Novela zákona o cestnej premávke predpokladá aj zmeny v oblasti verejnej osobnej dopravy

Dopĺňa sa prednosť vozidiel vo vyhradenom jazdnom pruhu a zákaz zastavenia a státia na nástupištiach.

Národná rada Slovenskej republiky prerokovala na svojej 54. schôdzi dňa 30. septembra 2015 v prvom čítaní vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov. Zo 136 poslancov hlasovalo za prerokovanie zákona v druhom čítaní 78 poslancov. Okrem médiami podrobne opísaných zmien v oblasti pokút za jednotlivé priestupky sa uvedená novela priamo dotýka aj premávky verejnej osobnej dopravy.

Čiastočné povýšenie vyhradených jazdných pruhov na úroveň električkového pásu

Zásadnou prekážkou pri organizovaní náhradnej autobusovej dopravy a zriaďovaní vyhradených jazdných pruhov na električkovom páse s pojazdným zvrškom bol doposiaľ nejasný vzťah medzi nekoľajovými vozidlami jazdiacimi na električkovom páse a ostatnými účastníkmi cestnej premávky. Tento problém bol umocnený predovšetkým na miestach, kde je teleso električkového pásu vedené v strede smerovo rozdelenej cestnej komunikácie s úrovňovými križovatkami.

Okrem jazdy vozidiel vo vyhradenom jazdnom pruhu na električkovom páse neumožňujú súčasné právne predpisy ani samotné zriadenie vyhradených jazdných pruhov v strede komunikácie tak, ako je zvykom v niektorých zahraničných mestách, teda v podobe segregovaného cestného systému.

Uvedená novela zákona rieši predkladaný problém povýšením vyhradených jazdných pruhov na úroveň električkového pásu a to bez ohľadu na skutočnosť, či sa na danom mieste električkový pás nachádza. V § 19 ods. 4 sa vhodným spôsobom dopĺňa termín "vyhradený jazdný pruh" s nasledovným znením:

"Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch, vozidlám idúcim vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho ľavej strane a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo a vozidlu idúcemu vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho pravej strane".

Odstránenie možnosti kolízie električky s cyklistom

Súčasné právne predpisy ukladajú električke prednosť pri odbočovaní vpravo pred vozidlami idúcimi súbežne po jej pravej strane. Zároveň ukladajú povinnosť vodičom odbočujúcim vpravo dať prednosť cyklistovi idúcemu rovno po ich pravej strane. Ak sa teda v reálnej situácii stretne cyklista idúci rovno a električka odbočujúca vpravo po ľavej strane cyklistu, právne predpisy nedokážu určiť, ktorý z účastníkov premávky má prednosť.

Novela zákona o cestnej premávke tento nedostatok odstraňuje doplnením dodatku o vodičovi električky v § 19 ods. 6 nasledovne:

"Vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno; to neplatí pre vodiča električky. Pri odbočovaní doľava vodič motorového vozidla nesmie ohroziť cyklistu odbočujúceho vľavo".

Spresnenie zákazu parkovania na nástupištiach verejnej osobnej dopravy

Zastavenie a státie na chodníkoch je zaužívaným štandardom v slovenských mestách a množstvo vodičov osobných automobilov sa pri parkovaní na chodníku ani nezamýšľa nad dôsledkami svojho konania. Často sa tak stáva, že osobné vozidlá parkujú priamo na nástupišti vozidiel verejnej osobnej dopravy, znižujúc komfort cestujúcich a negujúc význam nízkopodlažných vozidiel. Extrémnym prípadom sú nevyužívané zastávky v centrách miest, ktoré sa menia na dostupné a bezplatné parkovacie plochy, často s možnosťou krytého státia pod konštrukciou zastávkového prístrešku. Takéto konanie vodičov motorových vozidiel nevedie iba k znižovaniu komfortu cestujúcich čakajúcich na spoj, vystupujúcich a nastupujúcich do vozidiel verejnej dopravy, ale aj k znižovaniu komfortu chodcov, ktorí priestor nástupišťa (hoci aj nevyužívaného) používajú ako chodník a predovšetkým k poškodzovaniu samotnej zastávky, ktorej konštrukcia nepredpokladá jazdu motorových vozidiel.

Nekoherentná definícia zákazu zastavenia a státia vozidiel v priestore nástupišťa zastávky doposiaľ viedla k nedostatočnej vymožiteľnosti príslušnými poriadkovými útvarmi. Nezohľadňovanie nástupišťa v prípadoch zastávok bez vyznačeného príslušného vodorovného značenia (V11a "Zastávka autobusu, trolejbusu a električky" a V12b "Žltá súvislá čiara") viedlo k všeobecnému chápaniu nástupišťa ako súčasti chodníka so všetkými ustanoveniami, ktoré sa vo vzťahu k chodníku uvažujú (vrátane možnosti zastavenia a státia pri ponechaní voľnej šírky 1,5 m).

Súčasná novela zákona o cestnej premávke chýbajúce zohľadnenie nástupišťa dopĺňa. Na základe navrhovaného znenia § 25 ods. 1 písm. f) vodič nesmie zastaviť a stáť

"na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb a priľahlom nástupišti v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky, a tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre vyznačený priestor a priľahlé nástupište".

Doplnenie definície vlečenia trolejbusu

Novinky, ktoré by mali platiť s účinnosťou
od 1. januára 2016

  • Čiastočné povýšenie vyhradených jazdných pruhov na úroveň električkového pásu
  • Odstránenie kolíznej situácie pri odbočovaní električky vpravo a priebežnej jazdy cyklistu po jej pravej strane
  • Spresnenie zákazu parkovania na nástupištiach verejnej osobnej dopravy
  • Doplnenie definície vlečenia trolejbusu
  • Zákaz státia na vyznačenom okruhu

Hoci je prevádzka trolejbusovej dopravy primárne predmetom zákona č. 513/2009 Z. z. o premávke na dráhach a vyhlášky Ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií č. 351/2010 Z. z. o dopravnom poriadku dráh, premávka trolejbusu sa na pozemných komunikáciách riadi aj zákonom č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke v znení neskorších predpisov. Uvedený zákon však v súčasnosti nezohľadňuje premávku trolejbusu pri ustanoveniach týkajúcich sa vlečenia vozidla.

Na základe uvedeného sa v § 34 ods. 5 v novele zákona dopĺňa vlečenie trolejbusu v nasledujúcom znení:

"Vlečenie viacerých motorových vozidiel alebo vlečenie motorového vozidla s prívesom je zakázané; smie sa však vliecť motorové vozidlo s návesom. Za motorovým vozidlom s prívesom sa nesmie vliecť iné motorové vozidlo. Motorové vozidlo vlečené pomocou osobitného zariadenia, autobus a trolejbus sa smú vliecť len bez prepravovaných osôb; nákladný automobil sa smie vliecť len bez osôb prepravovaných v jeho ložnom priestore. Motocykel bez postranného vozíka sa nesmie vliecť ani použiť ako vlečné vozidlo".

Zákaz státia na vyznačenom okruhu

Okruh (vyznačený zvislou dopravnou značkou IP 1 "Okruh" alebo IP 2 "Zmena smeru okruhu") predstavuje základnú kostru vnútromestskej cestnej komunikačnej siete niektorých slovenských miest. Od roku 2009 bolo možné na okruhu zastaviť. Novelou zákona a doplnením nového § 25 ods. 3 v znení

"Na okruhu vyznačenom dopravnými značkami je státie zakázané"

sa táto vymoženosť zužuje na parkovacie miesta označené príslušným dopravným značením. Otvára sa tak možnosť zmeny dizajnu dotknutých uličných priestorov a predpoklad úpravy šírkových vlastností komunikácií s cieľom zriadiť vyhradené jazdné pruhy a zabezpečiť tak preferenciu verejnej osobnej dopravy.

Je uvedená právna podpora verejnej osobnej dopravy dostatočná?

Vo všeobecnosti možno všetky navrhované zmeny v kontexte verejnej osobnej dopravy v novele zákona o cestnej premávke vnímať pozitívne. Na zabezpečenie jej plynulosti, atraktívnosti a konkurencieschopnosti to však zďaleka nestačí. S cieľom sprehľadniť právne prostredie a podporiť verejnú osobnú dopravu je v zákone o cestnej premávke potrebné aspoň v minimálnom rozsahu doplniť:

  • sprísnené ustanovenia v prospech chodcov, ktorí sú často cestujúci verejnou osobnou dopravou, tak, aby boli prestupy a pohyb na zastávky verejnej osobnej dopravy čo najpohodlnejšie,
  • redukciu možnosti vjazdu do vyhradeného jazdného pruhu a súlad s ustanoveniami o jazde na električkovom páse, predovšetkým zrušenie možnosti využívať električkové pásy a vyhradené jazdné pruhy na predchádzanie,
  • úplné zosúladenie jazdy vo vyhradenom jazdnom pruhu s jazdou na električkovom páse, predovšetkým ustanovenia o odbočovaní a vzťah k súbežne idúcim vozidlám,
  • regulovanie zastavenia a státia vo vyhradenom jazdnom pruhu a na chodníku paušálnym zákazom,
  • možnosť označiť vozidlá stojace vo vyhradenom jazdnom pruhu a na zastávke verejnej osobnej dopravy ako prekážku v cestnej premávke, o ktorej odstránení môže rozhodnúť správca komunikácie a
  • rozšírenie kompetencií obecnej polície s cieľom lepšej vymožiteľnosti priestupkov z hľadiska neoprávnenej jazdy motorových vozidiel vo vyhradených jazdných pruhoch a na električkovom páse.

Okrem právnej úpravy je však potrebné zabezpečiť aj adekvátnu vymožiteľnosť jednotlivých ustanovení, rozumné a udržateľné plánovanie zo strany volených zástupcov, ochotu kompetentných orgánov a toleranciu medzi účastníkmi premávky, s cieľom rešpektovať tie druhy dopravy, ktoré sú najpriaznivejšie k životnému prostrediu a prospievajú k zvýšeniu kvality života v meste.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Miro #29:
Presne tak. A načo si ľudia zvyknú, už si ťažko odvyknú. Takýto zákon iba zvyšuje benevolenciu vodičov. Mnohým už nerobí problém ani parkovať na tráve a pod.
Kde sú tie peniaze, čo vyzbierala BPS a koľko parkovacívh miest sa vybudovalo jej prostredníctvom? Aj prerábanie Štúrovej akosi zabudlo na priestor pre parkovanie vozidiel, takže zase sa bude aj na tých pekných chodníkoch z ktorých po roku povyletujú dlažobné kocky. ?
Reakcia na: Mike #24:
Opäť sa rieši problém, ktorý by nevznikol, keby nebolo v minulosti bezhlavo povolené parkovanie na chodníku.
Reakcia na: Solider #25:
Nehovorím, že s tebou nesúhlasím, ale tu sa nebavíme iba o zastávkach MHD v Bratislave ?
Reakcia na: Solider #26:
? ? ok, takže na Račku sa nič nezmení... Nevedel som, že je nástupište už aj v súčasnej legislatíve.
Reakcia na: Mike #24:
Pôvodné znenie:

„f) na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky, a tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre nástupište a vyznačený priestor,“

Nové znenie:

„f) na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb [+] a priľahlom nástupišti [+] v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky, a tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz pre vyznačený priestor a [+] priľahlé [+] nástupište,“

Zmena: Prvý riadok – vkladajú sa slová „a priľahlom nástupišti“
Ostatný riadok – dopĺňa sa slovo „priľahlé“ a mení sa slovosled vety

Čo vyplýva zo zmeny:
– zákaz zastavenia a státia bude platiť aj pre nástupištia zastávky MHD bez vyznačeného VDZ
– pre zastávky vyznačené VDZ sa nič nemení, keďže pôvodná konštrukcia hovorí o vyznačenom priestore (zastávky = časti vozovky na komunikácii vyhradenej na zastavovanie vozidiel MHD) a nástupišti (to je časť chodníka, ktorá je pri zastávke, kde sa vykonáva nástup a výstup do/z vozidiel MHD)
– slovo „priľahlé“ iba bližšie konkretizuje vzťah nástupištia k zastávke (že k sebe priliehajú), čo je však z z jazykovej definície slova nástupište úplne zreteľné
Reakcia na: Mike #24:
Však si otvor zákon, § 25 definuje zákazy zastavenia a státia a taxatívne ich vymenúva. Nástupište zastávky tam je, v prípade, ak sa jedná o vyznačenie vodorovným dopravným značením, čo spravidla zastávky bývajú.
Reakcia na: Solider #23:
No, ale pokiaľ tam pribudne to, čo je v novinke, teda: " f) vodič nesmie zastaviť a stáť

"na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb a priľahlom nástupišti ..." - tak po prvý krát by tam bol riešený chodník - nástupište zastávky.
Reakcia na: Zvero #18:
3,4) Nevyrieši, pretože zastávka Račianske mýto na Šancovej ulici nie je súčasťou I. ani II. mestského okruhu. A okrem toho, podľa praxe dopravné značky neplatia na chodníku, hoci podľa rôznych právnych názorov a analýz by platiť mali.
Pokiaľ ide o samotné ustanovenie § 25 ods. 1 pís. f, už súčasné ustanovenie zákona zakazuje zastavenie a státie na vyznačenom priestore (žltá čiara) a nástupišti. Pridanie slova „priľahlé“ je absolútne zbytočné, keďže zo samotného sémantického výkladu slova nástupište vyplýva, že je to priestor určený na nastupovanie osôb do vozidiel. Pridanie slova „nástupište“ za slová „verejnej dopravy osôb“ je správne a chýba tam.

Čo sa týka aplikačnej praxe, výklad mestskej polície v Bratislave je taký, že značka V 12b Žltá súvislá čiara neplatí po oboch stranách, hoci podľa prílohy k vyhláške č. 9/2009 Z. z. platiť má, je absolútne nesprávny, čo spôsobuje to, že vodičov stojacich za žltou čiarou na chodníku neriešia (Račianske mýto), pretože „ľudia nemajú kde parkovať“ a „na chodníku značky neplatia“. Pokiaľ nebude mestská polícia v Bratislave rešpektovať príslušné platné právne predpisy a aj ich vynucovať, dovtedy bude na uliciach vládnuť chaos. Tentoraz chyba nie je v zákone, ale v tých, čo by ho mali aplikovať.
Reakcia na: Zvero #19:
Predstav si hypotetickú situáciu, že z Ružinovskej radiály vytrháš koľajnice, vyasfaltuješ povrch po koľajniciach a začneš tu prevádzkovať segregovanú autobusovú dopravu. V bežných situáciách sa budú autobusy vo vyhradených jazdných pruhoch správať ako električka na električkovom páse.

Na Lafranconi más signály a určenie hlavnej a vedľajšej cesty. Kde vidíš problém?
Reakcia na: 810zssk #9:
Je to tak. Ono vyhradený jazdný pruh je u nás určený len pre cestu bez križovatiek. Akonáhle sa dostávame do križovatky, neexistuje dopravná značka, ktorá by vedela na jednej značke definnovať vyhradený jazdný pruh a radenie do jazdných pruhov (aj keď v Košiciach to experti dokázali ? ).

Takže v križovatkách máme jazdný pruh s obmedzením (preto aj v križovatkách nie sú vyhradené jazdné pruhy značené inou čiarou). Spôsobuje to viaceré problémy, predovšetkým prímestskej doprave, ktorá je v niektorých prípadoch v dodatkovej tabuľke pod značkou B 1 v rámci značky C 25 (radenie do jazdných pruhov) spomenutá je a niekde nie. A to nehovorím o kreativite projektantov DZ, ktorú tento stav prináša a vznikajú tak nedefinovateľné značky.
Reakcia na: Ike #17:
OK, ja som to pochopil, ale v tom pripade sa ma elektrickovy pas povysit na uroven vyhradeneho jazdneho pruhu. Lebo elektrickovy pas sa bude brat ako vyhradeny jazdny pruh. Ci?

Uvedena uprava akurat upravuje povinnosti vodica pri prejazde odbocovani dolava, ked krizuje toto priecestie. Samotny el. pas na pruh nepovysuje.

Mimochodom, co v pripade, ze vodic nebude krizovat toto priecestie odbacanim (tzn. ze priecestie bude s nim v smere jazdy rovnobezne), ale pojde cezen rovno a odboci az za nim? Napriklad ako L39 cakajuca na svetlach pred zastavkou Lafranconi?

s ad 2 samozrejme suhlas.
Reakcia na: Zvero #11:
Rozmyslam, ako na toto odpovedat inteligentnym sposobom...

1a) To viem aj ja, ale v clanku sa pise nieco ine. Okrem ineho som sa pytal, kde to je zakotvene, nie ci sa dava na rovnaku uroven alebo nie. To je velmi velky rozdiel.

1b) V definicii toho citatu je uvedene o.i., ze

"Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch, vozidlám idúcim vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho ľavej strane a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. "

To sme ale urobili velky skok v tom rozpravani, ked na zaklade tohto tvrdenia elektrickovy pas zrazu povazujeme za rovnocenny vyhradenemu jazdnemu pruhu.

Aby som to povedal este inak, v clanku je povedane: "Uvedená novela zákona rieši predkladaný problém povýšením vyhradených jazdných pruhov na úroveň električkového pásu a to bez ohľadu na skutočnosť, či sa na danom mieste električkový pás nachádza."

Na zaklade tohto som nadobudol dojem, ze v zakone bol vyhradeny jazdny pruh povyseny na uroven elektrickoveho pasu. Vzhladom ku kontextu to malo byt IMHO uvedene naopak, ale budiz.

A hned na to, resp. ako vysvetlenie sa spominaju povinnosti vodica pri odbocovani vlavo:

"V § 19 ods. 4 sa vhodným spôsobom dopĺňa termín "vyhradený jazdný pruh" s nasledovným znením:" atd atd.

Tak na zaklade tohto mam nadobudnut dojem, ze legislativne je elektrickovy pas a vyhradeny jazdny pruh to iste? :))))

2) nevyjadrujem sa, lebo nie je sa k comu

3,4) Problem parkujucich aut na zastavke na Racku okruh nevyriesi, ale novelizovane ustanovanie o zakaze zastavenia uz ano. Legislativne. Problem bude v tom, ze sa to bude umelo prehliadat.


Reakcia na: Zvero #11:
Doplním Rubbera
ad 1) nikde v zákone nie je zakotvené povýšenie na úroveň električkového pásu. Uvedená úprava však umožňuje zriadiť vyhradený jazdný pruh na telese električkového pásu. Prečo to doteraz teoreticky nešlo?

Predstav si Ružinovskú radiálu, na ktorej z nejakého dôvodu nepremávajú električky, ale po telese električkovej trate jazdí náhradná autobusová doprava. A teraz si predstav úplne ľubovolné priecestie, ktoré nie je riadené signálmi. Ako vodič IGK sa ideš otočiť. Ako sa máš zachovať voči prichádzajúcemu autobusu po električkovej trati? Máš mu dať prednosť, alebo máš prednosť v zmysle pravidla prednosti vozidiel prichádzajúcich sprava?

Samozrejme, optimálne by bolo, keby sa vyhradené jazdné pruhy povýšili na električkový pás v plnom rozsahu (napr. pri odbočovaní). No to by vyžadovalo aj zmenu v dopravnom značení, pripustenie existencie vyhradených jazdných pruhov v križovatkách (v súčasnosti sú v križovatkách jazdné pruhy z obmedzením) a v najlepšom prípade aj farebné odlíšenie vozovky.

ad 2) či sa bude parkovanie na okruhu sankciovať a ako, to už záleží na policajtoch. Ale mať to v zákone je dobrý začiatok.
Reakcia na: Mike #14:
Vyhradený jazdný pruh sa vyznačuje značkou C 24a Vyhradený jazdný pruh spolu s VDZ V 1a Pozdĺžna súvislá čiara, V 2a Pozdĺžna prerušovaná čiara alebo V 14 Nápisy na vozovke, s príslušným nápisom (BUS).
Reakcia na: Mike #14:
Pokial viem, ziadna taka vodorovna znacka v zakone nie je. Opravte ma ak sa mylim.
Reakcia na: 810zssk #9:
Prečo? Vodorovným dopravným značením sa nemôže vyhradiť jazdný pruh?
Reakcia na: Rubber38 #12:
Padron, edit - spodná časť Pražskej samozrejme patrí do tvz. Veľkého okruhu, ospravedlňujem sa ? Takže tam by teoreticky malo dôjsť k náprave. Každopádne, pre ten tvoj druhý príklad (Račko -----> Trnko) sa stále nič nemení, bohužiaľ
Reakcia na: Zvero #11:
1a) Nedávajú sa na úplne rovnakú úroveň

1b) Povinnosti vodiča pri odbočovaní vľavo? Neviem, či som blbo pochopil tvoju otázku, alebo sa pýtaš úplnú hovadinu. Proste, keď autobus naľavo od teba ide rovno, tak mu dávaš samozrejme prednosť, vychádzajúc aj z iných základných predpisov. Predsa, keď vedieš vozidlo v pravom pruhu na viac(4+)prúovej ceste, a chceš odbočiť doľava, tak si to tiež nestrihneš rovno cez všetky pruhy s tým, že máš prednosť, nie?

2) Áno, sorry, možnosť kolízie električky s cyklistom sa v skutočnosti neodstraňuje, len sa určilo, kto má prednosť. Blahoželám, získavaš strieborný odznak Jazykovedného hnidopicha

3) a 4) Tu sú mapky mestských okruhov, z ktorých vyplýva, že obidva tvoje príklady sú mimo:
https://sk.wikipedia.org/wiki/Mestsk%C3%BD_okruh_%C4%8D%C3%ADslo_1_(Bratislava)
https://sk.wikipedia.org/wiki/Mestsk%C3%BD_okruh_%C4%8D%C3%ADslo_2_(Bratislava)
Tento clanok mohol byt pisany ludovejsou, jednoduchsou formou - cita sa tazko a dava mi viac otazok ako odpovedi a je pisany takym byrokratickym stylom ako samotne citaty zo zakonov.

Otazky:

Je niekde v novele zakona zakotvene, ze elektrickovy pas a vyhradeny jazdny pruh sa dava na rovnaku uroven?
Akym sposobom riesi uprava povinnosti vodica pri odbocovani vlavo to, ze uz budu moct jazdit autobusy aj po elektrickovych pasoch, umiestnenych v strede cesty?
Co vadilo ostatnym poslancom v NR SR, ze sa hlasovania zdrzali / boli proti tejto novelizacii?

"Odstránenie možnosti kolízie električky s cyklistom" - moznost kolizie elektricky s cyklistom sa neodstranuje, je len jasnejsie popisane, kto bude mat v tomto pripade vinu 😉

Neviem teraz, ci do okruhu spada aj Prazska ulica, konkretne jej dolny usek, kde maju autobusy chronicky problem plynulo prejst v pravom jazdnom pruhu (za obet tam uz padlo niekolko zrkadiel) vdaka autam parkujucim na chodniku prilis blizko cesty. Ak ano, budem zvedavy, ci tie auta stadial zmiznu.

Druhy problem - Racianske myto smer Trnavske myto - parkujuce auta, ktore znemoznuju vystupit ludom z druheho autobusu / trolejbusu - som zvedavy, ci zmiznu aj tie.

Skor si ale myslim, ze nie.