Cestujúci do Stupavy naďalej musia absolvovať dlhšiu a drahšiu trasu.
V decembri uplynulého roku prebehla v okrese Malacky čiastočná dopravná optimalizácia autobusovej dopravy v rámci zavádzania Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK). Jednou zo zmien bolo zrušenie zachádzok autobusov medzi Bratislavou a Stupavou do Marianky. Nové riešenie prinieslo cestujúcim do Stupavy zrýchlenie a zlacnenie dopravy, zatiaľ čo pre cestujúcich do Marianky bol navýšený počet spojov a teda sa zvýšil komfort cestovania pre väčšinu cestujúcich. Zmena mala negatívny dopad na menší počet cestujúcich medzi Mariankou a Stupavou, ktorí museli po novom začať prestupovať v Záhorskej Bystrici.
Na základe podnetov nespokojných cestujúcich pristúpil Bratislavský samosprávny kraj k zmene cestovného poriadku linky 102401 (linky IDS 215 a 219) od 8. januára 2013, vzniknutý problém však opäť vyriešil svojsky. Namiesto zosúladenia cestovných poriadkov jednotlivých liniek a umožnenia jednoduhšieho prestupu v Záhorskej Bystrici (minimálne čakanie na prestup a garantované prípoje) sa čiastočne vrátil k pôvodnej organizácii dopravy: opäť sa zaviedli spoje z Bratislavy do Stupavy cez Marianku a zredukoval sa počet spojov medzi Bratislavou a Mariankou. Pre majoritu cestujúcich sa tak doprava opäť zhoršila. Zmena bola prezentovaná ako skúšobná s následným vyhodnotením a optimalizáciou cestovných poriadkov. Obrátili sme sa preto na koordinátora IDS BK, spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava (BID a.s.) so žiadosťou o informácie o výsledku skúšobnej prevádzky.
Záver skúšobnej prevádzky: Spoje využíva minimum cestujúcich, aj tak budú zachované
Zo stanoviska, ktoré nám poskytla BID a.s. vyplýva, že priemerný počet cestujúcich, ktorí využívajú priame spojenie Marianky a Stupavy, sú necelé tri osoby na jeden spoj. Bližšie informácie o vyťaženosti jednotlivých spojov nám poskytnuté neboli. BID a.s. ako dôvod uviezla zmluvé záväzky voči tretím stranám, ktoré neumožňujú tieto údaje sprístupniť, a to napriek tomu, že na autobusovú dopravu putujú verejné financie.
Ako záver skúšobnej prevádzky BID a.s. vo svojom stanovisku odporučila, aby došlo k zrušeniu týchto zachádzok. To však odmietol Odbor dopravy Bratislavského samosprávneho kraja (OD BSK), ktorý požaduje zachovanie súčasnej organizácie dopravy odvolávajúc sa na "sociálny aspekt". Predpokladá sa iba zníženie počtu spojov medzi Mariankou a Stupavou o dva páry denne.
Prístup Odboru dopravy BSK je zarážajúci. Najprv sa rozhodne realizovať skúšobnú prevádzku a potom po jej vyhodnotení odignoruje výsledky a rozhodne o ďalšiom pokračovaní súčasného riešenia, hoci bola preukázaná jeho neefektivita.
Koľko zachádzky stoja obyvateľov koordinátor nevie
V našich otázkach sme sa pýtali aj na ekonomické ukazovatele v súvislosti s existenciou týchto zachádzok. Odpovede na ne sme nedostal, keďže ich sám koordinátor nepozná. V stanovisku BID a.s. sa uvádza: "Zo strany dopravcu nám boli poskytnuté len čiastočné podklady a nebolo možné zrealizovať relevantné zhodnotenie z ekonomického pohľadu." Koordinátor však odhaduje, že až 70 percent nákladov na túto zachádzku uhrádza objednávateľ, len zvyšných 30 percent sa vykryje príjmami z cestovného.
Prevádzka takýchto spojení má v konečnom dôsledku negatívny dopad na celú prevádzku prímestskej autobusovej dopravy. Dochádza k zvýšeniu straty na jeden vozokilometer a súčasne neatraktívne pomalé dopravné riešenie zvyšuje motiváciu cestujúcich prejsť do individuálnej dopravy. Nepriamo potom stúpajú aj náklady na údržbu a výstavbu cestnej infraštruktúry. Následne je otázne, či BSK využíva verejné zdroje efektívne.
Marianke zostáva chaotická obsluha
O kvalitnú dopravu je záujem
Obec Chorvátsky Grob pre svojich obyvateľov objednáva dopravu na prímestskej linke 630 (Zlaté piesky - Chorvátsky Grob), ktorú prevádzkuje Dopravný podnik Bratislava. Vyše päťročné skúsenosti z jej prevádzky dokazujú, že ponúknutie kvalitnej dopravy spôsobí prísun cestujúcich, keďže linka jazdí vyťažená napriek tomu, že ponuka spojov na nej bola zvyšovaná. "Šestotridsiatka" premáva v pravidelnom intervale, takže jej odchody si pravidelní cestujúci ľahko zapamätajú a vždy ide po tej istej trase. S lístkom je možné prestúpiť na bratislavskú MHD, s ktorej odchodmi (električkami na Zlatých pieskoch) bol koordinovaný aj cestovný poriadok. Na linke je kvalitná obsluha zabezpečená aj cez víkend a v sedle. Autobusy prímestského dopravcu Slovak Lines, ktoré objednáva župa, v porovnaní s linkou 630 využíva v Chorvátskom Grobe len minimum cestujúcich.
Výsledný stav pre Marianku je nedostatočný počet spojov do Bratislavy objednávaný župou, ale súčasne aj existencia spojení pre troch cestujúcich v spoji. Ako vyplynulo zo stanoviska BID a.s., koordinátor už pri zostavovaní cestovného poriadku platného od decembra 2012 požadoval viac spojov do Marianky v zmysle Plánu dopravnej obsluhy, toto však BSK neakceptoval.
Nedostatok spojov si musí Marianka kompenzovať tým, že si z vlastného rozpočtu objednáva spoje navyše u Dopravného podniku Bratislava. Jeho spoje na linke 37 premávajú po odlišnej trase, platí na nich odlišná tarifa jednorazových lístkov a samostatné prepravné podmienky. Na trase Marianka - Bratislava sú tak prevádzkované dve linky rôznych dopravcov s nezapamätateľnými odchodmi.
Nateraz sa tak zdá, že vyhrala politika a snaha nenarúšať existujúci status quo a to za cenu nástojenia na nekvalitnej dopravnej obsluhe.