Problémy nových trolejbusov pretrvávajú

S riešením sa dopravca neponáhľa.

Na jar sme informovali o jednom z problémov nových trolejbusov, ktorým je signál pred zatvorením dverí. Ten je výrazne dlhší ako pri iných vozidlách MHD a trvá až 8 sekúnd. Pokiaľ nepríde k zmene, bude to ročne to bude stáť dopravný podnik pol milióna, a ak použijeme heslo „čas sú peniaze“, o tie prídu aj cestujúci, ktorým cesta trvá dlhšie.

Na tlačidlá treba návod

Nie je to však jediný problém nových trolejbusov. Ďalšie zdržiavanie na zastávkach spôsobujú vonkajšie tlačidlá na otváranie dverí cestujúcimi. Hoci by ich použitie malo byť intuitívne, dopravný podnik k nim prednedávnom musel nalepiť návod. Na rozdiel od iných vozidiel sa ich totiž nestačí dotknúť prstom, ale cestujúci má podľa návodu „priložiť dlaň“. Ak to cestujúci neurobí, dvere sa mu neotvoria. Ani priloženie dlane niekedy nestačí, a cestujúci musí doslova vyvíjať silu, aby mu tlačidlo zareagovalo.

Aj tento nedostatok zdržiava nastupovanie cestujúcich. Niektorí vodiči preto radšej otvárajú všetky dvere bez ohľadu na to, či dvere budú aj využité. Vodiči tým síce šetria čas, no o to viac sa opotrebovávajú pohony dverí, v lete uniká klimatizovaný vychladený vzduch a v zime zase teplý vzduch z interiéru.

S vonkajšími tlačidlami je problém aj u nových električiek. Tie sú nastavené tak, že na stlačenie nezareagujú, kým neuplynie určitý čas od úplného zastavenia električky. Typickým príkladom je, že električka prichádza do zastávky a už takmer stojí, cestujúci stlačí na dverách tlačidlo a tie sa neotvoria. Po chvíli čakania potom cestujúci stlačí tlačidlo opäť alebo sa presunie k iným dverám. A opäť sa tým predlžuje čas nastupovania. Na starých električkách pritom stačí stlačiť tlačidlo už pred úplným zastavením električky a dvere sa otvoria. Obdobný problém existuje aj na nových trolejbusoch.

Zvnútra tlačidlá chýbajú

Ak chce cestujúci vystúpiť, v autobusoch SOR má možnosť stlačiť tlačidlo priamo na dverách, čo je najintuitívnejšie. V rovnako vyzerajúcich trolejbusoch však táto možnosť chýba. Cestujúci tak často – zvyknutí z autobusov – prídu ku dverám, následne zistia, že na nich nie je príslušné tlačidlo, a potom ho hľadajú v okolí dverí.

Iróniou je, že nové autobusy s rovnakou karosériou, ktoré tiež boli dodané v rokoch 2014 – 2015, majú vnútorné tlačidlá umiestnené úplne inak než trolejbusy. Autobusy ich majú na dverách, no nie na oboch tyčiach pri dverách. Trolejbusy na dverách tlačidlá nemajú a pre zmenu ich majú na oboch tyčiach. Niektoré tlačidlá sú navyše ukryté pod robustnými označovačmi. Cestujúci preto v každom vozidle musia skúmať, kde sa práve tlačidlá nachádzajú.

Legislatíva pritom umiestňovanie tlačidiel na dverách v trolejbusoch nezakazuje. Požaduje len, aby boli tlačidlá umiestnené „v blízkosti dverí na vnútornej i vonkajšej strane vozidla“. Napríklad nové električky, na ktoré sa vzťahujú rovnaké predpisy, majú tlačidlá na dverách.

Namiesto očakávaného zjednotenia tlačidiel, tak dopravný podnik opäť nakúpil rôzne typy vozidiel s rôzne umiestnenými ovládacími prvkami.

Nie je tlačidlo ako tlačidlo, ani znamenie ako znamenie

Dopravný podnik od septembra opäť rozšíril počet zastávok na znamenie. Pri vystupovaní na nich cestujúci musí zavčas stlačiť príslušné tlačidlo. Z historických dôvodov, ktoré v prípade dráhových vozidiel a teda aj trolejbusov obsahuje aj legislatíva, sú vo vozidlách umiestnené rôzne typy tlačidiel: zvlášť na otváranie dverí, zvlášť na znamenie vodičovi, znamenie na dlhší výstup (napr. s kočíkom alebo invalidným vozíkom) a tiež znamenie núdze nad dverami. Prvé dve z uvedených tlačidiel sa pritom v praxi používajú na rovnakú činnosť – výstup cestujúceho. To znamená, že ak cestujúci stlačí znamenie vodičovi pred zastávkou na znamenie, predpokladá, že sa mu po zastavení otvoria najbližšie dvere. Ak stlačí tlačidlo dopytového otvárania dverí, predpokladá, že si nielen zvolil dvere, ktoré sa majú otvoriť, ale zároveň dal aj signál na zastavenie pred zastávkou na znamenie.

Dopravný podnik v tomto zmysle nedávno upravil aj prevádzkový predpis pre vodičov. Vodiči už majú povinnosť zastaviť na zastávkach na znamenie aj na základe signalizácie dopytu otvárania dverí, nielen po stlačení tlačidla „znamenie vodičovi“. Napriek tomu však funkcie dopytu a zastávky na znamenie nie sú prepojené. Pri stlačení dopytu sa neaktivuje signál „STOP“ nad dverami a na palubnom počítači vodiča, a naopak, pri stlačení „znamenia vodičovi“ sa neaktivuje dopyt na najbližšie dvere. V súťažných podmienkach na nákup nových trolejbusov pritom dopravný podnik žiadal zjednotenú funkciu dopytu a zastávky na znamenie.

Bicykel sa do trolejbusu nezmestí

Dopravný podnik už od roku 2009 umožňuje prepravu bicyklov v interiéri vozidiel MHD. Ani šesť rokov však nestačilo na to, aby súčasťou aspoň nových vozidiel boli aj upevňovadlá, aby bolo možné bicykel vo vymedzenom priestore zaistiť pred nežiaducim pohybom. Pri náhlom brzdení či nehode preto bicykel môže zraniť cestujúcich.

Nové trolejbusy a električky navyše s bicyklami zjavne vôbec nepočítajú. Električky napriek ich dĺžke 32,5 metra nemajú pre bicykle vyhradený žiaden špeciálny priestor a bicykle sa tak „neoficiálne“ zmestia len do priestoru pre kočíky. V trolejbusoch síce priestor vyznačený je – na rovnakom mieste ako pre kočíky – ale bežný bicykel sa doňho nezmestí.

Vymedzený priestor je v trolejbusoch je taký malý, že problém majú aj rodičia s detskými kočíkmi. Dôvodom je nevhodne riešený interiér, ktorý je odlišný oproti autobusom s rovnakou karosériou. Trolejbusy majú viac sedadiel a svojím interiérom pripomínajú skôr vozidlá prímestskej dopravy než mestskej hromadnej dopravy.

Riešenia v nedohľadne

O uvedených problémoch sa vie už od dodania nových vozidiel. Cestujúcim strpčujú cestovanie, dopravný podnik zase prichádza o peniaze – strácajú teda všetci. Všetky tieto nedostatky sú pritom riešiteľné, mnohé dokonca len úpravou softvéru vozidiel. Riešenie je však v nedohľadne.

Napríklad na problém s dlhým zatváraním dverí sme upozornili už 5. mája, no doteraz je čiastočne vyriešený len na 16 zo 120 nových trolejbusov. Podľa vyjadrenia DPB z roku 2013 budú nové trolejbusy v Bratislave jazdiť 25 rokov, o to viac je preto potrebné problémy vyriešiť a nie s nimi 25 rokov zápasiť.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Palco #71:
Akonahle zacali vypravovat nove s dizelagregatom sa cez vikend zvysili meskania z 1 minuty na asi 5 takze stare dobre skodovky
Zaujímalo by ma prečo po dodaní všetkých nových trolejbusov sú vypravované ešte staré 14Tr. Napríklad na linke 64 som sa ešte v novom trolejbuse neviezol. Kde sú všetky dodané vozy s dieselagregátom? Prečo sa nevypravujú? Alebo táto linka má nebodaj slúžiť ako skanzen historickej dopravy.....? ?
Reakcia na: S499.1023 #69:
Kucharič
Reakcia na: Mike #68:
A kto tam tomu šéfuje? Jaborník?
Reakcia na: S499.1023 #67:
Ing Bilčík je už nejaký ten piatok na dôchodku ?
Reakcia na: Solider #66:
Ing. Bilčík nepovažuje riešenie tohto problému za prioritu. Vozidlá sú vo schválenom stave a keby nejaký vodič kvôli tomu nabral príliš veľké meškanie, tak sa mu strhnú prémie ? .
Reakcia na: ivanbuto #37:
Čo sa týka dĺžky signalizácie zatvárania dverí, kde to so skrátením signálu aktuálne viazne? Je ochota to vôbec riešiť alebo je to niekoho trucpodnik?
Reakcia na: perets #64:
Ale to platí len na starších vlakoch.
Inak by to mohlo samozrejme fungovať tak, ako je to na autobusoch - že je proste vonkajší dopyt aktívny rovnako ako vnútorný.
Reakcia na: Mike #63:
Podľa mňa by to nebolo lepšie ako teraz lebo ľudia by z toho boli zmätený ešte viac, na tyčiach to funguje dopredu na dverách len po zastavení.
Ale je zaujímavé že na vlaku sa dajú dvere otvoriť aj za jazdy dokonca z vonkajšej strany asi do 3km/h (odhad).
Reakcia na: S499.1023 #62:
A už keď je tá hlava 22, že dopytové tlačidlo zvonku nesmie byť aktívne do úplného zastavenia vozidla (iba u dráhového.) a šör nevie spraviť odlišnú funkcionalitu tlačidla zvnútra a zvonka, nemohli byť tlačila aj zvnútra na dverách ktoré by reagovali až po zastavení? Teda radšej žiadny dopyt na dverách ako taký "obmedzený"?
Reakcia na: LubomirM #58:
Áno, formálne je to tak, ako píšeš. Stále som však nepochopil, prečo tá rovnaká funkcionalita dopytového tlačidla zvonku aj znútra na autobuse nevadí a na trolejbuse zabíja psíky.
Reakcia na: LC #57:
Ty si už aj v tejto diskusii, ty zakomplexovaný košický Cafofil triplexný?
Reakcia na: ivanbuto #53:
Priamo z korešpondencie s ing. Šestinom:
„Uplatnenie dopytu na otvorenie dverí je signalizované na presvetlenom ovládači na vnútornej strane vozidla a stav možnosti uplatnenia dopytu na presvetlenom ovládači na vonkajšej strane vozidla.“ Skutočnosť že dopyt z vnútornej strany vozidla je umožnené uplatniť kedykoľvek pri zatvorených dverách, z vonkajšej strany len pri stojacom vozidle nepotrebuje bližšie vysvetlenie. Uvedené funkcie nie je možné spoločne zrealizovať komponentom ktorý má jeden signálny a jeden spínací obvod.
Reakcia na: ivanbuto #54:
Ja nevravím, že ospevovať, mohli to vyriešiť hneď, očividne však nevydalo, z "nejakých" príčin... Ale aj malý pokrok je stále pokrokom, bolo by snáď lepšie, keby sa na tieto problémy zvysoka kašlalo? Asi nie.
S tymto znenim uz plne suhlasim, aj ked aby to bolo spravne vozidla dodavala Skoda, takze DP nedokopal Skodu, aby ta dokopala Sor... oprav ma ak sa mylim 🙂
Kolko dostal krySOR bodov v sutazi? Maximum ?, tak potom niekde je chyba, bud v podmienkach sutaze, alebo v dopravnom podniku, pravdepodobne ale v oboch ?.
Je to vsade rovnake, ako ked v KE vyhrala parodia na novu elektricku (bez klimatizacie a len pri 43 percentnej nizkopodlaznosti) od opravarov z ceska, ale od tej spravnej financnej skupiny, nad plne nizkopodlaznou a klimatizovanou elektrickou zo Spanielska ... na LOVEnsku je to tak.
Reakcia na: medzernik #45:
Nemyslim si ale vyskusam dopyt by malo povolit az po uplnom zastaveni ak na starych T6A5. Nudzovu urcite nie. Skor sa priklonim k tomu ze by ich neuvolnilo. Vyskusam ked bude moznost
Reakcia na: Solider #48:
Ja som nevyjadril nazor na tie stromy, hovoril som o tom, ze nazor organu nie je pismo svate.
Reakcia na: skopi #47:
Ja to vidím inak... ak sa objednáva nové vozidlo, nemá dôjsť k tomu, že má nespočetné množstvo múch a nastane v niektorých oblastiach funkčnosti zhoršenie oproti starým trolejbusom. A potom ešte máme ospevovať, že po roku a pol sa niečo parciálne vyriešilo, aj to nedostatočne.

Pričom sú to veci, ktoré sa mali a mohli riešiť ešte počas procesu výroby na obhliadkach v továrni, kde boli prítomní aj zástupcovia DPB.

To sa týka napr. aj palubných počítačov, o ktorých sa v článku nehovorí.
Reakcia na: S499.1023 #50:
http://fpedas.uniza.sk/~gasparik/351_2010.pdf
Čítam tretiu časť,
E. Na schválenie typu dráhového vozidla trolejbusovej dráhy sa určujú tieto podmienky:
14. "Dráhové vozidlo na prepravu cestujúcich má všetky dvere ovládateľné zo stanovišťa vodiča a jednotlivé dvere ovládacími prvkami dopytového ovládania umiestnenými v blízkosti dverí na vnútornej i vonkajšej strane vozidla. Uplatnenie dopytu na otvorenie dverí je signalizované na presvetlenom ovládači na vnútornej strane vozidla a stav možnosti uplatnenia dopytu na presvetlenom ovládači na vonkajšej strane vozidla. Uplatnenie dopytu je aktívne signalizované na stanovišti vodiča. Na základe uplatneného dopytu sa dvere otvoria po aktivácii uvoľnenia dverí na stanovišti vodiča a po zastavení vozidla. Uzatvorená poloha všetkých dverí dráhového vozidla je aktívne signalizovaná na stanovišti vodiča."

Kde to tam je uvedené? Ja tam len čítam, že sa dvere otvoria po zastavení vozidla.

Alebo to je niekde inde?