefotím ani nie pre stratu záujmu, (aj keď istý časový aspekt v tom už je) ako skôr pre to, že identické lesklé červené sorky už sú nudné. Identické TNB 12/ TNB18 umožňujú pekné fotenie jeden deň a pol roka mŕtvo.... to isté Abusy...anáď len príchod 10m Urbanov a tých baterkových sprostostí ktoré bratislava potrebuje ako najnutnejšiu časť vozoparku mi spravili pár dní radosti s fotoaparátom popri rôznych zákutiach Bratislavy...inak...dlho nič. Snáď karloveská radiála zaujme. Inak by som aj nerozumel význam nepoužívaných nitrianských mercedesov 0405GN že všetky majú zázračne porobené naráz STKčky.... 🙂
Reakcia na: fanatikmhd #14:
Určite je dobré že sa to zjednocuje, pôsobí to isto kvalitnejšie a atraktívnejšie. Jedným dychom však dodávam, že pre nadšencov MHD i fotografov boli rôzne farebné "výstrelky" niečím zaujímavým, lákavým a motivujúcim. Predsa len, jednofarebné fotky sú už nudné a ani pre oko fotografa to nie je nejaký zážitok fotiť stále to isté. Ešte v roku 2015/16 som naháňal #2607 a podobné "výstrelky" ako aj s bielou strechou len preto, lebo boli iné a líšili sa od tej klasiky. ?
Reakcia na: N/A #13:
Ono je skôr zaujímavé, že najskôr boli všetky vozidlá polomáčané (u nás a aj väčšina mimodiaľkových boli červené spodky, krémové vrchy), následne sa prešlo postupne od ŠMiek na verzie ČB-MB-ŽB ako poznáme (viac menej buď verziou karosy s dvoma pruhmi, alebo ikarus s dvojlinkou skakajucou (aj na C744), alebo bambus ktorý to proste kosil krížom alebo by som povedal že tak trocha po vzore Ikarusu prišli sorky s celkom príjemným náterom). Mimo vlastne teplických krátkych tambusov ktoré oživovali sme mali všetko tak trochu podobné...a teraz...všetko jednou čevrenou štetkou..do kolies po strechu 🙂

Takže viac menej sme sa vrátili k najpôvodnejšiemu náteru autobusov, trolejbusov i električiek v Bratislave - od počiatku... (Dobre, nie úplne, viem, prvé električky mali troška iný odtien v prvé roky premávky, avšak, aj to sa zjednotilo...) 🙂
Reakcia na: jandro #11:
Odkedy začala kampaň Little Big City, tak červeno-biele vyhotovenie sa zrušilo. Dovtedy sa používala klasická farebná schéma červená+biela pre mesto, modrá+biela pre medzimesto, žltá+biela pre diaľkovú a pod.