V prípade výpadku vozidla MHD v 60% prípadov náhrada nepríde.
Spoľahlivosť mestskej hromadnej dopravy sa v poslednom štvrťroku 2013 výrazne znížila. Vyplýva to z údajov, ktoré nám poskytol magistrát. Zatiaľ čo počas prvých deviatich mesiacov sa darilo v prípade poruchy, nehody alebo mimoriadnej udalosti nahradiť 60% vypadnutých vozidiel, od októbra sa pomer vymenil a náhrada bola zabezpečená v menej než 40% prípadov.
Zhoršenie situácie súvisí s obmedzením počtu záložných vozidiel, ktoré slúžia práve na nahrádzanie výpadkov. Na konci septembra ich počet klesol u autobusov z 11 na 3 až 6. „Nahrádzanie nevypravených vozidiel a hradenie poruchových vozidiel záložnými vozidlami je plne v kompetencii dopravcu,“ informoval nás Stano Ščepán, hovorca magistrátu.
„Súčasná situácia z hľadiska počtu prevádzkyschopných vozidiel neumožňuje nahradiť všetky výpadky. Avšak vzhľadom na veľký počet sťažností sa snažíme momentálne nájsť riešenie danej situácie aktívne aj v spolupráci s Dopravným podnikom Bratislava, a. s.,“ uviedol magistrát bez bližších podrobností.
Vývoj počtu výpadku spojov a ich nahradzovania v jednotlivých mesiacoch roka 2013
Zdroj: Magistrát HMB
Výpadky spojov |
január |
február |
marec |
apríl |
máj |
jún |
júl |
august |
september |
október |
november |
december |
Spolu |
1849 |
1867 |
1700 |
1596 |
1680 |
1826 |
1382 |
1370 |
1407 |
1554 |
1572 |
1472 |
Nahradené |
51% |
43% |
57% |
63% |
58% |
53% |
81% |
75% |
69% |
39% |
39% |
40% |
Zdroj: Magistrát HMB
Zlá situácia vládne aj v schopnosti vypraviť všetky vozidlá na linky MHD. Na jar chýbali trolejbusy, v júni zase cez pracovný deň z vozovní nevyšlo aj 20 autobusov a škrtali sa spoje v cestovných poriadkoch. Po stabilizácii v mesiacoch júl, august a september sa situácia radikálne zhoršila v októbri a pretrváva doteraz. Pritom po obmedzeniach MHD v septembri, keď DPB „dočasne“ zrušil linky 55 a 178 a zlúčil linky 34 a 84, klesol počet potrebných autobusov na zabezpečenie výkonov MHD o 26 vozidiel. Ani táto úspora na úkor cestujúcich však už v októbri nestačila. Množstvo cestujúcich sa sťažovalo na každodenné výpadky tých istých spojov.
Podľa informácií, ktoré odzneli na decembrovej primátorskej poradnej komisii verejnej hromadnej dopravy, za nevýpravou autobusov môže byť aj nevhodný manažment údržby autobusov. Dopravný podnik totiž má dostatok vozidiel, ale značná časť z nich stojí vo vozovniach s poruchami. Jednotlivé prevádzky mali v decembri rezervu 9 až 31% vozidiel. Autobusová doprava prešla v ostatných rokoch výraznou obnovou na rozdiel od trolejbusov a električiek, no na spoľahlivosti sa to výraznejšie neprejavilo.
„Situácia sa rieši krátkodobým prenájmom vozidiel z iných miest a zlepší sa po dodaní nových trolejbusov a časti autobusov,“ uviedol Ščepán.
Mesačné sumáre nedostatku vozidiel do výpravy v roku 2013
Zdroj: Magistrát HMB
január |
február |
marec |
apríl |
máj |
jún |
júl |
august |
september |
október |
november |
december |
|
Autobusy |
5 |
12 |
8 |
34 |
73 |
196 |
0 |
0 |
0 |
60 |
71 |
69 |
Trolejbusy |
13 |
60 |
34 |
32 |
30 |
17 |
1 |
3 |
7 |
21 |
12 |
9 |
Električky |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Spolu |
18 |
72 |
42 |
66 |
103 |
213 |
1 |
3 |
7 |
81 |
83 |
78 |
Zdroj: Magistrát HMB
Najlepšia situácia je u električkovej dopravy. Pracovníkom DPB sa darí držať existujúci vozidlový park v dobrom stave a za celý rok 2013 nebol zaznamenaný prípad, kedy došlo k nevypraveniu električky. V januári 2014 u električiek došlo k aj k obnoveniu pôvodného počtu záložných vozidiel.