Linka 801 do Rajky bude aj naďalej premávať

Autobusy do Rajky budú nadväzovať na linku 91 v Rusovciach.

Obyvatelia maďarskej Rajky sa v uplynulej dobe presvedčili o tom, že sťahovanie sa za lacnými pozemkami za Bratislavou a hlavne mimo územia Slovenska môže mať aj svoje úskalia.  V súvislosti s koncom platnosti licencie medzinárodnej linky 801 sa začalo diskutovať o osude dopravy do Rajky. Túto linku vykonáva DPB na svoje podnikateľské riziko a autobusy na nej jazdiace boli spolufinancované cez eurofondy cez projekt cezhraničnej spolupráce HU-SK. Okrem licencie končí v septembri 2015 aj 5-ročná udržateľnosť tohto projektu, časom tiež bude nutné obnoviť aj autobusy.

Problémom dopravy do Rajky je to, že nie je možné ju dotovať priamo z rozpočtov samosprávy. Platná legislatíva umožňuje magistrátu objednávať si mestskú hromadnú dopravu – na území Bratislavy, teda po Čunovo. Bratislavský samosprávny kraj si zase môže objednávať regionálnu autobusovú dopravu na území kraja, čiže nie za hranicami v Rajke. Doterajšie riešenie, keď je linka 801 vykonávaná na podnikateľské riziko dopravným podnikom, nie je koncepčné a funguje len vďaka kreatívnemu vykazovaniu výkonov v doprave. Trik spočíva v tom, že mestský úsek linky, ktorý tvorí väčšinu trasy, sa započítava medzi MHD. Napriek tomu, že až do zavedenia dopravy do Rajky linka od Nového SND do Čunova neexistovala a nová linka zvýšila kapacitu na úseku, kde to nebolo potrebné. Ak by sa však celá trasa linky započítala do nákladov komerčnej dopravy, linka 801 by skončila v hlbokej strate.

Pozoruhodné je tiež to, že pri riešení dopravy do okolia Bratislavy linkami alebo kvázi-linkami MHD pretrváva selektívny prístup. Niektoré obce za hranicou mesta majú linku vykonávanú dopravným podnikom, iné nie. Zatiaľ čo sa obyvateľ Rajky môže dostať linkou MHD priamo do centra mesta, obyvateľ bližšieho Bergu túto možnosť nemá. Takýto prístup nie je transparentný a čoraz viac sa ukazuje, že riešenie príhraničnej dopravy bude musieť byť umožnené aj legislatívou, pretože verejný záujem pri zabezpečovaní verejnej dopravy sa pri polohe Bratislavy na hranici troch štátov nedá obmedziť len na územie Slovenska. Okrem toho však musí samospráva dostať aj príslušné financie.

Ako ďalej, 801?

Obyvateľov Rajky však asi najviac zaujíma to, ako budú cestovať od 1. októbra 2015. Pripravované riešenie je koncepčnejšie než súčasné a prinesie im pozitíva aj negatíva. Najväčším pozitívom je to, že linka vôbec bude premávať, hoci jej zabezpečenie nie je povinnosťou ani mesta ani dopravného podniku.

Osemstojednotka by mala po novom jazdiť v úseku ŽST Rusovce – Rajka bez zachádzky cez Čunovo s garantovaným prestupom na linku 91 na zastávke ŽST Rusovce v smere do Rajky a na zastávke Gaštanová aleja v smere do centra. Nevýhody spojené s prestupovaním bude kompenzovať vyšší počet spojov. Doterajší 60-minútový interval v špičke bude zlepšený na 30-minútový a v ostatných časoch by mala jazdiť každú hodinu (doteraz v niektorých časoch raz za dve hodiny). Ako sa zmení tarifa, zatiaľ nie je známe.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Marína #76:
emigrácia je dobrovoľná ... len si musíte znášať dôsledky ... btw. kde máte prihlásený trvalý pobyt ? v zahraničí alebo na Slovensku ?
Reakcia na: Jezo #6:
"Mesto teda v prípade realizácie projekt zadotuje sumou 19 853 € (598 091,48 Sk), pričom do toho nie su zarátané prevádzkové náklady."
http://imhd.sk/ba/doc/sk/6633/O-linke-do-Rajky-sa-rozhodne-do-aprila.html?text=77

Čiže táto sranda stála za 5 rokov dosť našich peňazí...
Reakcia na: Marína #76:
No a este k cenam nehnutelnosti: Hej, su tam podstatne lacnejsie a za nizku cenu platite prave tym ze ste v inej obci, inej zupe, inom state a teda pristup k sluzbam Bratislavy mate obmedzeny. Nemozte cakat ze zaplatite menej a dostanete to iste.
Reakcia na: Marína #76:
Odstahovanim sa z Bratislavy ste prerusili svoj vztah s mestom Bratislava, kedze uz nie ste jeho obyvatelmi. Preto svoje poziadavky na verejne sluzby musite adresovat obci Rajka, pripadne zupe Gyor-Moson-Sopron, ktorych obyvatelmi ste.

Ja som plne za rozvoj cezhranicnych vazieb a je super, ze statna hranica uz nie je barierou ako kedysi a bol by som velmi rad keby sa cezhranicna doprava este viac rozsirovala. Treba ale respektovat ze samospravy maju nejak stanovene svoje ulohy a zabezpecuju ich na svojom uzemi.

Riesenie prihranicnej dopravy treba v prvom rade riesit na urovni statu (statov), ktory nasledne moze predmetnu ulohu delegovat samospravam (to ale musi ist ruka v ruke s financiami pre samospravy). Pripadne prave toto si viem predstavit ako jednu z veci ktoru by bolo vhodne riesit na urovni EU.
Reakcia na: Marína #76:
To že ste opustili SR bolo vaše slobodné rozhodnutie. Má to svoje plusy ale aj mínusy s ktorými ste museli počítať ako aj ostatný ,ktorý sa odsťahovali do novo vybudovaných častí okolo Bratislavy.

Zo žiadostou o posilnenie dopravy sa treba obrátiť na miestne inštitúcie v mieste trvalého bydliska.
Reakcia na: Marína #76:
Viem ze tymto nazorom ma ukamenuju,ale risknem to. Ani 20-25 tisicove Dlhe diely nemaju celodenne spojenie s centrom, tak naco to ma mat Rajka a ine obce v AT, ktora nepatri do BA ? Ked zvladame prestup na ovela horsej Molecke, tak to zvladnete aj vy v Rusovciach dokonca s prestupom na hrane.
Pridávam sa k názoru JJ .. a podotýkam, že ľudia, cestujúci z Rajky za prácou do Bratislavy sú riadnymi platcami daní z príjmu v SR. Preto si istotne zaslúžia trochu pozornosti zo strany štátu. Okrem toho chodia do Bratislavy míňať peniaze - napríklad na kultúru (divadlá, koncerty a kiná) a v nemalej miere tiež v meste nakupujú.
Na margo odchodu kamsi po pr..eč len poznámka: keby neboli ceny nehnuteľností v Bratislave také nehorázne premrštené a doprava z prímestských častí taká komplikovaná, myslíte si, že by sme tak radi opúšťali svoje mesto a priateľov?
Reakcia na: Valec #44:
Vyplýva to z § 43 zákona o CD:
"VÚC je objednávateľom v územnom obvode kraja, zostavuje plán dopravnej obslužnosti kraja a uzaviera s dopravcami pravidelnej dopravy zmluvy o službách okrem mestskej dopravy, kontroluje ich plnenie a poskytuje im príspevok."

Z toho mi vyplýva, že nemôže objednávať prímestskú dopravu mimo obvodu kraja, resp. by to robiť nemal. Pokiaľ VÚC objednáva dopravu mimo obvodu kraja, v podstate porušuje predpisy finančného práva.
Reakcia na: 810zssk #73:
Zaujimave, ze to chcu riesit ako linku do Rusoviec. Ja som si myslel, ze skor budu ludia za priamu linku do Bratislavy cez Kopcany...
Reakcia na: Jozi3 #69:
Opakujem, v Cunove som viac nez dost a napriek tomu to spojenie volam luxusnym. 20 minutovy interval pre taku dedinu je uplne super spojenie. A hoci dnes odtial velmi casto cestujem 801kou, uplne chapem tuto zmenu a rozhodne by mi nenapadlo sa stazovat na kvalitu obsluhy (a aspon sa snad konecne vyriesi ten prvy nocak do mesta).
Reakcia na: Jozi3 #70:
Ja viem že nenastala. A o to išlo, aby sa pre Jarovce a Rusovce zahustil interval a pre Čunovo zriedil. Lebo je posledná m. č. v rade a má výrazne menší počet obyvateľov ako tie dve ostatné dokopy.
Reakcia na: Mike #67:
Teraz si to pomenoval presne - "Rozdelenie na 91 a 191 prišlo preto, lebo linka č. 116 mala v špičke interval 10 minút a s touto kapacitou obsluhovala veľkú časť Petržalky, Jarovce, Rusovce a aj Čunovo" - A teraz si predstav, že po rozdelení linky pre Čunovo nenastala žiadna zmena, všade, kde predtým obsluhovala iba 116, teraz obsluhujú dve linky 91 / 191 - okrem Čunova.


Iste, v tom nezachádzaní aspoň do jednej dediny by som tiež videl riešenie.
Reakcia na: 810zssk #68:
Ja nikde netvrdím, že je to až také zlé, ale určite sa neprikláňam ani k slovu "luxusné", ako to tu už niektorí pomenovali, a pritom v Čunove boli zrejme iba prstom na mape.

Budem sa opakovať, dlho sa čaká. Celkovo už len tá 191 by čiastočne vyriešila problém.
Reakcia na: Jozi3 #66:
Nie je to odveci a netusim preco by bolo.

Skus nejak objektivne uviest co je zle na tom ze Cunovo by malo autobus "len" raz za 20 minut, v spicke 15.
Reakcia na: Jozi3 #66:
Rozdelenie na 91 a 191 prišlo preto, lebo linka č. 116 mala v špičke interval 10 minút a s touto kapacitou obsluhovala veľkú časť Petržalky, Jarovce, Rusovce a aj Čunovo, pričom každá z týchto mestských častí má iný počet obyvateľov, iné nároky a hlavne, naplnila sa v centre (pod mostom SNP), ešte možno pri ŽST Petržalka, neskôr ako 91/191 pri Auparku a carrefoure a ďalej tí ľudia už iba vystupujú. noví pribúdajú minimálne. Takže je logické, že do Rusaoviec sa vozí vyššia prepravná kapacita a hustejšie intervaly ako do Čunova, lebo tam ide oveľa viac ľudí, tak sa to diferencuje.
Isté riešenie by bolo aj to, aby chodila jedna linka iba cez Jarovce do Rusoviec a druhá z Čunova cez Rusovce, ale Jarovce by vynechala. Ale tam sú prepravné väzby aj medzi Jarovcami a Čunovom (aj keď malé), a títo ľudia by museli v Rusovciach prestupovať a neviem ako by tam vyšli podľa CP nadväznosti...
Reakcia na: 810zssk #64:
Je dosť odveci porovnávať v tomto mestskú časť Banskej Bystrice a mestskú časť Bratislavy, to si hádam priznáš (a nie, nie som nafúkaný Bratislavčan).

MHD cestujem cca 20 rokov, lepšie povedané, hlavne linkou 91, predtým 116. V starých dobrých časoch linky 116 chodili spoje častejšie, hlavne v špičkách, než tomu je dnes (a paradoxne v druhej polovici 90-tých rokov malo Čunovo okolo 700-800 obyvateľov). V tých časoch som bol jedno spokojné decko, kedy som si naopak cestovanie MHD pochvaľoval a bol som rád, že do školy do vedľajšej dediny nemusím chodiť pešo, ale pohodlne autobusom. Koncom 90-tých rokov potom prišli nové Ikarusy, čo bola ešte väčšia paráda. Všetko sa to ale akosi pokazilo s príchodom prečíslovania linky na 91, kedy pribudla zároveň aj linka 191. Spoje sa mierne preriedili a z nevysvetliteľných príčin a na počudovanie obyvateľov Čunova "posilová" linka 191, chodila presne po trase 91, akurát že konečnú mala už v Rusovciach a nie v Čunove. Spoje sa začali prepĺňať, v rannej špičke sa už na druhej zastávke ani nedalo sadnúť, takže som si pekne vyše polhodiny postál a to som vtedy cestoval na koniec Ružinova s dvomi prestupmi. Veľakrát sa mi stávalo, že cestou domov z pod Mosta SNP po vystúpení z električky mi pred nosom zastavil spoj 191, ktorý som mohol ale kľudne vynechať, lebo mi bol nanič.

Na lepšie časy potom začalo svitať s príchodom medzinárodnej linky 801, ktorá to všetko trochu odľahčila, aj keď intervaly mala mizerné, cestovať s ňou bola radosť, v začiatkoch mala iba pár zastávok, ale hlavne - stála aj v Čunove. Bol to rýchly a nepreplnený spoj, bohužiaľ aj ten sa časom zmenil, pribudli zastávky, pribudli aj ľudia.

No a nakoniec sa opäť rozlúčime s linkou 801, a ostatne nám len 91. K otázke, čo by som vlastne chcel, som sa už vyjadril, a nemyslím si, že je to nereálne (zhustenie spojov v špičkách a zachádzanie 191 až do Čunova), potom by sa dalo povedať, že máme adekvátne spojenie s mestom.

Ešte k tomu všetkému - mojim cieľom nie je bezhlavo kydať na MHD a DPB, len mám takisto svoj názor ako ostatní, a keď s niečím nie som celkom spokojný, tak to napíšem.
Reakcia na: richardhudec #63:
Samozrejme L91 je úplne luxusne v poriadku tak ako je. Dokonca mestská časť Devín s 1 118 obyvateľmi má porovnateľné spojenie s Čunovom - to len na margo poznámky s ukrátením mestskej časti.

Vo vzťahu k pripomienkam k odsťahovaným obyvateľom do iného štátu, resp. do pr... - žijeme v 21. storočí, sme súčasťou modernejšej časti sveta a súčasťou Európskej Únie. Bratislava je lokalizovaná na hraniciach 2 ďalších štátov. Je len prirodzené, že obyvatelia sa prispôsobia novým podmienkam a využijú príležitosti plynúce z nášho členstva v EÚ. Niekto sa presťahuje principiálne do Rakúska, kvôli sympatiám k fungovaniu štátu, iní, menej majetní sa presťahujú za lacnejším bývaním do Rajky. Nie je na tom vôbec nič zlé.

Navyše, v Európe to nie je nič netypické, že obyvatelia jedného štátu pracujú v štáte druhom a každý deň len prejdú hranicu. Aj o tom je otvorená Európa a je len krátkozraké nazerať na takéto prirodzené správanie obyvateľstva ako na niečo nevhodné alebo smiešne.

Je nutné si uvedomiť, že tak ako trasa Hainburg - Bratislava, tak aj Rajka - Bratislava má svoj potenciál. Určite nie v rozsahu mestskej dopravy, ale potenciál regionálnej linky tu je. Funguje síce na komerčnom základe - ale to nevadí. Možno časom Bratislava spolu s priľahlými regiónmi "dorastie" a celé toto spádové územie Bratislavy bude súčasťou akéhosi systému integrovanej siete verejnej dopravy. Samozrejme - ruka v ruke s takýmto vývojom musí ísť aj národná legislatíva, ale ako vidíme, aj v dnešných podmienkach to ide.

To že Bratislava rozťahuje svoje "chápadlá" aj cez hranice iného štátu je len znakom moderného a uvedomelého zmýšľania patriaceho do modernej Európy. Veď napokon, L801 a L901 nemusí skončiť len ako preprava slovenských zamestnancov z priľahlého satelitu Bratislavy do zamestnania. Už dnes tieto linky využívajú aj Rakúšania aj Maďari. Nejdú sem za prácou, ale idú sa zabaviť a minúť peniaze. A časom ktovie - možno práve takýmto zmýšľaním sa podarí Bratislave v budúcnosti stiahnuť zaujímavé investície náročné na ľudský kapitál ako vyspelý výskum a vývoj (aj z rôznych krajín) a to len preto, že sa nebude izolovať a bude nazerať na spájanie prihraničných regiónov z nadhľadu.

Podľa mňa L801 a L901 sú znakom rastúcej vyspelosti mesta / regiónu a uvažovať o vytváraní nových väzieb s ďalšími, novými potenciálnymi lokalitami je vec na zamyslenie.
Pozn.: tým samozrejme nehovorím, že sa máme orientovať iba týmto smerom a nemali by sme riešiť akútne problémy vnútroštátnej verejnej dopravy, ale je dobré mať aj vízie a nazerať dopredu.
Reakcia na: Jozi3 #62:
V prvom rade Cunovo poznam podstatne lepsie ako z CP, o to nemaj strach. Po druhe, kvalita dopravnej obsluhy sa nehodnoti podla poctu liniek. Ja fakt neviem co viac chces ako tri autobusy do hodiny, v spicke dokonca styri. Co je na tom neadekvatne?

K poslednemu odstavcu tvojho prispevku len kratka ukazka ako to vyzera v banskobystrickej mestskej casti Salkova s vyse tisic obyvatelmi: http://imhd.sk/bb/cestovny-poriadok/linka/42/smer/Majer/zastavka/Salkova-otocka/838861019164.html
Reakcia na: Jozi3 #62:
Presne ako píšeš - ADEKVÁTNE spojenie. A ako 810zssk píše, na 1200 obyvateľov je 20-minutový interval dokonca viac ako adekvátny.
To už mi príde ako názor obyvateľov Rajky. Odsťahujú sa do pr...eč do iného štátu a myslia si, že majú ústavné právo na to, aby im mesto Bratislava zabezpečovalo dopravu - a ešte aj v dobrom intervale, s dobrou cieľovou zastávkou a s dobrou cenou. Keby som sa rozhodol ísť bývať napríklad do Kvatoslavova, tak počítam s tým, že som ďaleko od mesta, že nemám 5-minútový interval spojov do centra Bratislavy a počítam s tým, že mi cesta dlho trvá a nechodia mi spoje každú chvíľu. A keby sa aj Kvetoslavov pripojil k Bratislave, nezačnem počítať s tým, že mi tam začne jazdiť autobus každých 5 minút.