Električkové predsignály v Dúbravke vypli

Nevyužívajú sa ani zariadenia preferencie, ktoré mesto zakúpilo, a električky strácajú čas.

26-ročná dúbravská električková trať dnes pripomína skôr húsenkovú dráhu. Električky jazdia s obmedzenou rýchlosťou 30 km/h a o tom, či je tu električka ešte vôbec nosným systémom sa dá polemizovať. Rekonštrukcia trate si vyžaduje značné finančné prostriedky, ktoré mesto nemá. Rýchlosti električiek by tak pomohla aspoň preferencia.

Problémy s križovatkami od začiatku

Jednotlivé križovatky v Dúbravke boli vybavené zariadeniami umožňujúcimi preferenciu, na zastávky boli doplnené detektory vozidiel a predsignály – električkové „semafory“ informujúce vodiča o tom, aký signál môže očakávať na najbližšej križovatke.

Preferencia električiek v Dúbravke však nikdy poriadne nefungovala. Na problém sme upozornili ešte v roku 2006, kedy sa zdržania vozidiel len v Dúbravke pohybovali v priemere na úrovni 64 sekúnd na kolo. Namiesto nápravy došlo k pravému opaku – zariadenia preferencie sa prestali využívať na absolútnu preferenciu a v prevádzke zostali len predsignály. Tie umožňovali vodičom električiek aspoň to, aby na „zelenú“ nečakali pred križovatkou, ale s otvorenými dverami na zastávke. Šanca stihnúť električku tak bola vyššia.

Nepríjemnosti nastali, keď dopravný podnik znížil maximálnu rýchlosť električiek v značnej časti Dúbravky na 30 km/h. Križovatky naďalej zostali naprogramované na maximálnu rýchlosť 50 km/h (neskôr 40 km/h), a tak predsignály zväčša ukazovali to, aký signál nebude(!) na najbližšej križovatke.

Uvedený problém bol „vyriešený“ tak, že v závere roka 2011 boli vypnuté aj predsignály. Tým sa dosiahol stav, kedy mesto na signalizácii prerobilo hneď dvakrát. Prvý raz na zbytočne nainštalované zariadenia, ktoré sa nevyužívajú, a druhý raz na zvýšené náklady na prevádzku električiek, ktorá bola pred inštaláciou „semaforov“ rýchlejšia.

Predsignály zrušili

Vladimír Mikuš z magistrátu hovorí, že vypnutiu predsignálov predchádzala v októbri 2011 požiadavka DPB na úpravu riadenia križovatiek z dôvodu zníženia rýchlosti električiek na maximálne 30 km/h. „V rámci overovania možností takých parametrov riadenia, ktoré by zodpovedali aktuálnym rýchlostiam električiek bolo zo strany odborných pracovníkov ODP (Oddelenia dopravného plánovania – pozn. red.), KDI (Krajského dopravného inšpektorátu  – pozn. red.), DPB a Siemens konštatované, že v daných podmienkach jednostupňovej detekcie električiek, vzdialenosti detektorov od stop-čiar križovatiek a nízkej rýchlosti električiek sa už nedá dosiahnuť predchádzajúci stav. Šlo by to, ak by sme na križovatkách mali okrem prihlasovacích detektorov aj aspoň odhlasovacie.“

„Po ďalšej debate na danú tému 2.11 2011 a 7.12.2011 bol v rámci skupiny prijatý návrh KDI na prekrytie, resp. vypnutie električkových informačných návestidiel na zastávkach (tzv. predsignálov), pričom dynamické riadenie v križovatkách je zachované podľa pôvodných logických podmienok. Po vykonaní týchto opatrení DPB dodnes netlmočil žiadne sťažnosti zo strany vodičov električiek,“ informoval Mikuš.

Po našom upozornení, že predsignály boli vypnuté aj pred križovatkou s Harmincovou ul., kde však k žiadnemu obmedzeniu rýchlosti električiek neprišlo, magistrát sľúbil nápravu aspoň tam: „Na rokovaní sa prítomní dohodli na opätovnom zapnutí (odokrytí) predsignálov, avšak až po preverení nastavenia potrebného predstihu zelenej na predsignále a na stopčiare v križovatke podľa skutočne dosahovaných časov prejazdu. Z tohto dôvodu sme požiadali DPB a. s. o poskytnutie potrebných údajov z palubných počítačov, prípadne z ručných meraní. Po obdržaní týchto údajov v spolupráci s Krajským dopravným inšpektorátom pripravíme upravené signálne plány a zaistíme ich implementáciu do riadenia križovatky. Ak budú predsignály správne nastavené podľa reálnych časov prejazdu, je predpoklad, že vodiči budú predsignály viac rešpektovať, pokiaľ by plynule prešli križovatkou bez zbytočného zastavovania na červenú,“ uvádza sa vo vyjadrení spracovanom Oddelením dopravného plánovania.

Na vylepšenia nie sú peniaze

Mesto tiež uvádza, že predsignály by mohli byť obnovené aj na križovatke s Drobného ul. bez závažných dopadov. Na zmenu signalizácie však nie sú peniaze: „Z uvedeného vyplýva, že riadenie predsignálov pri rýchlosti električiek 30km/h je možné zaistiť, potrebné je zabezpečiť preprogramovanie radiča, čo stojí finančné prostriedky. Žiaľ, správca CDS rozpočtovo nie je schopný finančne pokryť všetky požiadavky na optimalizáciu nastavenia logických podmienok dynamicky riadených križovatiek priebežne podľa aktuálnych potrieb.“

O plnom využívaní nainštalovaných zariadení pre absolútnu preferenciu električiek mesto mlčí. Vzhľadom na to, že sa mesto pravdepodobne bude snažiť o získanie EÚ fondov na modernizáciu trate v Dúbravke, bude zaujímavé sledovať, či sa do projektu dostane aj spustenie skutočnej absolútnej preferencie električkovej dopravy.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Hacker #1:
Vyhovoriek je nekonecne mnozstvo...:
1. treba mat vsade svetelne krizovatky, lebo bez toho preferencia nebude mozna
2. ak uz mame vsade svetelne krizovatky, treba medzi nimi koordinacny kabel
3. ak uz mame aj koordinacny kabel, potom nemozeme obmedzovat inych ucastnikov cestnej premavky, lebo to KDI neschvali
4. ak to aj KDI schvali, nemame politicku podporu
5. ak uz po volbach mame politicku podporu, potom nemozu mat elektricky vmax 30 alebo musi byt odhlasovaci detektor

Som zvedavy ako bude to-sa-neda-pribeh pokracovat dalej.
Už vyše roka je vypnutá aj na ŽST Vinohrady. Beží tam pevný interval.
Pamatam este casy, ked sa "zavadzala" preferencia na Karloveskej trati, ktora bola pozastavena, kym sa neotvori tunel Sitina, lebo by to neunosne obmedzovalo automobilovu dopravu. Uplynulo pat rokov od otvorenia tunela a preferencia je stale nefunkcna.