Električky v tuneli jazdia pomaly, no nemuseli by

Dôvodom spomalenia je hluk v noci, električky sú obmedzené aj počas dňa.

V decembri 2013 dopravný podnik pristúpil k zníženiu rýchlosti električiek v tuneli pri portáloch z 50 km/h na 15 km/h. Cestujúci po znížení rýchlosti v každom smere strácajú 26 sekúnd, pričom o tento čas boli v januári tohto roka predĺžené jazdné doby električiek v cestovných poriadkoch. Na základe kalkulačného vzorca DPB zvýšené náklady na pomalšie električky predstavujú 74-tisíc € ročne. Tie musí dopravnému podniku uhradiť mesto ako objednávateľ MHD.

DPB zaznamenal 3 sťažnosti na hluk, hrozilo zastavenie nočnej premávky

Podľa DPB je pôvodom hlučnosti vlastný hluk vznikajúci pri styku koleso-koľajnica, ktorý sa tzv. tunelovým efektom prenesie za portály tunela. „Tento hluk DPB obmedzil opatrením, že približne 100 metrov pred výjazdom z tunela pod hradom znížil rýchlosť električiek na 15 km/h. Bol to kompromis medzi zastavením nočnej premávky cez tunel a tým, čo požadovali sťažovatelia v koordinácii s Regionálnym úradom verejného zdravotníctva,“ píše sa v stanovisku DPB.

Na otázku, koľko sťažností zaznamenal DPB, hovorkyňa Adriana Volfová uviedla: „Na hlučnosť električiek sme v minulosti zaznamenali minimálny počet sťažností od občanov aj organizácií. Za rok (2013 – pozn. red.) evidujeme len 3 sťažnosti.“

Regionálny úrad verejného zdravotníctva (RÚVZ) hlavného mesta sa taktiež zaoberal podnetom na zvýšenú hlučnosť električiek v okolí tunela pod hradom. Podľa vyjadrenia RÚVZ sa „povolená hlučnosť električiek vzťahuje výlučne na okolitú obytnú, resp. chránenú zástavbu podľa vyhlášky MZ SR č. 549/2007 Z. z. Spravidla sa uplatňuje požiadavka, aby hlučnosť cez deň neprekročila 60 dB a v noci 50 dB. Hluk v samotnom tuneli však nie je limitovaný, pretože v ňom nie je dlhodobý pobyt osôb, ktoré by boli hlukom ohrozované.“

Limity sú prekročené v noci, električky spomalené aj cez deň

RÚVZ vykonal merania hlučnosti na oboch koncoch tunela v nočných hodinách, pričom prekročenie povolenej hlučnosti bolo zaznamenané pri oboch portáloch tunela. Namerané hodnoty prekračovali na fasáde najbližších bytových objektov prípustné hladiny hluku pre noc v rozsahu približne 6 dB. Na odstránenie nočného hluku bolo vydané rozhodnutie v správnom konaní. V prípade, ak by DPB protihlukové opatrenia nerealizoval, RÚVZ by mohol vymáhať plnenie rozhodnutia postupným ukladaním pokút.

Úrad potvrdil, že hrozilo zastavenie nočných prejazdov tunelom, avšak bola to iba jedna z alternatív riešenia, „ak by sa nepodarili iné technické (mazanie koľajníc) a organizačné opatrenia (podstatné zníženie rýchlosti pri vjazdoch a výjazdoch do tunela)“. Alternatíva zníženia rýchlosti sa tak týkala iba nočných hodín, dopravný podnik pritom spomalil električky celodenne.

„Pri prejazde električky koľajovými oblúkmi za portálmi tunela bola hlučnosť vyššia aj v dennej aj nočnej premávke ako povoľuje hygienická norma a týmto sme splnili všetky možné opatrenia, ktoré prichádzali do úvahy,“ uviedla Volfová.

RÚVZ však tvrdí, že hlučnosťou električiek v denných hodinách sa nezaoberal. „Vzhľadom na vysoké pozadie hluku cez deň v obidvoch lokalitách je problematické denný hluk vyhodnotiť. Obyvateľom najviac vadí rušenie hlukom v noci, preto bolo konanie sústredené na noc.“ Z vyjadrenia RÚVZ vyplýva, že spomalenie električiek cez deň nepožadoval.

Na brúsenie nie sú prostriedky, na zvýšené náklady sú

Opatrenia na zníženie hlučnosti boli realizované aj počas poslednej veľkej rekonštrukcie tunela v rokoch 2009 a 2010, pri ktorej bola vybudovaná nová koľajová trať s nadštandardným trojnásobným odhlučnením. V roku 2013 boli počas sanácie havarijného stavu v tuneli pred oboma portálmi nainštalované mazacie zariadenia na zníženie hlučnosti spôsobovanej stykom električkových kolies s koľajnicami v oblúkoch s malými polomermi.

Ďalším z riešení na zníženie hlučnosti je odstraňovanie tzv. vlnkovitosti koľajníc. Tej sa dá predchádzať pravidelným brúsením koľajníc. „Brúsenie je finančne náročné, napriek tomu ho DPB má pravidelne naplánované každoročne. Problémom je však finančná dotácia zo strany magistrátu, ktorá nepostačuje  na pravidelné obrusovanie vlnkovitosti koľajníc. Pridelené financie sotva vystačia na zabezpečenie spoľahlivosti a bezpečnosti koľajovej dopravy,“ uzatvára sa v stanovisku DPB.

Naďalej je však nejasné, prečo bola znížená rýchlosť električiek nielen v nočných hodinách, ale aj počas dňa. 74-tisícové náklady, ktoré dopravnému podniku prinieslo spomaľovanie električiek nad rámec požiadaviek RÚVZ, mohli byť miesto toho využité na technické opatrenia na znižovanie hluku, napríklad prebrusovanie koľajníc. Výsledkom by bolo zníženie hluku aj rýchlejšia električková doprava.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Valec #38:
Len pre info, poukázal som na toto aj v rámci DPB, na základe doterajších informácií nie sú žiadne záruky ani zmluva, ktorá by ošetrovala prípadné vplyvy na tunel.

A primátor Ftáčnik dal za mesto súhlasné záväzné stanovisko, kde tunel ani nespomenul.
Reakcia na: Valec #38:
Neuveritelne barbarstvo.
Nie len kvoli tunelu, ale hlavne aj kvoli historii ?
Reakcia na: Dispecer #31:
Na rast trávy sú vraj vhodnejšie CCFL, lebo majú širšie spektrum, je toho plný youtube 😉

Inak fakt absurdistan - postavím si barabizňu dakde pri hlavnom železničnom ťahu BA-TT a začnem sa sťažovať, že tam mám hluk. Tak teraz čo? Znížia rýchlosť vlakov okolo môjho baráku zo 160 na 20? 🙂
Toto je presne to iste... Električky tam jazdia 30 rokov, doteraz boli vždy ešte hlučnejšie ako po posledných úpravách trate, a ešte to nikomu nevadilo. A teraz zrazu...
Čo takto napadnúť kolaudačné rozhodnutie k predmetnej búde? Veď hlučnosť je tam daná prostredím a hotovo, niet sa o čom baviť, to vôbec nemalo byť skolaudované, ak sú tam prekročené normy. A ak náhodou ešte nie je, tak akákoľvek sťažnosť je absolútne irelevantná.
Neovládate niekto nejaké právne kľučky na toto? Fakt by stálo za to sa do toho obuť... Sme síce v banánistane, ale nechce sa mi veriť, že by bola spravodlivosť až tak nevymožiteľná...
A keď to chce mať dotyčný debiloper skolaudované, nech si tam ako vyvolanú investíciu postaví hoci aj sklenenú protihlukovú stenu 🙂
Reakcia na: Zvero #28:
voda do tunela nepresakuje, to DPB umyva zabradlia a trat ? (aj ked denne), nepamatas si zdovodnenie vody v tuneli?
Reakcia na: Error 0x007 #34:
ten tunel nema ani 800 metrov, takze 400 metrov podla mna zdravi lapidusi v pohode prejdu/prebehnu a to o dost rychlejsie, ako by tam mali vletiet so sanitkou a potom sa s nou vnutri krkolomne vytacat, aby mohli zase vyjst von...
Reakcia na: kecho #33:
No, ja neviem, ked sa to stane v strede tunela? A treba aj spomenut, ze niekedy ide o minuty, ba aj o sekundy...
Reakcia na: Error 0x007 #32:
a to ten tunel má 10 km, aby to lapidusi nevedeli prejsť peši? nestačí, keď sanitky zastaviia pri portáli? alebo vždy sanitky jazdia až na 10 cm vzdialenosť k pacientovi? 😉
Mam taku otazku na vas:
Co ak sa stane nehoda v tuneli a bolo by vhodne tam poslat sanitky?
Aj betonovy zvrsok ma svoje vyhody...
Reakcia na: Zvero #28:
A fotosyntézu zabezpečia LED svietidlá! ?
Reakcia na: TeBeCe #29:
alebo v tuneli spraviť klzisko a pri portáloch tunela otvoriť požičovňu korčúľ. Vyrieši sa "problém" s hlukom, zrýchli sa cestovanie cez tunel a cestujúci spravia niečo pre svoje zdravie ☺
Reakcia na: Zvero #28:
To uz jednoduchsie by bolo zasnezovat ju, ked je tam voda ?
Podla mna to nie je zly napad zatravnit tunel. Zavlazovany by mohol byt vodou, ktora donho presakuje zhora. A nebude potrebne ani cerpadlo 🙂
Reakcia na: Valec #26:
haha Valec aspon by nemali problem so zavlazovacim systemom tej travy v tuneli co stoji prachy 🙂
Reakcia na: lostrail #24:
A to ako mali zatrávniť aj tunel? ?
no to je sila. tak najskor povolia vystavat novostavby v tesnej blizkosti tunela a potom ludia v tych novostavbach sa stazuju na hluk??????? debilistan!
Ja uz nechapem, ci toto je ako hluchy so slepym, ale vsade vo svete, kde je trat zatravnena, odpadaju problemy ako napr. prepadavanie dlazdic, ci hluk. Trava a poda posobia ako prirodzeny tlmic a okrem toho to vyzera velmi pekne. V BA je vidno, ze projekty sa robia totalne nekoncepcne, bez spoluprace s ostatnymi zainteresovanymi. Aj preto je zatravneny len kratky usek na Zahradnickej.
už len čakám, kedy po nejakej ďalšej výstavbe nejaký "developer" príde s podobným titulkom, len namiesto "Električky v tuneli jazdia pomaly, no nemuseli by" tam bude skrátená verzia: "Električky v tuneli jazdia, no nemuseli by" a nakoniec príde Delfín s manažérskym šetriacim prístupom á la trať v Dúbravke: "Električky jazdia, no nemuseli by" 😞
L6 premáva iba v špičkách tak hádam bude môcť využívať cez deň tretiu kolaj v Rači. Väčší hluk ide od cesty cez deň. S L3,5 sa nepomestí. Na Vinohradoch teraz prestávkujú aj tri súpravy L6. V Karlovke to majú asi na obrat no to nemám odsledované.
Reakcia na: Petto #19:
Mozno taky sotous co cita texty v kontexte celej debaty.