Dokáže imhd.sk predpovedať budúcnosť?

Minulosť dokazuje, že áno.

Presne pred dvanástimi rokmi odštartovala na imhd.sk rubrika Sci-fi, ktorá odvtedy prináša pohľady na často reálne absurdné situácie, hyperbolizuje vlastnosti bratislavskej dopravy, prípadne paroduje známe slogany, reklamy, filmy a udalosti. Pred 12 rokmi by však málokto povedal, že sa niektoré z fikcií stanú skutočnosťou. Nie je ich však málo.

Produkty firmy SOR

Na rozrastajúcu sa ponuku autobusov firmy SOR, ktorá sa pred ich výrobou zaoberala výrobou maringotiek, malotraktorov a ďalšej poľnohospodárskej techniky, reagovalo viacero sci-fi vrátane prvého. V tom čase v uliciach Bratislavy jazdilo len 8 midibusov od tejto firmy. Autori sci-fi postupne predstavili kĺbový SOR (2001, reálne vyrobený v roku 2007), trolejbus SOR (2004, reálne vyrobený 2008) a SOR Doors (2004, 5-dverový autobus SOR vyšiel na svetlo sveta v roku 2007).

Množiaci sa počet autobusov SOR bol v roku 2004 terčom paródie na film Scary Movie pod názvom SORy Movie. Kto by to bol povedal, že o 7 rokov neskôr budú vozidlá od tejto firmy najrozšírenjšie vo vozidlovom parku autobusov MHD. Ďalšie množstvo už nerealizovaných „SORiek“ sa „povaľuje“ v iných sci-fi článkoch.

Úpravy vozidiel

V roku 2001 ulicami Bratislavy jazdil autobus typu TAM BUS, ktorý mal na mieste čelného linkového označenia zavesenú handru. Tá bola dlho tŕňom v očiach minimálne fanúšikom MHD, čo dali najavo aj v sci-fi, kde velebili fiktívne nahradenie handry elektronickou tabuľou. Hoci sa pri tomto konkrétnom autobuse až do svojho vyradenia podarilo handru nahradiť len papierovým kartónom, iné vozidlá tohto typu od roku 2006 skutočne začali dostávať elektronické tabule.

Pohon dispečerských vozidiel plynom sme predstavili v roku 2002. V tom istom roku skutočne takto prerobené dispečerské vozidlá začali jazdiť. Pravda, zdrojom plynu v realite nebola fazuľová polievka – ako uvádzalo sci-fi – ale plniareň CNG.

Prestavbu Ikarusu na pohon rajským plynom ste si mohli pozrieť v roku 2003, podobne aj prestavu na pohon CNG. Dopravný podnik o rok neskôr skutočne začal prestavbu Ikarusu na pohon CNG, no prestavba nebola dotiahnutá do konca a vozidlo bolo nakoniec zošrotované.

Trať na Hlavnú stanicu sme uzavreli už v roku 2007

Trať na Hlavnú stanicu bez električiek

V roku 2007 mohlo vzbudiť úsmev sci-fi o uzatvorení električkovej trate na Hlavnú stanicu. Od konca roku 2011 sa to však stalo realitou a namiesto električiek na stanicu jazdia autobusy.

Na bezbrehé „prepožičiavanie“ názvov zastávok rôznym subjektom sme si posvietili v roku 2004, kde sme ukázali, ako by vyzeral cestovný poriadok linky 31, ak by boli všetky zastávky premenované. Rok 2012 pripomenul, že fikcia sa až tak veľmi nemýlila, pretože viaceré zastávky v meste boli premenované na zložité komerčné názvy.

Rok 2009 priniesol aj paródiu na Bratislavu v podobe plagátu „Autoslava“. Tento výraz stal pomerne rozšíreným pre sústredenie sa niektorých organizačných zložiek magistrátu a polície a aj mnohých obyvateľov mesta hlavne na vytváranie lepších podmienok pre automobilovú dopravu.

Historické vozidlá

Historický trolejbus na Dlhých dieloch

Prvé sci-fi (2001) sa zabávalo na tom, že dopravný podnik pre nedostatok vozidiel zmodernizoval historický trolejbus Škoda 9 Tr a ten pri tom dostal aj elektronické linkové tabule. To sa síce nestalo skutočnosťou, no iný historický trolejbus – Škoda 14 Tr #6207 – v roku 2005 skutočne elektronické tabule dostal, čo o niekoľko rokov predĺžilo jeho prevádzku.

Pred otvorením trolejbusovej trate na Dlhé diely v roku 2006 sme v sci-fi poukázali na to, ako to dopadne, keď sa príde na to, že nakúpený počet trolejbusov s pomocným pohonom je nedostatočný. Podľa sci-fi mal na trati premávať historický trolejbus, čo sa neskôr stalo aj skutočnosťou, aj keď opäť s iným historickým vozidlom.

Inšpiráciu si brali aj inde

HoverSOR pri Hoteli Forum

V roku 2001 sme predstavili netradičný náter električiek T3. Od roku 2007 sa v podobnom vyfarbení objavujú v uliciach Prahy električky typu T3R.PLF.

Rovnako v roku 2001 bola na pretrase opäť téma nedostatku vozidiel. Tú sa podľa fikcie dopravca snažil riešiť nasadením traktora na linku MHD. Až do takéhoto extrému to zatiaľ nezašlo, avšak v roku 2008 krátky čas v Košiciach na jednej z liniek MHD jazdilo dispečerské vozidlo pre nedostatok vodičov.

Nie je bez zaujímavosti, že jedna z fotomontáží sa dostala aj ako oficiálna ilustračná fotografia do článku denníka SME o Hoteli Forum. Denník zjavne bez vedomia, že sa jedná o fotomontáž, použil fotografiu z roku 2001, na ktorej prilieta na pomyselný hotelový heliport vznášadlo „HoverSOR“. Touto skúsenosťou sa inšpirovali aj naše stránky, ktoré ako ilustračnú fotografiu pre článok o uzavretí Mosta SNP bez náhradnej dopravy použili z rovnakého sci-fi fotomontáž, na ktorej prilieta „HoverSOR“ na vežu mosta.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Technopol #4:
Teraz robíme predpovede pre Košice... ?
http://imhd.sk/ke/informacie/290/scifi.html
"že linka 71 nie je stará 71, ale bývalá trolejbusová linka 201 teraz už obsluhovaná autobusmi. " tesne ale už radšej nepíšte sci-fi 😃
Aale, tych pardoii bolo viacero. Napr taka postriekana 21Tr po prichode do BA vs. 6705+6706 🙂 Kebyze dokladne clovek prezrie vsetky partie sci-fi, tak zase az tak daleko to odstupom casu nebolo uplne sci-fi... Avsak, stale cakam na SORAstru, LFCB15, pripadne ine exemplare 🙂
Vedci by sa mali konečne zaoberať imhd.sk a nie The New York Times... Mali by väčšiu úspešnosť. ?