Obmedzovanie MHD už nastáva. Najskôr potichu, teraz už aj nahlas

Napĺňajú sa hrozby dopravného podniku, čoraz viac spojov je vynechaných.

Problémy s nedostatkom prevádzkyschopných vozidiel MHD sa stupňujú. K nevypravovaniu spojov dochádzalo aj v roku 2012, no od marca 2013 je situácia horšia a horšia.

Prvé rozsiahlejšie problémy nastali po zistení zlého stavu trolejbusov v marci 2013, keď väčšinu spojov na trolejbusovej linke 202 v pracovných dňoch prevzali autobusy. Pôvodne sa uvažovalo s predlžovaním intervalov na trolejbusových linkách 201 202208, no podľa dopravného prieskumu členov dopravných občianskych združení, by sa v takomto prípade v rannej špičke priemerne do každého vozidla fyzicky nezmestilo 21 cestujúcich. Počas rannej špičkovej hodiny by na zastávke Pažítková zostalo vyše 600 cestujúcich. Na základe apelu občianskych združení nakoniec k takémuto scenáru nedošlo a úlohu trolejbusov prebrali autobusy.

Za rovnaké cestovné polovica miest v autobuse

Zatiaľ čo sa problém trolejbusových liniek podarilo zaplátať, od apríla sa zhoršuje situácia v autobusovej doprave. Pre nedostatok prevádzkyschopných vozidiel sú na vybrané spoje nasadzované autobusy s inou kapacitou, než je predpísaná a než je žiaduca. Objavuje sa stav, keď je kĺbový autobus dĺžky 18 - 19 metrov nahradený midibusom dĺžky 9,5 metra. Znamená to, že kapacita každého takého spoja je znížená na polovicu. Ak je pôvodne kĺbový autobus naplnený napríklad na 75% a dnes miesto neho na zastávku príde midibus, znamená to, že cestujúci sú v ňom natlačení ako sardinky a okrem toho sa doňho nezmestí 34 cestujúcich. V máji 2013 jazdili midibusy miesto kĺbových autobusov na linkách 21 34 61 63 70 8493, podobná situácia je aj v júni.

V mnohých prípadoch je však takéto obmedzovanie kapacity nepochopiteľné. Zatiaľ čo na najvyťaženejších linkách sú vypravené malé autobusy, inde jazdia poloprázdne kĺbové autobusy. Napríklad v piatok 17. mája sa potlačili cestujúci na linkách 21 34 a 70, ale v rovnakom čase boli vypravené dva kĺbové autobusy na linku 99, kde bežne premávajú a postačujú menšie vozidlá.

Aby uvedená situácia nebila toľko do očí, po tom, čo sme dopravný podnik v máji upozornili na problematickú situáciu, začali byť vybavované menej kapacitné vozidlá tabuľkou „záložné vozidlo“. Takýto marketingový ťah však nič na problematickej situácii nemení, ale zato sťažuje výkon kontroly.

Spoj vôbec nemusí prísť, nedozvedeli ste sa o tom

Predchádzajúci problém sa dopravný podnik snažil aspoň čiastočne riešiť presunutím troch autobusov do petržalskej vozovne. Objavil sa však problém nový. Tým je nevypravovanie vozidiel. Cestujúcemu spoliehajúcemu sa na cestovný poriadok tak vôbec spoj nemusí prísť, pretože časť vozidiel ani nevyjde z garáže. Nemá totiž čo vyjsť. V ostatných dňoch už počet nevypravených vozidiel prevyšuje 10, a to najmä na petržalských linkách. Svoje skúsenosti však majú aj obyvatelia Dlhých dielov. Tam pravidelne nepremáva jeden z piatich trolejbusov na linke 33, a to bez náhrady.

Vykonávanie dopravy podľa cestovného poriadku je jednou zo základných povinností dopravcu, ktorý má uzatvorenú zmluvu s mestom. Mesto však súčasne prehliada upozornenia dopravného podniku na kritickú situáciu v obnove vozidlového parku. DPB v máji upozorňoval poslaneckú Komisiu dopravy a informačných systémov o tom, že výkony môžu klesať nekontrolovateľne. To už v súčasnosti nastáva. Cestujúci však neboli nijako informovaní o tom, že nejaký spoj nepríde. Zistili to až po tom, čo sa tak reálne stalo.

Aktualizované: DPB zareagoval na uvedené informácie a od 21.6.2013 určil linky a spoje, na ktorých budú platiť obmedzenia.

Konkrétne nevypravené vozidlá je možné sledovať aj prostredníctvom stránky Vozidlá > Výprava na imhd.sk, na ktorú svojimi postrehmi z reálnej prevádzky prispievajú používatelia.

Quo vadis, MHD?

Predstavy dopravného podniku o riešení súčasnej situácie sme sa snažili zistiť už 13. mája. Ani po viacerých urgenciách sme odpoveď nedostali. Vychádzať sa preto dá len z materiálu DPB predloženého poslancom. V ňom dopravca navrhuje obnovu 100 autobusov v roku 2013. Kde na ne vziať prostriedky, nevedno. Navrhuje sa tiež prenájom trolejbusov a autobusov. Poslanecká komisia zobrala informáciu na vedomie a ďalšie kroky neurčila.

Mesto pripravuje náročné projekty rozvoja električkových a trolejbusových tratí, avšak ako už mnohokrát sa ukazuje, že nemá dostatočnú kontrolu ani len nad existujúcou dopravou. Na zvýšenie využívania MHD nestačia len vyjadrenia o podpore MHD, ale v prvom rade musia byť vytvorené podmienky na to, aby vôbec MHD dokázala cestujúcich prepravovať na patričnej úrovni. Pokiaľ sa bude obmedzovať kapacita spojov najvyťaženejších liniek na polovicu a pokiaľ spoje uvedené v cestovnom poriadku vôbec neprídu, nielenže MHD nepriláka viac cestujúcich, ale aj tí existujúci ju budú naďalej opúšťať.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Pretože mám zdravotné problémy s kĺbami a tažšie chodím, mrzí ma, že je 78-čka do Petržalky zrušená. Hovorilo sa o tom, že na Muchovo námestie sa zavedie iný autobus, ale ostalo iba pri sľuboch. A že ma to neprekvapilo.
Tí, ktorí na takéto zmeny trpia sú tí starší a nemôžu sa ani veľmi brániť voči takýmto zmenám.

Ma linku 95 musím chodiť oveľa ďalej a často ju pustím, keď príde preplnená, pretože si potrebujem sadnúť. To, že vynechávajú spoje je nepríjemné, ale viac mi vadí nedodržiavanie intervalov medzi spojmi. Nemôžem si vybaviť ZŤP, pretože by som prišiel o prácu a s paličkouu nechodím. V takom prípade Vás pustí sadnúť si iba málokto. Ak to vyzerá, že nestihnem včas do práce, volám si taxík a ak sa mi to prihodí dvakrát za týždeň, môžem električenku zrušiť a prestať používať MHD.
Podľa mňa nie je správne porovnávať autobusy na linkách 21,34 a 70 s autobusom na linke 99. Myslím tým fakt, že kým na linkách 21, 34 a 70 boli vypravované kratšie autobusy, kým na 99 kĺbové. Prvé 3 sú vypravované z Trnávky linka 99 z Petržalky. O jej vozovni je známe, že jej rapídne ubúda krátkych a aj kĺbových Ikarusov. Takže požičať by potrebovala ona. Ale aj to by znamenalo, že na linky 21, 34 a 71 by nebolo vypravené na dané poradia nič, čo by bolo ešte horšie.
Ja by som dal zrušiť likny 21, 50, 61, 83, 88, 93, 95, 201, 202 alebo ich nahradiť autobusami dĺžky 1,8metra
Reakcia na: marian555 #25:
Ved ked je v BA tolko nepredanych nehnutelnosti, mohli by to vyriesit tak ze by na leto celu Dubravky vystahovali niekde inde a dopravu tam proste zrusili. Vyriesili by sme hned dva problemy: malo autobusov aj vela bytov ?
PS a len tak mimochodom, nezabuda DPB ze v lete planovali "rekonstrukciu" Dubravskej radiali od Hanulovej vyssie? Som zvedavy ako to bude s A-busmi za tie eliny... ?
Reakcia na: Andreas.Papak #23:
Na takej 29 - preco nie? 🙂
Reakcia na: TeBeCe #19:
A ten voz by nemohol chodiť na normálnej linke? ?
Reakcia na: TomJ #17:
s tým zrušením 196-ky by som súhlasil,iba ak by sa ,aspoň špičke skrátili intervaly na L96 ?
Reakcia na: Mike #20:
Tomu sa vraví včasná reakcia. Hlavne, že už od marca sú permanentné problémy s rannou výpravou. To sa teraz niekto zobudil alebo ako si to mám vysvetliť?
Obmedzovanie MHD už nastáva. Potichu. A už aj nahlas
http://www.dpb.sk/o-podniku/aktuality/obmedzena-prevadzka-vybranych-autobusovych-liniek-55a/

vyhovárajú sa na teplo a poruchy... prečo sa tento krát marketingovo nehodí povedať že sa polámalo veľmi veľa ikarusov 4stovkovej rady? Žeby sa potom cestujúca verejnosť začala zaujímať čo bude v septembri?
http://www.dpb.sk/o-podniku/aktuality/privitajte-leto-cabrio-busom/

a my ostatni mozme vitat leto kindervajcami na klbych linkach, alebo nevypravenymi spojmi. ?

Fotogalériu z jazdy vysmiatych ľudí kindervajcom nájdete tu: http://imhd.sk/ba/galeria/update/7155/univerzalne-sorky-pre-vsetko.html?
Reakcia na: MatejBA #10:
Ja som navrhoval radsej poobedny variant 133tky namiesto rannej nakolko v rannej spicke sa jazdi zvacsa v zapche na nabrezi a poobedna spicka by odbremenila 28cku z Eurovey + takisto nezvladanie prepravnych narokov v poobednej spicke z Molecky smerom na DD po 17tej do 19tej. Takisto by boli + 4 vozy do rannej spicky pre casto nevypravovane petrzaslkeporadia.
Reakcia na: Andreas.Papak #15:
L55 nestretávam, nemám teda prehľad o jej vyťaženosti, takže k nej sa vyjadrovať nebudem.
L57 v istých časoch myslím vozí dosť ľudí na to, aby to zvládol minibus
L58 - súhlas s nasadením minibusov
L59 - tú by som zatial nechal tak ako je
L82 - súhlas
L130 - ešte som ju nevidel, takže nemám prehľad o vyťaženosti, ale tipujem, že by tam stačil minibus
L92 - okrem VW spojov skrátiť buď po Krematórium alebo po Tesco Lamač ako L192
L192 - tú by som nechal, v sedle tie vozy aj tak netreba pre inú linku
L196 - tam už dávno mali byť vymenené vozy medzi L96 a L196.

Ešte dodám, že by sa mohla zrušiť alebo upraviť aj L27. Celkovo by bolo treba urobiť zmeny v systéme.
Len tak na zamyslenie:
- mesto si u DPB objednáva výkony a za ne mu platí (či na čas a v plnej miere už riešiť nechcem),
- DPB si do nákladov zahŕňa všetky € potrebné na zabezpečenie prevádzky, o.i. teda aj odpisy,
- DPB by sa mal teda sám starať o to, aby to, za čo dostane zaplatené mal aj čím odjazdiť,
- na druhej strane by mesto malo dôsledne kontrolovať či to, za čo zaplatí dostane aj skutočne, nie len na papieri, a ak nie, treba krátiť financie,
- ak DPB nie je schopný zabezpečiť dostatočný počet prevádzkyschopných vozidiel, tak treba vymeniť manažment, nakoľko je zbytočný taký manažment podniku, ktorému aj keď chýbajú základné výrobné prostriedky, tak len čaká keby mu niečo spadne do dvora.
Osobne by som navrhoval nasledovne:

- zrušiť L55
- na L57 nasadiť minibusy
- zrušiť L58 alebo na ňu nasadiť minibusy
- na L59 zredukovať spoje alebo kapacitu (napríklad /4 chodí minimálne poobede vyťažené tak maximálne na Sor B9,5)
- zrušiť L82
- zrušiť L130
- na L92 zredukovať spoje alebo kapacitu (po skončení smeny a pred jej začiatkom vo VW chodí plná, avšak v ostatnom čase práve naopak)
- zrušiť L192
- na L196 zredukovať spoje alebo kapacitu, alebo ju úplne zrušiť
Reakcia na: kecho #7:
Sám som z Dlhých Dielov, aj 133 raz za čas využijem, no MHD by sa mala riešiť viac logicky ako politicky... Ale to som asi príliš optimista 🙂