Dopravný podnik eviduje nárast zranení cestujúcich pri náhlom brzdení

Situácia na cestách zvyšuje pravdepodobnosť náhleho brzdenia vozidla MHD v snahe vyhnúť sa kolízii s iným účastníkom cestnej premávky.

Hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava (DPB) Agáta Staneková informovala, že za 9 mesiacov tohto roka eviduje dopravca až 71 prípadov zranených cestujúcich pri prudkom brzdení.

"Vodiči prostriedkov MHD sú nútení okamžite reagovať a náhle zabrzdiť vozidlo v mimoriadnych situáciách, ktoré najčastejšie spôsobujú vodiči individuálnej dopravy nerešpektovaním pravidiel cestnej premávky. Ide najmä o situácie, keď osobné auto vychádza z vedľajšej cesty. Vodič prostriedku MHD v snahe vyhnúť sa dopravnej nehode, pri ktorej by hrozili vážne zranenia a materiálne škody, prudko zabrzdí. Ohrození sú vtedy najmä pasažieri, ktorí stoja a nedržia sa", spresňuje A. Staneková.

Dopravný podnik preto upozorňuje cestujúcich na povinnosti cestujúcich vyplývajúce z Prepravného poriadku, ktorý v článku 3, odseku 11 hovorí o povinnosti cestujúceho držať sa, ak počas jazdy vo vozidle stojí. Držať sa však oplatí aj v prípade, ak cestujúci sedí, najmä na sedadlách umiestnených pred sklenenou, alebo plechovou zástenou, do ktorej by mohol pri prudkom brzdení naraziť a zraniť sa.

Ako ďalej dopĺňa A. Staneková, "medzi časté príčiny vynúteného brzdenia patrí aj náhle preraďovanie sa vodičov individuálnej dopravy do jazdných pruhov pred vozidlá MHD a následné neočakávané brzdenie. Vodiči osobných áut sú v mnohých prípadoch dokonca natoľko bezohľadní, že sa neočakávane zaradia aj do vyhradených BUS pruhov a vodiči MHD už nedokážu predísť zrážke alebo prudkému brzdeniu. Dopravný podnik apeluje na vodičov individuálnej dopravy, aby sa na cestách v Bratislave správali ohľaduplne, keďže svojím nerozvážnym konaním ohrozujú cestujúcich verejnej dopravy."

"DPB zároveň upozorňuje cestujúcich, že vodič MHD často nedokáže takýmto kolíznym situáciám predísť, preto sa musia počas jazdy pevne držať", uzatvára A. Staneková.

Ako zaujímavosť možno spomenúť, že povinnosť držať sa počas jazdy bola v Prepravnom poriadku zakotvená už v čase, kedy premávka na cestách bola ešte relatívne pokojná. Prvý prepravný poriadok pre bratislavskú autobusovú dopravu z roku 1933 v článku 3, odseku 14 hovorí: "Cestujúci, ktorí vo vozni stoja alebo idú, sú povinní zadržať sa o záchytné zariadenia, aby za chodu boli chránení pred zapotácaním alebo pádom. Cestujúci nahradí podniku škodu, ktorú zavinil tým, že sa nedržal, ačkoľvek mal možnosť tak urobiť."

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Mike: Mamicka vobec nemusi byt asertivna, staci ze poziada vodica. Ak vodic poziada cestujuceho o uvolnenie vyhradeneho miesta a cestujuci odmietne opustit vyhradeny priestor, tak moze vodic vylucit pasaziera z prepravy bez nahrady cestovneho arogantneho cestovneho. Vid prepravny poriadok
Reakcia na: Mathelco #9:
Hentie sedačky by som odpílil. To by mal byť iba priestor na státie a následne pre kočík/vozík. Dnes tam vždy sedia dúchodci a keď dojde mamička s kočíkom tak musí byť ináč asertívna aby ich odtiaľ vyhnala...
Ale zasa chápem že ich tam SOS musel dať, aby mal aspoň nejaké sedadlá na nízkej podlahe, lebo ináč všetky majú na podeste...
Akurát dnes som sa stretol s podobnou situáciou no zo strany vodiča DPB. Išiel som 94-kou smerom do Petržalky a na moste SNP bol vodič zapozeraný do lode, čo práve plával popod most, premávka bola pomerne riedka, a zrazu veľmi prudko zabrzdil, zrejme nejaká jama, alebo čosi podobné na ceste, určite nie žiadne auto. Ja som sa síce držal, ale mal som čo robiť ustáť to, najmä keď na vás padnú ďalší 2-3 ľudia a padali všetci, či už stáli a držali sa, ale aj tí čo sedeli. No najväčší problém som zaregistroval u ľudí, čo sedeli na tých sklápacích sedačkách v miestach pre vozíky a kočíky (SOR). Vzhľadom na to, že tam sedíte bokom v smere jazdy, a viac menej sa nemáte čoho držať, kedže pred vami je otvorený priestor, tak tam všetci pekne "lietali"
Aj keď sa cestujúci drží, aj tak mu to veľakrát nepomôže. A nie vždy sú na vine vodiči okolitých áut, ale je to ZLÝ spôsob jazdy vodiča DPB! Naposledy som takého "Fittipaldiho" zažila v trojejbuse linky 205 v piatok 5.10.2012 ráno pred 8. hodinou na trase Trnavská - Kvačalova. Stála som, a napriek tomu, že som sa držala, som to niekoľkokrát, podobne ako ostatní cestujúci, dokonca aj sediaci, neustála, a takmer som padla. Zvlášť jedno zabrzdenie bolo také, že sme všetci "leteli" meter dpredu! Asi sme tam mali všetci anjelov strážnych, lebo nikto nepadol. Po vystúpení na Kvačalovej som čakala na prechode, a videla som vodiča tejto 205 (stál na červenú na odbočenie na Svätoplukovu), a zdalo sa mi, že sa REHOCE! Bol to asi 50-nik, silnejší, na hlave vyholený. Vyzeral, ako keby mal vypité, alebo nejakú drogu, v žiadnom prípade psychicky nebol v poriadku!
Myslim si,ze viac ako nejake napisy a upozornenia,by mali konecne zacat policajti sledovat a pokutovat debilnych vodicov v IGK,ktori si spravili z jazdy a parkovania v BUS pruhoch a na zastavkach uz normalne narodny sport.Jednoducho si musia uvedomit a naucit sa ze BUS pruh a zastavka MHD su pre nich zakazana zona.Dost casto sa stava,ze prave kvoli tomu ze autobus takyto experti ohrozia vo svojom priestore,tak musi dupnut vodic na brzdy a nestastie je na svete.Zachrani sice mozno hodnoty v podobe rozbitych plechov,ale ludske zdravie a zivot nie.Aj na tuto skutocnost by mal DPB zacat upozornovat policiu a ziadat o preventivne kontroly,nielen apelovat na cestujucich aby sa drzali a na vodicov IGK aby jazdili ohladuplne. ?
Reakcia na: AAA #5:
V SORkach nie su, v medvedoch je taky kruhovy modry piktogram ruky drziacej sa madla (tie tam lepi vyrobca), v elektrickach to prekryli tie reklamne panely
Reakcia na: Zvero #3:
V nových vozoch už fakt tie slávne nápisy ako "Keď stojíte, držte sa", nie sú? Lebo som sa nikdy o to veľmi nezaujímal, tak som prekvapený.
Dnes som isiel 63/1 zo zastavky ZST Lamac a bolo mi cudne ze meska 2 minuty ked ma konecnu nedaleko.. ale pointa: Tym ze meskal snazil sa to dobehnut, tak sa rozbehol na 90km/h a zrazu chyti cervenu a ledva to dobrzdil za 5 sekund zabrzdit so SOR NB 18 CITY je dost blbe a stal som vpredu (skoro som oknom vyletel) sak sa mi to stalo aj v IKARUSE 435 a tam som ani nevedel ze brzdi takze tie nove sorky,tedomy su onicom lebo ked chce clovek prezit v mhd musi cakat na stare dobre ikarusy alebo karosy ?
Bohuzial je chyba (a zaroven velka tragedia) aj v tom, ze dopravny podnik neinformuje cestujucich nijakym sposobom aby sa drzali, aby nestali v priestore prednych dveri, aby mamicky s kocikmi davali vodicovi vcas najavo ze chcu vystupit....za socializmu sa tie nalepky tlacili. Dnes nie je vidiet ani jednu a ked sa nieco stane, dpb sa salamunsky odvola na prepravny poriadok ktory je v kazdom vozidle. Ale to nie je cesta, informacia musi byt sprostredkovana hned, jasne, zrozumitelne, zretelne a viditelne.
Reakcia na: sailin #1:
No, pravdu veru ze nemas, i ked je par expertov ktori brzdia akoby ziadne brzdy nemali 🙂 Autobusmi to nie je, budto ide vol za volantom, alebo opat blba situacia na ceste. Vozidlo ma ucinnejsie brzdy, a nie kazdy sofer je tak isto dobre "zaskoleny" na to, akoby si mal spravne brzdit, a ze brzdu treba viest v krivke pricom pri dobrzdovani do uplneho zastavenia mas brzdu povolit a nechat dobrzdit zotrvacnostou, a nie na maximum zatlacit pedal 🙂 MB CC (tiez rovnako nove busy) brzdia podstatne prijmnejsie, avsak, vo vela pripadoch starsi typ Ikarus 435 (klbovy Ikarus) zabrzdi omnoho efektvnejsie. Pri SORkach ale treba brat do uvahy aj to, kto to vyrobil, za kolko to vyrobil a tak (ale to nepatri do tejto debaty) takze tam ani vodic, ani nik neovplivni taku rozmlatenost vozidla.


A ten narast nie je evidovany sorkami, napr na novom moste si velmi vela vodicov uvedomi v smere do mesta ze chce ist dole pod most, najpr vytoci volant, potom tukne do blinkru, a rozkrikuje sa, ze ho autobus ktory bol meter za nim nepustil 😃 Napr velmi pekny pripad bol po zavedeni BUS pruhu na moste hned v prvy den premavky 🙂 l83 voz SOR NB18 vs. osobne auto 🙂
ja si myslim, ze ten narast v poslednom case eviduju hlavne v suvisosti s tymi novymi cervenymi autobusmi, myslim SOR sa volaju (83ky, 93ky..) a tie ked len pribrzdia, uz letis cez cely bus dopredu (osobna skusenost).. nove autobusy-nove brzdy a vodici su asi este zvyknuti z tych starych rachotin riadne pritlacit pedal... tam by som mozno aj vodicom dohovorila