Dobiehanie na spoj MHD nemusí vždy vyjsť

V dnešnej uponáhľanej dobe chce byť väčšina ľudí všade čím skôr, preto sa dobiehanie na vozidlá MHD stalo národným športom. Hoci môže byť aj zdraviu prospešné (cestujúci si zašportuje), nie vždy sa musí oplatiť.

Na dobiehanie doplatila cestujúca, ktorá sa tesne pred autobusom šmykla, spadla pod neho a ten jej následne spôsobil pri odchode zo zastávky odchode ťažké zranenie. No ak sa aj dobiehavanie podarí bez ujmy na zdraví, nie vždy sa podarí nastúpiť a cestujúci má dojem, že mu vodič ušiel naschvál. To, či vodič počká alebo nepočká cestujúceho, je na zvážení rôznych okolností. V zmysle Prepravného poriadku sa za cestujúceho považuje osoba stojaca na zastávke, nie dobiehajúci človek.

Prvou okolnosťou je výhľad vodiča. Ten v spätnom zrkadle vidí dvere z vonkajšej strany, pri električkách alebo zastávkach umiestnených v ľavom oblúku vidí zadné iba čiastočne. Ak cestujúci dobieha kolmo na vozidlo, vodič ho nemá šancu vidieť skôr ako sa objaví vo dverách. Vtedy už však často znie zvukové znamenie oznamujúce zatváranie dverí a tie sa následne zatvárajú automaticky. Spravidla tak dvere privrú cestujúceho, a to bez akéhokoľvek zlého úmyslu či nedbanlivosti vodiča.

Odporúčanie: Ak nemusíte, nedobiehajte. Ak musíte dobiehať, tak radšej z prednej časti, pričom nadviažte očný kontakt s vodičom, ktorý vám naznačí, či vás počká. Ak dobiehate kolmo na vozidlo, presvedčte sa, že neznie zvukové znamenie oznamujúce zatváranie dverí.

V niektorých prípadoch vodič cestujúceho vidí, no napriek tomu zatvorí dvere a odíde. V tomto prípade je problémom nastavenie križovatiek. Vodiči už dobre vedia, že ak sa na nejakej zastávke zdržia dlhšie, na najbližšej križovatke nechytia zelenú a ich meškanie sa zväčší o minútu. Ak napríklad na električkovej radiále jazdia električky každé štyri minúty, každá minúta meškania znamená o 1/4 viac cestujúcich čakajúcich na spoj. Nástup a výstup je tak pomalší, vozidlo sa viac zdrží na zastávke a meškanie sa nabaľuje. Aj počkanie na jednotlivca môže v konečnom dôsledku znamenať zdržanie ďalších 100 cestujúcich o niekoľko minút, zhlukovanie spojov, stratu prípojov a nadväzností na iné spoje.

Odporúčanie: V špičke nedobiehajte, vozidlá vtedy majú často meškania. Dobiehanie sa oplatí iba na linky, ktoré premávajú v riedkych intervaloch, určite nie na tie, ktoré jazdia každých niekoľko minút.

Iným prípadom je ak vodič stojí na križovatke a čaká na zelenú, cestujúci dobehne a dožaduje sa otvorenia dverí. Zastávky sú presne vymedzené a schválené magistrátom a dopravnou políciou, preto má vodič v predpisoch zakázané umožniť nástup a výstup mimo zastávky. Ak by došlo k pošmyknutiu a zraneniu cestujúceho pri nastupovaní, cestujúci by mohol žalovať dopravný podnik a žiadať odškodné, na čo by v konečnom dôsledku mohol doplatiť práve vodič.

Odporúčanie: Nastupujte iba na riadnych zastávkach.

Existuje však prípad, kedy cestujúci beží na vozidlo a to mu ujde pred nosom aj napriek tomu, že podľa cestovného poriadku má odchod až o minútu či dokonca neskôr. Dopravný podnik a mesto majú uzatvorenú Zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme, kde sa definujú aj štandardy kvality dopravy. Podľa nich vozidlo nesmie odísť ani o sekundu skôr než je minúta odchodu podľa cestovného poriadku. V takomto prípade vodič musí čakať na zastávke až do riadneho odchodu, a teda má dosť času počkať aj dobiehajúcich cestujúcich.

Odporúčanie: Ak vozidlo odišlo skôr zo zastávky, presvedčte sa, že máte nastavený presný čas (rovnaký ako vo vozidlách MHD), a o nadbehnutí informujte dopravcu alebo magistrát.

Na záver je nutné poznamenať, že dobrú voľu počkať cestujúcich ovplyvňuje aj správanie cestujúcich. Zatiaľ čo v minulosti bolo bežné poďakovať vodičovi za počkanie, dnes sa táto elementárna slušnosť stáva výnimkou. Aj malé slovko "ďakujem" môže vodičovi naznačiť, že urobil správnu vec a že sa ju oplatí urobiť aj nabudúce.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: abcdef #50:
Tie predpisy praveze nie su samoucelne.
samé predpisy, práva, povinnosti, zákazy, príkazy...celí chlapi. A čo tak správať sa normálne a trochu pomôcť sem tam, rešpektovať aj problémy druhých, najmä keď nás to nič nestojí. Vy budete radšej vytrubovať, nadávať, rozčuľovať, biť sa len preto, že niekto porušil nejaký samoúčelný predpis vymyslený nejakým iným sekírantským testorénskym hulvátom.
Reakcia na: zeleznykon #45:
1. Ako to preboha suvisi s tym bodom?

2. Platime cestovne, sme zakaznici mesta a jeho dcery DPB. Okrem toho ti co tu byvame tu aj platime nejake tie dane, takze tak...

3. Nie, v priebehu kazdych celych 4 hodin.

4. Preco? Ked platia maju pravo na dobre poskytnutu sluzbu. Ak nezvladas tu pracu, alebo sa ti zda moc tazka tak ju nerob.

Ako napisal S499, poznas svoje prava, ale povinnosti ani nahodou.
ďalší príklad zo života: nastúpi do busu chlapík s rukou v sadre. Pred ním cvikajú lístky teta s taškami, študent, babka. Konečne sa dostane k strojčeku. Snaží sa cviknúť. S jednou rukou to ide ťažko. Pri rozbiehaní busu skoro spadne. Cvikač sa rozsvieti načerveno. Cviknúť sa už nedá. V buse je revízor. Revízor sa prizerá a smeje sa že nestihol cviknúť. Dáva chlapíkovi so sadrou pokutu. Mám ešte pokračovať s ďalšími zážitkami? Mám takých kopu.
Reakcia na: abcdef #46:
Empatie? Prečo? Nie je nariadená žiadnym predpisom. ?
Niekto prestupuje aj 3x (Bratislavská MHD už nikde nechodí priamo, dlhé linky takmer všetky zrušili). Prvý spoj mešká alebo vypadne. Ďalší nechytí. Lístok je časový, takže už mu neplatí. V ďalšom spoji na ktorý čakal 15 min ho chytí revízor. Revízora nezaujíma že spoj meškal, lebo konkrétny v ktorom sa vezie nemeškal. Dostane pokutu. V práci je nový, takže za neskorý príchod ho v skúšobnej dobe vyhodia. Nemá plat aby si mohol dovoliť auto. Trochu empatie železný koň...
Reakcia na: 810zssk #41:
k bodu 1,
vozidlo vedie vodic nie robot clovek ma rozne fiziologicke potreby vo vozidle nie je vc ak ty dokazes prikazat hnacke aby pockala na konecnu tak si boh

k bodu 2,
mala chybicka zijete v omyle vy nie ste zakaznici mhd je vykon prace vo verejnom zaujme tot malicky rozdiel vsak?
o plateni sa mozeme tiez porozpravat cestujuci plati 30% z celkovej ceny cestovneho listka zbytok doplaca magistrat formou dotacie z dani vsetkych obyvatelov mesta teda aj mojich i ked sa mhd nevozim dotujem vasu prepravu mne kto da na benzin z vasich dani?

k bodu 3

podla zp 2x 15 minut v priebehu 8-10 hodin

k bodu 4
skor naopak by som velmi doporucil tlchubom a nadavacom vecnym stazovatelom na mhd aby si spravili kvalifikaciu a isli si to skusit


mily valec vodic nema ziadnym predpisom urcene niekoho cakat ani povinnost znova otvorit dvere ak nemoze odist zo zastavky a nasrat nemal koho pretoze cestujuci stali v zastavke ten kto tam nestoji je chodec a nie cestujuci myslis ze vlak ta pocka alebo lietadlo? vsade mas byt vcas pred odchodom ked tam nie si tak to je ciste tvoj problem a nasraty mozes byt akurat tak na seba
CP je orientačný? a za čo potom platíme, že nás možno niekam niekto odvezie, keď sa mu zachce, načo to tam potom na zastávke visí?
Reakcia na: S499.1023 #42:
Inak povedal by som, že Železný koň bude odborár ako bič. Pre tých je totoiž charakteristické, že veľmi dobre poznajú svoje práva a povinnosti ostatných, zatiaľ čo ich povinnosti a práva ostatných sú im úplne neznáme, cudzie a ukradnuté. Celé toto sa zaleje omáčkou skladajúcou sa z veľmi dobrej znalosti pár paragrafov a totálnej neznalosti zvyšku a máme odborára.
Reakcia na: zeleznykon #38:
Pištík, ak si ty sám nikdy v živote nič neporušil a si úplne svätý, tak si síce neľudské hovädo ale nejako ti to do smrti vydrží. Ak si však aspoň raz v živote mal aspoň minútu náskok, tak dúfam, že budeš čo nasjkor žrať suchý chlieb.
Reakcia na: zeleznykon #38:
1. Nie, cestovny poriadok na zastavke nie je len orientacny. Dopravca ma zo zakona povinnost vykonat prepravu podla cestovneho poriadku. Predcasny odchod teda nie je akceptovatelny (z pohladu zakona) za ziadnych okolnosti. Meskanie je druha vec, tam su samozrejme faktory co to ovplyvnuju.

2. Je tu isty rozdiel medzi zamestnancom ktory je plateny a zakaznikom ktory plati. Samozrejme na nikoho cakat nemusis (ani sa to vzdy neda), ale zbytocne zakaznika nasierat znamena poslat ho prec. Ked bude menej zakaznikov, bude menej spojov, menej prace, menej zamestnancov. Takze s rozumom k tomu treba pristupovat.

3. Dovolujem si ti dat do pozornosti ze prestavku mas len raz (alebo dva krat) za styri hodiny. Po drvivej vacsine jazd ziadna prestavka nenasleduje, mas len vyrovnavacku, obrat a technologie. Takze sa v danych pripadoch o nic neukratis.

4. Pokial mas dojem ze mate take zle podmienky, zmen pracu. To ze sa ti nepacia podmienky nie je dovod robit si pracu zle.
Reakcia na: zeleznykon #38:
Pokiaľ si dobre pamätám (a prečítam nižšie), tak sme tu o čakaní dobiehajúceho hovorili len v tom jednom prípade, keď vodič cestujúceho nepočkal aj napriek tomu, že o 100 metrov ďalej musel čakať tak či tak vyše minúty na červenej. Čiže o žiadnu prestávku neprišiel, akurát "nasral" toho, kto ho platí.
Zvyšok debaty je viac menej len o tom, že predčasné odchody nie sú povolené. Žiadne "+ - 3 minuty oproti grafikonu na zastavke je povolena tolerancia grafikon" neexistuje. Ale ak máte pocit, že tu píšeme nezmysli, skúste jeden deň jazdiť celý deň s na tie +3. ?
Reakcia na: zeleznykon #38:
si ma dostal teraz ? máš moj rešpekt
ty si vodič? a ak možem vedieť, akou trasou jazdíš? či som ťa nestretol niekedy ?
Je uplne zbytocne sa s niekym o niecom dohadovat kto neovlada prepravny poriadok a dopravny a navestny predpis DP .Je zbytocne sa dohadovat s niekym kto nema ani tolko zodpovedniosti voci sebe aby bol na zastavke vcas Je zbytocne sa dohadovat s niekym kto si mysli ze mame jazdit podla jeho hodin.Je zbytocne sa dohadovat s niekym kto nevie ze + - 3 minuty oproti grafikonu na zastavke (slovaklines +- 10 minut) je povolena tolerancia grafikon na zastavke je iba orientacny pretoze jazdnu dobu ovplynuje velmi vela faktorov a presne nejazdi ani metro .

Len stale som nepochopil preco by som mal niekoho cakat .

Ja vstavam rano o 2,30 aby som bol vcas pred prichodom nocneho spoja na zastavke , aby som bol vcas vo vozovni aby som vcas vysiel a vcas odisiel z vychodzej zastavky . Skuste mi niekto vysvetlit preco by som mal cakat niekoho kto nie je schopny byt vcas v zastavke o 4 hodiny neskor na obed poobede vecer nieco ine ineby bolo ak by spoj chodil kazde 2 hodiny a nie kazdych 8-10 minut .

Vodic nesmi pocas jazdy pit jest telefonovat bavit sa cestujucimi vykonavat potrebu fajcit atd...
Cakanim na nezodpovednych chrapunov sa vodic okrada o prestavku na konecnej kde toto vsetko robit moze .Preco by sa mal koli chrapunom stresovat na konecnej rychlo rychlo s uzlom na curaku na wc lebo uz mam odchod z konecnej

Dalsia vec ktora vam unika vodic nema

velokoncne sviatky
prazdniny
vianoce
narodeniny
meniny
ziadne rodinne oslavy
pokial mu na ten den nepripadne volno z pracovneho zadelenia

K31.1.2011
odislo do dochodku zhruba 100 vodicou ani jeden jediny nebol ochotny zostat co len o 1 den dlhsie

CIM TO ASI BUDE?
Som jedna z tých, čo chodí všade na poslednú chvíľu, a každodenne si vylepšuje rýchlosť dobehu na spoj ? Veru, aj mne sa neraz stalo, že mi zatvárajúce dvere zakývali pred nosom a musela som si odčakať drahocenné minúty, kým príde ďalší. V duchu si zanadávam a dám si predsavzatie chodiť na zastávku aspoň 3 minúty v predstihu, alebo si nabudúce aspoň oblečiem niečo výraznejšie, lebo v tej tme sa bežiaca čierna bunda len ťažko spozoruje, že áno.. Na strane druhej, koľkokrát mi už veľmi milí a súcitiaci vodiči otvorili predné či zadné dvere "len pre mňa" 🙂 Myslím, že tých dobrých skúseností bolo viac, len si to nie vždy uvedomujeme, berieme to ako samozrejmosť. Podľa mňa je už rozmaznanosť naťahovať sa tu pre 60-sekundové rozdiely. To by sme si najprv museli upraviť svoje časy na hodinkách, mobiloch a iných prístrojoch, aby sme sa dohádali. To, či príde spoj načas, skôr alebo bude meškať sa nedá predsa zabezpečiť rozpisom v cestovnom poriadku. Je tu množstvo vplyvov (aktuálna situácia na cestách, množstvo cestujúcich, počet dobiehajúcich a miera ochoty vodičov počkať..atď, atď).
V takej Afrike sú radi, že vôbec niečo príde, i keď nevedia, že kedy vlastne ?
Berme život trochu s ľahkosťou, veď aj čakaním na zastávke sa dá aspoň na chvíľu zastaviť v tomto uštvanom svete. (peace ? )
Reakcia na: zeleznykon #25:
Oooo, toto si zapisem, toto musi vyhrat cenu kravina roka ? ? ? ?
Akože nvm čo sa sťažujete, mne ušiel nočák z Miletičky. síce som bola asi 10metrov od zastávky, keď spoj prichádzal a začala som behať aj som na neho kývala, on nezastavil. Čiže mi ostávalo buď počkať hodinku na ďalší, alebo si urobiť za tú hodinu prechádzku na nejakú inú zastávku, aby som tam nepremrzla.. Cesta mi trvala teda o 1,5 hodiny dlhšie a to je už čo povedať!
Reakcia na: stato liquido #33:
Tým ránom som myslel všeobecne rannú špičku. Tvoja cesta pravdepodobne spadá stále do nej, za predpokladu, že necestuješ smerom do Rače popoludní.

Posledný ranný spoj L59 ide z Račka o 8:27 - v tom čase ešte dobiehajú 21-tky z DNV v 6min. intervale 😉
Reakcia na: Vladimír #32:
ani slovom som sa nezmienil o tom že chodím ráno ? ale vtedy keď už je špička na ústupe, takže ani 21 nechodí až tak často. ale máš pravdu, som rovnako lenivý čakať, ako tí čo sa tu sťažovali že nestíhajú prestúpiť do 95 (ktorá chodí ešte častejšie). To sme asi my, slováci ?
Reakcia na: stato liquido #31:
Ráno premáva L21 každých 5-6 min. Nie je jednoduchšie ísť z Devínskej o jeden spoj skôr, vyhnúť sa stresu a na tú L59 si prestúpiť v kľude?