Bratislava nie je Zürich

Viete, ako bude MHD v jazdiť od začiatku roka 2019? Zürich to už vie.

Jedným z predvolebných hesiel súčasného primátora Iva Nesrovnala bolo „Bratislava nie je Zürich, ale tiež môže rozumne hospodáriť“. O hospodárení v oblasti verejnej dopravy, keď si magistrát navzdory odporúčaniu odborníkov v poslednej dobe platí popri električkových linkách 1 a 3 aj čiastočne súbežnú novú linku 97, sme už písali. To však nie je jediný dôvod, prečo Bratislava nie je Zürich.

Zürišský dopravný zväz (obdoba spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava) nedávno zverejnil cestovné poriadky a mapky platné od decembra 2018. Nie, nie je to preklep. Od decembra 2018. Zürich už teraz vie, kedy budú dokončené nové úseky S-Bahnu, električkových či trolejbusových tratí, ale takisto aj to, aké výluky budú prebiehať. Súčasťou plánovaných cestovných poriadkov sú aj zmeny v trasách a pri každej linke so zmenenými odchodmi uvedená presná informácia, čoho sa zmeny týkajú. Napríklad posun odchodu z dôvodu zabezpečenia prípoja na prvý ranný vlak S-Bahnu.

Čo umožnilo Zürichu pripraviť sa rok a pol dopredu na nové cestovné poriadky? Kvalitná príprava projektov, kde sa od začiatku sleduje zabezpečenie nadväzností medzi spojmi. Dlhodobo dostatočné financovanie verejnej dopravy, a to nielen v meste, ale aj v regióne a štáte. Premyslený spôsob dotovania verejnej dopravy z rozpočtu konfederácie, kantónu, miest a obcí zabezpečuje pravidelnú obnovu infraštruktúry aj modernizačné projekty. Mestský dopravný podnik tak roky dopredu vie, čo si môže dovoliť. Nemusí plátať havarijné stavy koľajových tratí ani rozpadajúce sa autobusy. No a v neposlednom rade je plánovanie na dlhé obdobie dopredu umožnené tým, že sa nerealizujú operatívne zásahy liniek podľa momentálnych cieľov vybraných politikov. Na miestnej aj štátnej úrovni. To umožňuje dopravným odborníkom systém nastavovať na dlhé obdobie a šperkovať ho. Švajčiari si dobre uvedomujú, že nepremyslené zásahy do dopravnej siete by ju narušili.

Mimochodom, v Zürichu striktne dodržiavajú zásadu jednoduchosti liniek MHD. Žiadne linky odvšadiaľ všade. Keď sme sa v Zürichu pýtali jedného z bývalých manažérov verejnej dopravy, či nemali sťažnosti na nutnosť prestupovať, odvetil nám, že sťažnosti riešili zlepšením nadväzností spojov, zlepšením prestupných uzlov a skrátením intervalov medzi spojmi. Výsledkom sú výrazné nárasty počtu cestujúcich a len rokoch 2010 – 2014 vzrástol počet cestujúcich v zürišskej verejnej doprave o 6,5 %.

Plnenie plánov sa v Zürichu pravidelne vyhodnocuje. Pravda, Švajčiarsko je tak trochu iný svet. V mnohom sa líši nielen od Slovenska, ale aj od celej Európskej únie. Napriek tomu sa dá stotožniť s posolstvom zo starého billboardu Iva Nesrovnala, že aj Zürichom sa dá inšpirovať. V prípade plánovania MHD niekedy stačí iba nezrealizovať nejakú nepremyslenú zmenu, ktorá vznikla „z večera do rána“. Nestojí to nič, ba niekedy aj šetrí peniaze. Napríklad, keby sa nerealizovala trojmesačná „skúšobná“ prevádzka linky 97, ušetrilo by sa 130 tisíc eur. Úspora by sa mohla využiť hoci aj na pár nových koľajníc na opravu krátkeho miesta na Americkom námestí, aby sa električky nevliekli slimačou rýchlosťou.

V čase, keď bude v decembri 2018 končiť funkčné obdobie primátorovi Ivovi Nesrovnalovi, bude v Zürichu linka 6 stále jazdiť na konečnú Zoo. Kam bude od septembra 2017 jazdiť linka 6 v Bratislave? Na Šafárikovo námestie? Do Petržalky? Zatiaľ nikto nevie. A (aj) preto Bratislava naozaj nie je Zürich. Príklad z neho si však stále môže zobrať.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Viko #64:
alebo investujem par drobnych na cestu do prvej dediny mimo BA, kde hazard zakazany nie je, nemusim ani riesit ilegal herne... ja toto cele povazujem za absolutne nesystemovy krok, preto som ani tu peticiu nepodpisal, napriek tomu, ze mi ju podsuvali asi dvaroky na kazdych volbach a verejnych podujatiach...
Reakcia na: Viko #64:
Ak bude dopyt, určite príde niekto (nie banka, možno priamo herňa), kto ti dovolí otvoriť si dobíjací účet s platobnou kartou. Za čo ti samozrejme strhne mastné poplatky.
Reakcia na: mku81 #63:
Tak skusme zapojit sedliacky rozum.
Si hrac. Dojde ti davka/bol si na fuske, mas daku hotovost, utekas na najblizsi roh ju premrhat a ked nestaci, navstivis blizku zaloznu a pripravis sa o daky majetok.
Ked by tato herna (a teda ani zalozna) nebola, tak potrebujes nejaky ucet, kde hotovost vlozis aby si mohol hrat online. Lenze ak ti vobec daka banka ucet otvori, ako cloveku v dlhovej pasci by ti po akychkolvek peniazoch na nom hned skocili exekutori. Manzelka ti svoj hadam nespristupni a na dieta ho pisat nemozes, to si banky dost strazia aby sa takto neobchadzali exekucie.
Suma sumarum - online stavkovanie je pre ludi z dna spolocnosti horsie pristupne. A aj ludia, ktori na dno este nespadli, budu mat viac sanci odolat, ked im daka moznost odbudne.

A neohanajme sa vyhovorkami, ze budu ilegalky kade tade. To uz je vec organov, ci im zalezi na kontrole. Alebo zrusime napr. regulaciu okolo vypalovania alkoholu, ze ved kto chce, aj tak si nacierno vypali sam?
Reakcia na: Ámos #62:
Ako funguje co? na internete na teba vyskakuju miliony banerov na internetove kasina ci stavkove spolocnosti, v telke mas reklamy, ktore ta vyzyvaju aby si si stiahol apku, ze dostanes kredit zadarmo a ja neviem este co... a my si tu budeme pohonkavat nad tym, ze sme dali hazardu trvdu ranu tym, ze sme zakazali kamenne herne?
Reakcia na: mku81 #61:
Nevyriesi to existujucich hracov. Vyriesi to hracov buducich a znacne.
Treba si k tomu precitat nejake clanky zo psychologickych webov ako to funguje.
Reakcia na: mku81 #60:
Navyse ja nehovorim nic o deregulacii.. hovorim, ze zakaz kamennych herni nic nevyriesi, len sa hraci presunu inam, kde ich nebude vidno
Reakcia na: Ámos #59:
Neviem, preco by sportove stavkovanie a automaty mali byt v pozicii noz proti strelnej zbrani... Ja osobne poznam viac ludi, co maju problem so sportovymi stavkami ako s automatmi. Ale je pravda, ze nemam informacie o celkovych poctoch ludi zavislych od automatov resp. od sportovych stavok.
Reakcia na: mku81 #57:
Ano aj sportove stavky sposobuju zavislost. No tvoja argumentacia je v podobe, aj noze zabijaju ludi. Deregulujme teda predaj strelnych zbrani, ved kto bude chciet, zavrazdi aj tak.

Reakcia na: Viko #48:
Neviem ako ty, ale ja teda nepoznám jediného cestujúce, čo by sa zamýšľal nad logikou číslovania spojov MHD. Jediná vec, čo ľudia chápu je, že 1-9 = električky a 200 a viac sú trolejbusy. Je veľká škoda, že trolejbusy sa nepričíslovali pri poslednej organizácii. Minimálne tie, ktorým sa menila trasa. Ale prečíslovať pre zmenu je šotoúchylka.
Reakcia na: Melange #53:
Celkom pekne pises o tom hazarde, ako krasne vidno, ze Chromikovci zaspali v myslenim niekde v stredoveku... Dnes dokazes prehrat celu vyplatu, socialku ci ukradnute peniaze pekne z tepla domova a nemusis ani dvihnut zadok z gauca, takze tvrdit, ze bujete proti hazardu aby ste ochranili rodiny je pre mne len povestne odkopnutie h*vna pod postel, sice tam stale je, ale uz ho nevidno. Druha otazka je preco potom nebojujete o zakaz sportovych stavok? Tie nesposobuju zavislost? A neoberaju ludi o peniaze? A posledna otazka: Kde je admin, a preco tento offtopic cely este nezmazal? 😃
Reakcia na: Melange #50:
Nepoteším ťa, chromíkovec. Som čistý heterosexuál. Ale nie som homofób, keďže nemusím riešiť svoju latentnú homosexualitu.
Reakcia na: 810zssk #52:
Ten protest prokuratora je celkom zaujimavy.
Mestske zastupitelstvo o peticii obcanov nerozhoduje. Ono ju iba berie na vedomie. Co mestske zastupitelstvo aj spravilo. Predmetne opakovane hlasovanie je hlasovanim o VZN, o ktorom zakon nezakazuje hlasovat viackrat. Ak by to tak bolo, tak akekolvek VZN by bolo nezrusitelne, kedze by sa o nom uz znovu hlasovat nemohlo.

Cele je to z pohladu prava od prokuratury postavene na vode a zavana to korupciou hazard loby, na najvyssich miestach. Co v nasom bananistane, nie je nic nevsedne.
Reakcia na: Melange #53:
❤ ❤ ❤
Reakcia na: Viko #48:
"Opakujem milióntykrát (...)" - jemu je zbytočné opakovať miliónkrát. On je tupý a zadubený. Na argumenty nereaguje, len stále točí svoje dokola. A potom hovorí o autizme. 😃
Reakcia na: Ámos #49:
Na zaklade protestu prokuratora: https://www.etrend.sk/ekonomika/zakaz-hazardu-v-bratislave-je-ohrozeny-prokuratura-ziada-jeho-zrusenie.html

Som celkom zvedavy ako to dopadne a drzim prokurature sancu v boji s tymto nezmyslom.
Reakcia na: Viko #48:
"benefitom je, že sa naplní (mimochodom tebou prinesená) mantra o dobrej rozlíšiteľnosti, že nebudeme vydávať trolejbusy za dačo iné, keď fungujú rovnako ako autobusy"
Nie, ziadnu taku mantru nemam. Mam mantru, ze elektricky by mali byt cislovane inak ako cestna doprava, ale tu to nijak nenarusa. Co sa konfliktu s regiom (alebo aby sme boli presnejsi, s linkami s inym systemom odbavenia) tyka, tak ked uz precislovavat, tak to regio do 3xx radu, pretoze pri regiu aj tak zatial v podstate nikto tie cisla nepouziva (kedze ten IDS ma taku kvalitu ako ma), na rozdiel od trolejbusov.

S navrhom zmenene linky presuvat do autobusoveho radu suhlasim, ako som napisal, sam som toto preferoval. Ale tunajsia sotoverejnost si nedokazala ani len predstavit ze nebudeme mat SYSTEM a jednotne oznacovanie trolejbusovych liniek ?
Reakcia na: S499.1023 #45:
Jáj, ty trtko starý. Povedz, si tuto chlapcov vrch, či spodok, keď sa nakladáte? Alebo sa striedate? A keď už, píše sa to cappuccino. 😉
Reakcia na: 810zssk #25:
Na zaklade coho by to sudy mali zrusit?
Zakonnym sposobom sa obyvatelia tohto mesta rozhodli, ze hazard nechcu. Taketo rozhodnutie je plne v kompetencii obyvatelstva.
Scestne je to, ze na zaklade ustavy, kde sa pise, ze moc pochadza od ludu, mozu poslanci rozhodnut inak.
Reakcia na: S499.1023 #45:
znie ti "Netúžim po zmene pre zmenu" ako podpora prečíslovaniu bez dôvodov? Hovoril som niečo o poriadku? Či vyrábame si strawmanov?

k #46 - benefitom je, že sa naplní (mimochodom tebou prinesená) mantra o dobrej rozlíšiteľnosti, že nebudeme vydávať trolejbusy za dačo iné, keď fungujú rovnako ako autobusy.
Opakujem milióntykrát, nemalo sa nič robiť len pre dobrý pocit a peknú tabuľku. Ale jednoducho tu (bez ohľadu na minulosť) máme stav, keď 2xx znamená aj regio aj mesto a patrilo by sa to nejako vyriešiť. Nevravím, že jedným vrzom, ale odmietam sa tváriť, že to je správne.
Menené linky sa mali prečíslovať hneď, ponechané až pri najbližšej zmene obsluhy a vzhľadom na nádejný trozvoj trolejoradiál by postupne došlo na drvivú väčšinu. A už či by dostali číslo podľa oblastí, dier v rade, numerológie alebo čoho, mi je šumafuk.

Ale myslím si, že je to nekonečná a bezcieľna debata. Nájdeme tisíc príkladov pre jednu aj druhú cestu. A tak, ako sa nájdu odporcovia väčšej zmeny, tak sa nájdu frfľoši na citlivé úpravy (ako tí Dúbravčania, čo sa mi pohoršovali, prečo 34+84=84 a nie 38 ako syntéza prvých čísel).
Reakcia na: Melange #42:
Kto tu nieco hovoril o zonach? Bavili sme sa o linkach.