Bratislavskú integrovanú dopravu spustia 1. marca 2013

Zastupiteľstvá BSK a Bratislavy schválili zavedenie prvej etapy Bratislavskej integrovanej dopravy 1. marca 2013.

Zastupiteľstvá Bratislavského samosprávneho kraja a Hlavného mesta Bratislava na posledných zasadnutiach v tomto roku schválili zavedenie 1. etapy Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji 1. marca 2013. V rámci Bratislavskej integrovanej dopravy (BID) bude realizovaný jednotný predplatný cestovný lístok (PCL) pre spoje Dopravného podniku Bratislava, Železničnej spoločnosti Slovensko a Slovak Lines a pravdepodobne aj RegioJet na území Bratislavy a Záhoria. Zaintegrované územie bude rozdelené na 22 zón, z toho 2 na území mesta Bratislava a 20 na Záhorí. Zákazník si pri kúpe PCL sám stanoví, v ktorých zónach chce cestovať, a podľa toho zaplatí cenu - podobne ako to bolo pri električenkách v Bratislave platných pre bývalé 1. a 2. pásmo. Na výber budú predplatné lístky pre jednu až 10 zón, bratislavské zóny sa však budú dať pre predplatné cestovné lístky zakúpiť len spoločne na celé mesto. Ďalšiou možnosťou bude celosieťový predplatný lístok platný na celom území kraja.

V rámci zón, na ktoré bude PCL platiť, bude môcť cestujúci neobmedzene cestovať vlakmi, električkami, trolejbusmi a autobusmi zúčastnených dopravcov. Napríklad cestujúci z Malaciek, ktorý dochádza do Bratislavy, bude môcť za 76,90 € mesačne bez obmedzení a ďalších poplatkov cestovať vlakmi aj autobusmi na trase Bratislava - Malacky, mestskou hromadnou dopravou v Bratislave aj Malackách a tiež do ďalších obcí v príslušných zónach - teda napríklad aj do Stupavy, či Zohora.

Držitelia predplatných cestovných lístkov pre mesto Bratislava (zóny 100 a 101) zakúpených pred spustením BID budú môcť využívať jednotlivých dopravcov podľa tarifných podmienok platných pri ich zakúpení. To znamená, že ak má v súčasnosti cestujúci zakúpený PCL platný len pre Bratislavu, výhody možnosti cestovať všetkými dopravcami bude môcť získať až po zakúpení nového PCL platného od 1.3.2013 alebo neskoršieho termínu.

Jednorazové lístky až v 2. etape

Zavedenie BID sa zatiaľ nedotkne cestujúcich, ktorí cestujú menej pravidelne, alebo z iného dôvodu nechcú využívať predplatné cestovné lístky. Tí budú platiť cestovné tak ako doteraz - budú používať jednorazové alebo turistické cestovné lístky samostatne u jednotlivých dopravcov. Samostatný zostane aj SMS lístok platný len pre MHD v Bratislave, s ktorým BID zatiaľ nepočíta. Spoločné jednorazové lístky v rámci BID by mali byť zavedené k termínu celoštátnej zmeny cestovných poriadkov v decembri 2013, kedy by už mali byť obstarané potrebné zariadenia pre DPB a tiež železničné stanice v regióne.

Dopravná optimalizácia zatiaľ nebude

O kvalitnú dopravu je záujem

Obec Chorvátsky Grob pre svojich obyvateľov objednáva dopravu na prímestskej linke 630 (Zlaté piesky - Chorvátsky Grob) kde dopravu prevádzkuje Dopravný podnik Bratislava, a ktorej prevádzka je veľmi podobná navrhovanému systému BID. Vyše štvorročné skúsenosti z jej prevádzky dokazujú, že ponúknutie kvalitnej dopravy spôsobí prísun cestujúcich, nakoľko linka jazdí slušne vyťažená. "Šestotridsiatka" jazdí v pravidelnom intervale, takže jej odchody si pravidelní cestujúci ľahko zapamätajú a vždy ide po tej istej trase. S lístkom je možné prestúpiť na bratislavskú MHD s ktorej odchodmi (električkami na Zlatých pieskoch) bol koordinovaný aj cestovný poriadok. Na linke je kvalitná obsluha zabezpečená aj cez víkend a v sedle. Vyťaženosť linky navyše dokazuje, že pre cestujúcich nie je problémom ani prestupovanie, ak spoje na seba nadväzujú.

Integrovaná doprava však nie je len o jednotnej tarife, ale aj o dopravnej optimalizácii. Podľa schválenej Koncepcie BID by sa mal systém prímestskej dopravy viac podobať systému MHD - linky by mali mať prehľadné a jednotné trasy, jednoznačné číslovanie, zrozumiteľné cestovné poriadky s odchodmi v pravidelných intervaloch, čím by sa stali ľahko zapamätateľnými. Súbežná vlaková a autobusová doprava by sa mala eliminovať a ušetrené výkony autobusov by sa mali využiť na zlepšenie lokálnej obsluhy, zabezpečenie nadväzností k vlakom a predĺženie doby prevádzky. Obsluha by podľa koncepcie mala byť celkovo atraktívnejšia pre súčasných aj nových cestujúcich.

Uvedené zlepšenia však BID od 1.3.2013 realizovať nebude, čomu nasvedčuje aj nový cestovný poriadok regionálnych autobusov, ktorý princípy integrovanej dopravy aplikuje len vo veľmi malom rozsahu (pozitívnym príkladom sú napríklad spoje linky 102401 do Marianky, ktoré aspoň čiastočne pripomínajú riešenie navrhnuté v Koncepcii BID). Namiesto toho väčšina liniek naďalej premáva v zdanlivo náhodných časoch po zdanlivo náhodných trasách, pričom označované sú len názvom konečnej zastávky a pomaly rolujúcimi nácestnými zastávkami. Jednoduchosti nepridáva ani zložitý systém obmedzení prevádzky. Cestujúci teda musí v neprehľadnom cestovnom poriadku "lúštiť" rôzne poznámky stanovujúce, kadiaľ a kedy spoj premáva. Ak teda cestujúci zvažuje presadnutie z auta do prímestskej dopravy, systém ho odrádza ešte pred príchodom na zastávku. Autobusy navyše končia premávku mimoriadne skoro - z okresných miest do Bratislavy idú posledné autobusy spravidla okolo 22:00, z Bratislavy okolo 22:45 - a nočná doprava neexistuje.

Zvyšok kraja o rok

Od decembra 2013 sa plánuje rozšírenie BID aj na okresy Pezinok a Senec, čím by malo dôjsť k tarifnej integrácii celého kraja. To, či k rovnakému termínu dôjde aj k zlepšeniu dopravnej obsluhy územia, zatiaľ nie je známe.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #50:
OK, to je novinka, ospravedlnujem sa
Reakcia na: fran #49:
Nemas pravdu, Devinske Jazero bude zaradene do zony 101, teda do mestskej zony. Prave naopak, ide o zlepsenie - obycajna elektricenka pre Bratislavu bude platit aj na vlakoch az do Devinskeho jazera.
Cela nova BID je pre nas zahradkarov z Devinskej Novej Vsi, cast Devinske Jazero nanic. Kedze do tejto casti Bratislavy nepremava mestska hromadna doprava, zeleznice sa rozhodli, ze stanicka v DNV uz nebude v zone velkej Bratislavy a teda BID listok bude rovnako drahy ako do pri ceste do Zohoru. Uzasne vylepsenie! Hoci som na toto nesystemove rozhodnutie viackrat upozornovala (dokonca viackrat slubili ze v dalsej etape to opravia), vobec nic sa nezmenilo ani teraz. Takze "dakujeme" páni zostavovatelia zon BID.
Reakcia na: Ike #47:
To ze sa to zavadza postupne z pohladu uzemia podla mna nie je problem - Zahorie aj tak so zvysnymi prilis prepojene nie je a je to dobra cesta na vychytanie pripadnych much - cely kraj naraz je trochu velke susto. Aj IDS JMK sa spustal postupne.

Absencia dopravnej optimalizacie vsak fail je a totalny. Tym ze nie je dopravna optimalizacia, nie je ani zvysenie kvality, takze nepribudnu cestujuci = nezvysia sa trzby = IDS bude stratovy (a mesto do neho podla mna v sucasnej podobe malo odmietnut v stupit). Rovnako "vdaka" absencii optimalizacie nebudu ani financne uspory.

Pritom dopravna optimalizacia v niektorych ohladoch BID vobec nepotrebovala, taktove a prehladne CP sa daju spravit aj bez nej. Staci aby objednavatel povedal ze takto to bude a ono by to tak bolo.
No... vidím, že BID je podobný scenár ako preferencia dopravy.

Chápem, že niektoré byrokratické záležitosti a možno egocentrické správanie zúčastnených subjektov je problém, ktorý sa proste objaví a nedá sa vyriešiť, ale to postupné zavádzanie BID bez dvoch okresov a bez dopravnej optimalizácie, to BID nie je.

Mali to proste dobre pripraviť a spustiť naraz. Takto to odradi viac ľudí.
Vážení obyvatelia Bratislavy,

I'm a PhD student from Poland Cracow. I'm doing research about memory for prices before introducing euro currency in EU.
Could you please help me and tell how much were the prices for MHD tickets in November 2008 and November 2010 obyčajný and zľavnený:
30-dňový
90-dňový
for pre 1. pásmo,pre 2. pásmo,pre 1. + 2. pásmo,pre 1. + 2. pásmo + BID

I can not find it anywhere, and it is VERY VERY important.

Please if you don't know, please tell me who I can ask or where I can find this info.
Thank you for your help!!!!

Aga
Reakcia na: 810zssk #44:
Ale ved nereprezentuje. V.Levare-MA 8km, 2 zony; MA-P.Stvrtok 7km, 3 zony.
Reakcia na: M@trixX #43:
Zona ma reprezentovat vzdialenost, nie pocet obci.
Reakcia na: 810zssk #42:
Ocividne to vidime inac. Pre mna je podstata IDS v tom, aby som pri prestupovani na ceste z domu do BA nemusel kupovat dva-tri rozne listky (SL na stanicu, ZSSK do BA, DPB v BA), ale stacil by mi jeden. To co bude od marca (v pripade zeleznica+mhd) znamena, ze ten jeden listok by mi stacil, ale za takyto "luxus" si priplatim.

A v mojom rieseni by ten listok stale platil bezohladu na to, ci sedim v autobuse, vlaku alebo elektricke, ale ak ten autobus realne obsluhuje obec (zonu) navyse oproti vlaku, ktoru mozem pouzit, mal by som si tuto moznost zaplatit.
Reakcia na: M@trixX #41:
Kde stale beries ze zeleznica ide cez Jakubov a Stupavu?? Ved to nikto netvrdi, ona cez ne nejde.

Nie, jednoduhsie je mat listok ktory plati bez ohladu na formu dopravy, to je cela myslienka IDS. Pokial ide o dualnu zonu, tu vo VOR maju, ale tam je to cele koncepcnejsie, tu je to take ad-hoc riesenie.
Reakcia na: 810zssk #40:
Podla mna by sa praveze zony mali poodsuvat nabok, a to tak, aby sa ceny vyrovnali v oboch tarifach (pri busoch to tak priblizne aj vychadza, pri vlaku je to zdrazenie o tretinu). Mozno by to bola "dezintegracia", ale pre cestujuceho by bolo v zasade jednoduchsie kupit jeden listok s ohladom na to, ci ide cez stupavu alebo nie, ako zobrat troje rozne cenniky a hladat, ze aka kombinacia listkov ho za akych okolnosti vyjde lacnejsie (a to sa nebavime o par centoch).

Rakusky VOR ma vacsinu obci zaradenych aspon do dvoch zon, aj 4 su uplne bezne, tam to asi nikomu nevadi, a asi nebrali ohlad na katastralne uzemia (alebo aky je vlastne dovod, aby zeleznica isla cez jakubov a stupavu)
Reakcia na: M@trixX #36:
Ale zony sa nemaju "odsuvat nabok" aby niekomu nieco sedelo, uz zavedenie dualnej zony v Stupave (s podobnym ucelom) povazujem za chybu. Navyse by si mal rozne cestovne pri ceste busom a vlakom co je dezintegracia.
Reakcia na: Dispecer #38:
KIDS fungoval možno tak 10-12 rokov dozadu ?
Reakcia na: 110mat110 #37:
KIDS už bol... ? V Košiciach sa sníva o KORIDe...
A Kosice len slintaju. Tu sa o KIDS rozprava uz roky a roky a stale prd mame.
Reakcia na: 810zssk #33:
Ved ja by som tu zonu odsunul nabok, aby nepredrazovala vlak. takto nejako: http://s1.postimage.org/3rmxw9azj/26_BID_mx.png
Reakcia na: M@trixX #32:
Bez ohľadu na to, či by si šiel cez Stupavu alebo po diaľnici, vždy zaplatíš podľa toho, cez koľko zón pri svojej ceste prejdeš. Aj to bez ohľadu na to, či v danej zóne nejaká zastávka bude alebo nie.
Reakcia na: 810zssk #28:
Nebude, keďže podľa podmienok ZSSK nemôžeš mať nadväzný lístok z takej stanice, v ktorej vlak nezastavuje.
Tzn, ak máš napr. mesačný z BA do Senca, ale chceš výnimočne cestovať rýchlikom až do Galanty, tak si nemôžeš dokúpiť lístok len na úsek SC-GA, ale musíš ho mať už z Vinohradov.
Reakcia na: M@trixX #32:
Ale oni sa cez tu zonu neteleportuju 🙂 to ze tam nestoja neznamena ze zona sa nepocita.
Reakcia na: 810zssk #31:
Lebo nejdu cez jakubov (245) ani cez stupavu (215) - zostavaju 255 235 225 (3 zony) a BA. A zaroven by tak zostala zachovana aj cena (a cestujuci by nemusel spekulovat s dvoma typmi listkov, ale zobral by BID vsade, cim by sa system zjednodusil).