Starý most sa vysúva už priamo nad Dunaj

Každé 3 týždne by sa malo vysunúť približne 30 metrov mosta.

Práce na oceľovej konštrukcii Starého mosta napredujú, zhotovených už bolo 7 segmentov konštrukcie, teda približne 105 metrov. Celkovo sa bude vysúvať približne 390 m konštrukcie, krajné polia dĺžky 32 m budú zhotovené bez vysúvania. Dňa 5. mája 2015 začalo v poradí štvrté vysúvanie konštrukcie mosta smerom k staromestskému brehu. Po predchádzajúcom vysúvaní pred 3 týždňami, kedy sa oceľová konštrukcia dostala na pilier č. 6, teraz nastáva prvé vysúvanie priamo nad hladinu Dunaja. Časť, ktorá bude vysunutá nad rieku, dostala v sobotu 2. mája na vonkajšej strane stien zelený náter.

Technický popis vysúvania mosta

Princíp vysúvania oceľovej konštrukcie nám priblížil Ing. Libor Konečný z firmy LKM  Consult, s.r.o., Brno, ktorá je projektantom výrobne Starého mosta i technológie výsuvu. Vysúvanie nosnej oceľovej konštrukcie funguje na princípe postupného "vyťahovania" oceľovej konštrukcie z výrobne pomocou sústavy ťažných tyčí Dywidag 36WR, ktoré sú na strane konštrukcie pripojené pevne pomocou špeciálnych prípravkov, na opačnej strane, na pilieri č. 6, sú pripevnené k hydraulickému vysúvaciemu zariadeniu, ktoré bolo vyrobené na mieru pre potreby Starého mosta. Toto vysúvacie zariadenie pozostáva z pevnej a pohyblivej časti, pričom cyklickým pohybom hydrauliky dochádza k posunu ťažných tyčí a tým k pozdĺžnemu posunu konštrukcie mosta. Pilier č. 6 je zároveň zastabilizovaný dočasnými oceľovými vzperami aby neprišlo k jeho vykloneniu pôsobením vodorovných trecích síl. Pri vysúvaní sa ťažné tyče dĺžky 6 m na pilieri č. 6 postupne odoberajú. Oceľová konštrukcia sa posúva po dočasných klzných ložiskách, opäť vyrobených na mieru, pričom medzi konštrukciu a ložiská sa vkladajú teflónové dosky vyrobené v Nemecku, ktoré zabezpečujú nízky koeficient trenia. Na začiatku konštrukcie je pripevnená nájazdová hydraulická klapka, ktorá umožňuje nasunutie konzoly konštrukcie na pilier, keďže konštrukcia sa na konci konzoly prehne o niekoľko desiatok centimetrov. Pôvodne sa mali vysúvať 15-metrové segmenty, ale kvôli zrýchleniu vysúvania sa pristúpilo k vysúvaniu dvoch segmentov naraz.

Vysúvanie oceľovej konštrukcie k pilieru č. 5, na ktorom aktuálne prebiehajú práce na rekonštrukcii jeho základov a na jeho zvyšovaní na potrebnú výšku, bude prebiehať vo voľnej konzole. V ďalších poliach bude použitá dočasná plávajúca podpera, keďže budú prekročené statické možnosti vysúvania konštrukcie vo voľnej konzole. Pôvodná plávajúca podpera, ktorá bola použitá pri demontáži starej konštrukcie dispozične a dimenzionálne pre potreby vysúvania nevyhovovala, preto bude zhotovená nová.

Každé 3 týždne 30,5 metra

Vysúvanie aktuálne prebieha raz za tri týždne, pričom sa vysúva 30,5 m oceľovej konštrukcie. Rýchlosť vysúvania môžu spomaliť atypické operácie pri podopieraní konštrukcie plávajúcou podperou. Výsun mosta na plávajúcej podpere bude závislý od hladiny Dunaja, kedy aj menšia povodeň môže spôsobiť odloženie celej operácie, ako to ukázali skúsenosti z demontáže starého mosta. Hladina Dunaja pri prietokoch nad 2000 m3/s je prakticky neregulovateľná. Veľká povodeň, pri ktorej sa Dunaj vyleje na petržalské nábrežie, môže do istej miery obmedziť, prípadne úplne zastaviť práce na výrobni konštrukcie. Výrobňa je dimenzovaná na veľkú vodu, preto mostu, ktorý podopiera sa nič nestane, ale niektoré technologické procesy, napr. práce so žeriavmi, prebiehajú zo zeme a môžu byť dočasne zastavené. Vysúvanie mosta taktiež ovplyvňujú aj poveternostné podmienky, napr. rýchlosť vetra. Zhotoviteľ má pre takéto prípady vypracovaný povodňový plán i plány ďalších rizík.

Hlavné stavebné činnosti na dokončení mosta, t. j. osadenie na ložiská, betonáž mostovkovej železobetónovej dosky, montáž príslušenstva mostu sú plánované po dokončení vysúvania. Nie je však vylúčené, že sa v závere vysúvania pristúpi k atypickým riešeniam s ohľadom na termín dokončenia mosta. Farebné riešenie nového Starého mosta bude zeleno-sivé. Sivý náter sa aplikuje priamo pri výrobe oceľových dielcov v železiarňach, aplikácia zeleného náteru by mala prebiehať priamo na mieste medzi piliermi 6 a 7.

Stihnutie decembrového termínu je otázne

Podľa informácie, ktorá bola predložená na poslednom zasadnutí Mestského zastupiteľstva, práce na Starom moste oproti harmonogramu, ktorý predpokladá dokončenie stavby do 15. decembra 2015, sú v sklze, pričom najväčší sklz bol k 16. aprílu na pilieri č. 5, kde práce meškajú 30 dní. Do konca apríla 2015 bolo v železiarňach Vítkovice a Třebestovice prevzatých 48 % oceľovej konštrukcie.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.